уторак, 18. новембар 2025.

XIV GoetheFEST-Previranja iznutra – šumovi spolja



🎬 Četrnaesto izdanje filmskog festivala GoetheFEST, u organizaciji Goethe-Institut Belgrad, održaće se u decembru u Beogradu, Novom Sadu i Nišu.

Na ovogodišnjem festivalu pod motom „Previranja iznutra – šumovi spolja / Innere Tubulenzen – äußerer Lärm” publika će moći da pogleda sedam savremenih nemačkih igranih filmova, od kojih će šest premijerno biti prikazano u Srbiji.



🎞️ Beogradski program XIV GoetheFEST-a održava se od 4. do 7. decembra u Kulturni centar Beograda, dok će od 11. do 14. decembra biti održan novosadski program u Kulturni Centar Novog Sada, kao i niški program u sali 5 bioskopa Cineplexx Niš, u saradnji sa Niški kulturni centar.

PROGRAM FESTIVALA JE OVDE.

VIŠE O FILMOVIMA NA OVOGDIŠNJEM GETEFESTU






„Köln ’75.“ pripoveda istinitu priču koja se krije iza jedne od najprodavanijih džez ploča svih vremena – iza živog albuma „Köln Concert“ Kejta Džereta iz 1975. godine. Malo je nedostajalo da se koncert na kome je snimljen taj živi album uopšte ne održi, ali je jedna odlučna nemačka tinejdžerka, po imenu Vera Brandes, koja je u tom trenutku imala svega 18 godina, učinila sve što je bilo u njenoj moći, ne bi obezbedila uslove za nastanak jednog remek-dela. 





„POBEDNICE“ govori o izazovima novog početka i o ujedinjujućoj snazi sporta i prijateljstva. Režiserka Solen Jusef u ovaj film unosi iskustva iz vlastitog detinjstva. 
Film počiva na uverljivoj glumi, a odiše izvornom gradskom atmosferom, kojoj doprinose autentični omladinski žargon sa prepoznatljivim migranskim pečatom i muzika koja se savršeno uklapa u kontekst.




"KARLA"- Nemačka 1962. godine: dvanaestogodišnja Karla odlučuje se na nešto nečuveno – prijavljuje svog oca zbog višegodišnjeg seksualnog zlostavljanja. U društvu u kome su ćutanje i stid norma, ona se na sudu bori za pravdu i za sopstveni život. 


Istražni sudija Lemi pokušava da joj obezbedi neophodnu pažnju stručne i šire javnosti, ali Karla insistira na tome da svoju priču ispriča na vlastiti način, uključujući i sve ono što ostaje neizgovoreno. Na osnovu istinite priče, film govori o hrabrosti, dostojanstvu i o borbi za to da se nađu reči i za ono što je neizrecivo.



"NESTRPLJIVO SRCE" -  Lauro Kres radnju psihološkog romana Štefana Cvajga iz 1939. godine, pod istim naslovom (Ungeduld des Herzens), prenosi u sadašnjost, ostajući pri tome vrlo veran originalu. U brandenburškoj provinciji sudaraju se dva sveta: Centar za obuku Bundesvera i bogata porodica koja živi u obližnjoj vili. Mladi vojnik Isak upoznaje paralizovanu devojku Edit. U mreži satkanoj od sažaljenja, naklonosti i sopstvenih projekcija, razvija se odnos koji ubrzo postaje opasan. 



Isak će svoju potrebu za priznanjem pomešati sa ljubavlju, dok će se Edit grčevito držati iluzije istinske bliskosti. Film izuzetno senzibilno i sa izraženim osećajem za društvene razlike govori o neutoljivoj čežnji, o strahu da nikada nećeš postati neko, i o snazi da se vratiš samome sebi. Glumačka ekipa je izvanredna, scenario suptilan, a režija razbija navike gledalaca. Sve to zajedno ovo debitantsko ostvarenje svrstava među najupečatljivije filmove 2025. godine.




"NOĆNA SMENA"-Medicinska sestra Florija veoma profesionalno i predano radi na hirurškom odeljenju u jednoj bolnici u Švajcarskoj. Svaki korak joj je na mestu, a čak i u stresnim situacijama uvek ima vremena da sasluša pacijente. U hitnim slučajevima reaguje bez oklevanja, bar u idealnom slučaju. Ali u surovoj realnosti svakodnevice, koja je često potpuno nepredvidiva, događaji mogu krenuti i drugačijim tokom. 



Kada Florija jednog dana dođe u drugu smenu na prepunom odeljenju sa hroničnim manjkom osoblja, shvata da jedna od koleginica nije došla na posao. Uprkos velikoj gužvi, ona se brine o jednoj teško bolesnoj majci i o starom čoveku kome je hitno potrebna dijagnoza, podjednako brižno i profesionalno kao o pacijentu koji ima privatno zdravstveno osiguranje, pa može sebi da dozvoli razne posebne prohteve. Ali onda Florija pravi kobnu grešku, pa njena smena preti da potpuno izmakne kontroli. I tako počinje napeta trka s vremenom.



"DVE ZA JEDNU"- Istinitu priču koja se odvija u leto 1990. godine, između pada Berlinskog zida i ponovnog ujedinjenja Nemačke, Natja Brunkhorst pripoveda kao šarmantnu komediju o poslednjim danima Istočne Nemačke. 

U jednoj betonskoj višespratnici u Halberštatu grupa komšija, koje predvode Maren (Zandra Hiler), njen muž Robert i njen bivši ljubavnik Folker, koji se vratio nakon dužeg odsustva, otkriva tajni istočnonemački trezor, pun novca. Monetarna reforma kuca na vrata. 

U Istočnu Nemačku uskoro će se uvesti zapadnonemačka marka, istočnonemačka valuta gubi svaku vrednost, a iskušenje je veliko. Protagonisti mu podležu, i kradu, menjaju i trguju koliko god mogu. Njihova spontana akcija razvija se u kolektivni poduhvat, u koji se uključuje čitav komšiluk. 

Među mikrotalasnim pećnicama, vinskim čašama i zapadnom robu odvija se anarhična letnja avantura, o kojoj nam Natja Brunkhorst pripoveda izuzetno duhovito, delikatno i sa suptilnom melanholijom. Sa briljantnom glumačkom ekipom i istančanim osećajem za nijanse u društvenim i međuljudskim odnosima, Natja Brunkhorst kreira izvrsnu komediju, koja ne samo da će vas zabaviti, nego će pred vašim očima i oživeti jedno poglavlje istorije. Ovaj film podseća na crash course kapitalizma, ali sa srcem i humorom.






"FANTOMI JULA" - Julijan Radlmajer nam, među ružičnjacima i ruševinma, nudi nadrealnu letnju komediju o čežnji i o potrazi za bliskošću. U Zangerhauzenu, istočnonemačkom gradiću sa najvećom zbirkom ruža na svetu, ukrštaju se putevi jedne konobarice slomljenog srca po imenu Ursula, i iranske jutjuberke slomljene ruke Nede. 


Ono što počinje kao slučajan susret prerasta u poetsko putovanje kroz usamljenost, prelomne političke trenutke i utopijske snove. Dok se Ursula zaljubljuje u tajanstvenog muzičara, Neda veruje da u jednoj uličnoj čistačici prepoznaje staru prijateljicu iz Teherana. Sa prefinjenom ironijom, romantičnom melanholijom i istančanim osećajem za društvene nijanse, Radlmajer govori o svetu koji je istovremeno stvaran i zamišljen – o mestu na kome se humor i nada suprotstavljaju težini sadašnjice. Sniman na traci od 16 mm, ovaj film spaja senzualan vizuelni jezik sa preciznom kompozicijom i neočekivanim trenucima poetske slučajnosti.



Нема коментара:

Постави коментар