Dva velika umetnika – vajar koji
oblikuje prirodu i stvara nadrealne prizore svakodnevnice, Endi Goldsvorti, i filmski autor koji slika kamerom, Tomas Ridelšajmer, sreću se ponovo
posle šesnaest godina. I ponovo zajedno, kao u velikom filmu „Reke,
plime i oseke – Endi Goldsvorti oblikuje vreme“ poetizuju prirodu i
stvaraju fascinantni rad o dubokom smislu umetnosti.
Naslanjanje na vetar. Živi
slobodno ili umri. Endi Goldsvorti prepoznaje potrebu vraćanja prirodi,
interakciji s njom, nalik na povratak u majčinu utrobu, u topli i sigurni
zagrljaj majčice prirode od koje se sve više otuđujemo. Uz sjajnu potrebu da u
prirodi nenametljivo, umetnički interveniše svestan prolaznosti svog dela, ali
i značaja očuvanja prirodnog okoliša. Dokazuje da se možete slikati po kiši,
dremnuti u kamenoj kadi, slikati lišćem, da u prirodi nađemo ono što nam treba,
ali i svoju suštinu.
Ovaj tvrdoglavi i čudnovati Škotlanđanin pre hoda po
grmlji, žbunju ili se vere po krošnjama nego što priželjkuje asfalt, uvlačeći u celu ekološku papazjaniju i svoju ćerku.
Od urbanih prostora Edinburga i
Londona do predela na jugu Francuske i Nove Engleske, nižu se pejsaži koje
vajar Goldsvorti pretvara u vrhunska dela lend-arta, a kamera u maestralno
estetizovane kadrove filma.
Ali koliko je „Naslanjanjena vetar“ priča o stvaranju, umetnosti i umetničkim postupcima,
podjednako je, ako ne i više, priča o odnosu čoveka i prirode. I tu tek počinje
prava iskonska saga o velikoj ljubavi strasnog borca za prirodu, ekološkog
aktiviste Goldsvortija koji dodiruje svaki kamen, svaku travku, laticu, granu,
svaku kap vode kao drago biće i u njemu prepoznaje unutrašnje pulsiranje koje
prožima planetu. A ti dodiri, u eksploziji boja i neočekivanosti oblika,
stvaraju prirodu u kojoj čovek i prostor postaju jedno.
Ridelšajmerov prefinjeni filmski
postupak polazi od zadivljujuće materijalnosti, ali pre svega u svakom
dešavanju pokušava da otkrije ideje koje pokreću umetnika i kako se pred nama
pretvaraju u začuđujuće forme koje prožimaju ritmovi prirode.
Velika Britanija, Nemačka, 2018.
93 minuta
Režija: Tomas Ridelšajmer
Tomas Ridelšajmer je filmski stvaralac, snimatelj i fotograf.
Studirao Akademiju za film i televiziju u Minhenu. Od 1986. nezavisni autor,
režiser i snimatelj u Nemačkoj i u inostranstvu (Somalija, Tanzanija, Južna
Afrika, Novi Zeland, Letonija, Rusija, Tibet, Nepal, Japan, Kanada, Škotska).
Svojim uspešnim filmom „Reke i plime“ o lendartisti Endiju Goldsvordiju stekao
je internacionalnu reputaciju i specijalizovao se za filmove o umetnosti. U
svojim filmovima režira, snima i montira. Član je Nemačke i Evropske filmske
akademije i parttajm profesor u jednoj nemačkoj filmskoj školi.
Izabrana filmografija:
- NASLANJANJE NA VETAR – ENDI GOLDSVORTI (Leaning Into the Wind – Andy Goldsworthy), 2017.
- ZEMLJA DIŠE (Breathing Earth), 2012.
- DODIRNI ZVUK (Touch the Sound), 2004.
- REKE I PLIME – ENDI GOLDSVORTI RADI SA VREMENOM (Rivers and Tides: Andy Goldsworthy Working with Time), 2001.
Endi Goldsvorti je rođen 25. jula 1956. godine u Češiru. Odrastao u
Lidsu gde je radio na farmi od svoje trinaeste godine. Nakon studija na
Bradfort Art koledžu i Preston Polytechnic, počeo je svoj umetnički rad sa
kamenim skulpturama na plažama Morkama, preselivši se potom u Damfris.
Osim u rodnoj Škotskoj i
Engleskoj, Goldsvorti je stvarao na Severnom polu, u Japanu, Australiji,
Severnoj Americi (uključujući Garden of Stones Holocaust Memorial u Kornel
Botaničkim baštama u Njujorku). Njegov rad se zasniva na poštovanju
elementarnih principa prirode i primeni sirovih materijala i predmeta iz
neposrednog okruženja kom se eventualno vraćaju. Njegov vajarski rad može se
podvesti pod Land Art pokret.
Нема коментара:
Постави коментар