четвртак, 30. септембар 2021.

Dejan Ilijić [EYOT] uoči koncerta 2. oktobra u Domu omladine: “557799 je naš najbolji album do sada”

 

Eyot - photo by VANJA KESER


Autentični heroji savremene srpske džez muzike, grupa EYOT, 2. oktobra od 20 časova u Velikoj sali Doma omladine Beograda koncertno će promovisati svoj novi album „557799“. Ulaznice su u prodaji na Ticket Vision Blagajni u DOB-u i onlajn, po ceni od 1000 RSD.

EYOT je osnovan 2008. godine u Nišu, u sastavu: Dejan Ilijić – klavir, Miloš Vojvodić – bubanj, Marko Stojiljković – bas i Slađan Milenović – gitara. Njihova muzika predstavlja eklektični zvuk između roka i džeza, panka i ambijentalne muzike, impresionizma i romantizma, čvrsto se oslanjajući na tradicionalnu muziku Balkana i istočne Evrope. Izuetno su aktivni na domaćoj sceni, ali su i jedan od retkih domaćih džez bendova koji je ostvario fantastičan uspeh u inostranstvu.

 

fotograf Sergey Emelyanov

 U susret beogradskom koncertu ove subote u Domu omladine,  popričali smo sa Dejanom Ilijićem, pijanistom i liderom grupe  EYOT.

 Recite nam nešto više o novom albumu „557799“ koji ste objavili u    oktobru 2020. za jednu od vodećih nezavisnih izdavačkih kuća u  Americi, Ropeadope.

 

 Album je sastavljen od miksa novih i starih ideja koje su godinama  bile u “igri”, ali ih nikad nismo završili. Zadovoljni smo i mogu da  kažem da je ovo naš najbolji album. Sve se skupilo u njemu, sva  iskustva i detalji iz života, sve ono što nam se desilo u poslednjih  nekoliko godina. Koncept je nastavak albuma „Innate“, posvećen  mitologiji i tradiciji ovih prostora, a naziv „557799“ aludira na  neparne ritmove koji su osnova balkanske tradicionalne muzike.

 

Album je dobio sjajne kritike, našao se među top 10 najprodavanijih džez albuma na Bandcampu i uvršten je na nekoliko zvaničnih Spotify lista… Kako ste zadovoljni reakcijama?

  Ovo je svakako naš najuspešniji album, u smislu prodaje, promocije. Verujem da bi bio još uspešniji da smo mogli da ispratimo celu kampanju živim nastupima. Među najznačajnijim stvarima koje su se desile, pored Spotify lista i uspeha na Bandcampu, izdvojio bih predstavljanje naše muzike na Francuskom nacionalnom radiju, koji nam je posvetio i celu stranicu na svom portalu.

 

Album se pojavio u vreme pandemije koja je bila u jeku i tek godinu dana kasnije imaće pravu koncertnu promociju u Beogradu. Koliko je na bend uticala cela ta situacija?

 

Uz novi album i novog izdavača, sa koncertima koje smo imali u najavi, sigurno je da bi u normalnim okolnostima prošla, a i ova godina, bila godina velikog uspeha. Ali, šta je tu je,  stvari gledam iz pozitivnog ugla. Odmor, na koji smo bili primorani, doneo nam je druge lepe stvari u żivotu, promenu perspektive, i sada mi je możda i drago što se neke stvari nisu desile. Takođe, pauza nam je donela i mogućnost da pogledamo sa distance sve ono što smo uradili do sad, i da uživamo u tome.

 

Na koncertu u Domu omladine Beograda promovisaćete aktuelni album, ali i odsvirati neke od omiljenih kompozicija iz dosadašnje karijere. Kako teku pripreme?

 

Imamo pozitivnu tremu, ali smo spremni za koncert! Imali smo dobre probe i verujem da ćemo iznenaditi publiku nekim novim detaljima, koje do sada nismo imali na živim nastupima. Sviraćemo ceo album „557799“ premijerno pred beogradskom publikom, biće interesatno videti reakciju publike. Nakon toga odsviraćemo i nekoliko starih hitova. Nadamo se uspešnom koncertu i dobroj atmosferi, kao i uvek u Beogradu.

 


Iza vas je 5 objavljenih albuma, mnoštvo nastupa, nagrade i priznanja, ali i čvrsto izgrađen odnos sa publikom, koja prati, poštuje vaš rad i voli vašu muziku. Šta biste izdvojili kao najznačajnije postignuće u dosadašnjoj karijeri EYOT-a?

 

Teško je izdvojiti. Činjenica da smo svirali u Londonu, Parizu, Berlinu, Moskvi, Cirihu, Šangaju, Jokohami, u nekim od najboljih džez klubova ovih zemalja, nastupali na nacionalnim radijima Srbije, Bugarske, Rumunije, Švajcarske… Iz ove perspektive sve to deluje kao san. Emitovanje naše muzike na stanicama kao što su BBC, NDR, Radio France, WNYC… Pobeda na MIDEM OFF Showcase takmičenju. Ponosni smo i na to što smo više puta nastupili na Beogradskom džez festivalu i Nišvilu. Velika ruska turneja, 14 koncerta u 15 dana. I tako dalje, i tako dalje. Ostali su još neki ciljevi, pa možete očekivati i knjigu o svemu tome.

 

Pod sloganom “Džez plamen” 37. Beogradski džez festival tradicionalno se održava krajem oktobra, obeležavajući  50 godina od osnivanja. EYOT je nastupao na Beogradskom džez festivalu, a Vi ste član odbora ove ugledne muzičke manifestacije. Kako vidite značaj i ulogu BDŽF na ovim prostorima u širenju plamena džeza i šta je Vaša preporuka iz ovogodišnjeg programa?

 

Kao i svake godine, moja glavna preporuka je program „Srpski Showcase“. I, uopšte, nastupi domaćih izvođača. Nastup na BDŽF je jedna od najvećih prilika za predstavljanje svojih mogućnosti i muzike, tako da su tu muzičari posebno inspirisani i uglavnom daju ono svoje najbolje. Od stranaca bih možda subjektivno preporučio skandinavski sastav RYMDEN i Markusa Štokhauzena, ali pozivam ljude da odgledaju i poslušaju sve koncerte. U svakom slučaju, Beogradski džez festival je programski sjajno izbalansiran, zastupljena su kako aktuelna, tako i odavno ostvarena imena svetske scene. Ponosan sam što sam deo tima organizacije Festivala koji je u ovakvim vremenima obezbedio takav program i ostvario kontinuitet napretka kvaliteta muzičke ponude.

 

Kakvi su planovi EYOT-a do kraja godine? Šta planirate za sledeću godinu, ukoliko je moguće u okolnostima otežanih putovanja i još uvek prisutne pandemije, bilo šta dugoročnije planirati?

 

Što se tiče ove godine, možda ćemo nastupiti na jednom festivalu u zemlji, čeka se konačna potvrda, a zatim i u sklopu programa predstavljanja Republike Srbije na Svetskoj Izložbi EXPO2020 u Dubaiju 21. i 22. oktobra. U Dubaiju je 2010. bio naš prvi nastup u inostranstvu, na njihovom džez festivalu, i taj grad zauzima važno mesto u našoj karijeri. Velika je čast što smo deo reprezentacije Srbije, da se izrazim sportskim žargonom, i nadamo se dobrom i uspešnim nastupima.

 

U januaru nas očekuje nastup na NOVA džez festivalu u Švajcarskoj, gde će pored nas nastupiti i Tigran Hamasijan, Elina Duni, Ilhan Ersavin. Imamo u planu nastupe u Sofiji, Bukureštu, Moskvi, turneju u Francuskoj, Velikoj Britaniji, Americi i Japanu. Pregovori su u toku, ali ćemo tek na proleće dobiti konačne potvrde. Ako se u naredne dve godine od svega ovoga i pola ostvari, bićemo zadovoljni. Planiramo i snimanje novog albuma, ovoga puta u sopstvenoj produkciji. Izdavač će verovatno ponovo biti ROPEADOPE, ali postoje i druge opcije u Evropi.

Jubilarni X GoetheFEST u Beogradu

 



Deseto izdanje filmskog festivala GoetheFEST u organizaciji Goethe instituta u Srbiji, biće održano od 7. do 11. oktobra u Kulturnom centru Beograda. Na festivalu koji se ove godine održava pod sloganom „Morati ili hteti“, biće prikazano osam nemačkih savremenih filmskih ostvarenja.  

Frank Bauman, direktor Goethe instituta u Srbiji, povodom predstojećeg izdanja ove manifestacije je istakao:

 „Ko god je proteklih godina zajedno sa nama doživeo otvaranje GoetheFEST-a u Srbiji, bogatiji je za jedan filmski doživljaj i poznata mu je energija u svom najčistijem obliku koja nastaje kada nekoliko stotina ljudi deli trenutak ispunjen emocijama i kada se ti ljudi smeju ili saosećaju. Stoga se izuzetno radujemo što ove godine u bioskopima ponovo možemo da vam predstavimo „trenutke uživo“, pošto je GoetheFEST protekle godine, usled pandemije, mogao da se odvija isključivo onlajn“.




Na otvaranju festivala 7. oktobra biće prikazan film Johanesa Nabera „Curveball“, komedija između groteske i političke satire, koja istražuje nemačku perspektivu rata u Iraku. Publika moći da pogleda i filmove „U komšiluku“ Danijela Brila, tragikomediju o lažima puna crnog humora, a ujedno i rediteljski debi popularnog nemačkog glumca Danijela Brila; „Krvopije“ Julijana Radlmajera, metahoror komediju bazirana na datostima iz istorije kinematografije; ostvaranje „Kopilotkinja“ Ane Core Berahed, koje se 11. septembrom 2021. bavi iz perspektive partnerke počinioca; nemačkog kandidata za Oskara „Tvoj sam čovek“ Marije Šrader, naučno-fantastičnu drama sa komičnim elementima; „Princ“, debitantski film rediteljke Lize Birvirt o visokobrazovanoj frankfurtskoj eliti punoj predrasuda; „Ljudski faktor“ Ronija Trokera, koji predstavlja psihogram jedne porodice ispričan iz više perspektiva“, i „Fabian“, ostvarenje prati troje glavnih protagonista u Berlinu kasne, politički turbulentne Vajmarske republike.



Sunčica Šido, koordinatorka programa kulture Goethe instituta i selektorka festivalskog programa, 10. GoetheFEST je najavila rečima:

„U eri pandemije koja, evo, po drugi put obeležava i naš festival, sloganom smo postavili pitanje: morati ili hteti, jer je ono u pozadini mnogih odluka koje su donosili likovi i stvaraoci filmova koje smo ove godine izabrali za vas, a ujedno i pitanje koje sebi svakodnevno postavljamo u različitim situacijama. Pred publikom će biti filmovi koji su se provukli kroz iglene uši sa snimanjem pre izbijanja pandemije, i ušli u postprodukciju kada je pandemija diktirala nove uslove života i rada onih koji su odlagali premijeru po nekoliko puta, kao i onih koji su imali na neki način sreću i uspeli da snime scene u praznom Pergamskom muzeju u Berlinu i time stvore fantastično jaku sliku žene i mašine koji se poljube, u budućnosti, u portalu starom hiljade godina u okrilju antike“.



GoetheFEST održava se od 2012. godine i predstavlja presek savremene nemačke kinematografije iz aktuelne godine. Program je tradicionalno okrenut nagrađivanim i najboljim ostvarenjima sa čuvenog Berlinala, jednog od najznačajnijih svetskih festivala autorskog filma.

 

Dodeljene plakete prijateljima i partnerima 54. i 55. Bitefa


Dodela plaketa, foto: JK media



U četvrtak 30. septembra, u saradnji sa domaćinom događaja i dugogodišnjim partnerom festivala Mezestoranom Dvorište, Bitef je tradicionalno dodelio plakete i izrazio zahvalnost prijateljima i partnerima koji su pomogli u realizaciji 54. i 55. Bitefa.

Na događaju je, takođe, organizovana i dodela specijalne nagrade „Jovan Ćirilov“ predstavi Nemoralne priče: 1. deo – Kuća majka umetnici Fiji Menar, osvojene na 53. Bitefu 2019. godine. Dodelu nagrade, zbog situacije izazvane pandemijom koronavirusa, nije bilo moguće realizovati u prvobitno predviđenom terminu. Nagradu su dodelili umetnički direktor festivala Ivan Medenica i članica žirija 53. Bitefa Olga Dimitrijević, koja je tom prilikom istakla kako Fija Menar u svom delu simbolički objedinjuje boginju Atinu kao koren zapadne civilizacije i ikonografiju naučno fantastičnih filmova kao definišuću estetiku savremene kulture. „U momentu kada osećamo da je došao kraj jednog sveta, ali ne znamo šta novo dolazi, Fija Menar nas tera da mislimo o svom mestu u tom svetu“, zaključila je Dimitrijević. Primajući nagradu, Fija Menar je izjavila da joj je velika čast da se ponovo nađe u društvu ljudi koji stvaraju neverovatan kulturni događaj kao što je Bitef, kao i da bude među francuskim umetnicima koji su u poziciji da prikazuju svoju umetnost u ovom delu Evrope. Sa prisutnima je podelila osećaj u vezi sa dodelom nagrade, koji je najbliži osećaju povratka u prošlost, jer je njena predstava izvedena na Bitefu pre pandemije. U međuvremenu, u novoj situaciji, u kojoj mislimo da nam nedostaje sloboda, važno je da razmatramo nove mogućnosti za pravljenje pozorišta i da, kako je rekla, u novom stanju u kome se čovečanstvo nalazi, ne budemo tužni.

 

 

S leva na desno: Olga Dimitrijević, Fija Menar, Ivan Medenica, foto: JK media

 



Dodeli su prisustvovali Nj.E. Ambasador Nemačke Tomas Šib, direktor Francuskog Instituta gospodin Stanislas Pjere kao i ataše za kulturu Francuskog instituta i Ambasade Francuske Katrin Fodri, Vanda Kučera i Radiša Kričak iz I&F Grupe, Aleksandra Kosanović iz Erste banke, kao i predstavnici partnera festivala: Belmedic, Halo Creative Team, vinarije Temet, Domaće kiflice, hotel Neveski, Kuglica i mnogobrojni predstavnici medijskih prijatelja festivala: RTS, TV Monde, Tanjug, Seecult, Politika.

 

 

Dodela plakete Nj.E. Ambasadoru Nemačke, Tomasu Šibu , foto: JK media


 

Nakon dodele plaketa zvanice su nastavile druženje uz koktel koji je pripremio Mezestoran Dvorište. U neformalnoj atmosferi, nastavljeno je sumiranje utisaka i pravljenje planova za 56. Bitef koji će biti održan u septembru 2022. godine.

NOVA MANIFESTACIJA ZA MUZIČKE SLADOKUSCE “PIKNIK U BAŠTI”



KONCERTI BOJANE VUNTURIŠEVIĆ, DEJANA CUKIĆA I BIG BENDA

            Jesen u Beogradu će obeležiti nova manifestacija “Piknik u bašti” koja će po prvi put biti održana od 15. do 17. oktobra u Botaničkoj bašti “Jevremovac”.

            Posle velikog uspeha letnjih manifestacija koje su održane u Botaničkoj bašti i brojnih pozitivnih utisaka posetilaca, organizatori su odlučili da organizuju manifestaciju tokom koje će posetioci moći da uživaju i u jesenjim bojama najlepše oaze u centru grada.

            Botanička bašta će tokom tri dana biti pretvorena u veliku piknik zonu u centru grada, a organizatori će obezbediti sve što je potrebno za maksimalno uživanje. Posetioce očekuje bogata ponuda probranih proizvođača hrane, vina i piva, a sve će biti začinjeno odličnom muzikom.

Kapije Botaničke bašte će biti otvorene 15. oktobra od 17h, a 16. i 17. oktobra od 14 časova. Osim u prirodi, gastronomskoj ponudi i druženju posetioci će svakog dana moći da uživaju i u koncertima autora i izvođača različitih muzičkih žanrova.

Bojana Vunturisevic, foto Jelena Janković



U petak 15. oktobra od 19h posle dužeg vremena beogradska publika će imati priliku da prisustvuje koncertu mlade dame koja ruši tabue svojim beskompromisnim pesmama i originalnim muzičkim izrazom, Bojane Vunturišević. Svoju muzičku karijeru je započela kao vokal beogradskog pop benda “Svi na pod”, da bi solo karijeru započela 2017. godine kada je objavila debitantski album “Daljine” kojim je osvojila regionalnu muzičku scenu. Nakon dve godine izdaje singlove “Promašaj” i “Full control”, a ove godine je svoje fanove obradovala pesmom “Money”.


DC & SR, photo by Aleksa Cukić


Tokom vikenda koncerti će počinjati u 17h, tako da posle elektro-pop večeri, u subotu 16. oktobra posetioce “Piknika u bašti” očekuje koncert rock legende Dejana Cukića i njegovog benda “Spori ritam”. Koncerti Dejana Cukića su poznati po neverovatnoj energiji koju Cukić nesebično deli sa publikom, a retko ko može da se pohvali sa toliko bezvremenskih hitova kao što su: “Ja bih da pevam”, “Letnje kiše”, “Mokre ulice”, “Julija”, “Nebo jedino zna”, “Stranac u Beogradu”, “Dolazi tiho”. Hitovi Dejana Cukića i “Sporog ritma” se nalaze među najslušanijim pesmama na radio stanicama i redovni su deo repertoara klupskih bendova. Njihove pesme su iskreno svedočanstvo o jednom divnom vremenu, ostavile su dubok trag na muzičkoj sceni i zato traju i danas.




Poslednje veče “Piknika u bašti” 17. oktobra biće ispunjeno filmskom muzikom u izvođenju “Big Benda Radio Televizije Srbije” pod dirigentskom palicom Filipa Bulatovića. Beogradska publika će u posebnom ambijentu Botaničke bašte prisustvovati spektaklu najboljeg džez orkestra u zemlji, koji će izvoditi popularne muzičke teme iz domaćih i stranih filmova. Spoj muzike i “sedme umetnosti”, izbor numera koje su bliske publici u izvođenju vrhunskih muzičara će biti poslastica za sve, ne samo za ljubitelje džeza.

“Piknik u bašti” će na najlepši način zatvoriti sezonu manifestacija u Botaničkoj bašti, a ulaznice po ceni od samo 800 dinara mogu se kupiti na prodajnim mestima i preko online servisa tickets.rs.

XVIII Međunarodni salon stripa u SKC-u

 


Od 16. septembra do 9. oktobra 2021. u Studentskom kulturnom centru biće organizovan XVIII Međunarodni salon stripa uz prateće programe.

 

Međunarodni salon stripa je festival devete umetnosti koji organizuje i vodi Srećna galerija Studentskog kulturnog centra Beograd, kao svoj redovni redakcijski program. Salon je najmasovniji i najveći strip događaj u Srbiji, i jedna od najznačajnijih smotri devete umetnosti u regionu.

 

 

Biće predstavljen izbor iz stalnih galerijskih postavki uz promocije izdavača. U centru pažnje biće međunarodna izložba pobedničkih radova sa dosadašnjih konkursa Salona stripa „Grand Prix Salona 2003-2019“, dokumentarna izložba „Laureati Salona 2003-2019“, kao i dokumentarna postavka o nekim od najznačajnijih gostiju Salona iz projekta „Ovde, na ovom mestu… #1“, autorke Jasmine Pucarević.

 


Od 20. do 24. septembra biće priređen program promocija strip izdavača, razgovor sa autorima i gostima i potpisivanje albuma posetiocima.ZA DŽ - besplatno - vinjeta (autor ilustracije: Aleksandra Prhal)

 

Sam festival i izložbe neće imati svečanu ceremoniju otvaranja, a raspoloživi galerijski prostori biće otvoreni za posetioce od 16. septembra od 11.00.

 


Radno vreme galerija tokom trajanja festivala biće: ponedeljak-petak: 11.00-18.00 / subota: 11.00-15.00.

 

Svi programi su besplatni 

XXX Međunarodni festival etnološkog filma


 XXX Međunarodni festival etnološkog filma će biti održan od 4. do 8. oktobra 2021. godine u Etnografskom muzeju u Beogradu i Jugoslovenskoj kinoteci.

 

Trideset filmova sa raznih strana sveta će se takmičiti za Gran pri „Dragoslav Antonijević“ i druge nagrade, šest studentskih filmova za nagradu Najbolji studentski film, a biće prikazan još 21 film u okviru netakmičarskog i specijalnih programa.


Festival će otvoriti izložba fotografija „Kulture koje nestaju“, čiji su autori Arne Hodalič i Katja Bidovec iz Slovenije. Na izložbi će biti prikazani portreti ljudi iz nekih zajednica koje su, prema mišljenjima antropologa, na rubu izumiranja.ZA DŽ - besplatno - vinjeta (autor ilustracije: Aleksandra Prhal)

 

Autori su godinama obilazili različita područja u kojima zajednice žive kako bi načinili fotografije na licu mesta. Portreti koje ćete videti predstavljaju ljude koji žive na obalama reke Omo kod jezera Turkana u Etiopiji, u oblastima Arunačal Pradeš i Nagaland u Indiji, na severu Namibije, kao i u oslobođenoj teritoriji Zapadne Sahare. Iza autora je bogato iskustvo fotografskog rada, uključujući i rad za časopis National Geographic Slovenija.

Festival i izložba će biti svečano otvoreni u holu Etnografskog muzeja u Beogradu u ponedeljak, 4. oktobra 2021. od 19:00. Ulaz na sve projekcije je besplatan.


XX Međunarodni festival harfe: Going Green

 



Jubilarni XX Međunarodni festival harfe biće održan u Beogradu tokom septembra i oktobra 2021, ovoga puta pod sloganom „Going Green“.Dvadeseti Međunarodni festival harfe sastoji se od šest tematskih celina.

 

Going Green cross Arts – muzika & slikarstvo

Festival otvara koncert dua violončelo i harfa 16. septembra (19.00) u Mađarskom kulturnom centru (Gračanička 14). Kristina Tokodi, vođa violončela i Ivana Pavlović, solo harfistiknja Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada predstaviće se delima: V. Tošića, R. N. C. Bochsa, W. Hubera, R. Grisonija, B. Andresa i L. M. Tedeschija.

 

Publika će biti u prilici da, osim u muzici, uživa i u izložbi pod nazivom „Portreti“ Marije Puzigaće. Reč je o uljima na platnu koja prikazuju portrete starije žene kao predstavu temporalnosti i analize prolaznosti vremena. Odnos prema starima je izuzetno osetljiva tema, a prepoznavanje ove dobi kao životnog perioda koje nosi jedinstveno iskustvo i lepotu (baš kao i muziciranje na harfi) upravo je tema ovog koncerta.

 

Going Green music & statement – muzika & reč

Trio „Agatos“ koji čine studenti FMU, Nemanja Adamović (viola), Strahinja Radoičić (flauta) i Irina Pejoska (harfa), nastupiće 26. septembra od 19.00 u Centru lepih umetnosti Guarnerijus (Džordža Vašingtona 12).

 

Na ovom koncertu muzikom, ali i naracijom, šalje se jasna poruka o buđenju svesti i značaju očuvanja životne sredine i prirode. Na programu su dela: K. Debisija, T. Takemicua, S. Gubaiduline, A. Pejovskog (premijerno izvođenje). Kao specijalni gost koncerta i narator nastupa glumica Milena Predić.

 

Going Green in the neighbourhood – u komšiluku

U subotu, 2. oktobra od 17.00, dve mlade umetnice na harfi, Korana Čiča Potkonjak (FMU) i Marija Zoroja (AU NS) održaće koncert na sasvim nesvakidašnjem mestu. Prostor cvećare „Dalija“ na Banovom brdu, Nikolaja Gogolja 12a (ispod OŠ „Josif Pančić“), biće mesto susreta muzičara, harfi i – komšija.

 

U prelepom ambijentu nalik Botaničkoj bašti želja je da se sugrađanima kroz muziku na harfi u maloj oazi zelenila dočara atmosfera Rajskog muzičkog vrta. Na programu su dela: J.S. Baha, Đ.B. Pešetija, F. Godfrua, Ž. de la Presla i A. Renijea.

 

Going Green for the birds – za ptice

Ovogodišnji koncept Međunarodng festivala harfe usmeren je ka skretanju pažnje na važna pitanja koja se tiču zaštite kako životne sredine, tako i prirode pa i životinja.

 

U ovom kontekstu biće i upriličen nesvakidašnji koncert harfistikinje Katarine Stanković i harfistkinje i slikarke Anđele Stanković. Urbani prostor Dorcol Platz, 4. oktobra od 19.00, biće ponovo mesto susreta – muzike i slikarstva. Na programu koncerta su dela koja su komponovali G. F. Haendel, D. Scarlatti, L. Spohr, G. Faure, F. Liszt, M. Glinka, F. Godefroid, A. Ginastera i M. de Falla. Na koncertu će se prikupljati sredstva koja će biti dodeljena Društvu za zaštitu i proučavanje ptica Srbije.

 

Going green flower power – moć muzike i cvećaZA DŽ - besplatno - vinjeta (autor ilustracije: Aleksandra Prhal)

Udoban i akustičan prostor Galerije Kolarčeve zadužbine biće mesto susreta publike, dve harfe (Jana Čubrilović i Irina Pejoska) i klavira (Bojana Zagorac) 12. oktobra od 18.00. Na programu su dela sledećih kompozitora: C. Debussy, R. Gliere; C. Salzedo.

 

Publika će pre i posle koncerta moći da uživa i u izložbi slika Bojane Zagorac koje u skladu sa tematikom Festivala harfe dočaravaju prirodu i cveće u raznim bojama i oblicima.

 

Going green with Danube – harfa i Dunav

Centralni segment manifestacije Međunarodni festival harfe održaće se 20. oktobra od 20.00, u velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine, kao i online putem zvaničnog YouTube kanala Festivala.

 

Na Svetski dan harfe, 20. oktobra, iz Berlina dolazi ekskluzivni gost festivala, harizmatični virtuoz na harfi, Joel von Lerber.

 

Eklektični umetnik dobitnik je brojnih priznanja za svoje muziciranje, a kao solista nastupao je sa nekim od najpoznatijih svetskih orkestra. Program: M. Grandjany, B. Smetana, H. Renié, G. Fauré, W. Posse, E. Parish-Alvars, N. Rota, E. A. Walter-Kühne, P.Chertok, N. Paganini.

 

Za publiku koja nije u mogućnosti da prati uživo koncert u Kolarčevoj zadužbini pripremljen je film „Dunavske strune“, koji će premijerno biti prikazan pre muzičkog programa.

 

Film počinje izvođenjem kompozicije Dragane Jovanović specijalno komponovane za ovu priliku pod nazivom „Oda Dunavu“. Nastupa kvartet harfi u sastavu: Jana Čubrilović, Irina Pejoska, Korana Čiča-Potkonjak i Jelena Tutić, a reč je o dobitnicama nagrade Grada Beograda za stvaralaštvo mladih u oblasti umetnosti za 2020. godinu.

 

Film će biti dostupan na oficijalnom Youtube kanalu Festivala posle premijere.

 

Going green – Masterclass

U okviru XX Međunarodnog festivala harfe biće kao i uvek organizovane radionice i masterclass za mlade harfiste, učenike osnovnih i srednjih muzičkih škola.

 

Predavanja i radionice biće organizovani uživo ili online – individualno i grupno.

 

Ulaz na koncerte je besplatan, osim za centralno dešavanje Festivala – 20. oktobra na Kolarcu.

Karte se mogu kupiti na blagajni Kolarčeve zadužbine.

Objavljen roman "Bajni svete, gde si ti" Sali Runi

U fokusu trećeg romana irskog književnog čuda Sali Runi je prijateljstvo između Alis, mlade književnice, koja se nakon sloma kome je u velikoj meri doprineo njen iznenadni i veliki uspeh povukla da živi u malo mesto na obali, i Ajlin, urednice u književnom magazinu iz Dablina. 

Njihove ljubavne veze – Alis sa Feliksom, radnikom u lokalnom skladištu, i Ajlin sa Sajmonom, prijateljem od detinjstva – sasvim svojstveno Sali Runi, prepune su uspona i padova, strasti i očaja, nežnosti i uvreda, potpune bliskosti i nerazumevanja.


No, kod Sali Runi intimno i ideološko neraskidivo su povezani. Nijedan prijateljski ni ljubavni odnos ne može se razumeti bez osvrta na socijalni kontekst. Alis i Ajlin, obe u ranim tridesetim, razmenjuju duge imejlove u kojima se dotiču najrazličitijih tema – pišu o klimatskim promenama, političkoj krizi, propasti kasnog bronzanog doba, istoriji pisma, izrabljivanju radnika, ali i tome šta je lepota danas, kao i o svom ambivalentnom odnosu prema majčinstvu...

Način na koji je Sali Runi kreirala i njihovu prepisku i ceo roman pokazuje njeno duboko razumevanje toga kako se danas ljudi (ne samo mladi, naravno!) osećaju, te kako razmišljaju i govore – rastrzani između zabrinutosti zbog globalne katastrofe i ličnih, intimnih problema, a formirajući svoje stavove istovremeno i na osnovu neproverenih informacija sa interneta i na osnovu ozbiljnih analiza, promišljanja i političke osvešćenosti.

Ovaj roman slavi i brani umetnost i estetski doživljaj, jer kako Sali Runi piše:

„Želim da živim u zemlji u kojoj se stvara umetnost iako se sve okolo raspada. To daje smisao mom životu.“

среда, 29. септембар 2021.

Tribina o filmu PUCNJI U MARSEJU: „Istorija ispisana krvlju i blatom“



 

Petak, 1. oktobar 2021. u 20:00 // Tribinska sala Doma omladine Beograda

 

Ciklus tribina: GNEVNI FILMOVI

 

Učestvuju: reditelj/scenarista Gordan Matić, montažer Aleksandar Popović i glumac Nikola Šurbanović

Tribinu vode: Zoran Janković i Đorđe Bajić, filmski kritičari

 

Petnaesta tribina u okviru ciklusa „Gnevni filmovi“, a sedma u ovoj godini, biće posvećena filmu „Pucnji u Marseju“, uoči beogradske premijera zakazane za 9. oktobar 2021. u Velikoj sali Kombank dvorane. Novi igrano-dokumentarni film u režiji Gordana Matića imao je svetsku premijeru 5. avgusta na Filmskom festivalu u Herceg Novom, nakon čega je prikazan u Sarajevu i Nišu. Datum beogradske premijere (9. oktobar) pada na godišjnicu atentata na kralja Aleksandra.




Pucnji u Marseju je sudska drama, neobične filmske strukture, koja prati suđenje teroristima – saučenicima u ubistvu kralja Aleksandra od Jugoslavije i francuskog ministra Bartua, u Marseju, 9. oktobra 1934.

Na osnovnu višegodišnjeg istraživanja arhive i zvaničnih transkripta sa suđenja, kao i izveštaja koje su to suđenje pratili, dobili smo filmsku priču koja nam otkriva neke nove, do sad nepoznate detalje o tom tragičnom događaju, koji je trajno promenio istoriju ovih prostora, ali i dešavanja u Evropi.

Pucnji u Marseju uvrštenje u takmičarski Gala program Pingyao filmskog festivala u Kini, koji je jedan od najvećih i najuticajnijih azijskih festivala, koji nezvanično zovu azijskim Sundance-om. To je samo jedan od festivala u svetu na kojima će film u narednom periodu biti prikazan.

 

Film Gordana Matića "Pucnji u Marseju” biće na repertoaru Bioskopa Doma omladine Beograda od 10. do 15. oktobra 2021. u terminu od 20:00.

Ulaznice su u prodaji na Blagajni DOB od 4. oktobra, po ceni od 300 dinara.

Devetog oktobra 1934. godine u Marseju, u Francuskoj, dogodio se atentat na kralja Aleksandra. Film prati sudski proces teroristima koji su bili saučesnici atentatora Vlade Georgijeva Černozemskog, glavnog atentatora na Aleksandra od Jugoslavije i ministra spoljnih poslova Francuske Luja Bartua. Glavni junaci su tužioci, advokati, sudije, optuženi i svedoci samog događaja, čiji je atentator bio Vlado Černozemski, pripadnik VMRO, koji je sa četiri metka na licu mesta likvidirao kralja Aleksandra. Kroz rekonstrukciju i dramatizaciju pravog procesa, ali i kroz ono što je izostavljeno tokom suđenja ispričana je sudska drama najbliža istini o samom suđenju. „Pucnji u Marseju“, pored igrane rekonstrukcije onoga što se odigralo na suđenju i odabrane arhivske građe, sadrže pseudo-dokumantarne delove u kojima akteri događaja iz 1934. godine, govoreći direktno u kameru, objašnjavaju atmosferu vremena i saznanja do kojih su naknadno došli.

 

„Pucnje u Marseju“ je napisao i režirao Gordan Matić, a na scenariju je radio i Vladimir Andrić. Dušan Ivanović je direktor fotografije, a film je montirao Aleksandar Popović. Autorsku ekipu čine i scenograf Nenad Marković, kostimografkinja Dragica Laušević, kompozitor Marko Matović… U filmu glume: Tihomir Stanić, Vladimir Aleksić, Svetozar CvetkovićStrahinja Blažić, Đorđe Đoković, Nikola Šurbanović i drugi.

 

Dani češkog i slovačkog filma 2021

 

U četvrtak 30. septembra u Jugoslovenskoj kinoteci otvara se ovogodišnju reviju čeških i slovačkih filmova. Svi ljubitelji češke i slovačke kinematografije su dobrodošli.

Osim u filmovima, posetioci će moći da uživaju i u tri izložbe: 

  • Stota godišnjica slovačke kinematografije, 
  • izložba fotografija Dragana Pavlovića Češko staklo u varijacijama i 
  • Češko nasleđe UNESCO – Stil se ne piše, stil se posmatra.
U četvrtak 30. 9. ulaz je moguć samo sa pozivnicom, od petka 1. 10. ulaznice koštaju 200 RSD, a za studente je ulaz besplatan.



PROGRAM



Četvrtak 30.9. u 18:30 - IZVEŠTAJ
Drama / Istorijski / Ratni 
Slovačka / Češka / Nemačka, 2020, 94 min
Režija: Peter Bebjak
Po romanu: Alfreda Wetzlera
Scenario: Jozef Pašték, Tomáš Bombík, Peter Bebjak
Kamera: Martin Žiaran
Muzika: Mario Schneider
Glavne uloge: Noël Czuczor, Peter Ondrejička, Wojciech Mecwaldowski, Jacek Beler, John Hannah, Ondřej Malý, Michal Režný, Kamil Nożyński i drugi


Film nije prikladan za osobe mlađe od 12 godina.


Drugi svetski rat, 7. april 1944. Za hiljade zatvorenika iz cele Evrope u prljavim barakama dan kao i svaki drugi. Dok ostali samo žele da prežive, grupa zatvorenika sprema se da pobegne. Kad se zatvorenici okupe radi večernjeg prebrojavanja, dvadesetšestogodišnji Fredi i šest godina mlađi Valer već su skriveni u jami ispod gomile greda. Tu skriveni moraju da ostanu tri dana. Toliko dugo Nemci traže one koji pokušaju da pobegnu iz koncentracionog logora Aušvic. Kad zvuk sirena najavi kraj potrage, dva izgladnela i promrzla mladića kreću na put od nekoliko stotina kilometara preko planina i kroz neprijateljske patrole do svoje domovine, Čehoslovačke. Ako u tome uspeju, napisaće izveštaj o paklu Aušvic. Ali najteži trenutak tek dolazi - ubediti svet da veruje. Film beleži pravi herojski čin i jedan od najznačajnijih zapisa čehoslovačkih građana u svetskoj istoriji koji je spasio desetine hiljada života.

Petak 1.10. u 18:00 - WILSONOV
Žanr: Komedija / Krimi
Slovačka / Češka, 2015, 115 min
Režija: Tomaš Mašin
Po romanu: Michal Hvorecký
Scenario: Marek Epstein
Kamera: Martin Štrba
Muzika: Michal Novinski
Glavne uloge: Vojtěch Dyk, Jiří Macháček, Táňa Pauhofová, Jan Kraus, Hoji Fortuna, Richard Stanke, Ľuboš Kostelný, Stanislav Majer, Peter Šimun



Film je prikladan za sve uzraste.

Prvi svetski rat se upravo završio, a u udaljenom gradu negde u centralnoj Evropi, gradonačelnik Dangl počinje da sanja svoj veliki san. Planira da grad pridruži Sjedinjenim Državama i preimenuje ga u Vilsonov (u čast svog prijatelja, predsednika Vudroa Vilsona). Sve funkcioniše, osim jednog dosadnog problema! Priča se da u gradu nemir unosi misteriozni ubica. Sve žrtve su se ugrizle za jezik i prestravljene umrle još pre nego što se napad dogodio. Lokalne policijske snage tapkaju u mestu, pa gradonačelnik traži pomoć u inostranstvu. I sam Vilson odmah šalje člana američkog FBI, koji je stručnjak za mitologiju i misticizam. To je Aron Fud, čovek u dugačkom kaputu i šeširu, koga je odgojila češka dojilja. I koji je rešio 513 ubistava širom sveta, a sada će pomoći i Vilsonovu. A da se ne bi izgubio u gradu, prima mladog policijskog službenika Josefa Eisnera za pomoćnika. Opasan lov na ludog ubicu može da počne.

Petak 1.10. u 20:30 - DVA PUTA
Žanr: Dokumentarni
Češka, 2019, 80 min
Režija: Radovan Síbrt
Scenario: Radovan Síbrt
Kamera: Šimon Dvořáček, Radovan Síbrt, Lukáš Milota



Film nije prikladan za osobe mlađe od 12 godina.

 
Šta biste učinili da vam sudbina, osim radosti, podari i doživotni nedostatak? Članovi The Tap Tap, bend sa Jedličkinog instituta čine studenti sa invaliditetom (ili bolje rečeno „bogalji“, kako bi rekli oni sami), i vrlo su otvoreni u vezi sa tim. Žive punom parom i uživaju u svakom minutu. Oni pevaju, sviraju, vole, putuju, zabavljaju se. Istovremeno sve ih spaja ljubav prema muzici i entuzijazam za nastup u orkestru koji je osnovao vođa benda Simon Ornest pre više od dvadeset godina. Tokom ovih godina grupa The Tap Tap, se razvila u uspešan ansambl sa objavljenim brojnim diskovima, desetinama hiljada fanova, i stotinama koncerata u Češkoj i širom sveta, o čemu većina drugih bendova samo sanja. Muzička grupa The Tap Tap dokazuje da je crnim humorom, pa čak i zaraznom energijom moguće suočiti se i sa najtežim preprekama i živeti životom rok zvezda.

Subota 2.10. u 18:00 - PUKOTINA
Triler / Horor / Misterija
Slovačka, 2019, 111 min 
Režija: Peter Bebjak
Po romanu: Jozef Karika
Scenario: Tomáš Bombík
Kamera: Martin Rau
Muzika: Juraj Dobrakov
Glavne uloge: Matej Marušín, Mary Bartalos, Tomáš Maštalír, Dávid Hartl, Juraj Loj, Tomáš Mischura, Jaroslav Mottl, Martin Šalacha, Emanuel Hason i drugi



Film nije prikladan za osobe mlađe od 12 godina.


Igor, nezaposleni student univerziteta, u okviru svoje diplomske prakse postaje član ekipe, koja čisti zgradu bivše psihijatrije. Ovde slučajno otkriva zapise o Valteru Fišeru, jednom od pacijenata koji su misteriozno nestali u planinama Tribeč pre sedamdeset godina. Kada se nakon dva meseca pojavio jednako misteriozno, bio je dezorijentisan, imao je neobjašnjive povrede po celom telu i nije mogao da opiše šta mu se dogodilo i gde je proveo poslednjih nekoliko nedelja. Iako je dugo bio u bolnici, nikada se nije oporavio. Kad se Igor pozabavi detaljima Fišerove priče, otkriva da ovaj slučaj uopšte nije bio jedinstven. Zapisi o ljudima koji su se izgubili u Tribeču sežu daleko u prošlost. Međutim, mnogi od njih su se dogodili relativno nedavno. Zato Igor zajedno sa svojom devojkom Mijom, zaljubljenikom u teorije zavere Andrejom i tvrdoglavim skeptikom Davidom, kreće u šume Tribeča kako bi saznao šta je istina. Međutim, potraga, koja se u početku čini kao dobra zabava, završava tragično ...

Subota 2.10. u 20:30 - ŠARLATAN
Biografski / Drama
Češka / Irska / Poljska / Slovačka, 2020, 118 min
Režija: Agnieszka Holland
Scenario: Marek Epstein
Kamera: Martin Štrba
Muzika: Antoni Komasa-Łazarkiewicz
Glavne uloge: Ivan Trojan, Josef Trojan, Juraj Loj, Jaroslava Pokorná, Martin Myšička, Miroslav Hanuš, Jiří Černý, Tomáš Jeřábek, Jan Budař, Melika Yildiz, i drugi



Film nije prikladan za osobe mlađe od 12 godina.

Zadivljujuća biografska drama izuzetnog čoveka obdarenog isceliteljskim sposobnostima u pozadini savremenih događaja. Priča je inspirisana stvarnim sudbinama iscelitelja Jana Mikolašeka, kome se hiljade ljudi iz svih sfera života, uključujući i najvažnije ličnosti političkog i kulturnog života, obratilo za pomoć tokom nekoliko decenija. Mikolašek je osoba bez stručnog medicinskog obrazovanja, ali sa neobičnim i neobjašnjivim talentom da dijagnostikuje i koristi bilje za lečenje bolesti sa kojima se ni lekari ne mogu nositi. Međutim, njegove izuzetne sposobnosti predstavljaju iskupljenje u borbi protiv njegovih demona. Isceljenje je njegovo unutrašnje spasenje i zaštita od samog sebe

Nedelja 3.10. u 18:00 - DOZVOLA ZA PUTOVANJE ZA DUBČEKA
Dokumentarni / Drama
Slovačka, 2018, 82 min
Režija: Juraj Lihosit
Scenario: Juraj Lihosit
Kamera: Ján Ďuriš, Peter Zubaľ
Muzika: Marcel Palonder
Glavne uloge: Alexander Dubček, Miroslav Kusý, Ivan Romančík st. (pripovedač), Ivan Letko (pripovedač), Jiří Pelikán
Centralnu figuru Praškog proleća 1968. godine kontinuirano je od 1970 do 1989. godine nadgledala državna bezbednost... Aleksandru Dubčeku je 1988. Univerzitet u Bolonji dodelio počasni doktorat, ali su njegovom putovanju u Italiju i preuzimanje same nagrade prethodile neverovatne peripetije. Publika će se upoznati sa mašinerijom čehoslovačkih vlasti, koja je imala neograničena ovlašćenja i takođe je odlučila ko će dobiti dozvolu za putovanje u zapadne zemlje. Dubček je pod stalnim nadzorom DB-a od 1970. godine, njegova porodica se seća trenutaka bespomoćnosti koji se graniče sa apsurdom. Detaljan pogled na drugu polovinu Dubčekovog života ilustruju arhivski snimci i izmišljene rekonstrukcije trenutaka kada je odlučeno o njegovoj budućnosti.

Nedelja 3.10. u 20:30 - OSMESI TUŽNIH MUŠKARACA
Drama / Komedija
Češka, 2018, 92 min
Režija: Dan Svátek
Po romanu: Josef Formánek
Scenario: Dan Svátek, Josef Formánek
Kamera: Jakub Šimůnek
Muzika: Ondřej Havlík
Glavne uloge: David Švehlík, Jaroslav Dušek, Ondřej Malý, Ivan Franěk, Marika Šoposká, Simona Babčáková, Jiří Maryško, Jaroslav Plesl, Michal Gulyáš i drugi

Film nije prikladan za osobe mlađe od 15 godina.

Osmesi tužnih muškaraca ispričaće priče o uspešnim muškarcima koji su kroz dno boce došli do samog dna života. Do dna, odakle vodi samo put prema gore. Na ratnom putu sa pićem, Josef upoznaje Honzu, bivšeg predstavnika u triatlonu i učesnika najteže trke na svetu - Ironmana. Zvanični i genijalni matematičar Milan, pak, veruje da je on ambasador iz svemira. Nekoga je izdala žena, neko je igrao u nemačkoj gej pornografiji, a Tomaš koji je otišao predaleko u vezi sa pastorkom takođe ima svoju priču. Svi su iz raznih razloga, pili prvoklasna pića sa stilom, neko sam kod kuće neko u kafani. Pod nadzorom strogog primarijusa i strogog režima, zajednički se upoznaju da činjenicom kako je bilo lako podleći opojnom alkoholu i koliko je teško izaći iz zavisnosti. Ali iz zavisnosti izlaza više nema, jedina šansa je da alkohol zamenite nečim drugim. Šta kažete na trčanje maratona?


уторак, 28. септембар 2021.

IV međunarodni kongres „Održiva arhitektura – energetska efikasnost”


 


Smatra se  da u arhitekturi treba poći novim putem, ne jureći za nepotrebnim kvadratima, već se vratiti konceptu Diogenovog bureta, minimalizma. Od 8. do 10. oktobra u Jugoslovenskoj kinoteci biće održan Četvrti međunarodni kongres „Održiva arhitektura – energetska efikasnost”, koji će obuhvatiti značajne teme sa fokusom na održivi, ekološki i energetski efikasan pristup u arhitekturi, uz upotrebu obnovljivih izvora energije, odgovarajućih materijala, savremenih tehnologija i sistema građenja. Svečano otvaranje Kongresa zakazano je za petak, 8. oktobra u 19 časova.

Ovim povodom su na konferenciji za novinare, u Privrednoj komori Srbije, govorili Siniša Mitrović, direktor Centra za cirkularnu ekonomiju Privredne komore Srbije, arhitekta Vladimir Lovrić, predsednik organizacionog odbora Kongresa, arhitekta Zoran Abadić, profesor Arhitektonskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, i Jugoslav Vlahović, profesor ilustrator.




Siniša Mitrović, direktor Centra za cirkularnu ekonomiju Privredne komore Srbije, ispred Privredne komore kao domaćina konferencije, otvorio je obraćanje učesnika konferencije za medije rečima:

“Proizvod arhitekture, objekti u otpadu učestvuju sa 30 %, u potrošnji energije isto 30 %, kao i u emisiji CO2 gasa. Ovo je kongres koji je namenjen kreaciji i dizajniranju budućnosti, tako da smo i mi deo tog potencijala. Koncept ugljenične neutralnosti je postao globalno obavezujući, a Srbija je daleko odmakla u zelenoj tranziciji i sada dizajnira svoj regulatorni okvir. Samo ove godine usledio je paket zakona o klimatskim promenama, paket zakona o obnovljivim izvorima energije i energetskoj efikasnosti. Kongres će svojim sadržajem praktično ponuditi novu kreaciju budućnosti i zelene tranzicije u graditeljstvu i stanovanju u Srbiji”.

Arhitekta Vladimir Lovrić, predsednik organizacionog odbora Kongresa, naglasio je značaj tema kojima se ovogodišnje izdanje kongresa bavi:

“Pojam održivosti je generalno postao značajan. To nije neki iznuđeni pojam, već su savremena civilizacija i savremena tehnologija XX stoleća došli do takvog ishodišta sa prljavim tehnologijama, i potpuno porazili svoja ukupna dostignuća. Nalazimo se pred ogromnim klimatskim promenama, ali i promenama u našim životima, kroz pandemiju. Arhitektura tu može mnogo da uradi kroz sve aspekte održive arhitekture, koja podrazumeva upotrebu prirodnih materijala, povratak klasičnim sistemima građenja, upotrebi savremenih tehnologija i obnovljivih izvora energije, to je sinteza ekonomije, ekologije i socioligije i ima za cilj da ispravi greške iz prošlosti, i kroz takve aspekte dolaska do održivog pristupa gradnji”.

„Ova velika manifestacija anticipira teška vremena i tretira problem sa kojima se suočava savremena civilizacija, a odgovore svakako treba tražiti i kroz afirmaciju održive i energetski efikasne arhitekture. To su ujedno i ključne reči ovog kongresa. One predstavljaju putokaz ka kreativnim i zelenim tehnologijama, otvaraju nove vizije budućnosti i grade sadašnjost na održivim osnovama u svakom smislu. Stalno se odlaže cilj zacrtan za 2020. 20 % manje konvencionalne, a 20 % više alternativne enegije. Kroz pasivnu arhitekturu cilj je da regulišemo temoperaturu u prostoriji uz što manju potrošnju energije. Kod nas su tokom grejne sezoni gubici 49%”.Tako ćemo za 20 godina imati porast nivoa mora za jedna metar”, rekao je predsednik Organizacionog odbora kongresa, arhitekta mr Vladimir Lovrić.

Arhitekta Zoran Abadić, profesor Arhitektonskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, ovako vidi predstojećikongres:

 “Ovo je prilika da se čuju načela i mišljenja arhitekata, autora i projektanata koji rade izvan naših granica. To je velika prilika da saznamo na koji način oni u stvari sprovode temu održivosti i energetske efikasnosti, i na koji način je vide”. O međunarodnom arhitektonskom konkursu „Mikro eko kuća 2021,"

 Zoran Abadić je nagoveštavajući reviziju koncepta stambene zgrade dodao: “Uvek je aktuelna tema male kuće. Bio je zaista dobar odziv i bili su dobri radovi. To je prilika da arhitekti i studenti još jednom promisle i otvore pitanje revizije nekakvih načela stambene izgradnje, a čini mi se da je praktičnost nešto što je zapostavljeno. Dolazimo do pitanja treba li nam 100 kvadrata za život, ili je to moguće svesti na nekakve mere koje su sad aktuelizovane, naročito ovom situacijom koja već izvesno vreme traje. Na kongresu ćete na izložbi videti primere iz prakse koji najavljuju novo promišljanje i svedenost.Time će se izvršiti demistifikacija ove teme. Naglasak je na korišćenju prirodnih resursa, kompostiranju otpada i korišćenju kišnice.“

Jugoslav Vlahović, profesor illustrator, koji kaže da je odslušao početne semestre arhitekture ali sebe tamo nije pronašao naglašava:

“Mi ilustratori, karikaturisti i dizajneri smo ovde u drugom planu, ali dosta doprinosimo slanju poruka i njihovom razumevanju i čitanju. Mene arhitektura interesuje, pratim je i rado se odazivam na ovakve akcije i na ove teme. Grafički dizajn i štampa su prirodan saveznik arhitekata, kao i slikari, koji učestvuju u enterijerima i rešavanju svih prostora. Tema kongresa je izvanredna i trebalo bi da bude što više promovisana”.

Kongres obuhvata odgovarajuća predavanja 10 eminentnih arhitekata glavnih predavača iz 10 zemalja sveta, izložbe arhitekata i poznatih brendova iz tangencijalnih oblasti, radionice, tribine i izložbu radova, kao i dodelu nagrada mladim arhitektima i studentima na međunarodnom arhitektonskom konkursu „Mikro eko kuća 2021".

Predavači, autoriteti u ovim oblastima u svetskim okvirima, kroz recentne projekte i studije približiće domaćoj javnosti svetske savremene tokove u arhitekturi, dizajnu i vizuelnim umetnostima uopšte, kroz odgovarajući održivi i ekološki pristup stvaralačkim procesima i novim metodama u arhitektonskom projektovanju i dizajnu, uz upotrebu obnovljivih izvora energije, čistih i energetski efikasnih, zelenih tehnologija, nezagađujućih i recikliranih materijala.

 Na izložbi sponzora učesnici i posetioci će imati priliku da vide nove tehnologije, proizvode i materijale koji se primenjuju u ekološkoj, održivoj i energetski efikasnoj arhitekturi.

U okviru Kongresa će se održati i dve radionice za studente i mlade arhitekte, od kojih će jednu voditi pejzažna arhitektica i nagrađivana dizajnerka vrtova Kate Gould iz Engleske, dok će za drugu radionicu biti zadužen Saša Begović, profesor Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu i osnivač studija 3LHD. 

Predavači na Kongresu su:  Kate Gould (Kate Gould Gardens, Engleska), Dries Vens & Maarten Vanbelle (Vens Vanbelle, Belgija), Sonja Radović Jelovac (Studio Synthesis, Crna Gora), Juri Troy (Juri Troy Architects, Austrija), Saša Begović (3LHD, Hrvatska), Peter Kuczia (Peter Kuczia, Nemačka), Aljoša Dekleva (Dekleva Gregoric Architects, Slovenija), Mitesh Dixit (Domain, SAD), Zoran Abadić (1X2Studio, Srbija) i Stefan de Koning (MVRDV, Holandija).

Kongres organizuju Udruženje EKOKULT+ i Magazin za eko arhitekturu i kulturu EKO KUĆA, u saradnji sa Arhitektonskim fakultetom Univerziteta u Beogradu, Zagrebu i Podgorici i uz sufinansiranje Ministarstva kulture i informisanja.

 

Foto: Milena Arsenić, KulturniK