петак, 29. март 2019.

Otvaranje izložbe umetničkog para diSTRUKTURA „No longer and Not Yet“ u Salonu MSUB

Liminalni prostori 2, digitalni print, 2019

No Longer and Not Yet
Samostalna izložba umetničkog para diSTRUKTURA


Od 5. aprila 2019. do 13. maja 2019
Salon Muzeja savremene umetnosti
Otvaranje: petak, 5. april 2019. u 19 časova

Kustos izložbe: Mirjana Peitler

Nova samostalna multimedijalna izložba No Longer and Not Yet, umetničkog para diSTRUKTURA bavi se promenama i novonastalim liminalnim prostorima u okviru velikog građevinskog poduhvata u beogradskoj Savamali. Ova granična zona, ili međuprostor u kome se odigrava urbana, arhitektonska ali i socijalna i politička transformacija, čita se kao mesto tranzicije, čekanja i dezorjentacije koje se vremenski nalazi između onoga što je bilo i onoga što će biti.

To su prostori razgraničenja između spoljašnjeg i unutrašnjeg, javnog i privatnog, istorije i budućnosti, realnog i virtuelnog, na rubu transformacije, postojanja i nestajanja. Takvi prostori postaju simptom društva u tranziciji i svojom ambivalentnošću ukazuju na odnos između totalitarizma i liberalizma, socijalizma i kapitalizma, totalitarne laži i svakodnevnog života.

Umetnička grupa diSTRUKTURA u svojoj dosadašnjoj umetničkoj praksi, razmatra proširene pojmove prirode danas, bilo da se radi o prirodi, pseudo-prirodi ili sintetički stvorenoj prirodi, odnosno urbanim konstelacijama. Namera je definicija odnosa u novoformiranim strukturama koje, bilo realne ili simulirane, tvore realnost savremenog života. U njihovim radovima motivi prirode i gradova širom sveta postaju objekat  izolovane kontemplacije pozivajući i posmatrača da se toj kontemplaciji pridruži.

U svojim istraživanjima urbanog prostora, diSTRUKTURA često prati model situacionističkih psihogeografija koje se oslanjaju na koncept urbanog lutalaštva kao strategije za istraživanje gradova. Ovakva strategija, koja nalikuje igri, u sebi sakuplja sve ono što vodi pešaka van predvidljivih putanja i uvodi ga u novu spoznaju urbanog pejsaža, sa ciljem da mapira neotkrivene prostore i manje poželjne a često veoma lične putanje. Jedan takav rad u formi video rada nastao je 2013. godine na prostoru Savamale u Beogradu i otkrivao je tokove strujanja, putanja Savamale koja nisu definisana njenom arhitekturom već emocijama i sećanjima njenih stanovnika. Upravo ovaj rad poslužio je kao polazište za novu izložbu u Salonu, koja taj prostor posmatra sada sa vremenskom distancom od šest godina, čineći vidljivim velike arhitektonske, urbanističke ali i  političke transformacije.


Milica Milićević i Milan Bosnić su diplomirali i magistrirali na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, na odseku za slikarstvo. Od 2005. rade zajedno kao umetnički duo diSTRUKTURA, razmatrajući proširene pojmove prirode danas, bilo da se radi o prirodi, pseudo-prirodi ili sintetički stvorenoj prirodi, odnosno urbanim konstelacijama, sa namerom da definiše odnose u novoformiranim strukturama koje tvore realnost savremenog života. Učestvovali su na preko 30 samostalnih i više od 60 grupnih izložbi u Srbiji, Sloveniji, Makedoniji, Rumuniji, Francuskoj, Italiji, Austriji, Nemačkoj, Holandiji, Luksemburgu, Švajcarskoj, Japanu, Slovačkoj, Češkoj, Crnoj Gori, Hrvatskoj, Mađarskoj, Finskoj i Egiptu. diSTRUKTURA je učestvovala u artist-in-residence programima i radionicama u Španiji, Švajcarskoj, Nemačkoj, Austriji, Holandiji, Sloveniji, Italiji, Finskoj, Egiptu i Srbiji. Dobitnici su više nagrada i stipendija od kojih i Polok-Krasner (Pollock-Krasner) grant za 2015. godinu. Njihovi radovi se nalaze u preko 15 javnih i privatnih kolekcija.

Mirjana Peitler radi i živi u Gracu. Diplomirala je elektrotehniku na FTN u Novom Sadu i istoriju umetnosti na KFU u Gracu. Od 2003. organizuje i vodi projekte u umetnosti sa težištem na istočnoj i jugoistočnoj Evropi. Od 2008. do 2012. godine vodi prostor Medienkunstlabor im Kunsthaus Graz, gde se bavi produkcijom i prezentacijom višemedijalnih instalacija. Udruženje GISAlab (GirlsIsScienceandArtlab) osnovala je 2011. godine, koje radi kao eksperiment na polju interakcije nauke, tehnike i umetnosti, a u svrhu pružanja mogućnosti ženskoj populaciji za razvijanje interesovanja u ovim oblastima. Aktivna je u udruženjima kunst.ost i kultur.at. Trenutno je na  postdiplomskim studijama iz oblasti politika i kulture sećanja u  javnom prostoru.

ZAROBLJENI MOMENTI

 
subota 30.3. 20h i petak 5.4. 20h30 @Le Studio

“Zarobljeni momenti” je autobiografska predstava u kojoj autorka na scenu postavlja svoja lična “zarobljena” sećanja, proširena i domaštana do nivoa u kojem ona prestaju da budu lična ispovest i postaju odraz kompleksnosti jednog vremena, politike i društva.

Umetnički tim: 
 
Glavni saradnik u kreativnom istraživanju: Hana Gadomski Saradnici u kreativnom istraživanju: Žan Batist Demarinji, Mirjana Jelić, Romana Caran Igraju: Aleksa Suzić, Aleksandra Obradović, Bojana Simić, Dušica Vesić, Marko Petrović, Mirko Jokić, Roman Gijo, Slavoljupka Pavlović, Tijana Zec, Veljko Simović, Srđan Maravić. Veliko hvala: Relja Pantić i Goran Rac Reditelj, scenograf, dizajner videa, kostimograf, dizajner lutaka, autor teksta: Sanja Maljković Animacija lutaka: Dušica Vesići i Aleksandra Obradović Kompozitori i muzičari: Žan Batist Demarinji i Roman Gijo Dizajneri svetla: Žan Batist Demarinji i Sanja Maljković Koreografske korekcije: Bojana Đuričić Tehnička podrška: Astrid Maljković, Bojana Đuričić, Žan Batist Demarinji , Roman Gijo, Zoran Petrović Mentor: Radivoje Dinulović Dizajner promotivnog materijala: Sanja Karić Mentor pri izradi lutaka: Mina Trap 
 
Veliko hvala i Astridi i Branku Maljković, Slađani Milićević, Tatjani Dadić-Dinulović i Ljubici Milanović. Predstavu posvećujem Anti Mariću. 
 
Predstava je umetnički doktorski rad Sanje Maljković na doktorskim umetničkim studijama Scenskog dizajna, na Odseku za umetnost i dizajn Departmana za arhitekturu i urbanizam Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu. 
 
Predstava je realizovana uz podršku Ministarstva kulture i informisanja RS, vinarije Komuna i SCEN-a. 
 
Produkcija: Le Studio, 2018. 
 
Informacije/rezervacije: lestudio.kpf@gmail.com / 065 287 17 31 Cena karte: 550 din / 350 din za studente, nezaposlene i penzionere

Представљање фестивала фотографије Имагинариа у Културном центру Београда

 
СРЕДА 3.4.2019. Галерија Артгет, Трг републике 5/I 
 
Сарадња Културног центра Београда и шпанског фестивала фотографије Имагинариа који се одржава сваке године у Кастељону наставља се и ове године. Након успешног представљања савремене, београдске сцене у Кастељону у априлу 2018. године, радовима Фото-колектива Камерадес и Владимира Николића, гост Београда биће уметнички директор фестивала Имагинариа, Данијел Белинћон који ће представити фестивал у среду, 3. априла у Галерији Артгет са почетком у 12.00 часова, као и фотографкиња Оливија Хуслер из Швајцарске. 
 
Важност овог пројекта је развој постојеће и интезивирање међународне сарадње, кроз постављење питања свеприсутности фотографије и њене позиције у савременом свету различитих медија, али и позив на заједничко размишљање о могућностима и начинима њене презентације. Програм се организује у сарадњи с Београдским месецом фотографије 2019. и Амбасадом Швајцарске у Београду 
 

Програм:

 
СРЕДА 3.4.2019. 12:00 Данијел Белинћон - Представљање фестивала фотографије Имагинариа Разумевање света кроз слике, афирмација друштвене потребе за креативношћу и одбрана културе кроз фотографију су обележја фестивала Имагинариа, који од 2003. године организује Универзитет Жауме  у Кастељону. У досадашњих 15 издања организовано је више од 400 изложби аутора националног и међународног престижа, а стотине умјетника је подржано кроз колективе и институције који културу сматрају покретачем личног раста. На свом путу фестивал Имагинариа је постао референтни фестивал на нивоу Валенцијске регије и један од најдинамичнијих на шпанској територији. 
 
Данијел Белинћон (1970, Алцараз, Албасете, Шпанија) Дипломирао је социологију на Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED ) и студирао политичке науке и аудиовизуелну комуникацију.  Белинћон је културни менаџер и продуцент бројних пројеката, оснивач и директор међународног фестивала фотографије Имагинариа у Кастељону дела Плана. Као кустос и организатор реализовао је више од 500 изложби у протеклих 15 година. 
 
13:00 Оливија Хуслер - Опус и начин рада слободног фотографа Оливија Хуслер (1957) је студирала фотографију на Универзитету уметности у Цириху као стажисткиња, а неко време је живела као стипендиста у Паризу. Осамдесетих година прошлог века живела је и радила у Никарагви, фотографисала је у Чилеу, Израелу, Палестини, Турској, Источној и Западној Европи, Северној и Источној Африци и Пакистану. У својим фотографским есејима показује „ Млади устанак осамдесетих" (Цирих 1980); Рат и мир у Никарагви; (Цирих 2010); San Solentiname (Цирих 2009 и Манагуа 2010). 
 
Њене фотографије налазе се у јавним и приватним колекцијама, али и на међународним изложбама. Оливија Хуслер подучава фотографију као ментор, али и кроз учешће на разним форумима.  Она ће приказати избор фотографија у пдф формату Омладинског покрета из 1980. године у Цириху, а изложба ће бити постављена у резиденцији швајцарског амбасадора. 
 
Разговор  модерирају: Весна Даниловић и Давид Пујадо
 
Превод обезбеђен 
 
Галерије Културног центра Београда су отворене сваког дана од 12:00 до 20:00, сем недељом и државним празницима. 
 
Програм галерија подржавају Град Београд — Секретаријат за културу и Министарство културе и информисања Републике Србије.

ПОЧЕТАК ТУРИСТИЧКЕ СЕЗОНЕ НА БЕОГРАДСКОЈ ТВРЂАВИ




Након зимске паузе, од понедељка, 1. априла 2019. године, свих седам објеката на Београдској тврђави поново ће бити доступни за посетиоце, а од викенда (суботе, 30. марта) почеће и нова сезона у Дино парку.  

Парк диносауруса у природној величини "Јура авантура", на истој локацији као и претходних година (код Стамбол капије на Београдској тврђави), дочекаће малишане жељне авантура и нових сазнања. Више од 35 реплика, међу којима су и покретни рептили из праисторије који испуштају звуке, биће поново доступни за истраживање, фотографисање и едукацију малишана. У пратњи аниматора, деца ће се забавити и научити много тога о овим великим и узбудљивим бићима и времену у ком су живели. Осим уживања у диносаурусима, "Јура авантура" нуди и додатне садржаје (играоница на отвореном, истраживање и откопавање фосилних остатака…) Парк ће бити отворен свакодневно, од 10 до 20 часова, а током сезоне у њему ће бити организоване и бројне тематске радионице, предавања, представе…. Цене улазница исте су као и прошле године.

Улазнице за седам објеката (Кулу Небојшу, Велики барутни магацин, Бункер, Римски бунар, Казамате, Сахат кула и Стамбол капију) могу се купити на продајним местима на Београдској тврђави: у Галерији Стамбол капије и у Кули Небојша. Као и током претходних сезона, у сваком од отворених објекта посетиоце ће чекати презентери Београдске тврђаве, који ће их упознати са објектима, историјским околностима и разлозима њиховог настанка, као и са поставком која се налази у њима.

Осим појединачних карата, ЈП "Београдска тврђава" нуди посетиоцима и куповину обједињене улазнице за пет објеката на Београдској тврђави (Кулу Небојшу, Сахат Кулу, Римски бунар, Велики барутни магацин и Војни бункер) по цени од 450 динара (пуна цена за 5 појединачних карата је 700 динара), а за студенте, ђаке и пензионере цена је 350 динара. Обједињена улазница није временски ограничена и не подразумева посету свим објектима у истом дану.

Сахат Кула, Римски бунар, Велики барутни магацин, Војни бункер, Казамати Војног музеја и Стамбол капија отворени су свакодневно од 11.00 до 19.00 часова, а Кула Небојша ради од среде до недеље од 11:00 до 19:00 часова.
           

April u Narodnom pozorištu Niš

 
U aprilu mesecu Narodno pozorište Niš imaće brojna gostovanja. Sa predstavom "Limunacija" Dušana Kovačevića u režiji Nebojše Bradića, najpre trećeg aprila učestvuje na Glumačkim svečanostima "Milivoje Živanović" u Požarevcu. "Limunacija" će se igrati i 15. aprila u Šapcu u čast nagradjenih na Festivalu "Šabačko proleće". Predstava "Brod ljubavi" Nebojše Romčevića u režiji Angelča Ilijevskog gostovaće u Dramskom teatru u Skoplju 12. aprila. Predstava "U čije ime" Aleksandra Mihailovića u režiji Milana Karadžića gostuje u Narodnom pozorištu Pirot 17. aprila. Sa predstavom "Sladoled" Mire Gavrana u režiji Spasoja Ž. Milovanovića Narodno pozorište Niš gostuje 23. aprila u Herceg Novom, a 25. aprila u Centru za kulturu "Budo Tomović" u Podgorici.
 
U Narodnom pozorištu Niš u aprilu će gostovati predstava "Balave" Beo Arta i Hartefakt fonda 20. aprila i Kruševačko pozorište sa predstavom "Hornika palanačkog groblja" Isidore Sekulić u režiji Ivana Vukovića 24. aprila. 
 
Na repertoaru u aprilu publika u Nišu moći će da pogleda i predstave Narodnog pozorišta u Nišu: Gospodja ministarka (Branislav Nušić u režiji Dušana Jovanovića), Sladoled (Miro Gavran u režiji Spasoja Ž. Milovanovića), Igre u pesku (Mihal Valčak u režiji Davida Alića), Slikarke (Hristina Mitić u režiji Stevana Bodrože), Brod ljubavi (Nebojša Romčević u režiji Angelčo Ilijevski), U čije ime (Aleksandar Mihailović u režiji Milana Karadžića) i Putujuće pozorište Šopalović (Ljubomira Simovića u režiji Tatjane Mandić Rigonat), čija je premijera bila na Dan pozorišta 11. marta 2019. godine.

XX Smotra arheološkog filma




Međunarodna smotra arheološkog filma, u organizaciji Narodnog muzeja ove godine se održava dvadeseti put. Nakon obnove centralne zgrade Narodnog muzeja, Smotra će se ponovo odvijati u muzejskom Atrijumu. Kao i proteklih godina Narodni muzej u Beogradu smotru organizuje u saradnji sa ambasadama i kulturnim centrima. Ovoga puta uz nas su: Ambasada Arapske Republike Egipat, Ruski dom, Gete institut, Italijanski institut za kulturu, Institut Servantes, Helenska fondacija za kulturu, Mađarski kulturni centar, ambasada Ukrajine, ambasada Belgije kao i samostalni autori iz Škotske, Crne Gore i Srbije.

Projekcijom egipatskih ostvarenja „Manastir Svetog Antonija“, „Abu Simbel“ i „Karnak“, 2. aprila biće u Atrijumu Narodnog muzeja u Beogradu otvorena XX Međunarodna smotra arheološkog filma. U program Smotre, ove godine je  uvršten ukupno 42 film iz 12 zemalja – Egipta (5), Rusije (3), Nemačke (2), Italije (4), Španije (4), Ukrajina (1), Belgija (1), Grčke (2), Mađarske (2), Škotske (1), Crne Gore (1), i Srbije (16).  Filmovi svojim sadržajem u najvećoj meri donose novine iz sveta arheologije, u vidu reportaža, ali i obrazovnih filmova koji predstavljaju važna otkrića, kao i izuzetna dostignuća drevnih civilizacija. Filmska ostvarenja su uglavnom bila prikazana na uglednim evropskim festivalima arheološkog filma, poput festivala u Roveretu u Italiji, Irunu u Španiji ili u nemačkom Kilu. Filmovi se odlikuju visokim naučnim kvalitetom, ali i inovativnim pristupom kulturnoj baštini, omogućavajući na taj način, ne samo stručnjacima nego i svim zainteresovanim posetiocima da se upoznaju sa najnovijim arheološkim istraživanjima u svetu i kod nas. Srpskih otvarenja će biti čak 16.

Počasni gost ovogodišnje Smotre je Arapska Republika Egipat, čiji filmovi Abu Simbel i Karnak otvaraju ovogodišnju smotru. Uz akcenat na egipatskoj kulturnoj baštini, najavljujemo da će sa otvaranjem XX Međunarodne smotre arheološkog filma, Beogradska mumija ponovo biti trajno izložena u okviru stalne postavke Narodnog muzeja.



Narodni muzej redovni je domaćin ove smotre od 1998. godine, kada je u saradnji sa organizatorima Festivala u Roveretu, časopisom  Archeologia Viva i Italijanskim institutom za kulturu u Beogradu, kod nas prvi put organizovana ovakva manifestacija. Smotra nema takmičarski karakter i od samog početka je zamišljena kao revija novijih ostvarenja u produkciji dokumentarnog filma.

Tokom trajanja Smotre biće priređena i izložba fotografija sa fotokonkursa koji je organizovao Narodni muzej  Arheološka fotografija – spoj prošlosti i budućnosti.

Filmske projekcije će počinjati svaki danom u 20.00 časova u Atrijumu Narodnog muzeja, a ulaznice se mogu kupiti na muzejskoj biletarnici.

Posetioci festivala upoznaće lokalitet Borćoš u Vojvodini u čijoj su neposrednoj blizini otkrivena 23 lokaliteta iz različitih perioda. Ljubitelje arhološkog filma očekuju i misterije vezane za manastir Svetog Antonija koji se nalazi u oazi na 150 kilometara od Kaira, gde je sahranjen Sveti Antonije Veliki, ali i priča o Muzeju praistorije u Valensiji i avanture arheologa na Kanarskim ostrvima.



Mumija staroegipatskog sveštenika Nismina, poznatija kao Beogradska mumija, konačno je preneta iz Arheološke zbirke Filozofskog fakulteta u Narodni muzej, gde će posetioci moći da je vide od 2. aprila.


Program Festivala možete pogledati OVDE.

четвртак, 28. март 2019.

Triler koji nećete lako zaboraviti: Anabel


Mora da je pronađe. Pre nego što bude prekasno.

Knjiga za ljubitelje neprevaziđenih skandinavskih trilera Anabel proglašena je za najprodavaniji švedski roman u 2017. godini. Prodata je u čak više od osamdeset hiljada primeraka.
Jedne letnje noći, sedamnaestogodišnja Anabel nestala je dok se vraćala kući sa zabave, a stihovi čuvene Poove pesme pojavili su se na zidu neugledne kuće. Policiji u malom Gulspongu, nenaviknutoj na ovakve zločine, potrebna je pomoć detektivke Šarlin Lager. Da bi pomogla u istrazi, detektivka mora da se vrati u mesto koje je napustila kad je imala četrnaest godina, i da pobegne odatle pre nego što neko otkrije istinu o njoj. Dok pokušava da sazna ko je Anabel i šta joj se desilo, Šarlin će se suočiti s najstrašnijim sećanjem iz detinjstva. Sećanjem na onaj dan kad je dozvolila da neko umre.
Autorka romana Anabel Lina Bengtsdoter odrasla je u maloj zajednici Gulsponga u jugozapadnom delu Švedske. Radila je kao nastavnica švedskog jezika i psihologije, a sa debitantskim romanom Anabel postala je vrlo popularna među čitaocima u skandinavskim zemljama. Živi i radi u Stokholmu.
Vulkan izdavaštvo prvi put objavljuje naslov ove autorke. Slični naslovi su: Devojka koja je ćutala Mikaela Jorta i Hansa Rosenfelta, Selfi Jusija Adlera Olsena i Anđeo čuvar Ejnara Hansena.