Da li ste pili čaj iz čajnika Kazimira Maljeviča?
Da li ste, ikada,
uživali što ste deo kolektiva, gledajući ozarena lica važih drugarica i
drugova?
Da li ste sanjali bolje sutra?
Pa probudite se, vreme je da
krenete na posao!
U Muzeju istorije Jugoslavije, tom najpopmpeznijem poklonu koju je pokojni predsednik JB Tito primio za sedamdeseti rođendan 1962. godine od grada Beograda opet su osvanuli Rusi! I to još avangarda! Uselili su se u prostor Starog muzeja, izgrađen 1965, kao depo za predsednikove mnogobrojne poklone od sopstvenog, zadovoljnog naroda i stranih državnika, koji je 1986. godine adaptiran je u izložbeni prostor.
Povodom obeležavanja stogodišnjice nastanka Crnog kvadrata, remek dela vodećeg umetnika ruske avangarde, Kazimira Maljeviča, koje predstavlja svojevrsnu revoluciju u umetnosti, u Muzeju istorije Jugoslavije (objekat Stari muzej) od 24. decembra 2015. otvorena je izložba Ruska avangarda u Beogradu. Autorke izložbe su kustoskinje, Ana Pahomova i Faina Balahovska.
Povodom obeležavanja stogodišnjice nastanka Crnog kvadrata, remek dela vodećeg umetnika ruske avangarde, Kazimira Maljeviča, koje predstavlja svojevrsnu revoluciju u umetnosti, u Muzeju istorije Jugoslavije (objekat Stari muzej) od 24. decembra 2015. otvorena je izložba Ruska avangarda u Beogradu. Autorke izložbe su kustoskinje, Ana Pahomova i Faina Balahovska.
Na izložbi su predstavljena
umetnička dela čuvenih autora iz pet ustanova: Ruskog državnog arhiva
književnosti i umetnosti, Rostovsko-jaroslavskog državnog muzeja arhitekture i
umetnosti, Regionalnog muzeja umetnosti oblasti Ivanovo, Muzeja umetnosti
Jaroslavske oblasti i Državnog istorijsko-arhitektonskog, umetničkog i pejzažnog muzeja Caricino.
Postavku je upotpunilo i
jedanaest dela iz kolekcije Narodnog muzeja u Beogradu, a izložba će trajati do
28. februara 2016. godine.
Izložba obuhvata 117 radova
poznatih umetnika: slike, crteže, ilustracije za knjige, skice kostima za
pozorište i film, porcelan sa propagandnim porukama i idejne nacrte
arhitektonskih zdanja. Među najznačajnijim delima su grafike i slike Vasilija
Kandinskog, Aleksandra Rodčenka, Ivana Kljuna, Aleksandra Arhipenka, Aleksandra
Vesnina i Ljubov Popove, kao i dela primenjene umetnosti Kazimira Maljeviča.
Izbor dela čini pregled ruske
avangarde koja ne predstavlja jedinstveni umetnički pravac, već široki okvir za
umetničke, literarne i pozorišne eksperimente, tokom prve trećine XX veka. Taj
radikalni umetnički pokret širih razmera, koji je u jednom trenutku slavljen, u
drugom potpuno osporen i zabranjen, danas je ponovo prihvaćen. Ruska avangarda
u Beogradu odslikava jedinstveni fenomen, nastao kada se oformila grupa
umetnika koja je u umetnosti videla zamenu za religiju i put ka promeni
društva. Uvođenje geometrizacije u likovni izraz umesto figuralnosti,
predstavljalo je odraz modernizacije pretežno agrarnog ruskog društva i snažnu
veru u radničku revoluciju, progres i industrijalizaciju. Na izložbi će biti
predstavljeni radovi oko pedeset umetnika koji obuhvataju skoro sve pravce
ruske avangarde:futurizam,suprematizam, konstruktivizam i funkcionalizam.
Vrhunac uspona avangarde se
poklapa sa razvojem bioskopa, pa će izložba obuhvatiti i skice kostima i
scenografije za film Aelita: kraljica Marsa, Aleksandre Ekster i prikazati
grafičke ilustracije kostima i scenografije za predstave slavnog režisera,
Sergeja Ejzenštajna, koji je najviše doprineo razvoju filmske montaže u
svetskoj kinematografiji.
Jedan od pravaca koji je
proistekao iz avangarde u poeziji je i futurizam. Deo postavke sa grafičkim
radovima će uključiti ilustracije za knjige „oca ruskog futurizma“, umetnika
Davida Burljuka, kao i radove Natalije Gončarove, Olge Rozanove, Velimira
Hlebnikova i Alekseja Kručena.
Neizostavno ime ruske avangarde
svakako je i El Lisicki koji će na beogradskoj izložbi biti predstavljen ne
samo radovima iz oblasti arhitekture, od kojih je najpoznatija utopijska ideja
horizontalnih solitera, već i sa četiri grafike iz Narodnog muzeja u Beogradu.
Pokret koji je podstakao
revoluciju i nove vidove interpretacije u umetnosti, po prvi put pred publikom
u Srbiji. Revolucionari su imali i svoju
jednačinu; socijalizam =industrijalizacija +elektrifikacija.
Postavka izložbe Ruska avangarda
je upotpunjena sa jedanaest dela iz kolekcija Narodnog muzeja u Beogradu.
Radovi Arhipenka, Kandinskog, Lisickog i Kozinceve-Erenburg su deo umetničke
ostavštine Ljubomira Micića, koja se čuva u Narodnom muzeju u Beogradu. Dela su
bila sastavni deo Prve Zenitove međunarodne izložbe nove umetnosti koju je
osnivač tog časopisa i osobenog avangardnog pokreta, Ljubomir Micić organizovao
1924. godine u Beogradu. Uključivanje radova ruskih umetnika iz Narodnog
muzeja, predstavnika avangardnih pokreta, u aktuelnu izložbu Ruska avangarda u
Beogradu biće podsećanje na istorijske trenutke kada su se u Beogradu odvijali
događaji značajni za evropsku istoriju avangarde. Pored pomenute izložbe iz
1924, upravo zahvaljujući Zenitu i dvobroju časopisa iz 1922, poznatom i kao
Ruska sveska, a koji su uredili upravo Ilja Erenburg i El Lisicki, prvi put su
na ovim prostorima predstavljeni akteri i ideje ruske avangarde.
I na kraju podsećanje na ruskiumetniki eksperiment iz 1982. godine Borisa Miljkovića i Branimira Dimitrijevića.
Svesno ili podsvesno pripadnici tadašnjeg „novog talasa“ identifikovali su svoja
umetnička stajališta sa pozicijama ruskih eksperimentatora i avangardista
dvadesetih godina XX veka, naslanjajući se na ikone ruske avangardne umetnosti poput,
već pomenutog, Kazimira Maljeviča, Vladimira Tatlina i druge, uz humoristički
otklon, trasirajući paralelu sa situacijom u tadašnjoj Jugoslaviji. Kanjec! No, harašo, Sergej davaj vodku!