уторак, 12. јун 2018.

7 veličanstvenih- Naslanjanje na vetar: Endi Goldsvorti




Dva velika umetnika – vajar koji oblikuje prirodu i stvara nadrealne prizore svakodnevnice, Endi Goldsvorti, i filmski autor koji slika kamerom, Tomas Ridelšajmer, sreću se ponovo posle šesnaest godina. I ponovo zajedno, kao u velikom filmu „Reke, plime i oseke – Endi Goldsvorti oblikuje vreme“ poetizuju prirodu i stvaraju fascinantni rad o dubokom smislu umetnosti.


Naslanjanje na vetar. Živi slobodno ili umri. Endi Goldsvorti prepoznaje potrebu vraćanja prirodi, interakciji s njom, nalik na povratak u majčinu utrobu, u topli i sigurni zagrljaj majčice prirode od koje se sve više otuđujemo. Uz sjajnu potrebu da u prirodi nenametljivo, umetnički interveniše svestan prolaznosti svog dela, ali i značaja očuvanja prirodnog okoliša. Dokazuje da se možete slikati po kiši, dremnuti u kamenoj kadi, slikati lišćem, da u prirodi nađemo ono što nam treba, ali i svoju suštinu. 
 

Ovaj tvrdoglavi i čudnovati Škotlanđanin pre hoda po grmlji, žbunju ili se vere po krošnjama nego što priželjkuje asfalt, uvlačeći u celu ekološku papazjaniju i svoju ćerku.




Od urbanih prostora Edinburga i Londona do predela na jugu Francuske i Nove Engleske, nižu se pejsaži koje vajar Goldsvorti pretvara u vrhunska dela lend-arta, a kamera u maestralno estetizovane kadrove filma. 


Ali koliko je „Naslanjanjena vetar“ priča o stvaranju, umetnosti i umetničkim postupcima, podjednako je, ako ne i više, priča o odnosu čoveka i prirode. I tu tek počinje prava iskonska saga o velikoj ljubavi strasnog borca za prirodu, ekološkog aktiviste Goldsvortija koji dodiruje svaki kamen, svaku travku, laticu, granu, svaku kap vode kao drago biće i u njemu prepoznaje unutrašnje pulsiranje koje prožima planetu. A ti dodiri, u eksploziji boja i neočekivanosti oblika, stvaraju prirodu u kojoj čovek i prostor postaju jedno.


Ridelšajmerov prefinjeni filmski postupak polazi od zadivljujuće materijalnosti, ali pre svega u svakom dešavanju pokušava da otkrije ideje koje pokreću umetnika i kako se pred nama pretvaraju u začuđujuće forme koje prožimaju ritmovi prirode.

Velika Britanija, Nemačka, 2018.
93 minuta
Režija: Tomas Ridelšajmer

Tomas Ridelšajmer je filmski stvaralac, snimatelj i fotograf. Studirao Akademiju za film i televiziju u Minhenu. Od 1986. nezavisni autor, režiser i snimatelj u Nemačkoj i u inostranstvu (Somalija, Tanzanija, Južna Afrika, Novi Zeland, Letonija, Rusija, Tibet, Nepal, Japan, Kanada, Škotska). Svojim uspešnim filmom „Reke i plime“ o lendartisti Endiju Goldsvordiju stekao je internacionalnu reputaciju i specijalizovao se za filmove o umetnosti. U svojim filmovima režira, snima i montira. Član je Nemačke i Evropske filmske akademije i parttajm profesor u jednoj nemačkoj filmskoj školi.

Izabrana filmografija:


  • NASLANJANJE NA VETAR – ENDI GOLDSVORTI (Leaning Into the Wind – Andy Goldsworthy), 2017.
  • ZEMLJA DIŠE (Breathing Earth), 2012.
  • DODIRNI ZVUK (Touch the Sound), 2004.
  • REKE I PLIME – ENDI GOLDSVORTI RADI SA VREMENOM (Rivers and Tides: Andy Goldsworthy Working with Time), 2001.


Endi Goldsvorti je rođen 25. jula 1956. godine u Češiru. Odrastao u Lidsu gde je radio na farmi od svoje trinaeste godine. Nakon studija na Bradfort Art koledžu i Preston Polytechnic, počeo je svoj umetnički rad sa kamenim skulpturama na plažama Morkama, preselivši se potom u Damfris.

Osim u rodnoj Škotskoj i Engleskoj, Goldsvorti je stvarao na Severnom polu, u Japanu, Australiji, Severnoj Americi (uključujući Garden of Stones Holocaust Memorial u Kornel Botaničkim baštama u Njujorku). Njegov rad se zasniva na poštovanju elementarnih principa prirode i primeni sirovih materijala i predmeta iz neposrednog okruženja kom se eventualno vraćaju. Njegov vajarski rad može se podvesti pod Land Art pokret.

Нема коментара:

Постави коментар