Danas je preminuo od raka Bernardo
Bertoluči (1941.— 2018.) italijanski filmski
reditelj i scenarista, poznat po filmovima Konformista (1970), Poslednji tango
u Parizu (1972), Dvadeseti vek (1976), Poslednji kineski car (1987), Mali Buda
(1993), Ukradena lepota (1996) i Sanjari (2003).
Godine 2011. na Kanskom festivalu
dodeljena nagrada počasna nagrada.
Rođen je u Parmi, u oblasti
Emilija-Romanja. Njegov otac Atilio Bertoluči je bio profesor, pesnik,
istaknuti kritičar umernosti, filmski kritičar i antropolog. Njegova majka je
Australijanka, koja potiče iz porodice italijanskih i irskih korena. Bertoluči
je pisao od petnaeste godine, i nakon nekoliko godina pisanja osvojio je
prestižnu literarnu nagradu Premio Viareggio za svoju prvu knjigu. Očeva
karijera i zalaganja u svetu filma su pomogla Bernardu; naime njegov otac je
pomogao italijanskom režiseru Pjeru Paolu Pazoliniju da objavi svoj prvi roman,
a Pazolini je angažovao Bernarda kao svog asistenta dok je radio na filmu
Accattone (1961)
Mnogi smatraju da je kroz film
Poslednji tango u Parizu 1972. prikazao sebe. U ovom filmu glumimi su Marlon
Brando, Marija Šnajder, Masimo Điroti i Žan-Pjer Leo. Glavni protagonista je
Paul, koji svojim aferama uništava život svoje žene. U toku jedne scene, Paul
siluje Jane. Marlon Brando i Bertoluči su razgovarali i dogovarali se o toj
sceni ali nisu je pretočili tada devetnestogodišnjoj Mariji Šnajder. Marija je
2007. godine izjavila da se osećala kao da se stvarno bila silovana i da se
tokom te scene osećala poniženo.Bernardo je 2013. izjavio da joj namerno nisu
rekli kakva će biti scena jer se želelo da vidi „iskreni bes i frustraciju”. Marlon
Brando ovo negira i govori da su erotske scene bile simulirane. Zbog skandala
koji je izazvao film, Šnajederova je postala suicidna i počela je da se
drogira. Kanije je postala pristalica i glasnogovornik pokreta za prava žena,
pre svega zaštite na samom filmu, kao i postizanju bolje reputacije glumica
kako u filmu tako i u medijima. Sve kopije ovog filma u Italiji su bile
uništene. Italijanski sudija je osudio Bernarda na pet godina i četiri meseca
zatvora. Apelacioni sud u Bolonji je 1978. tražio da se sačuvaju tri kopije
ovog filma u nacionaloj kinoteci, pod naznakom da ti filmovi nikada neće biti
puštani javnosti.
Bernardova svetska slava počinje
filmma 1900 (1976), u kome prikazuje farmera iz oblasti Emilija-Romanja, od
početka dvadesetog veka do Drugog svetskog rata. U samom filmu je učestvovala
impresivna glumačka ekipa: Rober de Niro, Žerar Depardje, Stenli Hajden, Bert
Lankaster, Dominik Sanda. U filmu se likovi suočavaju sa problemom droge i
incesta.
Tokom snimanja filma Poslednji
tango u Parizu, susreće se sa knjigom Krvava žetva (Dašijel Hamet). Takođe, ovu
knjigu je koristio Kurosava kao bazu za svoj film Telesna straža. Bernardo je
napisao dva scenarija:
- prvi se odnosio na čisto politički film, priču koja je inspirisana socijalističkim skandalom iz 1920. u Americi
- drugi scenario je zasnovan na samoj orginalnoj priči
Glumci koji su bili razmatrani za
film The Continental Op su Klint Istvud, Džek Nikolson i Robert Redford.
Tokom 1987, Bernardo snima
biografski film o životu poslednjeg kineskog cara (Ajsin Đueluo, Puji). Film je
rađen u britanskoj produkciji. Snimao se tri godine. Ovaj film oslikava
prelazak Kine iz feudalističkog uređenja, kroz revoluciju, do tadašnjeg
komunističkog uređenja. Osvojio je devet Oskara. Spada u jedan od pet filmova
koji su u vlasništvu Republike Kine.
Posle snimanja Poslednjeg
kineskog cara dolazi film Mali Buda. Zbog potrebe filma vraća se u Italiju i
starim temama — kritici politike. U filmovima Ukradena lepota i Sanjari
kritikuje politiku i sekualnu vezu između dvoje srodnika u Parizu oko 1968.
godine.
Godine 2007. dobio je Zlatnog
lava za životno delo na Filmskom festivalu u Veneciji.
Do sada poslednji film, Ja i ti,
adaptacija je istoimene knjige autora Nikola Amanitija. Film je trebalo da bude
u 3D ali je reditelj smatrao da je to „vulgarna komercijalizacija”.
Bernardo je bio marksista i
ateista.
Dana 27. septembra 2009. Bernardo
je potpisao peticiju za oslobođenje Romana Polanskog, koja je predata
švajcarskoj vladi.
Učestovovao je 24. aprila 2015.
godine u kampanji „#whomademyclothes”, koja se odnosila na promenu svesti o
proizovdnji odeće i apel za bolja prava radnika u tekstilnoj industriji. Naime,
pokret se odnosio na kolaps Ran plaze iz 2013. godine, koji je odneo veliki
broj žrtava.
Beroluči je poslednje godine
života proveo u kolicima, posle neuspele operacije diskus hernije 2003. godine.
Laku noć, maestro. Neko drugi će morati da naslika ovaj vek. I odigra poslednji tango.
Laku noć, maestro. Neko drugi će morati da naslika ovaj vek. I odigra poslednji tango.
Нема коментара:
Постави коментар