Drama
Krvave svadbe Federika Garsije Lorke
inspirisala je koreografa Krunislava
Simića da napravi celovečernji balet u dva dela u kome je vešto spojio
muziku Španije i Lorkine likove, kreirajući balet nabijen emocijom, čežnjom i
strastima. Simić je uspeo da „dočara strasnu cigansku noć Alhambre, koja je
najromantičniji deo Granade, sa mesečinom i bodežima, sa topotom konja i
Lorkinim stihovima...tugu i samoću u pokrete je znao da prenese Simić,
upredajući ih (igrače) u neobuzdane vratolomne španske ritmove koji se
probijaju kroz setu...uspostavljajući figure u vazduhu koje prkose zemljinoj
teži.“, napisala je Gordana Krajačić posle premijernog izvođenja 2015. godine.
Žena
i ženska duša u centru su baletske igre koja se razvejava na muzici najvećih
španskih kompozitora i onih koji su se nadahnjivali španskim folklorom (Hoakin
Rodrigo, Emilio de Diego, Manuel de Falja, Moris Ravel).
U Boleru, čuvenom Ravelovom delu,
orgijastičnom i čulnom, strast polako zauzima devičanske prostore
narastajući do kulminacije u snažnim i
strašću nabijenim prostorima čovekove seksualnosti. Jedan od najvećih
orkestratora svih vremena koncipirao je svoje delo za veliki simfonijski
orkestar kao orkestarsku etidu, koja narasta od najtiših do najjačih prostora
zvuka i zvučnosti. Jedna tema španske igre – bolera, jedini je motiv, ideja,
fraza i melodija koja se, prolazeći kroz različite orkestarske grupe i pojedine
solističke nastupe, menja u boji, dinamici, registru, kombinacijama
instrumenata i grupa ostajući ista.
Španski
Cigani, lepe Ciganke, sevanje noževa na mesečini, ljubav, ljubomora, patnja i
čežnja predstavljaju okvir uzbudljivih događaja izraženih ljudskim telom,
akcijom, plesom gradeći baletsko-dramsku prozu visokog naboja. Priča ispričana
uz fantastičnu muziku: Manuela de Falja, velikog španskog kompozitora iz prve
polovine 20. veka, poznatog po delu Noći
u španskim vrtovima, koja je natopljena mirisima, dahom, strašću i jakim
emocijama španskih ljudi, pejzaža, zemlje, folklora; zatim Hoakina Rodriga, koji
je stekao svetsku slavu brojnim kompozicijama za gitaru, a njegov Concerto d’ Aranhuez, koncert za gitaru
i orkestar, jedna je od najizvođenijih i najpopularnijih kompozicija 20. veka;
spoj specifične španske izvorne muzike, posebno spoj lirike, nežnosti, ali i
virtuoziteta, krase ovo izuzetno delo;i najizad Emilia de Diega poznatog filmskog
stvaraoca i kompozitora, autora mnogih popularnih filmskih tema.
„Drama
Krvave svadbe, znamenitog španskog
književnika Federika Garsije Lorke, svojom gustom i nabijenom atmosferom gotovo
da se sama pretvara u muziku i pokret. Taj izazov upućen telu, kod Lorke je
neprestan i pretvara pokret u sliku, stanje, da bi se stvorila punoća strasti i
ostrašćenosti, koja će se opet preobratiti u akciju u telu, sapetom trpljenjem,
sputavanjem i zatomljenim erosom, izbiće kao prosvetljenje i pročišćenje duše.
U jednom trenutku realizam, koji do tada vlada tragedijom, slama se i nestaje
da bi ustupio mesto baletskoj fantaziji. Između prividnog mrtvila i naglih
raskošnih događaja, potpuno iznenađujućih zatvaranja i otvaranja događaja,
razapeta je baletsko-dramska proza o ženi i ženinoj duši u njoj.
Devičanska
čežnja pobuđuje čuvstvo, poistovećuje se sa duhovnim i približava božanskom.
Prenoseći se u prostor realnog, mada se sasvim ne izjednačava sa njim, ljubav
postaje deo kosmosa, deo večnosti. Iluzija susreta sa voljenim je vrhunski
trenutak ovenčan beskonačnošću: miri suprotnosti, premošćuje ponore i stvara
simfoniju jedinstva. Prediskustveni i posleiskustveni devičanski i anđeoski
prostor. Uzvišenost lepote, koju u sebi nosi, strastna je, a opet i
oduhovljena. Bolero ponire u
suštastvenost ljudskog erosa, sugerišući
da je ona najlepši dar, najveća sila i najveća dragocenost. Ona sama je
neograničena i svemoćna.“ kaže za svoja dva baletska dela Krunislav Simić.
Krunislav Simić potpisuje
libreto, koreografiju, režiju, scenografiju i izbor muzike, uz saradnike: kostimografa
Ružicu Ristić, dizajnera svetla Srđana Jovanovića i asistenta
koreografa Gordanu Simić.
Balet
izvode najbolji igrači naše baletske scene: Ana Pavlović, Jovan
Veselinović, Igor Pastor, Nada Stamatović, Gordana Simić, Milan Rus. U
drugom delu, pod nazivom Bolero,
igraju Milan Rus kao Muškarac i Brankica
Mandić kao Žena. Učestvuje i baletski ansambl: Jovica Begojev, Tejlor Klov, Miloš Živanović, Nikola Bjanko, Miloš
Marijan, Tijana Šebez, Jovana Nestorovska, Dejana Zlatanovski, Tatjana Tatić i Ada Raspor.
Premijerna obnova: 16. novembar 2018. u 19:30
Repriza: 29. novembar u 19.30
Velika scena MADLENIANUMA
Velika scena MADLENIANUMA
Нема коментара:
Постави коментар