REZ \ 4. festival savremenog
eksperimentalnog filma
SVETLOSNE RAZGLEDNICE
Presek savremenog eksperimentalnog filma iz Hrvatske
SVETLOSNE RAZGLEDNICE
Presek savremenog eksperimentalnog filma iz Hrvatske
26. decembar 2017.
Dom omladine Beograda
Dom omladine Beograda
Teorija koja Hoda [TkH], u saradnji sa Domom omladine
Beograda i Multimedijalnim institutom iz Zagreba, pokrenula je 2014. filmski
festival koji se bavi savremenim praksama eksperimentalnog i umetničkog filma.
Osnovna ideja je da svake godine u fokusu bude jedan/na od najznačajnijih i još
uvek aktivnih autora/ki koji svoje radove smeštaju u polje filmskog
eksperimenta, odnosno specifična scena eksperimentalnog filma koja se vezuje za
rad dotične/og autorke/a. Cilj festivala je da kreira umetničku i edukativnu
platformu za predstavljanje i promociju inovativnih i radikalnih filmskih
praksi.
Četvrto izdanje festivala
pod nazivom Svetlosne razglednice predstaviće veliki deo opusa autorke Ane
Hušman, koja sa hrvatske umetničke scene donosi jedan od danas najzapaženijih i
istrajnijih glasova eksperimentalnog filma u post-jugoslovenskom kulturnom
prostoru. Pored Ane Hušman koja je u fokusu ove godine,
prikazaćemo i najnovije radove Ivana Faktora, Borisa Poljaka i Vladislava
Kneževića i time napraviti kratak i žustar presek savremenog eksperimentalnog
filma iz Hrvatske.
Program
se realizuje uz finansijsku podršku Ministarstva kulture i informisanja
Republike Srbije, Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC) i medijsku podršku
portala SEEcult.
Tim festivala:
Marta Popivoda [umetnička direktorka], Petar Milat [selektor], Dragana Jovović [izvršna direktorka], Katarina Popović [vizuelni identitet], Jelena Knežević, Sanja Ljumović i Milica Ševarlić [PR], Ksenija Đurović i Marta Marković [organizacija], Branko Banjanin [kinooperater], Katarina Kolar [dizajnerka zvuka].
Tim festivala posebno zahvaljuje autorima, Vladislavi Vojnović, Dubravki Sekulić, Ani Vujanović, Stefanu Ivančiću, Vanji Andrijević, Mislavu Vinkoviću, Miranu Juriću, Hrvatskom filmskom savezu, udrugi Domino i festivalu Perforacije, produkciji i distribuciji Bonobostudio.
+ Ulaz na sve programe je slobodan.
PROGRAM
26. 12. \ UTORAK
19:00
Ivan Faktor
— Sve bih ostavio ovdje
[2016, DV/DCP, 11’]
— Sve bih ostavio ovdje
[2016, DV/DCP, 11’]
“Sve bih ostavio ovdje: doline,
brežuljke, ptičice iz vrta, ostavio bih zemlju i nebo, proleće i jesen,
ostavio bih ovde puteve odlaska, večeri u kuhinji, poslednji zaljubljeni
pogled, i sve gradske putokaze od kojih spopada jeza, ostavio bih ovdje gusti i
mastan sumrak što pada preko zemlje, gravitaciju, nadu, čaroliju, spokoj,
ostavio bih ovdje one voljene i bliske, sve što me dodirnulo, sve što me
potreslo, fasciniralo i oduševilo, ostavio bih plemenite, ugodne,
dobronamerne, i demonski lepe, ostavio bih pupajuće mladice, svaku pticu i
postojanje, ostavio bih ovdje inkantaciju, zagonetku, daljine, neumornost, i
trovanje večnošću; ovdje bih ostavio ovu zemlju i ove zvezde, zato što ništa
ne bih odavde uzeo sa sobom, zato što sam pogledao u ono što dolazi i ništa mi
odavde ne treba.”
(László Krasznahorkai).Dani hrvatskog filma 2017. –
nagrada Oktavijan za najbolji eksperimentalni film
Boris Poljak
— Oni samo dolaze i odlaze
[2016, HD/DCP, 20’]
Film prati jutarnja
događanja na splitskoj plaži Bačvice. Rano u zoru, pre izlaska sunca, plaža
postaje mesto neobičnog susreta. Iz obližnjih klubova i kafića, preko plaže, na
putu kući, prolaze brojne grupice mladih ljudi. U isto vreme, na plažu počinju da dolaze stariji… samo šetaju, prolaze… dolaze i odlaze.
Međunarodni festival kratkometražnog filma u Oberhausenu 2017. – Prva nagrada žirija Ministarstva za porodicu, decu, mlade, kulturu i sport savezne države Severne Rajne-Vestfalije
Dani hrvatskog filma 2017. – nagrada Oktavijan za najbolji dokumentarni film; najbolja režija (Boris Poljak)
Vladislav Knežević
— Završni krug
[2017, DCP, 17’]
Krajnje redukovana pokretljivost
i napetost fizičkog tela postavljenog u napušteni industrijski pogon. U
praznini prostora bez mašina ljudsko telo je u radnom taktu arhaične pulsacije.
Spori i hiperkontrolisani pokreti pokušavaju da održe koheziju, ali otpadanje
površinskih slojeva predstavlja nezaustavljivost procesa dematerijalizacije.
Pozicije tela ukazuju na kolektivno sećanje fizičkog ustrojstva stvari koje
nestaju u intenzivnoj hladnoći calculusa. Traumatična pozicija telesnosti
ogoljena je u kružnom, nezaustavljivom kretanju prema konverziji podataka materijalnog
sveta. Većina tonskog segmenta filma kreirana je intervencijama na audio zapisu
disanja za vreme izvođenja performansa bez prisustva publike.
20:00
Ana Hušman
— Plac
[2006, 16mm, 9’]
— Plac
[2006, 16mm, 9’]
Prilikom kupovanja
namirnica na pijaci kupci koriste razna čulima kako bi procenili da li je voće
i povrće uvozno ili domaće. Preferiranje domaćeg nad uvoznim prisutno je kod
svih kupaca bez obzira da li je zaista bolje i kvalitetnije i ono polazi iz dva
argumenta: da kupovinom hrvatskih namirnica kupci pomažu razvoj hrvatske
poljoprivrede, kao i da je domaće bolje jer je poznato i finije, ne uzimajući u
obzir da nije pitanje da li je uvozno ili domaće već na koji je način uzgajano.
Odlučuju se radije na kupovinu domaćih proizvoda već samo zato jer to je “naše,
domaće, hrvatsko”, a ne neko strano, spoljašnje ili nepoznato, koje se samim
tim smatra lošijim i nekvalitetnijim.
Za izradu zimnice kupuje se isključivo domaće i poznato, te ga je potrebno preparirati i spremiti, kako bi bilo sigurno i očuvano, zaustavljeno u svom najboljem trenutku da bi trajalo celu zimu. U tom procesu potrebno je ukloniti sva strana tela, odabrati najlepše komade, one koji nisu oštećeni, te sve dobro očistiti da bi se zimnica sačuvala od kvarenja, da bi bila “sigurna”.
— Ručak
[2008, 16mm, 16’]
[2008, 16mm, 16’]
Pravila lepog ponašanja na koja nailazimo u priručnicima – bontonima za
sebe kažu da pomažu ljudima u boljem međusobnom razumevanju i olakšavanju
komunikacije, te nam omogućuju da se lakše i sa više samopouzdanja krećemo u
društvu. Njima nas uče od rođenja, što je ujedno i jedini način da ih u potpunosti
usvojimo. Svoj izvor ta pravila imaju u zapadnoj kulturi, a prema njihovom
poštovanju lako je prepoznati ko je civilizovan a ko nije. Film se bavi
običajima pri jelu i piću – specifično situacijom ručka, jer zajednički obrok
je centralno mesto na kojem drugima pokazujemo svoju uglađenost i civilizovanost.
— Razglednice
[2013, HD, 23’]
[2013, HD, 23’]
U nastavnom planu za
hrvatski jezik i metodici podučavanja hrvatskog kao stranog jezika ističu se
metode igranja uloga, igrokaza, izražajnog čitanja, insceniranja bajki, kao i
pisanja i čitanja razglednica. U kombinaciji s priručnikom za učenje hrvatskog
jezika za strance i razglednicama poslatim iz Amerike u Hrvatsku, te su metode
polazna tačka za improvizovane i performativne situacije u kojima učestvuju i
profesionalni glumci i amateri.
— Volim te, Ines
[2017, DCP, 14’]
[2017, DCP, 14’]
Melodramska situacija o
nemogućnosti odnosa, izvedena u televizijskom studiju koristi jezik i
specifičnosti produkcijskih uslova proizvodnje TV serija, sapunica i drama,
odnosno produkcije okarakterisane nazivom jeftine kulture, osnova je dramaturškog
zapleta filma.
Prostor snimanja – virtuelni studio, televizijski green screen studio sa svega nekoliko rekvizita – i prostor dešavanja – dnevna soba generisana u 3D tehnologiji – omogućavaju da se filmski prostor uživo tokom snimanja tretira postupcima bližim montažnim zahvatima na filmu ili uređivanju teksta, da se materijal obrće, okreće, vrti u loop, ponovo vrati, potpuno izbriše, dekonstruiše u skladu sa potrebom izvedbe/kretanja protagonista ili zahtevima teksta. Repeticijom narativa i traženjima kompromisa bezuspešno se pokušava uspostaviti dijalog; umesto toga događa se govorenje bez slušanja, razrešenja situacije nema već sledi niz upornih i tvrdoglavih pokušaja koji svi vode na početak. Kao osnov konflikta, odnosno uputstvo za izvedbu koristi se citat Nikole Tanhofera o dvojnoj ili ukrštenoj osnovnoj svjetlosnoj poziciji.
21:00
— Razgovor Ane Hušman i
Branislava Dimitrijevića
Teoretičar umetnosti Branislav Dimitrijević posle projekcije filmova razgovaraće sa Anom Hušman o njenom radu i specifičnim problemima njenog filmskog opusa.
BIOGRAFIJE AUTORA
Ana Hušman u svojim radovima raščlanjuje strukturu i teksturu
filmskih elemenata kroz različite forme filma, instalacije, knjige, zapisa
slike, zvuka, teksta. Eksperimentiše s mogućnostima animacije, dokumentarnim i
igranim elementima u filmu, glasom i artikulacijom. Unutar radnih procesa,
zanima je preispitivanje i obrtanje pozicije amaterskog i profesionalnog
subjekta performativnosti, samog medija i struktura koje diktiraju i proizvode
obrasce ponašanja. Docentkinja je na odseku za animirani film i nove medije
Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu i suosnivačica udruženja RESTART, gde
već dugi niz godina vodi program filmske edukacije za velike i male.
Za svoje poslednje radove dobila je više domaćih i internacionalnih nagrada.
Njeni radovi prikazani su na izložbama i festivalima širom sveta; 9th Gwangju Biennale, 53 Oktobarski Salon, Beograd, Medienturm Gallery, Graz; On the Eastern Front, Ludwig Museum of Contemporary Arts, Budapest; “lucy” bodig & ART ON STAGE, URA, Istanbul, Stuttgarter Filmwinter; International Film Festival Rotterdam, 25 fps, Zagreb; DOK, Leipzig.
Ivan Faktor rođen je 1953. u Crncu. Bavi se eksperimentalnim
filmom, fotografijom, videom i video-instalacijama. Od 1975-1977. bio je
urednik Tribine kluba ljubitelja filma u Osijeku, potom voditelj filmskog programa
Studenskog centra (1981-1988.), a od 1992. urednik filmskog programa
Kinematografa Osijek. Filmove, a potom video radove snima kontinuirano od 1975.
Učestvovao je 1995. na 46. Bijenalu u Veneciji, a 2002. bio predstavnik
Hrvatske na 25. Bijenalu u Sao Paulu.
Dobio brojne nagrade, među ostalima i
veliku nagradu na 11. Danima hrvatskog filma 2002, Godišnju nagradu „Vladimir
Nazor“ za film 2002, kao i Veliku nagradu 39. zagrebačkog salona 2005. Takođe,
dobitnik je godišnje nagrade “Vladimir Nazor” na području likovne i
primijenjene umjetnosti. Osnivač i voditelj galerije „Kazamat“ u Osijeku (2001-2004.)
i Performans art festivala od 2001. godine do danas. Od 2006. do 2010. bio je direktor
Gradskih galerija Osijek.
Boris Poljak rođen je 1959. u Splitu. Od 1978. član Kinokluba
Split, u čijoj produkciji tokom 1980-ih kao autor ostvaruje dva neprofesionalna
filma, Nova godina i Geronimo je mrtav, a kao snimatelj osam
eksperimentalnih filmova na super 8 i 16 mm.
Od početka 1990-ih deluje kao
profesionalni filmski i televizijski snimatelj. Jedan je od organizatora Sabora
alternativnoga filma u Splitu od 1982. do 1988. te jedan od pokretača
Međunarodnoga festivala novoga filma i videa u Splitu. Nagrađen za snimateljski
rad na Danima hrvatskog filma 2000, 2001, 2004. i 2005. Živi i radi u Splitu.
Vladislav Knežević (1967.) studirao je režiju na
Akademiji dramske umetnosti u Zagrebu i
na De Vrije Academie (Audio-visual Dept.) u Den Haagu. Od 1993. radi kao reditelj
za različite televizijske programe. Eksperimentalnim filmom, videom i zvukom
bavi se od 1988. Bio je inicijator i organizator programa Reference to
Difference, televizijske emisije o eksperimentalnom filmu i videu "Videodrom".
Dobitnik dve nagrada Oktavijan za najbolji eksperimentalni film 2010. i 2014
(Archeo 29, A.D.A.M.), nagrada za najbolje stereoskopske i 3D filmove na
festivalima u New Yorku 2014. i Karlsruheu 2015. Koosnivač 25 FPS –
međunarodnog festivala eksperimentalnog filma i videa u Zagrebu.
Нема коментара:
Постави коментар