среда, 14. новембар 2018.

XXIV Festival autorskog filma (FAF)-Pogled iz drugog ugla




Povodom 24 izdanja Festivala autorskog filma danas je održana konferencija za medije u 12 časova u Kombank Dvorani, u Maršalovom salonu. O festivalu su govorili Igor Stanković, direktor Festivala autorskog filma i Srđan Vučinić, umetnički direktor. Nikad više filmova, nikad više dvorana za prikazivanja i nikad manja finaskijska pomoć (došla samo od Ministarstva kulture, a Grad ostao gluv). Stanković je saopštio da tri člana Saveta Festivala: Srdan Golubović, Stefan Arsenijević i Vladimir Perišić nisu mogli da dođu na prvu konferenciju, jer snimaju ili pripremaju filmove, ali da su učestvovali u stvaranju programa i da će se pojaviti na sledećoj konferenciji za novinare.

Festival će kao i svake godine imati raznovrstan program, pobednike svetskih filmskih festivala, nova ostvarenja reditelja već poznatih publici i zanimljive filmove koji prikazuju nešto putpuno drugačije i novo u autorskom filmu. ukupno 29, od toga deset u takmičarskom programu. Veliki broj filmskih stvaralaca čiji će filmovi biti u ovogodišnjem programu održaće i nekoliko radionica.

Ovogodišnji FAF će se održavati na najvećem broju lokacija do sada (8 bioskopa, 11 bioskopskih dvorana). Glavna festivalska lokacija ove godine biće Kombank dvorana, a FAF će takođe održavati u Domu omladine, Dvorani Kulturnog centra Beograda, Jugoslovenskoj kinoteci, bioskopu Fontana, bioskopu „Vlada Divljan“, Domu kulture Studentski grad, Ustanovi kulture Parobrod i bioskopu Art Kolarčeva zadužbina.

Zajednički imenitelj ovogodišnjeg Festivala je drugačiji ugao gledanja. Bilo da je u pitanju supermoderan Japan ili nekadažnja imperija Austrougarska. Iz ovakog drugačijeg pogleda nastaju i dela srpskih autora (ili koprodukcija), u ovogodišnjem izboru tako kritički nastrojena, angažovana u sagledavanju mračne prošlosti i besperspektivne sadašnjosti (Teret, Ti imaš noć) ili  istraživački orijentisana u propitivanju granica ljudske prirode (Speleonaut).


Nagradu za životno delo XXIV festivala dobija autor alternative, ne samo u odnosu na konvencije produkcije, principe dramaturgije i rediteljske estetike. Želimir Žilnik, “neopevani heroj evropskog filma”, angažovanog i nezavisnog, model je i drugačijeg svetonazora, koji već pola veka na marginama dosledno traga za svojim junacima i životnom istinom. Njemu u čast priređenja je i retrospektiva njegovih ranijih ostvarenja, ali i prikazivanje novog filma, koji po njegovoj želji nije uvršten u takmičarsku selekciju, a govori o migracijama.
Prateći programi su ove godine usmereni ka neispričanom u velikim opusima: na živu vezu autorske kritike i prakse u delu Žaka Riveta; na zaboravljenu seriju Pesma kao omaž Živojinu Pavloviću; ili na nove aspekte dragocene studije Vlastimira Sudara o Saši Petroviću (Portret umjetnika kao političkog disidenta). Najzad, i ka neistraženom odnosu istaknutih domaćih pripovedača prema fenomenu i nasleđu Autorskog filma (u programu Priča i autorski film).

Uobičajno, Festival otvara kanski pobednik, film japanskog reditelja Hirokazu Korede „Kradljivci“ 23. novembra. Ova krimi-drama predstavlja priču o socijalno ugroženoj porodici, koja živi na ivici egzistencije u predgrađu Tokija. Da bi preživeli, bave se sitnim krađama i upravo posle jedne takve, nailaze na napuštenu devojčicu i prihvataju je kao člana svoje porodice. Iako su siromašni i u konstantnoj borbi za opstanak, kada su zajedno, svi izgledaju kao vrlo srećna porodica. Njihove tajne počinju da se otkrivaju nakon jednog incidenta i tada njihov porodični sklad biva ugrožen.

Pored ovogodišnjeg kanskog pobednika na festivalu će biti prikazano još ostvarenja koja su obeležila kanske kao i ostale svetske festivale. Među njima su novi film Žan Lik Godara ‚‚Slikovnica’’, novi film reditelja filma ‚‚Šaulov sin’’ Lasla Nemeša pod nazivom ‚‚Suton’’ koji je prikazan na upravo završenom Venecijanskom festivalu, kao i uvek kontroverzni Gaspar Noe sa filmom ‚‚Klimaks’’. Na Festivalu autorskog filma biće i par domaćih premijera među kojima su ‚Granice, kiša’’ Nikole Mijovića i Vlastimira Sudara i „Teret“ Ognjena Glavonića, veoma očekivanog srpskog ostvarenja koje je učestvovalo ove godine na Kanskom filmskom festivalu.

Ove godine festival prikazuje i retrospektivu velikog francuskog reditelja Žaka Riveta. Otvoriće je film Kaluđerica" 25. novembra u 20h u Velikoj sali Jugoslovenske kinoteke, a pre same projekcije, od 19h biće predstavljeno prvo izdanje knjige Fakulteta za Medije i komunikacije pod nazivom Žak Rivet: Tekstovi i razgovori".

Glavni program i sam festival će 30. novembra u 20h u Kombank dvorani zatvoriti film "Svi znaju" dvostrukog oskarovca iz Irana, Asgara Farhadija, sa Penelope Kruz i Havijerom Bardemom u glavnim ulogama.

Festival će trajati do 30. novembra 2018. godine.

Cene karata su već pet godina iste: od 150 do 350 dinara.

Drugačiji pogled nudi i plakat ovogodišnjeg festivala: prizivanje utopijskih, revolucionarnih potencijala ’68. ujedno priziva i zatomljeno carstvo slobode u gledaocu, njegovo buđenje iz hipnotičke seanse liberalnog kanibalizma. Plakat 24. Festivala autorskog filma kreirala je vizuelna umetnica Vesna Pešić Becha. Inspirisan je čuvenom fotografijom iz filma Želimira Žilnika ‚‚Rani radovi’’, dela u kojem revolucionarni, utopijski duh ’68 nalazi svoj najekstremniji izraz. Na fotografiji je tumač jedne od glavnih uloga, legendarni novinar Bogdan Tirnanić; autor fotografije je Andrej Popović.

I ove godine, Festival autorskog filma domaćin je trećeg modula profesionalnog trening programa Goethe Instituta, First Films First. Jedan od tutora na beogradskom modulu biće i poznati rumunski reditelj Kristi Puju, koji će održati masterklas otvoren za javnost.

Na inicijativu Francuskog instituta, Filmski centar Srbije i Festival autorskog filma organizuju treće izdanje Srpsko-francuskih filmskih susreta Rande vu od 28. do 30. novembra u Kombank dvorani. Cilj susreta je jačanje veza između srpskih i francuskih filmskih profesionalaca i uspostavljanje poslovne saradnje koja vodi većem broju koprodukcija.
Festival autorskog filma Beograd (FAF) je osnovan 1994. godine sa ciljem da domaćoj publici predstavi najbolja savremena dela sedme umetnosti. Ostvarenja koja se na festivalu prikazuju drugačija su od većine filmova sa redovnog bioskopskog reperotoara – ne teže pukoj zabavi, već traganju za dubljom, istinitijom i kompleksnijom slikom današnjeg sveta i čoveka.


Glavni program možete pogledati OVDE.

Prateći program Bandeà part.

Prateći program  Hrabri Balkan.

Zamišljena istovremeno kao skup nekonvencionalnih poetskih glasova, te sirovih narati vnih i vizuelnih komentara na trenutak u kojem se nalazimo, u četvrtoj godini svog postojanja najmlađa selekcija Festi vala autorskog fi lma počiva na dihotomiji između večnih pitanja (poput odrastanja, samospoznaje, ljubavi, porodice, smrti ) i snažnih, mučnih preokupacija savremenog čoveka (kao što su nemogućnost komunikacije, neizvesnost, bolno i neophodno odstupanje od normi). 

Ne misleći o trajanju filmova, njihovoj formalnoj odrednici – vrsti, kao ni o biografijama njihovih autora, pokušano je da se u četiri dana ponudi žanrovski i estetski raznolika treperenja koja su, čini se, intimnija nego ikad. Time su, sasvim izvesno, i hrabrija.

Balkan, ne uvek očigledan, među ovim naslovima figurira kao stabilna poruka i mesto prelamanja.


ACID program na Kanskom festivalu osnovan je 1993. godine i svake godine predstavlja igrane filmove, fikcije i dokumentarce, koje bira petnaest filmskih radnika članova ACID-a od stotine prijavljenih filmova iz različitih krajeva sveta. Ovi filmovi su uglavnom niskobudžetni projekti, debitantski filmovi, filmovi koji poseduju snažni umetnički izraz koji traže priliku da se prikažu publici i s njom vode dijalog. Ovaj program je namenjen stuidentima i neće se naplaćivati.

DVORANA KULTURNOG CENTRA, KINOTEKA, UZUN MIRKOVA


Нема коментара:

Постави коментар