Najpopularnije delo Petra Kočića, “Jazavac pred sudom” u dramatizaciji i režiji Žanka Tomića, biće 16. decembra premijerno izvedeno u Beogradskom dramskom pozorištu u 20:30 na Novoj sceni, a u koprodukciji
sa Gradskim teatrom iz Novog Sada. Prva repriza je 28. decembra. Biće ovo prilika i da se, ako izuzmeno neke sholastičke
tribine, sa izvesnim zakašnjenje, dostojno
obeleži i stogodišnica piščeve smrti. Igranjem na sceni.
Gorka satira na onovremenu vlast “Jazavac
pred sudom”, pripovetka je koju je Petar Kočić napisao za samo jednu
noć, još dok je bio student u Beču, 1903. godine. Prvi put je objavljeno 1904.
u Kočićevoj drugoj knjizi ”S planine i ispod planine”, a otad
je nebrojeno puta scenski, potom i filmski i televizijski adaptirano.
Delo je nastalo prema istinitom događaju, ali i stvarnom čoveku Davidu Štrbcu (kako se naziva i glavni lik u delu), koji je živeo u Kočićevom rodnom kraju. Njegova sudbina i cinični obračun sa korumpiranom državom i sudom ostali su aktuelni i do danas. U Beogradskom dramskom pozorištu igrana je pre trIdesetak godina..
Delo je nastalo prema istinitom događaju, ali i stvarnom čoveku Davidu Štrbcu (kako se naziva i glavni lik u delu), koji je živeo u Kočićevom rodnom kraju. Njegova sudbina i cinični obračun sa korumpiranom državom i sudom ostali su aktuelni i do danas. U Beogradskom dramskom pozorištu igrana je pre trIdesetak godina..
Kočić je u Davidu Štrpcu
psihološki snažno uobličio lik lukavog, bosanskog Srbina, koga vara i pljačka
ko stigne-od okupatorske austrougarske uprave do domaćih zelenaša. Ovo je jedan
od naših „najnarodskijih“ pozorišnih komada. Danas se Štrpac sučeljava sa tiranIjom
novca, koja jedina smatra da ima tapiju na istinu.
“Davida Štrpca ugnjetavaju. Svi.
Ne samo strana vlast i domaći moćnici (kao u izvorniku), nego, mnogo više i
konkretnije, i žena koja ga bije i jazavac koji mu uništava letinu. Ideja ove
predstave i čitanja Kočića je vrlo jednostavna – šta ako David ne ismeva sud?
Ako nije došao u sud u ime
ugnjetenih? Šta ako je zaista sve što govori – istina?
Sledeći tu ideju dobili smo
jednog potpuno novog “Jazavca” - verbalni slepstik”, tvrdi reditelj Žanko Tomić.
Tomić potpisuje i scenski dizajn i izbor muzike. Razloge neigranja ovog komada Tomić vidi u tome da se radi o jednočinki koja traje nekih 50-tak muinuta. U njegovoj verziji ovaj komad je produžen na 70-tak, atmosfera je kafkijanski, a i jazavac konačno iskače iz vreće. Ono što Štrpcu otežava psao je činjenica da je jazavac zaštićen.
Time se Kočićev komad lociran
više u XIX vek, u postromantičarske
konotacije izmešta tamo gde mu je i mesto na početak XX veka, u teatar apsurda.
Novi Jazavac je verbalni slepstik koji svedoči o nemogućnosti komunikcije između
različitih kultura i mentaliteta. Tomić obećava urnebesnu i dinamičnu komediju.
David Štrbac Daniela Siča je
oštećen čovek, željan pravde. Ivan Tomić nam nagoveštava jarke likove,
izmenjene u stasu i glasu i trijumfalno poentira:
„Tradiciju gradimo ne na
obožavanju pepela, već na održavanju žara!“
Igraju: Daniel Sič (David Štrbac),
Ivan Tomić (sudija), Ervin
Hadžimurtezić (pisarčić)i Stevan
Mrđenović (jazavac i doktor).
REČ UREDNIKA KULTURNIKA
Živimo u vremena kada se sve preispituje. Kad sve treba uzeti s dobrom dozom rezerve. Pa tako i tu slatku pticu rugalicu, koju zovemo pravda. Da li je dosežna ili je to samo drevni mit.
Organi koji o tome presuđuju, sudovi, danas su, više nego ikad pod znakom pitanja. Njihova objektivnost, mogućnost da podpadnu pod uticaj moćnika ili zastrane opčinjeni šuškom.
A Kočićev jazavac više se ne krije, sasvim otovreno je na strani vlasti, zaštićen imunitetom, aboliran od bilo kakve odgovornosti. On je junak naših dana, bilo da je u ministarskom odelu, u upravnim odborima, bilo da je tajkun ili se vozi u audiju s krstom na retrovizoru ili divlja po stadionima.
Jedan jazavac kapitalac od 50 kila 2014. godine terorisao je stanovnike Prijepolja.
Iako arhaična struktura ovog dela nije dirana, već su samo istaknuti komični momenti, ovaj komad deluje posve aktuelno. Da li zato što se nismo odmakli, ako nismo i nešto više posrnuli. Jedino više neuki seljo više nije onako potuljeno vispren.
Sada je apatičan, mozga ispranog programima televizija s nacionalnim frekvencijama i dugotrajnim boravcima po kockarnicama i tržnim centrima.
Sjajna glumačka ekipa krucijalni je dokaz da ima ljudi koji svoj poziv ne shvataju kao zavetrinu, kao posao koji treba otaljati, već svojim uverljivim svedočenjem treba da u ljudima pobude nešto što deluje da je duboko zakopano, a jedino je vredno življenja.
Petar Kočić (Stričići, 29. VI. 1877 – Beograd, 27. VIII. 1916) je
bio srpski književnik, jedna od najznačajnijih ličnosti srpske književnosti na
početku XX vika. Studirao je u Beču, živeo u Skoplju i Sarajevu, a pred kraj
života u Beogradu.
Njegovo najznačajnije delo je
drama Jazavac pred sudom, koja se dugo zadržala na pozornicama uz
velik uspeh kod publike. Kada je stigao u Srbiju, u Beograd, po silasku s voza
celivao je zemlju. Toliko je bio nacionalno zanesen. Te večeri nemaju gde da
prespava zanoćio je u parku. Ali su ga pronašli uvek ažurni žandari i priveli u
stanicu. Svaki zanoss, poput, pijanstva, završava se otrežnjenjem.
Bio je izrazito politički
angažovan, izražavajući protivljenje austrougarskoj okupaciji, a potom i
aneksiji Bosne i Hercegovine. Zbog svojih radikalnih stavova dva puta je -
1907. i 1909. godine bio hapšen. Godine 1910. izabran je u Bosanski sabor. U svojim proznim i dramskim delima realistički i
satirično prikazuje onodobno stanje, opisujući negativne društvene posledice
austrougarske vlasti, verno prenoseći život i sudbinu svojih likova, kao i
živopisni narodni govor.
U jednoj od grobnica na Novom beogradskom groblju u Ruzveltovoj
počivaju posmrtni ostaci Petra Kočića.
Kako je ispričala gospođica Obrenović,
istoričar umetnosti, poznati srpski pesnik, pisac i političar umro je u
duševnoj bolnici.
Prva psihijatrijska klinika u Beogradu (Dom
za s uma sišavše) i jedina slobodna teritorija tokom Velikog (I svetskog)
rata bila je Doktorova kula. To je i mesto gde su boravila dva naša velika
književnika; Laza Lazarević kao
lekar i Petar Kočić kao pacijent. Kapela
se tada renovirala, pa je bio izložen u bolničkom kupatilu, a sahranjen je u
crvenim, bolničkim papučama i sa šajkačom.
Žanko Tomić rođen je 1970. godine u Skoplju. Diplomirao je srpski
jezik i jugoslovensku knjižževnost na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, a
potom Pozorišnu i radio režiju na
Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Režirao je preko četrdesetak
predstava, najviše u Srpskom narodnom pozorištu, četiri radio drame za Radio
Beograd. Umetnički je direktor, scenarista i koreditelj TV serije „Vere i
zavere“ u produkciji RTV.
Nagrađivane predstave:
- „Let iznad kukavičjeg gnezda“, Beogradsko dramsko pozorište,
- „Oslobođenje Skoplja“, Srpsko narodno pozorište, Novi Sad,
- „Galeb“, Srpsko narodno pozorište, Novi Sad,
- „Crni“ Novosadsko pozorište.
Нема коментара:
Постави коментар