„Početkom jula 1870. godine petnaestogodišnji knežević Milan Obrenović
prestao je da mamuza svog drvenog konjića, poklon iz Pešte gospođe Mace
Punktatorke i zajahao jednu ocvalu damu, pukovnicu B.“
PRVI SRPSKI KRALJ NAKON NEMANJIĆA
Predstavljanje knjige „Podvizi
i stradanja grofa od Takova“ Dejana Mihailovića održano je u četvrtak
30. avgusta od 18 sati u Delfi Caféu u SKC-u, Kralja Milana 48. Iza titule grofa
od Takova u emigraciji krije se bivši knez i bivši kralj Milan Obrenović. Knjiga slika Srbiju s prelaza iz XIX u XX
vek, njenu modernizaciju, ali i srpski mentalitet, kroz gorki humor donosi nam
anegdote i zgode, ali i sav onaj pelin, koji je krasio Srbiju između dva uspela
atentata na njene krunisane glave. No to nije sve. Na dvoru je i majmunče,
majčin dar Milanu za rođendan 1870. godine.
Po napuštanju srpskog prestola
kralj Milan Obrenović odlazi iz zemlje. U tom trenutku svi veliki gradovi
Evrope bruje o njegovim strasnim ljubavnim avanturama sa uglednim i manje
uglednim damama. Na toj listi je i Dženi
Džerom, Amerikanku poznata po tome što je imala dvesta ljubavnika i bila
majka čuvenog britanskog premijera Vinstona
Čerčila. U svojim memoarima „Sećanja" iz 1908. godine, lejdi Randolf Čerčil, kako je Dženi volela
da je oslovljavaju o nekadašnjem srpskom kralju kaže:
„On je jedno od
najnecivilizovanijih bića koje sam ikada srela… Manjak manira nadoknađuje
prirodnom nadarenošću i blistavom inteligencijom… Ipak nije zaslužio da vlada
ijednom zemljom, pa čak ni poluvarvarskom Srbijom.“
Što je nije sprečilo da se s njim
viđa. Tom prilikom on joj je dostao pričao o sebi i svom životu, te bi ona bila
idealna osoba za ovu tribinu. Bilo kako bilo o romansiranoj biografiji kralja
Milana Obrenovića u Delfiju su govorili:
Ljubica
Arsić, književnica,
Vladeta
Janković, profesor univerziteta i autor
Dejan Mihailović. Moderator je bila
Ivana Misirlić.
Milan je imao teško detinjstvo u Rumuniji,
pa je njegov staratelj postao knez
Mihailo Obrenović. Posle ubistva kneza Mihaila, mladi Milan je izabran za
njegovog naslednika. Pošto je bio maloletan, umesto njega upravljalo tročlano
namesništvo od kojeg je vlast preuzeo 1872. godine. Jedan od namesnika, Blaznavac,
posredstvom lekara Mašina širio je glasine da je Milan hermafrodit.
Ljubica Arsić koja je ovo delo pročitala među prvima koaže da ono
svedoči o superiornosti književnosti istorijom, u slobodi da nam dočara istorijske događaje (jer ovde
se ne radi o istorijskom romanu) i o duhovito-tragićnom narativu.
Za vreme njegove vladavine Srbija
se izborila od turskog vazalstva i stekla nezavisnost (Berlinski kongres), pripojeni su joj istorijski okruzi Niš, Prokuplje, Pirot i Kuršumliju, osnovana je
Narodna banka i uveden je dinar za valutu, osnovana Srpska kraljevska
akademija, prihvaćen je metrički sistem, osnovane su prve političke stranake, Srbija
se okrenula Zapadu (Tajna konvencija 1881. s Austrougarskom), a Srbija prvi put
posle Kosovskog boja ponovo postala Kraljevina (1882.). O tome Dejan Mihailović kaže:
„Svojevremeno mi je jedan
istoričar u šali rekao da je Srbija proglašena za kraljevinu da bi izbegla
bankrot“
Milan se zalagao za izgradnju
železnice, te je Železnička konvencija potpisana 1880. godine. Doneo je 1888. godine liberalniji ustav, poznat kao
Radikalski ustav, po uzoru na belgijski ustav iz 1835. godine. Iste godine pod
pravno sumnjivim okolnostima razveoi se od kraljice
Natalije. Zatim je abdicirao i ostavio vlast sinu Aleksandru.
Tokom svoje vladavine nije nailazio
na simpatije naroda, pa je odlučio da od njega pokupi svo oružje, što je bio
povod za izbijanje Timočke bune.
Milan i
njegov narod se nikako nisu razumeli. Vodio je kratkotrajan i neuspešan rat s
Bugarskom. Glavna bitka odvila se na reci Slivnici od 5. do 7. novembra 1885. Na
kralja MIlana su izvršena šest neuspešna atentata, od kojih je jedan bio i onaj
bizarni u posljskom nužniku (smederevski nameštaj). Paradoksalno,
kralj
Milan Obrenović (1854. — 1901.) je zaslužan za prvi moderan toalet u
Srbiju.
Bejaše to u
Smederevu, gde grožđe obilato rađa, bejaše rano predveče šestog oktobra 1871. godine, kralja je iznenada
priteralo i morao je da se mane protokola. Krenuo je ubrzanim korakom, u
pratnji bejaše ordonans, koji se na svu sreću zadržao pred samim vratima poljskog toaleta,
smeštenih u samom dnu imanja na
dunavskoj obali.
Iznenada prolomi se glasni tresak,
a kralj poče da zapomaže. Ču se i pucanj! Posilni momentalno razvali vrata
nužnika. No, tamo nigde ne bejaše srpskog suverena!
S užasom je pogledao u mračni
ambis septičke jame.
Monarh bejaše nepovređen, ali
ponižen i uneređen svakako. Dva sata se
prao, ne bi li sa sebe skinuo svu nakupljenu pogan. Ordonans je morao da mu se
zakune na krsnu slavu da će ćutati kao zaliven do kraja života o ovoj sramnoj, kraljevskoj epizodi.
Iste večeri suveren je žurno i
bez ikakvog pozdrava napustio Smederevo. Istraga, vođena u krajnjoj tajnosti, ukazala je da su podli atentatori daske polili azotnom kiselinom, a potporne grede prerezali.
Nedugo zatim, kralj Milan je abdicirao,
a vila opremljena engleskim klozetima s keramičkim šoljama.
No, nekako, kako to već biva, o ovoj nezgodi se pročulo. Šereti su ovaj događaj krstili “Smederevski
nameštaj.”
Klozet, naša je nasušna potreba i
društvena sudbina, merilo je našeg napretka ali i posrtanja, mesto naših najdubljih
preispitivanja i odlaganja (produkata metabolizma)(nečiste savesti).
U toaletima na zidovima možete
pročitati najuzvišenije mudrorije i najužasnije preverzije. Oni su oglasne
table ljudske duše.
Posle atentata Ilke Marković u Sabornoj crkvi
11. oktobra 1882, kada je ona pucala u njega iz pištolja, Milan je naredio da
se zrno koje ga je promašilo optoči dragim kamenjem i nosio ga kao iglu za
kravatu. Ilku Marković je pomilovao, ali je ona pronađena obešena u zatvoru.
U Srbiju se vratio 1897. godine
kao vrhovni komandant vojske, koju je potpuno reformisao i modernizovao. Iz
Srbije je otišao 1900. godine da se u nju nikada više ne vrati.
U više navrata je prvom srpskom
kralju posle Nemanjića zabranjivano da se vrati u Srbiju i oduzimano mu
državljanstvo, a 1900. godine raspisana je poternica da se, „kao
opasan za red i mir, uhapsi gde god se u Srbiji uhvati“.
Reč uzima
Vladeta Janković koji kaže
da
Dejan Mihailović u svom romanu
„Podvizi i stradanja Grofa od
Takova“ prikazuje romansirani portret jednog znamenitog i kontroverznog
vladara, razvejava predrasude o njegovoj ličnosti (kockar i ženskaroš), osvetljava
njegov ljudski lik, razvejava iluzije da je reč o vlastoljupcu, nudeći čitaocu
splet zabavnih, necenzurisanih, često i dramatičnih epizoda iz jednog burnog
života, od dolaska na presto posle ubistva kneza Mihaila 1868. do smrti u Beču
1901. godine. Po dosadašnjoj praksi romansirane biografije uzimaju se za
prihvaćenu istinu.
Prve takve bejahu žitja poput
onog Savinog, bio je početak na visokoj nozi, pa pitanje je kako smo od tada
dospeli do Ljiljane Habjanović Đurović.
Po njemu, ovaj roman vraća nadu, pre svega ozbiljnim istraživanjem pre pisanja,
a onda dobro zanatski napisanim romanom. Autor ne prati zbivanja hronološki,
izostavlja čin stupanja na presto i abdikacije, kao i život u emigraciji.
Janković njegovu vladavinu definiše s dva anentata (njegovog predhodnika i
naslednika na prestolu). Kroz naizgled nevažne događaje autor priča priču kroz
epizode poput turskog slatka s hašišom, bizarnog samoubistva Damjana Popovića pararelno
s zbivanjima oko odbegle ciganske mečke.
„Iza kulisa istorije ukaziju se
često trivijalni pokretači zbivanja od najdalekosežnijeg.“, izjavio je Vladeta Janković.
Kaže i da bi sama priča o
izgradnji železnice u Srba bila dovoljna tema za jedan roman, o koncesijama i
danas aktuelnim investicijama i korupciji. Pronalazi u ovom delu i izvesnu
lekovtost u „razbijanju iluzija i zabluda o nama samima.“ Priseća se jedne
anegdote kada su profesori Milan Budimir
(ratni invalid koji je samo mogao da nazre Sunce od 1922. potpuno slep) i Bojan Popović krrenuli početkom
sedamdesetih s Studenskog trga ka Profesorskoj koloniji i negde kod Narodnog
pozorišta naišli na baru preko koje su bile postavljene cigle. Preskoči to oniži
Bogdan pa će Milanu:
„VIdiš tako mi preskačemo,
preskačemo, pa onda ubijemo kralja i kraljicu!“
Reč je opet kod autora koji se priseća da je sve otpočelo s par andegdota o kralju Milanu, paradigmi progresa, pet-šest priča koje je mislio da upriliči u formi zbirke priče. Kada je to video Milan Komnenić, tada urednik „Prosvete“
predložio mu je da temu razradi, te ovu knjigu vidi i kao vraćanje duga
i zahvalnst njemu.
„Od zaljubljivog dečaka lišenog roditeljske
ljubavi i pažnje, koga su ađutanti i obešenjaci sa dvora učili pušenju i
ljubavnim veštinama, do pronicljivog državnika, bonvivana i prefinjenog
kolekcionara dela francuskih impresionista iznikao je složeni lik čoveka koji
je išao ispred svog vremena i postavio temelje moderne Srbije a završio kao
izgnanik“, rezimira autor.
Poslednje dane svog života
Milan Obrenović proveo je u Beču gde je
dobio tešku upalu pluća. Car
Franc Jozef,
u znak prijateljstva, obezbedio je jednu svoju kuću u kojoj je bolesni Milan
boravio i poslao mađarskog grofa Ergenija Zičija da bdije uz Milanov krevet. Bivši
kralj je je trpeo velike bolove, a Zičiju je često znao da kaže:
"Prijatelju, zar nije
strašno da tako mlad umrem?"
U bunilu je često dozivao vukove,
a jednom je i tražio da ga vode da gleda komad Rakovskog u pozorištu. Milan
Obrenović je umro 11. februara 1901. godine u 47 godini života.
Sahranjen je u
Krušedolu, pored
knjeginje Ljubice. Profesor
univerziteta koji je balsamovao telo Obrenovića,
dr Paltauf, izjavio je da
"nikada nije video plastičnije i
pravilnije razvijeno telo“. Kralj Milan bio bi veli on
“
savršen model za najlepšu mermernu statuu".
Kralj Milan Obrenović sakupio je umetničku kolekciju neprocenjive
vrednosti u kojoj su bili radovi velikih srpskih slikara, ali i zbirka
impresionističkih dela. Njegovu kolekciju umetničkih slika samo savremenih
francuskih slikara činilo je 210 dela: 32 ulja, 131 akvarel i pastel, 44 crteža
i 3 grafike takvih imena kao što su Sezan, Gogen, Renoar, Gis, Tuluz-Lotrek,
Mone, Dega, Gis, Redon, Mane i dr.Tako pariski magazin „Gazette des Beaux Arts”
из 1939. godine pominje kao deo Milanove kolekvcije i čuveni pastel Edgara Dege „Žena koja se češlja.”
Kolekcija je nestala nakon krvavog
Majskog prevrata 1903. Kažu da je
nekadašnji srpski kralj, a sad grof od Takova jedne noći upadao odeven u crno odelo i s
polucilindrom u kuću čuvenog francuskog slikara Anrija de Tuluz-Lotreka kako bi
od njega kupio sliku (Šao-U-Kan'). Navodno je za sliku
ponudio celih šest hiljada franaka. Beše to vreme kada su franucuski umetnici
tri dana bančili kada bi im neko isplatio sto franaka. Čista je koincidencija
da su i kralj Milan i Tuluz-Lotrek umrli iste godine i kao mlade osobe. A
kolekcionarsku strast prema umetničkim delima posle kralja Milana pokazao je
samo knez Pavle Karađođrević.
Kao i pre dva dana kada je
Vule Žurić predstavio knjigu „
Pomori strah“, i ova knjiga tematizuje odnos Srba i stranaca, to neshvatanje
izazvanorazličitim shvatanjima i mentalitetom. Dobro je da smo počeli da se konačno
bavimo sobom i svojiim mestom u savemenom svetu, na osnovu mogućih paralela s
prošlošću. Ne bi bilo dobro da to bude infatilni, inferiorni i kvazisuperiorni
pristup, kontrapunkt podaništva i hajdučije, uslovljeno pre svega našim
istorijskim zaostajanjima, prenemaganjima i kašnjenjima, želeći da se svet oko
nas vrti i nas razume čak i voli, a ne da se mi oblikujemo po svetu i
opšteprihvaćenim pravilima. Valjda je to i razlog što čak i na dobronamerne
savete reagujemo burno i s odbijanjem bez preispitivanja. Dugo putovanje u
Jevropu.
Dejan Mihailović (1951) odrastao je i školovao se u Beogradu, gde
je diplomirao na Odseku za opštu književnost Filološkog fakulteta. Radio je kao
urednik u Dečjoj redakciji Radio Beograda, lektor u Zadužbini Ive Andrića,
redaktor teksta u Enciklopediji Jugoslavije Jugoslovenskog leksikografskog
zavoda (Redakcija za Srbiju) i urednik u časopisima „Književne novine“,
„Pismo“, „Književni magazin“ i izdavačkoj kući „Laguna“, a pre toga u
izdavačkom preduzeću „Prosveta“ iz Beograda.
Od 1993. do 1999. proveo je u San
Francisku, u Kaliforniji, SAD. Prevodio ruske i engleske pisce (Bunjin,
Šalamov, Harms, Aldanov, Dovlatov, Akunjin, Blejk, Po, Beket i dr.). Za prevod
romana Samoubistvo Marka Aldanova dobio je nagradu „Dr Jovan Maksimović“ za
najbolji prevod sa ruskog jezika za 2015. i 2016. godinu.
Objavio je zbirke priča Dođoh,
videh, pobegoh (1969) i Kuke i verige (2013) i mali rečnih stare hrišćanske,
vizantijske i srednjovekovne srpske književnosti Vizantijski krug (2009).
Član je Srpskog književnog
društva i Udruženja književnih prevodilaca Srbije.
Knjigu „Podvizi i stradanja Grofa od
Takova“ možete pronaći u svim knjižarama Delfi, Laguninim klubovima
čitalaca, online knjižari www.delfi.rs i na sajtu www.laguna.rs.