U Umetničkom paviljon je trenutno izložba koju smo posetili
(Strast stvaranja: remek dela iz zbirke fondacije Maeght). Pod kupole ove
prelepe građevine smeštena, su privremeno, dela Pikasa, Šagala. Miroa i još 22
umetnika sa 64 slika, skulptura, litografija, grafika i crteža. Zastupljena su
dela kubizma, ekspresionizma, apstraktne i fantastične umetnosti. Po brojnosti prednjači Žorž Brak,
s čak 21 delom. Početkom XX veka on je svoja fovistička dela izlagao u Salonu
nezavisnih u Parizu. Ovom prvom u nizu izložbi, Umetnički paviljon proslavlja
120 rođendan, a izložba je otvorena do 14. februara iduće godine.
Umetnički paviljon u
Zagrebu već četiri godine sarađuje s Fondacijom Marguerite i Aimé Maeght. Početak saradnje
datira od izložbe Joana Miroa, 2014. godine. Sledila je izložbu Alberta
Giacomettija 2016. godine. Sadašnja izložba „Strast stvaranja: remek-dela iz
zbirke Funadcije Maeght“ kruna je te saradnji.
Fonacija Marguerite i Aimé Maeght osnivana
je 1964. godine, no oni su u svet umetnosti ušli puno
ranije. Aimé i njegova supruga Marguerite (1909. – 1977.) pokrenuli su
1936. godine u Kanu privatni posao otvorivši Arte – malu štamparu i reklamnu
agenciju, ali su ujedno i prodavali radio aparate, nameštaj koji je dizajnirao sam
Aimé, kao i slike lokalnih slikara, što se ispostavilo kao vrlo unosan posao. Po
okončanju II svetskog rata, u decembru 1945. godine, otvaraju galeriju izložbom
svojih prijatelja Pierre Bonnard i Henri Matisse, čijom izložbom je galerija
otvorena (6. decembra 1945.).
Njihova galerija postaje sigurna
kuća za mnoge umetnike: Chagalla, Legera, Braquea, Kandinskog i Giacomettija. U
istoriji Galerije Maeght dve se izložbe naročito pamte: prva, izložba održana
1947. godine, posvećena adrealizmu (Exposition internationale du surréalisme)
koju je priredio osnivač nadrealističkog pokreta André Breton, te nekoliko
godina kasnije izložba posvećena apstraktnoj umetnosti.
Aimé Maeght bio je po mnogo čemu
prvi: on je bio među retkima koji je ohrabrivao svoje umetnike da rade
grafike/litografije i umetničke mape u saradnji s pesnicima. Spajanje pesnika s
najprikladnijim slikarom ili vajarom bio je deo njegovoga razumijevanja
njihovih različitih kvaliteta i poetika. I tu se pokazala delotvorna ona
prvobitna Maeghtova filozofija kojom je privlačio umetnike – na prvom mestu umetnik,
a tek potom profit. Zato i ne čudi što je tokom života razvio prijateljstva s
brojnim umetnicima od kojih su većina najznačajnija imena istorijei umetnosti
20. veka. Aimé Maeght je tampao grafičko-pesničke mape, ali i umetničke
monografije, umetničke knjige ograničenog izdanja, a Galerija Maeght izdavala
je svoj periodički časopis Derrière Le
Miroir u kome su objavljivani kritički eseji tada vodećih pisaca/kritičara.
Časopis su vrlo brzo prepoznali kolekcionari i počeli da ga cene, te on postaje
svojevrsni vodič koji ukazuje na kvalitetne umetnike.
Galeriji Maeght rastao je uspeh iz
godine u godinu, a i povećavala joj se i zbirka umetnina. Potaknuti dobrim
finansijskim stanjem Maeghtovi su početkom 1951. kupili imanje u
Saint-Paule-de-Vence. Sedeće je godine Aimé otišao u Ameriku gde je posećivao
muzeje i fondacije, poput Fondacije Guggenheim, te je odlučio da napravi nešto
slično, kako bi svoju kolekciju, koja već tada broji nekoliko hiljada radova,
objedinio na jednom mestu. Tragičan događaj, prerana smrt njihovog
jedanaestogodišnjeg sina Bernarda, ubrzava donošenje odluke o gradnji sopsvene
zaostavšitne, jer je njeno osnivanje bilo i svojevrsno odavanje počasti
izgubljenom detetu. Potaknuti bliskim prijateljima, pre svega Georgesom
Braqueaom i Légerom, a potom i Chagallom, Giacomettijem, Miróom, Arpom,
Calderom..., odlučili su da se upuste, tada je izgledalo, u neverovatan projekt
– u izgradnju muzeja za sopstvenu kolekciju.
Kao lokacija odabrano je već
postojeće imanje na brdašcu kod Saint-Paula,
tim pre jer je tamo otkrivena mala ruševna kapelica posvećena Sv.
Bernardu. Aimé je od Braquea naručio nacrt za vitraž nove kapele i to s prikazom
tajanstvene bele ptice u letu ljubičastim prostorom. Projekt je poveren
katalonskom arhitektu Josepu Lluísu Sertu, velikom prijatelju Joana Miróa, koji
je projektirao i Miróov atelje u Palma de Mallorki, kojim je Aimé bio duboko zadivljen.
Sertov projekt Fundacije Maeght
zaista je pravo arhitektonsko remek-delo. Ovde se prepliće nekoliko
arhitektonskih objekata, od bogomolje-kapelice, privatne rezidencije do same
zgrade/fondacije moderne umetnosti. Sve troje sjajno je pomireno nizovima isprepletenih
dvorišta, terasa, bazena i vrtova koji završavaju lavirintom. Velika je pažnja
posvećena očuvanju veze s izvornom lokacijom i sa zatečenom vegetacijom. Tako
su postojeći borovi zadržani i uklopljeni u projekt, cigla je posebno pečena od
lokalne gline, a oko vrta je podignut
tipični provansalski zid, nasuprot srednjojekovnom gradiću Saint-Paulu,
opasanom istim takvim, dakako starijim, zidinama.
Sert je u vreme ove narudžbine radio
za svog nekadašnjeg učitelja Le Corbusiera u Centru za vizualnu umetnost
Carpenter (Carpenter Centre for the Visual Arts) na Univerzitetu Harvard.
Jan Birksted u knjizi Modernism
and the Mediterranean: The Maeght Foundation (Aldershot, 2004.) piše da je
kao glavna inspiracija i za Sertovu građevinu i za Miróov ikonografski program
(jer je Miró aktivno sudelovao u izgradnji lavirinta oko zdanja) poslužio
veliki minojski hram u Knososu na Kritu, posvećen obožavanju bika i mitu o
zastrašujućem čovjeku-biku Minotauru, zatočenom u lavirintu. Krovovi zgrade su
bele boje, od betona, i deluju poput rogova u obliku polumeseca Miróovih
najpoznatijih skulptura Mjesečeva ptica (L'oiseau lunaire) i Sunčeva ptica (L'oiseau
solaire, obe iz 1968. godine), koje stoluju u njegovom Lavirintu.
Poreklo obe skulpture – divovske bele Mesečeve ptice isklesane u mermeru
iz Carrare, kao i Sunčeve ptice – može
se iščitati u maloj tradicionalnoj zviždaljci s Mallorke u obliku bika, siurellu,
koja je Miróu bila inspiracija u jednoj fazi stvaranja.
Osim Miróa još je nekolicina umetnika
aktivno sudelovala u samoj izgradnji, stvarajući monumentalna dela koja su
uklopljena u zdanje i vrtove uokolo. Primerice Giacometti je kreirao skulpture
za „dvorište“, tzv. Giacomettijevo dvorište, jedno od najpoznatijih
site-specific radova uopšte, Chagall je izradio zidne mozaike, Braque vitraže u
plitkim bazenima, Pol Bury fontanu od čeličnih cev,...
Fondaciju je 1964. svečano otvorio
tadašnji ministar kulture Francuske, André Malraux. Otvorena je tokom cele godine i poseti je oko
200 hiljada posetioca iz celoga sveta. Fondacija Maeght u svojoj zbirci broji
nekoliko hiljada umetnina. Ona poseduje jednu od najznačajnijih evropskih
zbirki slika, skulptura i grafičkih dela iz razdoblja 20. veka – Balthus,
Bonnard, Braque, Calder, Chagall, Chillida, Giacometti, Léger, Miró, Ubac,
Tal-Coat, kao i zbirku dela savremenih umetnika – Adami, Arroyo, Calzolari,
Caro, Del Re, Dietman, Garouste, Hyber, Kelly, Mitchell, Monory, Pincmin, Sui
Jianguo, Takis, Tàpies, Tatah, Visch...
Izložba „Strast stvaranja: remek-dela
iz zbirke Fondacije Maeght“ predstavlja velik broj navedenih umetnika, naročito
se brojem radova ističe Georges Braque – čak s 21 delom. Neki od umetnika,
uključujući i Braquea, po prvi se puta, kroz svoje radove, predstavljaju ovdašnjoj
publici.
Pozdravna reč Oliviera Kaeppelina
Prošlo je više od pedeset i tri
godine otkako je Fondacija Marguerite i Aimé Maeght otvorila svoja vrata
publici. To izreći znači staviti tačku, završiti rečenicu kako bi se ona ponovo
pročitala, interpretirala. Kako bi se oživjela i započela novu, još življu
rečenicu. To je ono što želimo za izložbu koju je organizovala Jasminka Poklečki
Stošić u zagrebačkom Umetničkom paviljonu.
Sve započinje umetnošću i
arhitekturom Josepa Lluísa Serta. Taj početak potiče iz vremena mnogo pre
pravog početka u mislima Aiméa Maeghta, koji, istina, neprestano ima želju da
započne, drugim rečima inovira, stvara, učini prvi korak.
Godine 1957. on i njegova supruga
Marguerite pišu Josepu Lluísu Sertu, prijatelju Joana Miróa, čiji su atelje
netom bili posetili i koji je osmislio ovaj katalonski arhitekt u „egzilu“ na
Harvardu, gde radi kao dekan Arhitektonskog fakulteta. Oni ga mole da se upozna
s njihovim projektom izgradnje prostora posvećenog umetnosti, na provansalskim
brežuljcima, prostora namijenjenog stvaranju i stvaraocima. Nije prošlo ni nedelju
dana a Josep Lluís Sert već im je odgovorio da je spreman da krene u tu
pustolovinu. Ni trunke oklevanja, tek uverenje da će se dogoditi nešto što
zaslužuje svu njegovu pažnju.
Aimé Maeght već je zadivio umjtnički
svet aktivnošću svoje galerije, izloženim delima, kao i dijalogom koji neguje s
umetnicima.
Sert, veliki ljubitelj umetnosti sve
to zna. Deli istu ljubav za Miróa, Légera, Caldera. Sve ih poznaje i smatra
kako je njihovo stvaralaštvo presudno za novi duh, duh moderniteta.
Hipoteze, skice, realizacija zgrade,
kompleksa potrajaće gotovo sedam godina, u konstantnom dijalogu između
osnivača, arhitekta i umjetnika.
Ovo je „čarobno mesto“, često kažu
posetioci, drugi tvrde „mitsko“ ili „posebno“. Neki čak spominju pojam „sveto“.
Sigurno je jedno: to mesto nije slučajno „čarobno“. Vođen poetikom stvaraoca i
osnivača, arhitekta je odigrao presudnu ulogu u njegovom nastajanju.
Druga etapa vodila se kapitalnom
važnošću dela i nastojanjem da se publici omogući da se susretne „tet- a- tet“ s
delom. Jer taj susret s delima je ono to je bitno. Ona su živo srce Fondacije.
Ona su to tim više što je Aiméu Maeghtu susret s tim delima, tačnije iskustvo
tih dela, promijenila život.
Umetničko delo pruža nam, pre svega,
taj trenutak „susreta licem u lice“ u
kojem reči utihnu. Pred umetničkim delom zaboravljamo argumentovanu misao o
kojoj govori Jean-François Lyotard, a koja često izražava naš način poimanja sveta.
Menjamo je za iskustvo u tišini koje smisao prima posredstvom oblikā, njihova
izraza i smeštanja u prostor, njihovom prisutnošću ispred i oko nas. Aiméa
Maeghta nikada neko umetničko delo nije privuklo, nikada ga nije
"zakopkalo" iz teorijskih, filozofskih, estetskih razloga ili pak
onih koje baštini likovna kritika. Njegovo zanimanje za ovu ili onu umetničku
kreaciju nije proizlazilo ni iz raznih komparatističkih veza i praksi
utemeljenih na istorijski-umetničkim korpusima i analizama.
Nikada nije bio od onih kolekcionara
koji su izborom umetnika želeli poučiti ili ponuditi ekspertizu homogenih celina
u cilju predstavljanja pojedine umetničke struje.
Uvek je prkosio modama, koje, ako se
prate, svode aktivnosti neke galerije ili pustolovinu kolekcionara na puki
odraz neke epohe.
Mogli bismo navesti još mnogo stvari
na koje Aimé Maeght nije pristajao. Ove već navedene jasno ukazuju na činjenicu
da je jedini odnos prema umetničkom delu kojim se vodio bio intenzivni,
istovremeno kognitivni odnos, odnos na
nivou osećanja, no pre svega odnos koji može da preobrazi i nas i naše
ponašanje. Umetnost mu je promenila život, umetnost je mijenjala život, u tom
je značaj tog „susreta licem u lice“. Preobražajni potencijali nekog dela bili
su, zapravo, ono što je pokušavao da otkrije kako bi dopro do njegove dinamike
i njegove snage.
Aimé Maeght, baš kao i pisac André
Malraux, smatrao je da nam umetnici omogućavaju da bolje shvatimo svet, odnosno
da bolje shvatimo ko smo u odnosu prema drugima, baš kao i prema materiji i
vremenu.
Ta iskustva, ta istraživanja, ta
znanja mogu biti i atribut naučnika, lekara ili ekonomista… no za Aimé i
Marguerite Maeght to je pre svega bio atribut umetnika. Bili su im prijatelji i
s njima su sanjali o toj Fondaciji kao o radionici u kojoj se, zahvaljujući
svima, izmišljao delić sveta.
Taj fenomenološki odnos prema delima,
koji su tako sjajno objasnili Henri Maldiney i Jean-François Lyotard, bio nam
je nit-vodilja za našu izložbu u Zagrebu. Ona donosi slike, crteže, skulpture,
izdanja koja smatramo značajnima. Neka od njih odavno su prepoznata, kao,
naravno, dela Braquea, Miróa, Caldera…
Druga su pak bila pozdravljena kad
su nastala i za života njihovih autora, ali ih se, u međuvremenu, dočepala
debata istorije. Ta su dela ponekad nađu u onome što se običava nazivati „čistilište“,
tako je s delima Ubaca, Julia Gonzalesa i Paula Jenkinsa, druga pak nailaze na
osporavanje društva koje ih poznaje ili, bolje rečeno, ne poznaje. Ona su najlepše
izražavanje preuzetog rizika koji je vrlina.
Ti su umetnici tim vredniji jer nas
podsećaju da je, pored prepoznatih vrednosti, Aimé Maeght oduvek verovao u
rizik, u korak u nepoznato, u neregularno, koji izmiču krugu naših uobičajenih
iskustava u datom trenutku naše prošlosti.
Biti „licem u lice s delom“ znači
živeti duboku zbilju tog iskustva koje je sastavni dio nesvodljivog identiteta
umetnosti, iskustva koje Aimé Maeght, a onda i Fondacija Maeght žele da nastave
da prenosei svima, a posebno mladim generacijama.
Taj rizik, te nove generacije, Aiméu
Maeghtu su prirasle srcu, kao što pokazuju brojna svedočanstva, kakvo je i ono
mladog umetnika Bernarda Moninota, koji je gostovao u Mas Bernardu, Maegtovoj
privatnoj rezidenciji. Iz zvučnika je dopirala glasna muzika. Bila je to muzika
Nine Hagen, mlade nemačke punk-rok pevačice sedamdesetih, koju je Aimé Maeght
netom otkrio i želeo da pozovei na koncert u Saint-Paul. Eto kolika je bila
njegova strast za otkrivanjem, za „živu umetnost“, u trenutku kad je već bio u
sedamdeset i trećoj godini života.
Prisetiti se toga znači ne
zaboraviti misiju koju nam je Aimé Maeght poverio, misiju koja se sastoji u
stalnom „započinjanju“, „invenciji“, a sve kako bismo bili skromni duhovni preduzetnici
sveta. Po mom mišljenju, nema boljeg zaključka od ovih reči koje je Aimé Maeght
uputio Joanu Miróu. One su nam smernice.
„ostvarićemo delo
jedinstveno u svetu, koje će u vremenu i u mislima ostati svedočanstva o našoj
civilizaciji koja je, prolazeći kroz ratove, društvene i naučne prevrate, čovečanstvu
ostavila jednu od najčišćih duhovnih i umetničkih poruka svih vremena. Ta svedočanstva
voleo bih da učinim vidljivim generacijama koja dolaze i pokazati našim unucima
da je u našoj materijalističkoj epohi duh ostao itekako prisutan i efikasan“.
Fondacija Marguerite i Aimé Maeght 1964. – 2017.
Adrien Maeght, predsednik Fundacije Marguerite i Aimé Maeght
Toliko je nade, uspomena, lepote i
intenzivnih trenutaka kojih se prisećam. Mislim na mnoge muškarce i žene, a
posebno na mnoge umetnike koji su ostavili svoj trag na ovomu mestu i koji su
mi omogućili prodiranje u svet umetnosti, u kojem sam sudjelovao zahvaljujući
ARTE štampariji.
Georges Braque mi je ukazao na
vrijednost refleksije, mudrosti i znanja, što mi je koristilo i izvan sveta
umetnosti. Mladić koji sam bio puno mu duguje. Pomogao mi je da započnem svoj život
odraslog čoveka. Takođe je nadahnuo moj pogled na umetnost moga razdoblja, pogled
za koji želim da je tih i tajan. Tu je i radost i vedrina Pierrea Reverdyja,
eksperimenti Joana Miróa, kojem sam donosio svoja skromna istraživanja i
pomagao kao „štampar“, a zatim i najmlađi, Ellsworth Kelly ili Eduardo
Chillida.
Ti su susreti još uvek živi i, za
mene kao njihovog svedoka, njihova prisutnost zauvek je nepromenjiva. Sve to
dugujem ocu i majci, ljubavi koju su gajili prema stvaraocima koji su vodili i
pratili njihove živote. Upoznao sam njihov svet koji je postao moj. Želeli su,
kao što i sam želim, mlađe generacije da upoznam s vrednošću umetnosti.
U toj velikoj umetničkoj avanturi Fondacija
je imala i ima glavnu ulogu. Moji otac i majka bili su veliki trgovci, ali su
takođe ponudili umetnicima, intelektualcima, pesnicima i filozofima mesto gdje
se slavi njihovo istraživanje. Stoga im dugujem svu svoju zahvalnost, jer oni
su duša ove kuće. Često pomislim da je sve ono što su ostvarili tokom više od
pedeset godina zavredilo više sredstava, ali možda su upravo radi toga još
draži mome srcu. S obzirom na okolnosti, uspeli su usprkos naučnim i istorijskim
previranjima da održe vrednost duha, što je moj otac smatrao jednim od najubojitih
sredstava za menjanje sveta. Taj duh ovde prenose dela koja su kod kuće i živa
su.
Krajolik sveta umetnosti promenio se
unazad pedeset godina. Fondacija više nije sama, kao što je to bila nekada kada
je kročila put. Sada je okružuje i prati niz izvanrednih institucija koje svake
godine organizuju muzejske izložbe, a one, pak, privlače brojne posetioce. Fodacija
je takođe mogla postati muzej, ali moji roditelji nisu to tako zamislili.
Naravno, u Fondaciji su predstavljene neke istorijske i nezaboravne izložbe,
ali jednako tako voditelji projekta svake godine otvaraju njena vrata, kao što
su to želeli moj otac i Miró, delima mlađih ili manje poznatih umetnika. Takođe
mi je drago što Fondacija svake godine šalje brojna dela iz svoje zbirke u
različite delove sveta.
Moji roditelji stvorili su ovo mesto
pre više od pedeset godina, prošlo je više od trideset godina da su nas
napustili, a ipak je zahvaljujući njihovim potezima i odlučnosti njihov duh još
uvijek prisutan. Iz godine u godinu s veseljem ustvrđujem, pred mladom publikom
i zahvaljujući prijateljstvima s novim umetnicima, da su njihova uverenja prevazišla
vreme. U tom smislu velika je radost videti da je Fondacija verna željama
svojih osnivača: pokazati umetnost koja nam svakodnevno omogućuje
transformaciju naših života, koje su nekada nazvali našom sudbinom.
O UMETNIČKOM PAVILJONU
Ako se vratimo na samo zdanje
Umetničkog paviljona, radi se o najstarijem, gradskom i izložbenom prostoru,
namenski sagrađenim za održavanje
velikih, reprezentativnih izložbi. Zamisao i inicijativu za izgradnju
Umetničkoga paviljona dao je 1895. godine slikar Vlaho Bukovac, tako što je
povodom proslave u Budimpešti, prvo tamo sagrađen montažni umetnički paviljon.
Po okončanju izložbe, gvozdeni kostur prenet je u Zagreb. Napravila ga je firma
Danubius prema nacrtima mađarskih arhitekata Korba i Giergla.
Potom se, u Zagrebu, raspisuje
konkurs za podizanje gradskog umetničkoga paviljona, a radovi su povereni
bečkim arhitektima Helmeru i Felneru (poznatim po projektima pozorišnih
zdanja). Radovi su trajali tokom dve godine (1897. - 1898.), da bi svečano bio
otvoren 15. decembra 1898. godine.
BIOGRAFIJE UMETNIKA
Valerio ADAMI
(Bologne, Italija, 1935.)
Valerio Adami jedan je od najvećih
predstavnika narativne figuracije, koja je procvetala u Parizu, nakon što je
1964. godine Gérald Gassiot-Talabot u Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris
organizovao izložbu koja je označila početak pokreta.
Nakon školovanja u Milanu (Akademija
likovnih umetnosti Brera) između 1951. i 1954. njegov su rad u prvim godinama
obežili ekspresionizam i nadrealizam. No on je početkom 1960-ih godina osmislio
jedinstvenu figuraciju, s kojom je predstavljao Italiju na Bijenalu u Veneciji
1968. te održao izložbu u Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris 1970.
godine. Njegovo slikarstvo je prepoznatljivo po crtežu jasnih linija, čiju
čitljivost često ometa disperzija boje koja stvara oštre kontraste na celoj
površini slike.
Blizak stripu i uzorcima
karakterističnim za Pop art, bez naknadnih ispravaka, Adami koristi estetske
kodove vremena kako bi intelektualnu dimenziju slikarstva učinio dostupnijom
širim krugovima.
Valerio Adami je dugo radio serije,
crpeći inspiraciju iz ikonografije i novinske fotodokumentacije. U 1970-im
godinama predstavlja seriju portreta slavnih osoba (Sigmund Freud, James Joyce,
Walter Benjamin, Henri Matisse, Pierre Boulez, Isaac Babel) i skup prikaza
interijera u koje je ukomponovao delove žanr-scena, što označava početak
njegova rada posvećenog sećanju kao kognitivnoj sposobnosti. Njegove figure u
segmentima pridonose čudnovatoj atmosferi na slikama, bliskoj snovima i
nesvesnim konstrukcijama.
Adami slika razvijajući slikovni
prostor, što je deo analitičkog postupka koji se temelji na sećanju, poput
otkrivanja lavirinta mentalnog prostora. Njegova arhitektura planova i
asocijacija u prostoru zahteva pokrete napred-nazad, skokove i ponovno vraćanje
fragmentima.
Pierre ALECHINSKY
(Bruxelles, Belgija, 1927.)
Budući da se školovao na École
nationale supérieure d’architecture et des arts visuels de La Cambre u
Bruxellesu, Pierre Alechinsky obučen je za rad u svim tehnikama vezanim za papir
i štampu, od ilustracije do tipografije.
Pierre Alechinsky, slikar i pisac,
koji je pisao ono što mu je bilo nemoguće slikati i obrnuto, često priziva
anegdotu u kojoj objašnjava svoju ambidekstriju: kao levak po prirodi bio je
prisiljen da piše desnom rukom, ali ipak je crtao levom rukom te je na taj
način sačuvao spontanost svog pokreta. Pierre Alechinsky počeo je da slika u
dobi od dvadeset godina, 1947. godine, a ubrzo se pridružio grupi mladih
belgijskih slikara Jeune Peinture belge (osnovana pod počasnim predsedanjem
Jamesa Ensora). Dve godine kasnije pridružio se grupi CoBrA u kojoj su se
okupljali umetnici iz Kopenhagena, Bruxellesa i Amsterdama, a koju je 1948.
godine osnovao pesnik Christian Dautremont. Pokret odlikuje razvoj spontanosti koja
se slikovno prevodi putem gestualnosti oslobođene od namaza, korištenjem čistih
boja, prevladavanjem apstrakcije i povratkom figurativnim referencijama ili
motivima, što se postiže sintezom figuracije. Pierre Alechinsky nastaviće
promicati duh ovog pokreta koji je imao zapanjujući uticaj na evropsko
slikarstvo toga vremena. Tokom 1950-ih godina njegovi kontakti i odnosi sa
slikarima i kaligrafima iz Kine (Walasse Ting) i Japana (Yasse Tabuchi) zapečatili
su njegovu privrženost tušu, crtežu i poetici pokreta. Opus umetnika postaje
sve istaknutiji na likovnoj sceni te se Pierre Alechinsky seli u Pariz (1951.).
La galerie de France predstavlja njegov rad od 1958. i poziva ga u New York,
gde je otkrio akril i često koristio tuš na papiru na platnu; davao je prednost
materijalima kojima je potrebno kratko vreme za sušenje.
Pierre Alechinsky je stvarao
ambiciozne kompozicije s „marginalnim beleškama”, zonama u kojima su se
nalazile njegove beleške i predviđanja, s izolirovanim figurama, drvećem i
kobrama, koji nose simboličko značenje, neretko i s motivom himere načinjene od
delova mnoštva životinja, gustih krošnji utopljenih u fluidnosti korištene
tehnike, koji prenose siguran i ponekad brz vajarev izraz.
Takav je slučaj na slici pod nazivom
Razdvajanje vode (1990. – 1991.), u kojoj nas Pierre Alechinsky, posredstvom
slike i boja, stavlja u središte koncepta o privlačenju kontinenata.
Georges BRAQUE
(Argenteuil-sur-Seine, Francuska, 1882. – Pariz, Francuska,
1963.)
Georges Braque je upoznao modernost
kroz iskustvo fovizma iz 1905. godine. Odigrao je ključnu ulogu osnivača u
rađanju i uspostavi kubizma, sve do razvoja sinteze figuracije koja je uticala
na brojne slikare posleratne generacije, kojima je u fokusu bilo celovito
formalno pojednostavljivanje. Kod Georgesa Braquea taj pothvat je izjednačen s
potragom za apsolutnim, koja se često uspoređuje s njegovim sklonostima
istočnoj filozofiji i zenu.
Braqueov opus nedavno je bio izložen
javnosti u Grand Palaisu u Parizu, s naglaskom na istraživanju problematike
predmeta i njegova predstavljanja u pojednostavljenoj perspektivi, pokazujući
da pokret može vratiti predmetu ono što ga najbolje karakterizira, ono
temeljno, bît koja ga definira u spoljnom svetu.
Slikar, crtač i vajar Georges Braque
rođen je u Argenteuilu, ali je svoju
karijeru započeo u Havreu uz Othona
Friesza i Raoula Dufyja, s kojima ga povezuje njegovo prvo fovističko slikarsko
iskustvo, koje ga je 1907. godine odvelo u zaleđe Marseillea u l’Estaque, gdje
je susreo učiteljsku figuru Cézannea i gdje je Braque na svojim platnima slikao
prikaze realnoga uz pomoć mreže linija pod pravim uglovima. Kubizam će se
javiti posle susreta s Pablom Picassom, koji se također bavio takvim prikazima,
inspiriran afričkom umetnošću.
Nakon I svetskog rata Braque je
započeo novi slikarski smer koji podrazumijeva radove u serijama (aktovi i
kanefore), u kojima propituje prostor metaforički predstavljen interijerima u
kojima se nalaze predmeti čiji se odnosi i interakcija takođe preispituju, što
doprinosi dinamici slike i naglašava krhkost ravnoteže kompozicije.
George Braque, slikar mrtvih
priroda, stolova, atelijea, pejzaža i ptica, ne prestaje da oslobađa predmet,
subjekt ili motiv svega onoga što menja njegovu bît. U posebnoj seriji u kojoj
je slikao atelije, omogućava nam intenzivno proživljavanje njegovog mentalnog i
poetskog prostora.
Pol BURY
(Haine Saint Pierre, Belgija, 1922. – Pariz, Francuska, 2005.)
Pol Bury je školovan na École des
Beaux-Arts de Mons (Belgija), koju upisuje 1938. Godine. Bio je slikar, crtač, vajar,
pisac i izrađivao je fontane. Njegove prve godine rada ubrajamo u belgijski
nadrealizam (Wallon), pokret koji oko sebe okuplja amblemska figura Achille
Chavée, osnivač grupe Rupture (1938.), u čijim aktivnostima sujeluje i Pol Bury
kao slikar, sledeći politički put svojih predaka. Bio je regent u Collège de Pataphysique.
Bury će iz nadrealističkog iskustva
zadržati nezamisliv karakter, strukturu na granici apsurda, slike iz sna nesvesnoga. Taj jedinstveni
karakter primijeniće na svoje konstrukcije i kinetičke skulpture na kojima
gotovo jedino radi od 1953. godine. Reč je o delima u kojima Bury slavi
neizvesnu ravnotežu, kombinovajući jednostavne oblike i složene strukture poput
zagonetki, isključivo radi prkošenja zakonima gravitacije. Prisećajući se
susreta kugle i kocke, Pol Bury je izjavio:
„Drže jedno drugo na niti,
prkoseći gravitaciji, ostavljajući utisak ležernosti.“, što možemo videti i na njegovim
litografijama.
Posle Drugoga svetskog rata Pol Bury
sudeluje kao slikar u avanturi grupe CoBrA i jedno vreme se bavi geometrijskom
apstrakcijom, odnosno oblicima koje će kasnije u prostoru slagati od bakra i nerđajućeg
čelika s reflektirajućim svojstvima. Tokom 1950-ih godina stvara seriju platana
u reljefu (Plans mobiles, Girouettes, Multiplans); prelazi na skulpture i
volumetrijske konstrukcije.
„Jedna od mojih osnovnih
preokupacija je da nasmejem kvadrat“, reći će Pol Bury Andréu Balthazaru, svojem prijatelju,
belgijskom pesniku i izdavaču. Ovo priznanje sažima poniznost s kojom je Bury
odlučio da udahne život i smisao za humor predmetima i metalu.
Alexander CALDER
(Philadelphia, Sjedinjene Američke Države, 1898. – New York,
Sjedinjene Američke Države, 1976.)
Alexander Calder stigao je u Pariz
1926. i otpočetka ga je fascinirala mobilnost predmeta i posmatranje efekata
pokreta. Početno obrazovanje dobio je na Art Students League u New Yorku.
Njegovo prvo poznato delo je Cirkus Calder, koje je nastavio redovno da
proizvodi tokom cele svoje karijere, a sastoji se od skupine minijaturnih
žičanih lutaka postavljenih u krug, koje umetnik može da pomera.
Godine 1931. galerija Percier izlaže
dela članova grupe Abstraction-Création, čiji je i Calder član, tako da
predstavlja svoje radove u drvetu i žici, koji se kreću i vizualno iskušavaju
zakone gravitacije. Marcel Duchamp, koji će četiri godine kasnije napraviti
svoje slavne Rotoreljefe, nazvao je Calderove skulpture mobilima.
Kada se Alexander Calder, po
zanimanju inženjer mehanike pre nego što je započeo umetničku karijeru, doselio
u Pariz, pridružio nadrealistima – Joanu
Miróu, Jeanu Cocteauu, Fernandu Légeru, autoru tubizma proslavljenog slavnom
slikom Goli u šumi (1911.) i stvaraociima teskobne modernosti u slikarstvu,
arhitekturi i onome što će uskoro biti prozvano dizajnom – Pietu Mondrianu,
Théu van Doesburgu i Le Corbusieru.
Od tih umetnika Calder pozajmljuje
ono što im je svima zajedničko, nasleđe teorije neoplastičnosti koju su razvili
Piet Mondrian i Theo Van Doesburg,
zagovornici pokreta De Stijl, što podrazumeva paletu sastavljenu od triju
osnovnih boja kojima se dodaju crna i bela. Prema neoplasticizmu, boja služi
čistoj formi, bez kosih linija i ima promjenjivo značenje, dok crna, bela i
siva imaju duhovno značenje. Calder je u svojim mobilnim skulpturama i
figuraciji ponovno predstavio kosu liniju i krivulju, karakteristične za pokret
i živost. Njegove ambiciozne kompozicije često slave prirodu.
Calderovi mobili na videlo donose
zakone gravitacije i ljudskog i univerzalnog pokreta. Kako Zemlja može zastati
u srcu galaksije, pričvršćena nevidljivom osom, neiscrpni je izvor fascinacije
koja se često ogleda u pogledu (oku) onoga kojega Jacques Prévert naziva
komičnim inženjerom.
Marc CHAGALL
(Vitebsk, Belorusija, 1887. – Saint-Paul de Vence, Francuska,
1985.)
Prvo obrazovanje Chagall je dobio od
Y. Pena u Vitebsku, koji je postao središte umetničkog školovanja u zemlji i gde
je nakon ruske revolucije podučavao i Kazimir Maljevič. Chagall je bio jedan od
retkih jevrejskih umetnika koji su poticali iz štetla u provinciji Ruskog
Carstva, koji je dobio dozvolu za boravak i studije na Akademiji likovnih
umjetnosti u Sankt-Peterburgu i kod
Léona Baskta u Školi slikanja i crtanja Zvanseva 1909. godine. Tamo mu
je pokrovitelj bio Maxim Vinaver, zastupnik u Dumi, koji je obnovio njegovu
vizu i ponudio mu stipendiju za četvorogodišnji studijski boravak u Parizu.
Chagallovo prvo parisko razdoblje
bilo je uzbudljivo. Doselio se u La Ruche, zgradu u kojoj su bili smešteni
umetnički atelijei i umetnici iz istočne Europe, kao i umetnici avangarde koji
su se školovali u Parizu (Delaunay, Léger, Gleizes i Metzinger), a koja se
nalazila nedaleko od Akademije Vassilief u Avenue du Maine. Nastavno na
kubizam, Marc Chagall rascepkava i propituje motiv, usvaja većinu problematike
kojom se bavi Montparnasse, upoznaje
Cendrarsa i Apollinairea kojemu odaje počast u ikonografskom delu
Hommage à Apollinaire, 1911., slika, radi vitraže i mozaike.
Chagall se vratio u Vitebsk 1914.
godine. Otada do 1919. godine, kada je postao profesor, ostvario je nekoliko
radova u koje je inkorporirao hebrejske napise i zone nelogičnoga prostornog
strukturisanja, a koje naracija i priča preuzimaju. Kroz figurativno slikarstvo
priča priču o zaustavljenoj radnji, dok se u crtežima bavi scenama pogroma, bez
naglaska na nasilju.
„Moja platna su sećanja“, često je tokom karijere
govorio umetnik. Chagall u slikarstvo uvodi emocije i pozitivne osećaje koji mu
omogućavau konstrukciju vizije pune životne radosti u kojoj veliku ulogu igra
ljubav. Njegov opus je autobiografski i literaran, u njemu boja ima ulogu
prizivanja osećaja i njegove prirode, vraćajući im sjaj. Ambroise Vollard
pozvao je Chagalla da radi na Bibliji tokom 1930-ih godina, tako mu osiguravši
neiscrpan izvor inspiracije.
Sam FRANCIS
(San Mateo, Kalifornija, Sjedinjene Američke Države, 1923. –
Santa Monica, Kalifornija, Sjedinjene Američke Države, 1994.)
Michel Waldberg u opusu Sama
Francisa vidi prazninu „koju potvrđuju njegovi zidovi“ i „prostor
gde promišlja stvari“.
Od 1960-ih godina Sam Francis radi bele
slike koje su jednostavno uokvirene bojama, kao što je From my angels (Od mojih
anđela), 1969. – 1970. Posvećuje svoje slike anđelima, priziva prazninu putem osvetljenja.
Praznina se pojavljuje kao snop svetla uz koje se nalazi, kao nagovještaj
krajnjeg stanja svesti ili poziv na novu interpretaciju neba, blistavi prostor.
U mladosti Sam Francis uči o
botanici, medicini i psihologiji na Unverzitetu
Berkeley. Toekom rata bio je pripadnik američkih vazdušnih snaga, no povredio
je kičmu pa je hospitaliziran. Tada počinje da slika i ceni terapijske efekte
umetnosti. Slika akvarele neba i oblaka, na kojima uviđa difuziju svetlosti.
Nakon oporavka uči slikarstvo kod
Clyfforda Stilla, čiji je uticaj vidljiv i poklapa se s Francisovim
otkrićem impresionističkog slikarstva. Studijska stipendija omogućuje mu
dolazak u Pariz 1950. godine. Boravi tamo sve do 1961. i upoznaje brojne
apstraktne francuske i američke umetnike koje je podržavao likovni
kritičar Georges Duthuit, stručnjak za vizantijsku
i koptsku umetnost. U Francuskoj Sam Francis otkriva postimpresionističko
slikarstvo nakon Moneta, odakle preuzima osetljive i jarke karkateristike zastupljenosti
svetla i eliminacije tradicionalne perspektive. U tom kontekstu, oblik evropske
apstrakcije započeo je svojim Talismanom Paul Sérusier (1888.), koji predlaže
preispitivanje svetlosti na slici u smislu pojednostavljivanja obrisa,
objašnjavajući pomoću samo jednoga polja boje uz suptilne varijacije dubinu
predmeta i prostora. Reč je o procesu koji zanima Sama Francisa, a razviće ga
do „belog beskraja” tokom kasnih 1960-ih, ponekad i „prskanjem”.
Ellsworth KELLY
(Newburgh, New York,
Sjedinjene Američke Države, 1923. – Spencertown, Sjedinjene Američke
Države, 2015.)
Slikar, vajar i grafičar, Ellsworth
Kelly označava početke američkog minimalizma. Godine 1941. mobilizovan je
u američku vojsku; kada je završio rat u
Francuskoj, započeo je svoje umetničko obrazovanje. Vratio se u francusku
prestolnicu, gde je boravio između 1948. i 1954. i upoznao mladoga Adrien Maeghta. Tada, nakon Drugoga svetskog
rata, započinje školovanje na École des Beaux-Arts.
Bez obzira što govorimo o grafičkom
elementu koji zapravo postaje dio arhitekture muzeja, njegovo slikarstvo ima
sve odlike umetnosti minimalizma: dubina polja, pokret, optički efekt. Manje je
poznato da je Kelly crtao od 1949. grane drveća koja je Eric de Chassey opisao kao „odlučna
po pitanju razvoja autonomije oblika“.
Ellsworth Kelly u Parizu osmišlja
Shaped Canvases (Platna u oblicima) u kojima svako polje boje odgovara
konstrukciji koja izbegava prave uglove, odnosno četvrtasti oblik platna.
Konstruiše trouglove, četvorouglove, osmouglove koji sastavno odstupaju od
četvorougaonog oblika, a koji se seku, i čini se da se razvijaju u vlastitom
ritmu, bez ispreplitanja puteva te na taj način uspostavljaju međusobni dijalog.
Uspostavljena je geometrija koja
nameće razmišljanje o eventualnoj orijentaciji izvan polja. Umetnost Ellswortha
Kellyja uspeva da odvoji serijalni proces od štamparske produkcije i slikarstva
u tradicionalnom smislu. Rezultat je dinamika naglašena jukstapozicijom boja,
koje variraju od retkih do osnovnih, crne, bele ili zelene, a među njima nema
hijerarhije.
Kellyjev opus otvara ono vidljivo i
tvori sponu do prostora koji su istraživali Maljevič i Mondrian, prostora koji
su u središtu naše stvarnosti.
Joan MIRÓ
(Barselona, Španija, 1893. – Palma de Mallorca, 1983.)
Joan Miró dolazi u Pariz 1920.
godine. Godine 1907. završava poslovnu školu i upisuje večernji tečaj na umetničkoj
akademiji La Llotja, koju napušta 1910. da bi se ponovno upisao 1912. godine.
Miró crta od početka veka, a prvi atelije ima 1915. u Barseloni. Nakon nekoliko
slikarskih eksperimenata koji ga približavaju postkubističkom modernizmu, Miró izražava umor i nemoć karakteristične
za, prema njegovom mišljenju, slikarstvo njegova vremena, posebno ono koje
nastaje nakon Prvoga svjetskog rata. Smatra da je „slikarstvo u padu od
špraistoriskih vremena“. Na parisku scenu dospeo je priključivši se
grupi nadrealista 1924. godine. Glavne karkateristike njegovog rada su: svetle
palete boja (žuta, crvena, plava), crtež jasnih linija, stilizirani motivi
bliski naivnom slikarstvu, odsutnost dekorativnosti i nadrealne scene. Godine
1925. Joan Miró ulazi u fazu simbolizma; koristi znakove i raskida s
kognitivnom percepcijom predmeta kakva nam je poznata.
Joan Miró uvek je odbijao svoj opus da
sagleda kao precizno definisan pravac:
„Jednako
kao što su Picassa pripisali kubistima, meni su nadenuli etiketu nadrealista.
Međutim, pre svega želim da zadržim svoju strogu, apsolutnu i potpunu
samostalnost.“
Celokupan njegov rad obežila je
mašta, spontanost i imaginacija sveta snova i nesvesnosti.
Miró je upoznao Aiméa i Marguerite
Maeght 1947. godine u kontekstu Međunarodne izložbe nadrealizma koju je Breton
organizivao u Galerie Maeght. Otada je Aimé Maeght zastupao Miróa. Iz njihova
prijateljstva rodio se vrlo vredan grafički dio opusa umjetnika. Adrien Maeght,
sin Aiméa i Marguerite, objaviće velik broj umetničkih knjiga, uključujući i
izvanredno ostvarenje Les Pénalités de l’Enfer ou Les Nouvelles Hébrides (Kazne
pakla ili nove hebride), knjigu Roberta Desnosa, Miróova prijatelja, koju
umetnik ilustrira. Reč je o projektu koji je planiran već u dvadesetim godinama
prošlog stoleća, ali nije ostvaren. Trideset godina nakon tragične smrti svoga
prijatelja, pesnika Roberta Desnosa, nakon njegovog oslobođenja iz logora
Drancy, Miró je pristao da koristi njegov tekst napisan 1922. godine.
Paul REBEYROLLE
(Eymoutiers, Francuska, 1926. – Boudreville, Francuska, 2005.)
Paul Rebeyrolle nehotice deli
sudbinu s četvoro figurativnih slikara koji u Parizu 1950-ih godina ponovno,
nakon što su to učinili Francis Gruber, Bernard Buffet, Roger-Edgar Gillet,
Jean Jansem i Zoran Mušič, nude slikovno promišljanje ljudske prirode. Bernard
Dufour (1922. – 2016.), Leonardo Cremonini (1925. – 2010.), Dado (1933. –
2010.) i Jean Rustin (1928. – 2013.) obnavljaju problematiku ljudske sudbine u
slikarstvu nakon prvih varvarstava 20. veka, bez obzira na smerove u kojima će
se kasnije razvijati. Između 1955. i 1975. svaki od njih je pridoneo temama
ispitivanja ljudske figure.
Paul Rebeyrolle dolazi u Pariz 1944.
godine. Živi u zgradi La Ruche i studira na Académie de la Grande Chaumière.
Fasciniran je slikarstvom Picassa i Chaïma Soutinea, koji umire 1943. i Pariz
mu odaje počast. Nakon kratkog dodira sa socrealizmom, na koji ga je nagnalo
priključivanje komunističkoj partiji, koju napušta 1956. godine, Paul
Rebeyrolle oblikuje platna tako da integriše u njih predmete, primerice
stolice, ograde, drveća.
Jean-Paul Sartre napisao je 1970.
o Paulu Rebeyrolleu:
„Sa 56 godina napušta
partiju iz očitih razloga; ne izlazi na desna nego na leva vrata.“
Rebeyrolle se približava
Louis-Ferdinandu Célineu u prikazu tela, kao što to Céline čini u romanu
Putovanje nakraj noći (1932.), gde opisuje mladu ženu koja na belom krevetu
umire od krvarenja i neće biti spasena. Rebeyrolle izvlači na površinu meso iz
materije, iz savitljive bazične materije koja istražuje svoju organičnost kroz
pastozni namaz boje, dajući joj ponekad tekući, gnjili aspekt.
Fascinira ga istorija, svakodnevne
vesti, realizam u maniri Gustava Courbeta i sloboda kojoj teži i za koju se u
slikarstvu zalaže, odričući se kroz naslove svojih serija svih oblika čovekovog
zatočeništva.
U seriji Le monétarisme
(Monetarizam) dela Paula Rebeyrollea iznose na videlo zlo društva. Napravio je
nekoliko serija slika protiv političke moći, rata, religije, nauke, ali u ovoj
seriji govori o društvu tržišta. Hot money (Vreli novac) je gotovo
nepodnošljivo gledati, jednako kao što su umetniku nepodnošljivi moć i novac.
Prikazani nagi čovek poseže u kutiju koja izgleda kao sanduk s lobanjama sebi
sličnih (umetnika?), koji su ubijeni vrućim novcem (hot money). Ova tema je
gorka, a jednako su gorki i materijali koje slikar koristi: ulje, zemlja,
slama, konjske dlake.
Germaine RICHIER
(Grans, Francuska, 1904. – Montpellier, Francuska, 1959.)
Vajarku, crtačicu i grafičarku
Germaine Richier podučavao je Antoine Bourdelle u Parizu između 1925. i 1929.,
istovremeno s Albertom Giacomettijem, nakon što se Richier školovala na École des Beaux-Arts de Montpellier. Dugo
godina stvaralaa je skulpture tradicionalno, modelirajući lica preciznih
kontura i jezgrovitih pogleda prema modelu, sve do trenutka kada se emancipovala
od modela i počela da stvara začuđujuća dela zanimljivih entomolozija. Taj
oblik figuracije je jedinstven, na granici fantastičnoga, a rođen je 1940.
godine. Reč je o ljudima-bubama, o zamišljenom svetu predistorijskog svemira
koji se odvija u atelijeu umetnice.
Forme u pokretu, međutim, kao
rezultat nervoznog modelovanja verovatno brine koliko njenu maštu, toliko i
samu Germaine Richier. O svome radu piše
Ottu Bänningeru:
„U prirodi nema ispravljanja.
Trenutno sam posvećena bisti na kojoj moram koncentrirano da radim, ali radije
bih se posvetila neočekivanom i iskustvima, čak i ako je reč o pogreškama. Znam
da moram da napravim te pogreške, ali zapravo ne verujem da su to zaista pogreške.“
La Montagne (Planina) možda
ilustruje borbu koja se odvija na putu do oblika, ali i nezamislivu surovost
bronze koja se urušava na živuće ili na ono što je od njih ostalo, sliku večnosti,
na način kakav je vidljiv u modelima koje je osmislio arheolog Giuseppe Fiorelli 1863. da bi prikazao žrtve
Pompeja.
Germaine Richier je vizualno
pomirila vreme realizacije dela i rezultate, tako da kombinuje ljudska,
životinjska i biljna kraljevstva, integrišući ih u svoje radove grane i delove
biljaka, poput lišća, koje takav proces uništava. Metamorfoze – skulpture
Germaine Richier zauzimaju važno mesto u umetnosti 20. stoljeća. Mitologija
hibridne figure povezuje se s ispitivanjem potrebe da skulptura nosi trag svih
manipulacija kojima je bila predmet. Njen cilj je da vrati ljudsko biće
početcima o kojima je, čini se, jedino ona imala saznanja.
Nicolas DE STAËL
(Sankt-Peterburg, Rusija, 1914. – Antibes, Francuska, 1955.)
U decembru 1954. Nicolas de Staël
piše Jacquesu Dubourgu:
„Znam što je moje slikarstvo
ispod spoljašnosti, nasilja i neprestanih borbi, ono je nešto krhko u smislu
dobrote i uzvišenosti, krhko poput ljubavi.“
Nicolas de Staël počeo je da slika
1933. godine na Severnom moru, nakon što mu je detinjstvo prekinula Ruska
revolucija. Te godine upisuje Académie des Beaux-Arts de
Saint-Gilles-lez-Bruxelles, a iduće Académie Royale. Od 1935. Nicolas de Staël putuje po Španiji i
pridružuje se grupi putnika koji putuju po južnoj Europi i Severnoj Africi, što
pridonosi njegovom umetničkom obrazovanju i što ga dovodi do susreta sa slikarkom
Jeannine Guillou 1938. godine, u srcu marokanske pustinje.
Pod pokroviteljstvom ruskog
imigrantskog slikara Rotislasa Loukinea, Nicolas de Staël 1935. slika ikone.
Upoznaje se sa slikarstvom ikona i delom svoga kulturnog nasljeđa. Njegove prve
kompozicije nastaju pod uticajem
Cézannea, ali već tada gusta materija prekriva njegova platna. Godine
1942. upoznaje Alberta Magnellija i taj
ga susret usmerava ka apstrakciji. Nicolas sada vodi neprekidnu i apsolutnu
potragu koja idućih deset godina postaje njegova svakodnevnica (1942. – 1951.)
– sama slika, unutarnja arhitektura, harmonija hromatskih raspona kojima
dominira jedinstvena siva, kompozicija. Godine 1951. linija na horizontu poziva
figuru, tj. motiv da se upiše na platno u svojoj najčišćoj formalnoj
pojednostavljenosti.
Istovremeno Nicolas de Staël te
godine preživljava u nemaštini. U zadnjem delu života okružen je pesnicima, a
René Char ga poziva na jug Francuske, gde odlazi 1953. Tamo Staël otkriva nove
boje, jarku svetlost Mediterana. Oscilira između „bleska autoriteta i bleska
oklevanja“, kvaliteta koje prepoznaje u Matisseu i koje primenjuje na
svakom koraku, unapređujući neizvesne i krhke ravnoteže.
Nicolas de Staël piše 19. avgusta
1951. Olgi de Staël:
„Najpre imam potrebu da podignem
sopstvene debate na novi nivo, da im udahnem poniznost, a to implicira
upoznavanje sa svime što se događa na nebu, kretanje oblaka, sena, svetlosti,
fantastičnih kompozicija, odnosno svih elemenata.“
Crtež koji je ovde predstavljen
pripada ovim poslednjim delima.
Raoul UBAC
(Malmédy, Belgija, 1910. – Dieudonné, Francuska, 1985.)
Fotograf, slikar, grafičar, vajaar
koji se istaknuo nakon Drugoga svetskog rata, u početku pod pseudonimom Raoul
Michelet. Godine 1929., kada se njegova nemačka porodica nastanila u Belgiji,
otkriva i čita manifest nadrealizma. Godine 1930., kada je stigao u Pariz,
povezao se s članovima te grupe i sa slikarom Camilleom Bryenom s kojim
objavljuje zbirku pesama 1934. godine, popraćenu fotografijama. Nastavio je umetničko
obrazovanje na Školi za primenjenu umetnost u Kölnu gdje je godinu dana
studirao crtanje i fotografiju. Po povratku u Pariz upoznao je Hansa Bellmera,
Victora Braunera i Raoula Hausmanna. Njegove prve fotografije objavljene su u
časopisu Minotaure 1937. godine.
Ubac je tokom Drugoga svjetskog rata
otišao u izgnanstvo u Carcassonne gde je upoznao Magrittea. Nakon rata živi
između Pariza i Bruxellesa i upoznaje pesnika Andrea Frénauda s kojim ostvaruje
intenzivnu umetničku saradnju. Godine 1947. Ubac se vratio slikanju, emulzijom,
koristeći jaje i izbegavajući rad s uljem. Aimé Maeght ga prvi put predstavlja
četiri godine kasnije.
Raoul Ubac istražuje proces u kojem
se duh i vizija neprestano sudaraju s realnošću i objašnjava 1942. godine:
„Istodobno
s osvajanjem sveta željama, nastavlja se osvajanje prostora. Čovek prožima
prostor zona koje su više ili manje proširene prema stepenu prodiranja njegove
svesti. Moguće je i smatram to hipotezom koja je sama po sebi nepredvidljiva,
da postoji mogućnost ponovnog stvaranja prostora kao što je moguće željom
stvoriti sliku sveta koja ga
zamenjuje.“
U slikarstvu 1950-ih godina
prikazuje antropomorfne arhitekture, kao kostur figuracije koja artikuliše s
pozadinom dela kroz efekte prozirnosti i superpozicije. Krajnje stanje
oslikanog predmeta na platnu koje izlaže je transformacija motiva, pre nego što
se prebaci na najjednostavniji formalni prikaz. No, Raoul Ubac je takođe
zaintersovan za mineral. U šezdesetim godinama prošlog stoljeća usmerio je
svoju pažnju i napore na škriljac koji je takođe integrisan u slikarstvo, kojem
je dao još jedan oblik, urezujući niz znakova s pomoću eksera, koji tako čine
animirane reljefe, talase koje početno stvara u pijesku, efemerno.
Bram VAN VELDE
(Zoeterwoude, Holandija, 1895. – Grimaud, Francuska, 1981.)
Izvorno slikarstvo Brama van Veldea
okruženo je neoprimitivističkim, ekspresionističkim procesima NKVM i Der Blaue
Reiter. U prvim figurativnim početcima dvadesetih godina 20. veka predlaže
pojednostavljenje teme, posebno ljudske figure koja kao da se vidi kroz prizmu
afričkog vajarstva i jukstapoziciju zidanih sekcija čiste boje odvojenih belom
mrežom, ponekad okruženom crnom bojom. S druge strane, ta slika dočarava fovističku
distribuciju boje koja osvetljava i modelira lica likova u zelenoj i ružičastoj
boji.
Između 1936. i 1941. godine, nakon
četvorogodišnjeg boravka u Mallorci i povratka u Pariz, subjekt je nestao ili
je skriven. Lice je kao trougao, oko postaje krug, a telo se disartikulira u grupi
detalja u boji. Bram van Velde ušao je u slikarstvo kao što se ulazi u
religiju, kako bi pokretom, veličinom i fleksibilnošću svojih kompozicija
proslavio oblik radosti u srcu iz koje proizlazi teskoba nasuprot krhke konstrukcije
slike i mogućeg neuspeha; uprkos njegovom uvek veselom karakteru. Štoviše, Bram
van Velde navodi da se kreće između svesti života i smrti, između dve dinamike
koje naizgled vuku život u dva smera. Jednako tako kaže:
„Osećam se vezanim za život.
Za neizmjernost i složenost života. Svako platno je poticaj za život.“
Takođe kaže: „Sada je bol jedini izvor.“
Godine 1938. susreo se sa Samuelom
Beckettom koji mu je četiri godine kasnije pomogao u strašnim godinama rata.
Između 1941. i 1945. Bram van Velde nije slikao, živio je kao siromah. Pierre
Loeb ga je predstavio 1945. godine, a Aimé Maeght je izlagao njegove radove od
1947. godine. Njihova je saradnja započela petogodišnjim ugovorom koji je umetniku
omogućio da stane na noge nakon razornog rata.
U slikarstvu Brama van Veldea, forma
se uzvisuje, dok materija ima tendenciju pada, na granici raspada. Usamljenost
umetnika najpre prepoznaju pesnici; proizvodeći malo, on je neprestano u
potrazi. Pokušava da postigne pravi i istinski izraz u beskonačnom prostoru
interijera; koketira s apsolutnim: apsolutno slikarstvo, otvoreni prozor prema
„sebi“ nadmašen neizmernošću:
„Često sam bio na rubu
sloma.“
Nijedano delo ne zahteva više razumievanja
od onoga Bram van Veldea, koje ne traži povezanost ni sa stvarnošću kao ni s istorijom.
To zahteva odricanje od već stečenih znanja. Ima vlastitu poeziju i pokreće ga
zapanjujući ritam, usidren na dnu slike, koji se obraća direktno onom nesvesnom
što pokreće duh.
BALTHUS (Balthasar Klossowski de Rola)
(Pariz, Francuska, 1908. – Rossinière, Švajcarska, 2001.)
Balthus, francuski slikar poljskog
porekla s očeve strane i ruskog s majčine (oboje pruski državljani), rođen je
1908. u Parizu. Njegova porodica bila je prisiljena da napusti Francusku na
početku Prvog svetskog rata zbog svoje nacionalnosti. Nakon što je najpre
boravila kod profesora Jean Strohla u Zürichu, porodica se preselila u Berlin.
Godine 1917. njegovi roditelji su se rastali, a Balthasar se posle nekoliko
meseci provedenih u Bernu preselio s bratom i majkom u Ženevu. Sa 12 godina
Balthus je objavio svoje prve crteže u zbirci za koju je predgovor na
francuskom napisao Rilke, pod naslovom Mitsou, nazvanoj po mačiću kojega je
pronašao, a zatim izgubio; zbirka sadrži četrdeset Balthusovih crteža. Porodica
se ponovno doselila u Berlin 1922. godine. U proleće 1924. Balthus je otišao u
Pariz. Upoznao je Pierra Bonnarda i Mauricea Denisa koji su mu savetovali da
kopira Poussinova dela u Louvreu nakon što im je pokazao svoje crteže. Te je
godine upoznao i svoju buduću suprugu Antoinette de Watteville, koja je tada
imala dvanaest godina. Pohađa predavanja na Grande Chaumiere (Akademija Grande
Chaumiere) u Parizu. Zahvaljujući pokroviteljstvu profesora Strohla, proveo je
leto 1926. u Italiji kako bi proučavao renesansne slikare. Kopira freske Della
Francesca i Masaccio-Masolina. Galerija Förter u Zürichu organizuje mu prvu
izložbu 1929. godine. Balthus tamo predstavlja desetak slika, uz dela Tonija
Ciolina i litografije Gregora Rabinovitcha. Godine 1933. upoznao je u Parizu pesnika
Pierre-Jeana Jouvea, Deraina, Giacomettija, Picassa. Nekoliko godina kasnije
Picasso je kupio njegovu sliku Les Enfants Blanchard (Djeca Blanchard). Nakon
scena iz svakodnevnog života, krajolika i portreta, slikao je mlade gole
djevojke i u galeriji Loeb izložio rad La leçon de guitare (Poduka iz gitare),
1934., što je izazvalo skandal.
Godina 1935. bila je za njega
vrlo kreativna: stvara dekor i nošnje za
Artudovu dramu Cenci, objavljuje osam ilustracija za Wuthering Heights u
časopisu Minotaur. Oženio se Antoinette de Watteville 2. avgusta 1937., ali su
se rastali 1946. godine. Otišao je iz Pariza 1953. i preselio se u dvorac
Chassy, uz podršku grupe kolekcionara i trgovaca. Godine 1961. ministar kulture
André Malraux imenovao ga je upravnikom Académie de France u Villa Médicis.
Odmah je započeo obnovu zgrade, a zatim i vrtova. Kada ga je Malreaux poslao u
Japan, upoznao je svoju buduću suprugu Stesuko Ideta koja ga prati u Rimu.
Oženili su se u Japanu 1967. godine. Kupio je i preselio se u Grand Chalet de
Rossinière u Švajcarskoj, gde je 2001. godine otvorena Fondacija Balthus.
Balthus je umro mesec dana nakon otvorenja fondacije 18. februara 2001. godine.
Katia dans un fauteuil (Katia u
naslonjaču), 1970. – 1971. – ženski eros je, ovde, glavni motiv portreta mlade
žene s podignutom suknjom i golim nogama. Začudno, taj eros ne dolazi do posmatrača
već se čini da zrači u unutrašnjosti tela, prema koži papira koji vibrira, iz
skrivenog fokusa, nevidljivog kao što je to kod nebeskih tela, čije postojanje
pretpostavljamo samo radi učinaka stvari i gravitacije u atmosferi.
Louis CANE
(Beaulieu-sur-mer, Francuska, 1943.)
Louis Cane upisao je Nacionalnu
školu dekorativnih umetnosti u Nici 1961, a zatim studirao na École Nationale
Supérieure des Arts Décoratifs u Parizu (dobio je diplomu dizajnera
interijera), a nakon toga upisuje École Nationale Superieure des Beaux-Artsu u
Parizu. Cane je 1967. godine izložio, uz Armana, Bena, Noëla Dolla i Patricka
Saytoura u dvorani „Hall des Remises en
question“ (novi prostor kojeg je Ben otvorio u Nici), platno prekriveno
pečatima s natpisom „LOUIS CANE ARTISTE PEINTRE“. Takvi pečati i zalepljeni
papiri (obojeni papiri zatim izrezani na tanke trake i zalepljeni na
kraftpapir), prva su dela ovoga umetnika. Pripada generaciji mladih umetnika
koji su se upoznali oko 1968. godine pre nego što su se 1970. okupili pod
nazivom Supports/ Surfaces. Godine 1968. takođe je dobio nagradu Grande Loge du
Prix de Rome de Peinture. Louis Cane postavio je pitanje o materijalima u
slikarstvu, kao i u domeni skulpture.
Eksperimentirao je, istraživao, posmatrao
razne materijale – bilo da je reč o plastici, platnu, žičanoj mreži ili drvetu,
materijal se neprestano reinventira.
Usporedo sa slikarskim radom Louis Cane je sudelovao u razvoju časopisa
Peinture, cahiers théoriques, objavljenog 1971. godine, kada su istovremenno
postale vidljive razlike unutar grupe Supports/Surfaces. Do 1975. Cane je
nastavio sa svojim apstraktnim serijama: Toiles découpées (Izrezana platna) iz
1970. godine, platna bez okvira,
položena na pod, a zatim obojena isparavanjem, presavijena pa napokon izrezana
i izravnana direktno na zidu, a potom Toiles au sol (Platna na podu) iz 1972.
godine (refleksija o prostoru u slikarstvu i kromatizmu) i serija Sol/Mur
(Pod/Zid) iz 1974. – 1975., (crne boje impregnirane na platno, obešene na zid
ili položene na pod). Godine 1978. njegovo slikarstvo se razvija. Cane ponovno
uvodi figuraciju. Slika amblematične figure, gole i četvrtaste žene, porode,
ručkove na travi. Tvrdi da su njegovi izvori: Picasso, Manet, Goya, Rembrandt,
Matisse, Frank Stella, Jackson Pollock i konačno Kooning. Fondacija Maeght,
Saint-Paul de Vence, organizije mu izložbu 1983. godine, kojom pokazuje
evoluciju njegovog dela. Od 1978. godine počeo da radi na skulpturama.
Skulpture, gotovo isključivo ženske, ponovno se povezuju s tradicionalnom
praksom modeliranja, a obrasci su ponekad burleskni, ponekad patetični. U
skulpturi koristi gips, ekserre ili, primerice, poznati proizvod Fly-tox.
Peinture (Slika), 1978. je živahno i nemirno platno. Nanos boje na
slici daje joj tragičnu dimenziju.
Louis Cane živi i radi u Parizu.
Jörg IMMENDORFF
(Bleckede, Nemačka, 1945. – Düsseldorf, Nemačka, 2017.)
Rođen 1945. godine u Zapadnoj Nemačkoj,
Jörg Immendorff, koji je bio učenik Josepha Beuysa i bliski saradnik slikara A.
R. Pencka iz Istočne Nemačke, ostavio je iza sebe impresivan opus uprkos
preranoj smrti 2007. godine, kako snagom svojih slika, tako i intenzitetom
svoga angažmana. Jedan je od najzanimljivijih umetnika nemačke i međunarodne
scene krajem dvadesetog i početkom dvadesetog i prvog veka. Njegovo delo,
prepoznato po celom svetu, likovni kritičari često su klasifikovali kao
neoekspresionizam ili pripisivali grupi neofovističkih umetnika.
Najpre je radio kao učitelj; tokom
1960-ih bavio se pejzažima, a nakon toga je studirao na Akademiji likovnih umetnosti
u Düsseldorfu. Godine 1964. postao je učenik Josepha Beuysa, s kojim je ostao
prijatelj do smrti.
Celokupan njegov opus bavi se
pitanjem funkcije umetnosti na području društvenih napetosti iistorijskih ideja.
Immendorff je osuđivao standarde i tradiciju, a njegovi politički stavovi često
su bili ikonoklastički, osudivši između ostalog nemačku prošlost, ratove i degradaciju
naše okoline.
Posle 2004. godine zbog CMT-a,
bolesti koja ga je paralizovala, više ne može da slika. Počinje, dakle,
izvanredna avantura u kojoj će umetnik razviti jedinstveni prostor stvaranja. S
obzirom na nesposobnost rukovanja etkicama, bojama i crtežima, eksperimentirao
je i realizivao, uz pomoć asistenata, sliku koja nastaje iz mentalne
projekcije. Njegova zadnja platna, alegorijska, kompozicijska su čuda u kojima
duhovna dimenzija ne izostaje. Poslednjih godina njegov rad prihvata i igra se
s nadrealističkim nasleđem. Orijentisan prema stvaranju univerzuma u kojem se
mimoilaze simbolički ili mitološki elementi koji grade dela stvorena za
sadašnjost.
Njegov opus, jedan od najvažnijih s
kraja 20. stoljeća, često se uspoređivao s njegovim alter egom i vodećim
likovima nemačkog slikarstva 1980-ih, kao što su Georg Baselitz, Markus
Lüpertz, Sigmar Polke ili Anselm Kiefer. Razvio se kroz različite dimenzije:
politiku, istoriju, ep, estetiku, umetnosti ili biografiju, stvarajući
zadivljujuće „Pozorište slikarstva“. Toekom života, kao i nakon smrti, održane
su brojne njegove samostalne izložbe u Nemačkoj i diljem sveta. Osim galerije
Michael Werner, navešemo samo neke od lokacija: Muzej Boijmans Van Beuningen
(Rotterdam), Nacionalni muzej (Osaka), Musée national d’art moderne centre
Georges Pompidou (Pariz), Ace Contemporary Exhibitions (Los Angeles), Museo
Tamayo (Meksiko), Barbican Art Gallery (London), Kunstmuseum (Bonn),
Nationalgalerie Staatliche Museen (Berlin), Neue Nationalgalerie (Berlin), Ashmolean
Museum (Oxford)…
U slici Bez naziva (2006.), u
pozadini se mešaju scene iz istorije umetnosti, ali i savremene scene iz
časopisa. Slikar majmun, alter ego Immendorffa, baca slike u svet. Slike
mučenja, sukoba, kao i slike Francisca Goyae koje prikazuju ratove. U svakom
slučaju, nasilne slike koje padaju kao kiša pepela, narod koji se boji majmuna
koji podsećaju na nas. U pozadini je, iza ove energije, grupa skulptura, koja
predstavlja Laokonta kako umire; ugušile su ga zmije. Usprkos otporu, slikar
koristi istoriju umetnosti da bi izrazio svoju anksioznost.
ERRÓ (Gudmundur Gudmundsson)
(Ólafsvík, Island, 1932.)
Erró, ustvari Gudmundur Gudmundsson,
rođen je 19. jula 1932. godine u Olafsvíku, na severozapadu Islanda. U septembru
1949. primljen je na Akademiju likovnih umetnosti u Reykjavíku, gdje je dobio
diplomu profesora umetnosti u proleće 1951. godine započeo je svoj rad u
psaligrafiji. Nastavio je studije i otišao u Norvešku 1952. godine, gde je na
Akademiji u Oslu učio grafiku, fresku i slikarstvo, a grafiku još i na
Akademiji za umetnost i dizajn. Od 1954. do 1956. pohađao je Akademiju likovnih
umetnosti u Firenci i Školu za mozaik u Raveni. Njegova prva samostalna izložba
održana je 1955. u Firenci, u Galeriji Santa Trinità. Smestio se u Parizu 1958.
i zahvaljujući Jean-Jacquesu Lebelu susreo se s osobama povezanim s
nadrealističkim pokretom. Njegov opus, međutim, obeležio je susret s umetnicima
narativne figuracije.
Tokom putovanja Erró prikuplja
slikovne materijale (reklame, fotografije iz vesti, stripove, plakate,
političke dokumente) koji su njegov glavni izvor inspiracije. Ti „predmeti“
čine Spanish Comicscape (Španski komikskejp), 1981. – 1982. „Predmeti“ ili
„slike-predmeti“ iz stripova, već formulirana rešenja koja slikar
reinterpretira, koji svojom mnogobrojnošću donose istorijski i raznovrstan
portret španskog društva. Upravo ljudske figure, materijalizirane i ponovno
oživljene kako bi uprizorile političke ili društvene fikcije koje, zahvaljujući
preciznoj ikonologiji, prikazuju civilizaciju koja je postala kosmosom slika.
Ako svi njegovi kolaži ne postaju
slike, od 1964. svim slikama prethode kolaži, skice njegovih slika. Prva
samostalna izložba, sastavljena isključivo od kolaža, održana je 1981. godine u
galeriji Le Dessin u Parizu. Godine 1985. organizovana je izložba Paysages
1959-1985 u Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, gde je izložio svoje
„krajolike“ i kolaže. Godine 1995. radio je na maketi-kolažu Music Scape (Muzički
krajolik), zidnoj dekoraciji koju je naručio Grad Pariz za ulaznu dvoranu
auditorija Les Halles, koji je otvoren 1997. godine.
Kolaže za seriju Saga of American
Comics (Saga o američkim stripovima) oslikao je 1998. – 1999. godine. U junu 2001. Erróova zbirka Gradskog muzeja
Reykjavík (donacija od 95 kolaža iz 1989.) predstavljena je javnosti u novom
izložbenom prostoru u Hafnbarhúsidu u sklopu velike retrospektive. Godine 2010.
Galerie d’art graphique du Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris
organizovala je izložbu "Erró, 50 godina kolaža", povodom poklona od
66 kolaža umjetnika. Gradski muzej grada Reykjavika takođe je organizovao
retrospektivu kolaža iz sopstvenih zbirki.
Erró živi i radi u Parizu, Španji i
na Tajlandu.
Julio GONZÁLEZ
(Barselona, Španija, 1876. – Arcueil, Francuska, 1942.)
Španski vajar i slikar povezan s
kubističkim i nadrealističkim pokretima te apstrakcijom. Otac ga je, inače
ljubitelj vajarstva, zainteresovao za tajne metalurgije. Radio je u porodičnoj
radionici i pohađao, zajedno s bratom Joanom, večernje tečajeve na Akademiji
likovnih umetnosti u Barseloni.
Braća su se 1900. godine zaputila u
Pariz, u četvrt Montparnass, nakon smrti oca. Tamo će susresti Picassa i španskog
vajara Pabla Gargalla koji će snažno uticati na nastavak njegove umetničke
karijere. Tehnika varenja biće odlučujući proces u njegovu stvaranju. Izlagao
je na Salon des Indépendants 1907. i 1908., kada je prolazio kroz teško
razdoblje smrti brata 1908. godine i kada je prestao da stvara. Malo po malo
napustio je sliku kako bi se posvetio metalnoj skulpturi.
Vrhunac njegove umetnosti je u
1930-im godinama, kada stvara velike gvozdene skulpture neobičnih oblika,
stilizivane, u vazduhu i u ravnoteži u prostoru. Ti linearni radovi potiču iz
koncepta „crtanja u prostoru“, koji je González razradio tokom saradnje s
Picassom između 1928. i 1932. godine. Kasnije je razvio ciklus glava, inspirisan
srednjovekovnim vajarstvom. Julio González umro je 1942. godine. Razvio je
izvorni opus koji je na područje likovnih umetnosti doneo materijale i tehnike
koje su prethodno bile rezervisane za jednostavnu proizvodnju utilitarnih
predmeta. Imaće odlučujući uticaj na umetnike kao što su Chillida,
Tinguely, César...
Zapanjujući slijed crteža lica,
figura i maski pokazuje njegovo zanimanje za primitivnu umjetnost. Uticaj ovih
ranih umetnosti ogleda se u tretmanu i sastavu skulptura predstavljenih u
Zagrebu.
Barbara HEPWORTH
(Wakefield, Ujedinjeno Kraljevstvo, 1903. – St Ives, Cornouailles, Ujedinjeno
Kraljevstvo, 1975.)
Britanska vajarka, rođena u
Wakefieldu, Yorkshire 1903. godine, Barbara Hepworth glavni je predstavnik
apstraktnog vajarstva prve polovine dvadesetog veka. Godine 1950. predstavila
je Veliku Britaniju na Bijenalu u Veneciji pre neg što je 1959. osvojila Grand
Prix na Bijenalu u Sao Paulu.
Zahvaljujući stipendiji, u dobi od
šesnaest godina studirala je plastičnu ujetnost na Leeds College of Art and
Design (1920. – 1921.) s Henryjem Mooreom. Oboje su zatim studirali vajarstvo
na Royal College of Art u Londonu (1921. – 1924.). Bila je finalistkinja 1924.
godine za Prix de Rome, ali prvu nagradu osvojio je John Skeaping, koji je
kasnije postao njen suprug.
Barbara Hepworth provela je dve
godine u Italiji posle studija. U Rimu je stekla osnovnu obuku u radu s kamenom;
u Londonu je učila samo modelisanje. Vratila se u London u novembru 1926., a u decembru
sledeće godine ona i Skeaping organizuju zajedničku izložbu. Druga izložba
održana je u Galerie de Galants u Londonu u julu 1928. Sin Paul rođen im je 1929.
godine. Tokom ovoga londonskog razdoblja Barbara Hepworth je u čestom kontaktu
s Henryjem Mooreom. Godine 1930. i 1931. proveli su odmor zajednički na obali
Norfolka. Slikar Ben Nicholson pridružuje im se; rastala se od Skeapinga i
udala se za Nicholsona 1931. godine. Putuju diljem Evrope, gde se upoznaju s
Georgesom Braqueom i Pietom Mondrianom, a posetili su atelije Picassa,
Constantina Brancusa, Jean Arpa i Sophie Taueber-Arp.
Nekoliko godina kasnije sudelovala
je u pokretu Abstraction-Création i izdanju časopisa Circle (1937.) s Naumom
Gabom u Londonu. Nekoliko dana pre proglašenja rata 1939. odlučili su da
napuste London i smeste se u selu Saint Ives u Cornwallu. Živela je i radila u
atelijeima Trewyn, gje je danas smješten Muzej Hepworth, do svoje smrti 1975.
godine.
Prema njenoj želji, njen dom i
atelije pretvoreni su u muzej. Atelije Trewyn i veliki deo njenih radova koji
su se nalazili u atelijeu darovani su državi i povereni Tate Gallery 1980.
godine. Tokom života Tate Gallery posvetila joj je značajnu retrospektivu
(1968.) i 2015. godine Tate Britain organizovao je izložbu njenih radova,
najpotpuniju do sada.
Figura (Orah) (1964.) je skulptura
geometrijskih i organskih oblika, u kojoj je vidljiva igra između konveksnih i
konkavnih oblika, konstantna suprotnost između praznine i punoće. Skulptura je
masivna i presečena vazduhom, prisvajajući tako prostor koji je okružuje.
Paul JENKINS
(Kansas City, SAD, 1923. – Manhattan, New York, 2012.)
Nakon studija na Kansas City Art
Institute (1937. – 1942.), Paul Jenkins je mobilizovan u američko ratno vazduhoplovstvo
(1943. – 1945.). Po završetku rata upisao je Art Student League (1948. –
1952.), gde je upoznao Jacksona Pollocka i Marka Rothka. Na kraju studija
putovao je po Evropi. Boravio je u Italiji i Španiji, a zatim se doselio u
Pariz 1953. godine, gde je posećivao malu zajednicu američkih umetnika koji su
živeli u francuskoj prestolnici. Takođe se susreo s Georgesa Mathieuom i Paulom
Facchettijem koji je 1954. godine organizovao svoju prvu samostalnu izložbu.
Za razliku od većine Amerikanaca
koji su živeli u Parizu, Jenkins nema poteškoća u izlaganju svog rada u
SAD-u. Nakon prve izložbe kod Zoe
Dusanne u Seattleu 1955. godine, Martha Jackson (galerija koja je izlagala
Tàpiesa, Gorkyja, de Kooninga, Sama Francisa) izložila je njegove radove u New
Yorku 1956. godine, a muzej Whitney kupuje jedno njegovo platno (Divining Rod).
Između 1958. i 1973. galerija Martha Jackson organizovala je devet njegovih
samostalnih izložbi. Razdoblje od 1959. do 1960. godine predstavlja glavnu
prekretnicu u njegovoj tehnici: počeo je da radi s akrilnim vezivima i proširio
svoje paletu boja, što mu je omogućilo da struganjem i zaglađivanjem dobije
izuzetnu transparentnost, prozračnost i svetlost prizme. Ove slike, nazvane
generičkim nazivom Phenomena, zaboravljaju da je slikarstvo nijansirana masa,
zadržavajući samo svetlost. Proučavao je Kanta i Goethea već 1959. godine, a
1976. godine radio je na svojim slikama o implikacijama Newtonove prizme.
Paul Jenkins je iveo zmeđu New Yorka
i Pariza od pedesetih godina prošlog veka, ali je njegova prva retrospektiva
održana u Nemačkoj u Kestner
Gesellschaft u Hannoveru (1964. – 1965.). Willem de Kooning prodao mu je
atelije u New Yorku 1963. godine, gde će raditi do 2000. godine. Otada, dugi
niz godina, podelio je život između Sjedinjenih Američkih Država i Francuske i
radio je u različitim atelijeima u New Yorku, Parizu i Saint-Paul de Venceu.
Paul Jenkins umro je u New Yorku 2012. godine.
Čoveka koji se smatra jednim od
velikih majstora ekspresionističke apstrakcije u početku je privlačilo
pozorište. Jedna od njegovih najznačajnijih kreacija u tom polju bila je 1987.
godine, na inicijativu Jean-Louisa Martinotyja, koji mu je dao odrešene ruke za
spektakl koji je napisao zajedno sa suprugom Suzanne Donnelly-Jenkins: Le
Prisme du chaman (1986.) tražeći
„ponovno pronalaženje, u obliku plesne drame, prolaka boja kroz prizmu“ (Le
Monde, 27. svibnja 1987.). Osvojio je Salle Favart s koreografijom Simone
Benmussa na muziku Henrija Dutilleuxa 1987. godine u Opéra de Paris.
Konrad KLAPHECK
(Düsseldorf, Nemačka, 1935.)
Godine 1954. Konrad Klapheck je
upisao Akademiju likovnih umetnosti u Düsseldorfu. Tašizam se u jemačkoj
nametnuo pedesetih godina prošlog veka, a Klapheck je u to vreme, 1955.,
naslikao pisaću mašinu u duhu konfuznog realizma. Umetnik tako otkriva ono što
će biti jedna od bitnih tema njegovog opusa: slikajući realistično jednostavan
pisaću mašina, postaje prvi element rečnika mašina i svakodnevnih predmeta (mašine
za šivenje, pegle, držači cipela, bicikli, itd.) koji će se tokom godina bogatiti.
Uprkos savršenoj geometriji i referenciji na naš svakodnevni život, ovi predmeti
su često neverovatni i zagonetni. André
Breton, koji je 1965. napisao predgovor za katalog izložbe u galeriji
Sonnabend, opisuje ih ovim rečima:
„...
instrumenti
[koje Klapheck] bira su deo našega poznatog inventara, no njegov cilj je da se zanemari
njihova specifična unamena, kako bi nametnuo svoju uvećanu sliku“.
Breton je upoznao Konrada Klaphecka
i kupio njegovo platno pod nazivom Liberté, Amour, Art (Sloboda, ljubav, umetnost).
Klapheckovi naslovi, koji odbijaju da ograniče delo na jednostavnu plastiku, nisu
izraz nepoštovanja prema osnivačima nadrealizma.
Demon napretka (1980.), zbirka Fondacije
Maeght, pokazuje crtež motocikla. Nije, međutim, reč o hiperrealizmu: mašina je
zapravo neverovatna, bliža inženjeringu nego komercijalnoj fotografiji. Za amatera,
neki detalji čine je neupotrebljivim: osim delova koji nedostaju, uključujući i
dva cilindra; dok neki delovi nisu na svome mestu, poput pedale zadnje kočnice,
drugi su nepotrebni ili poddimenzionisani, poput viljuške koja bi bila
prikladnija za bicikl. Motocikl se vidi iz nemogućeg ugla, koji bi mogao videti
pešak ili radnik okrenut naopačke.
Dakle, mašina poprima veličanstvenu
dimenziju, udvostručenu prema formatu platna i dominira pred posmatračem.
Silueta mašine dizajnirana je rasporedom konstrukcije koja se oko njega
oblikuje poput skela i uspeva da ga monumentalizira. Tvrde linije na
zelenkastom platnu ne pridonose humanizaciji mašine, koji je bliži
uznemirujućoj neobičnosti mašine Marcela Duchampa nego trkaćem automobilu.
Godine 1974. organizovana je prva
retrospektiva njegovih dela u Rotterdamu, Bruxellesu i Düsseldorfu. U 2005.
Muzej moderne i suvremene umetnosti u Strasbourgu predstavlja prvu
retrospektivnu izložbu umetnika u jednoj francuskoj javnoj ustanovi.
Živi i radi u Düsseldorfu.
Pablo PICASSO
(Málaga, Španija, 1881 – Mougins, Francuska, 1973.)
Španski slikar, crtač, keramičar i
vajar, Pablo Picasso je takođe ilustrirao više od 150 dela, uključujući Chant
des morts Pierrea Reverdyja, Ovidijeve Metamorfoze, Balzacovo Le chef-d’œuvre
inconnu i Buffonovu L'histoire naturelle.
„Objavio sam […] da upravo oživljavate Buffona i oduševljeni
smo što ćemo videti knjigu“, napisao je 22. septembra 1936. Picassu trgovac i
izdavač umetničkih izdanja Ambroise Vollard, govoreći o bakropisima koje je
naručio da prate antologiju L'histoire naturelle (Prirodopis). S izuzetkom od
jedanaest matrica u četrdeset i sedam otisaka ništa se, međutim, nije pojavilo
sve do nesrećne Vollardove smrti u junu 1939. godine. Tek je 1942. Fabiani,
Vollardov nasednik, objavio knjigu sa svih 30 radova, napravljenih šest godina
ranije, između februara i juna 1936. Picasso je usvojio tehniku akvatinte sa
šećerom, s kojom je u novembru 1934. eksperimentisao s grafičarom Rogerom
Lacouriereom; Picasso je tako ispunio svoj san o živahnoj i slobodnoj grafici
poput slikarskog kista. Primerak predstavljen u zagrebačkom Umetničkom
paviljonu je iz luksuznoga tampanog izdanja iz 1942. godine, a uz trideset i
jednu originalnu grafiku sadrži i ploču pod nazivom „buha“, što daje posebnu
dodatnu vrednost ovom delu.
Pierre SOULAGES
(Rodez, Francuska, 1919.)
Budući da ga je vrlo rano počelo da
zanima crtanje i slikarstvo, Soulages je odlučio da postane profesor. U dobi od
18 godina otišao je u Pariz kako bi se pripremao za prijamni ispit na École
Nationale Supérieure des Beaux-Arts. Nakon što je primljen, odbio je da pohađa
nastavu, uveren u njihovu prosečnost. Tiokom svog boravka u Parizu Pierre
Soulages je otkrio moderno slikarstvo posećujući Muzej Louvre i izložbe
Cézannea i Picassa. Demobiliziran 1941. u okupiranom Parizu, otišao je u
Montpellier, upisao se u École des Beaux-Arts i redovito posećivao Musée Fabre.
Grad Montpellier takođe je okupiran, zbog čega Soulagesu počinje razdoblje tokom
kojeg više ne slika. Tek se od 1946. godinemogao posvetiti sve svoje vreme
slikanju.
Njegova platna na kojima dominira
crna boja su apstraktna i tamna, a vrlo se lako razaznaju jer se razlikuju od
polufigurativnih i kolorističkih posleratnih slika. Preferirajući upotrebu noža
i spatule umesto tradicionalnog kista, žestoko struže i gravira po površini
papira te menja njegovu teksturu. Soulagesove prve slike izložene su na Salon
des Surindépendants. Pronašao je atelije u Parizu, u rue Schoelcher, u blizini
Montparnassea. Godine 1948. sudelovao je na izložbama u Parizu i u Europi, od
kojih se ističe Französische abstrakte Malerei koja putuje u nekoliko nemačkih
muzeja. Godine 1949. održao je prvu samostalnu izložbu u galeriji Lydia Conti,
kao i grupnu izložbe u New Yorku, Londonu, São Paulu i Kopenhagenu.
Od 1949. do 1952. radio je setove za
pozorište i balet, a u Lacourièreovom atelijeu izveo je prve grafike. Galerija
Kootz u New Yorku predstavlja njegov rad od 1954. do 1966. godine i Galerie de
France u Parizu od 1956. do 1992. godine. Prve retrospektive njegovog opusa
organizeje se u jemačkoj u galeriji Kestner Gesellschaft u Hannoveru i u Muzeju
Folkwang u Essenu 1960. Tokom 1970-ih eksperimentisao je s novim tehnikama kao
što je akril, a od 1976. godine stvara i skulpture od bronze, inspirisane
njegovim grafikama.
U Centre Georges Pompidou je 1979.
izložio svoje prve monopigmentne slike, koje se temelje na refleksiji svetla od
površine, što će kasnije nazvati „outrenoir”. Godine 1987. Soulages je osvojio
Grand prix national e peinture u Parizu i dobio narudžbinu za 104 vitraža za
opatiju Conques, rad kojem je posvetio sedam godina, vodeći opsežna
istraživanja koja će rezultisati specifičnom obradom stakla.
Organizovano je nekoliko novih
retrospektivnih izložbi: Museum Fridericianum de Kassel, l’IVAM – Centro
Julio-Gonzalez, Valencia i Musée des Beaux-Arts de Nantes predstavili su
retrospektivu pod nazivom Soulages.
Četrdeset godina slikarstva (1989.).
Pierre Soulages je prvi francuski
živi umetnik koji je pozvan da izlaže u muzeju Ermitaž u Sankt Peterburgu. Povodom
90. rođendana Centre Pompidou je u oktobru 2009. godine organizovao najveću
retrospektivu u Centru ikad posvećenu živom umetnika iz ranih 1980-ih.
Godine 2005. Pierre Soulages poklonio
je rodnom gradu Rodezu ukupno 250 slika, radova na papiru, grafika i bronzi. Posle
drugog poklona 2012. godine, u Rodezu je u maju 2014. godine otvoren Musée
Soulages.
Izdvaja se svojom monumentalnošću i
širokim i čvrstim potezima koji čine crne trake na platnu velikog formata.
Linija ovde potvrđuje svoju arhitektonsku snagu i uspostavlja suptilan dijalog
s belim platnom. Daleko od pojednostavljene simbolike, umetnik istražuje
vizualne kvalitete crne, njene teksture, kontraste i sposobnost da privuče svetlo.
Ovaj dijalog svetlosti s neprozirnim i monolitnim oblicima ponovno vodi na vrlo
konkretan način u registar arhitekture, što znamo da je od presudne važnosti u
karijeri Pierrea Soulagesa; jer onaj koji je završio 1994. godine vitraže
romaničke opatije Conques upravo tamo je otkrio oblik trezne i teške lepote
koja se pokazala presudnom u njegovom umetničkom pozivu.
Pierre Soulages živi i radi u Parizu
i u Sètu.
Ossip ZADKINE
(Vitebsk, Belorusija, 1890. – Pariz, 1967.)
Nakon što je napustio rodnu Rusiju, proveo
je četiri godine u Velikoj Britaniji (1905. – 1908.), da bi se doselio u
Francusku 1909. godine. Posle kratkog pohađanje École des Beaux-Arts, dobio je
atelje u La Ruche. Od 1910. do 1914. postupno je usvajao lekcije kubista i
pokušavao da ih primeni na svoje skulpture. Rat je prekinuo istraživanja:
dobrovoljno je ušao u rat, otrovan je plinom, a vratio se, prema njegovim
rečima „fizički i moralno devastiran”.
Gradi svoj stil polako, počevši
poprilično blisko primitivizmu Gauguina i inspirisan kubizmom Archipenka, a
konačno iskušava sintezu između toga dvoga. Postaje naturalizirani Francuz
1921. godine. Dela su mu ušla u Musée de Grenoble 1922. (Tigar u drvetu i Glava
mlade devoke u mermeru), na insistiranje kustosa Andry-Farcyja. Njegove
skulpture su redovno izlagane u Parizu i u inostranstvu, u Japanu, Belgiji i Holadniji,
a samostalnim izložbama potvrđuje svoj ugled u Londonu (1928.), na Bijenalu u
Veneciji (1932.)...
Zadkine se istodobno bavi
podučavanjem, u svome pariskom atelijeu ili na Académie de la Grande Chaumière.
Tokom II svjetskog rata bio je prisiljen da potraži utočište u New Yorku 1941.
godine, zatim u blizini Tucsona, Arizona, 1944. godine. Podučavao je i na Art
Students League of New York gdje je školovao mnoge umetnike, uključujući
Kennetha Nolanda.
U martu 1942. Galerie Pierre Matisse
pozvala ga je da sudeluje u izložbi Umetnici u egzilu, uz Légera, Chagalla,
Lipchitza... Međunarodno priznanje dobiva izložbama u Palais des Beaux-Arts u
Bruxellesu (1948.), Boymans Museum u Rotterdamu (1949.), galeriji Fujikawa u
Japanu (1954.). Muzej Wallraf-Richartz u Kölnu (1960.), Tate Gallery u Londonu
(1961.), Kunsthaus Zürich (1965.) posvećuju mu velike retrospektive.
Bronzanu skulpturu Kip za vrt
(1958.), zbirka Fundacije Maeght, poznajemo u nekoliko verzija, od kojih je
prva verovatno drvena iz 1927. godine. Naziv ukazuje na potrebu umetnika da
skulpturu izloži na otvorenom, tako da povetarac može da okreće metalne
dijelove koji predstavljaju srce unutar tela. Oni su u središnjem delu bronzane
figure i rotiraju se oko središnje ose. Pokret je spor, nesiguran ili nagao, a
rad se nikada ne prikazuje dvaput u istom svetlu.
Izložba
/ Exhibition/STRAST STVARANJA: REMEK-DJELA IZ ZBIRKE FOUNDACIJE MARGUERITE I
AIMÉ MAEGHT/THE PASSION OF CREATION: MASTERPIECES FROM THE COLLECTION OF THE
FONDATION MAEGHT
04. 10. 2017. – 14 1. 2018.
Organizator izložbe / Exhibition organised by
Umjetnički paviljon u Zagrebu
Trg kralja Tomislava 22, Zagreb
info@umjetnicki-paviljon.hr
www.umjetnicki-paviljon.hr
Autori izložbe / Authors of the
exhibition
Olivier Kaeppelin
Jasminka Poklečki Stošić
Izbor dela / Selection of works
Olivier Kaeppelin
Jasminka Poklečki Stošić
Likovni postavka izložbe /
Exhibition design
Jasminka Poklečki Stošić
Restauratorski radovi / Restoration
Florence Feuardent
Saradnik u organizaciji /
Organisation assistant
Sanja Balentović
Aneta Barišić
Tehnički postavka / Technical
assistance
Damir Martinec
Osiguranje izložbe / Insurance of
the exhibition
DIOT SA, Paris
Нема коментара:
Постави коментар