Baš pred sam odlazak u
Beogradsko dramsko pozorište ugledao
sam karikaturu u kojoj buba leži na prihijatriskom krevetu i ispoveda se
rečima:
„Sanjala sam da sam Kafka!“,
aludirajući na sjajnu Kafkinu
novelu „Preobražaj“. Zaista šta
je to u tim sitnim stvorovima koji gmižu što nas toliko užasava? Mogućnost da
se gledamo u ogledalu?
Satira “Iz života insekata” Karela Čapeka
objavljena je 1921, a praizvedba je bila godinu dana kasnije u Narodnom pozorištu u Brnu (Češka). Par
meseci kasnije izvedena je u Sjedinjenim državama, a 1923. i u Velikoj
Britaniji. Čapek je komad napisao u saradnji sa bratom Jozefom. Na Brodveju se
ovo delo nije proslavilo, jer je bilo poprilično mračno za egzaltirane Amere.
Ružno je govorilo o ljudima. Čapek im je odbrusio:
„Vi ste gledali i pronašli se u bubama, što niste više pratili Putnika!“
Drama se odigrava u šumi u kojoj Putnik lutalica bežeći od
ljudi ulazi u svet insekata. U njihovim odnosima i ponašanju on prepoznaje
različite ljudske karatketere: flertujuće, dekadetne leptire u stalnoj potrazi
za partnerima, sebične balegare, ratoborne i uniformne mrave. Cvrčci su opet
građevinari.
Putnik će uskoro postati svedok rata insekata koji upozorava
i oslikava upravo ono što će se u stvarnom svetu nešto kasnije dogoditi -
rađanje totalitarizma i početak II svetskog rata. Ovo Čapekovo delo nosi snažnu
anti-ratnu poruku i dalje je jedna od njegovih najizvođenijih drama.
U komadu koji se ubraja u blistavije primerke društveno
angažovanog ekspresionizma rascep između pojavne realnosti i realnosti
ekspresionističkog viđenja sveta dolazi do svog vrhunca - ljudske osobine
pripisane su insektima. Piscu je to omogućilo da otvoreno kritikuje posleratni
život u tadašnjoj Češkoj, a tokom kasnijih izvođenja, tridesetih godina prošlog
veka, komad je povezivan sa nastankom nacizma i staljinističkom erom, odnosno
sa svim opasnostima koje militarizacija i uniformno mišljenje nose budućnosti
civilizacije.
Eto i mi smo u mogućnosti da pogledamo praizvedbu ovog dela u
Srbiji 6. decembra na velikoj sceni Beogradskog dramskog pozorišta, u režiji Ivana Vukovića koji kaže:
“To je veoma izazovan tekst i prosto je neverovatno da je ovo
praizvedba u Srbiji, a komad je pisan 1921. godine i u svetu puno igran”,
koji rad na ovom komadu deffiniše kao uzbudljiv, specifičan, jer pobodu ne
pojavljuju se bube svako veče u pozorištu, osim ako ono nije dečije, žanr
definiše kao avanturu i poentira:
“Puno divnog toplog češkog humora, puno pameti i nimalo
pretencioznosti”.
Miloš Đorđević,
jedini glumac koji tumači čoveka (a često je bio u roli bube) putnik je koji
zalazi među bube: leptire, balegare, mrave, cvrčke, zolje. Po prvi put glumi u
BDP-u, proces stvaranja opisuje kao izvrstan ali zahtevan. Na sceni je
pasivniji nego što bi želeo, ali promena svake vrste, svaka terapija, tvrdi, uvek
prija.
Večina glumaca igra više uloga: Lako Nikolić, Jovo Maksić, Milorad Damjanović, Vladan Milić, Milica
Janevski, Anja Alač, Nemanja Oliverić i Katarina Marković.
Katarina Marković
konstatuje da na sceni deluje da ih je više. I ona gostuje, premijerno, u
BDP-u. Komad opisuje kao filozofski, blizak basni.
Milici Janevski
su se naroćito dopali balegari, pošto je ovaj današni svet njihov. I ona je
među prvacima u BDP-u. Tekst definiše kao duhovit i bolan, koji će publika svakako
voleti.
Anja Alač je u
predstavi svojevrsni lajtmotiv, čaura vodenog cveta, koja žrtvuje život za jedan
trenutak strasti, a priprema za premijeru definiše kao temeljne.
Milorad Damjanović
se konačno od stranaca transformisao u bubu. Prvi domaćin na konferenciji za
medije. Svoj na svome. Na plati u BDP-u. Siguran, samouveren. Konstatuje da je ovo
produkciji iskorak njegove matične kuće u produkcionom smislu. Raskošna
scenografija i kostimi, odlična muzika.
Lako Nikolić igra
više likovi, bube i profesora, koji lovi duše buba, a ne njihova tela. Jovo Maksić ima nezahvalnu ulogu ubice.
Nemanja Oliverić nam nagoveštava
divne replike u tekstu i pad čoveka s trona. Čovek umišlja da je gospodar
univerzuma, da njime suvereno dominira. Vladan
Milić se pridružuje simpatizerima balegara i obećava da predstava nikog
neće ostaviti ravnodušnim.
Komad je preveo i dramatizovao Slobodan Obradović.
Scenografiju je kreirala Vesna Popović, kostime Ivana
Mladenović, kompozitor je Irena
Popović Dragović, a za scenski pokret zadužena je Marija Milenković.
Premijera: 6.
decembra 2017 u 20 časova na Velikoj sceni. Prva reriza je 29. decembra.
Raspojasani leptiri ljubavni diletanti, balegari koji rade Sizifov posao zamenivši hladan kamen toplinom fekalija, kućevni cvrčci (poslužiće kao hrana), predatori i hrana, i militantni mravi (crni protiv žutih za brežuljak) sahraniće čoveka u moralnom padu. Ono što nam obično smeta kod drugih, ono je što ne volimo ni kod sebe. Kako se borimo sa svojim manama?
A mravi gledano očima ljudi i nisu na nekoj posebnoj ceni, počev od one čuvene:
REČ UREDNIKA KULTURNIKA
Raspojasani leptiri ljubavni diletanti, balegari koji rade Sizifov posao zamenivši hladan kamen toplinom fekalija, kućevni cvrčci (poslužiće kao hrana), predatori i hrana, i militantni mravi (crni protiv žutih za brežuljak) sahraniće čoveka u moralnom padu. Ono što nam obično smeta kod drugih, ono je što ne volimo ni kod sebe. Kako se borimo sa svojim manama?
A mravi gledano očima ljudi i nisu na nekoj posebnoj ceni, počev od one čuvene:
"Ne bi ni mrava zgazio!"
A život? Koliko on traje? I koliko ga iskoristimo?
Sjajna muzika Irene Popović Dragović, songovi bez kojeih predstava ne bi bila ono što je kulminira u scenama trijumfa tanosa kada se peva pesma Miloša Crnjanskog "Zdravica":
"Da živi groblje!
Jedino lepo, čisto i verno.
Da živi kamen i ruševine!
Prokleto što cveta u visine.
Mi smo za smrt!"
A život? Koliko on traje? I koliko ga iskoristimo?
Sjajna muzika Irene Popović Dragović, songovi bez kojeih predstava ne bi bila ono što je kulminira u scenama trijumfa tanosa kada se peva pesma Miloša Crnjanskog "Zdravica":
"Da živi groblje!
Jedino lepo, čisto i verno.
Da živi kamen i ruševine!
Prokleto što cveta u visine.
Mi smo za smrt!"
***
Druge novosti iz BDP-a
su: Valerij Krilov započeo
probe novog komada u ovoj pozorišnoj kuči, a za 16. decembar zakazana je prremijera
komada „Jazavac pred sudom“.
Ivan Vuković
(1983. Beograd) diplomirao je Pozorišnu reziju, FDU, Beograd, na klasi
profesora Nikole Jevtića i profesorke Alise Stojanović.
Predstave:
2008. Pozorište Dadov Beograd, Tina Fej: ”Loše devojke”
2008. Narodno pozorište “Toša Jovanović” Zrenjanin,
Malgoržata Mročkovska : “Justina, sestra moja”
2010. Narodno pozorište “Bora Stanković” Vranje, Džon Ozborn
: “Osvrni se u gnevu”
2010. Jugoslovensko dramsko pozorište Beograd, Teri Džonson
: “Histerija”
2011. Narodno pozorište u Nišu, Radoslav Pavlović: ”Devojke”
2011. Dom Omladine Beograd u koprodukciji sa Harvardskim
univerzitetom, Stiven Grinblat: “Šekspir- izgubljeno/nađeno”
2012. Scena Stamenković Beograd, Kristofer Durang: ”Ludi od
terapije”
2013. Narodno pozorište u Nišu, Ivo Brešan : “Veliki manevri
u tijesnim ulicama”
2014. Narodno pozorište u Nišu, Radoslav Pavlović: “Mala“
2014. Narodno pozorište u Nišu, "12 gnevnih žena"
Jelena Mijović
2015. Narodno pozorište u Užicu, "Svrati, reče
čovek" Ivan Velisavljević
2016. Narodno pozorište, "Sirano" , Edmon Rostan
2017. Narodno pozorište u Užicu, "Kralj Lir"
Vilijem Šekspir
Češki dramatičar, novelista,
esejista, izdavač, umetnički fotograf i kritičar, Karel Čapek (1890-1938) jedan je od najznačajnijih stvaralaca prve
polovine 20. veka. Reč “robot”, karakteristična za tehničko-tehnološku
civilizaciju, prvi put se pominje u njegovoj naučno-fantastičnoj drami “R.U.R”.
Više puta je predlagan za Nobelovu nagradu za književnost, jedan je od osnivača
češkog PEN centra, koje već decenijama dodeljuje priznanje nazvano njegovim
imenom za literarno delo koje doprinosi jačanju demokratskih i humanističkih
vrednosti u društvu.
Govorio je:
„Kakva bi tišina nastala kad bi ljudi govorili samo ono što znaju“.
„Mogu da govorim o umetnosti ali
moram da govorim i o bogu i đavolu, jer neka niko ne misli da je umetnost van
domašaja dobra i zla. Naprotiv, u umetnosti ima mesta za uzvišeniju časnost i
ogavniju niskost i porok nego u ma kom drugom ljudskom pozivu. Postoji umetnost
čista. Koja se bori za čist i savršen rad; postoji umetnost u kojoj je oblik odeljen
i iskupljen, skoro bih rekao božanstven; jer na delima može da leži nešto kao
jasan blagoslov ili nejasno, mutno prokletstvo. Zavisi samo od tebe; čim više
voliš delo, tim ćeš sa većom snagom da prodreš u njegovi punu i tajanstveno
savršenu bit. Tvoje delo nije ti zadano radi toga da se ti njime istakneš –
nego da bi se njime očistio, da bi se odvojio od samoga sebe. Ne stvaraš iz
sebe, nego nad sobom, teško i mukotrpno osvajaš lepše gledanje i slušanje,
jasnije rezonovanje, veću ljubav i dublja spoznavanja – više nego onaj kakav si
bio kad si pristupio delu. Stvaraš zato da bi na svom delu spoznao oblik i
savršenstvo stvari. Tvoje služenje delu – to je bogosluženje. A nasuprot ovome
postoji umetnost nečista i prokleta“...
Njegovi zapisi o pozorištu i
umetnosti aktuelni su i danas „Kako nastaje pozorišna predstava“
(1925):
„Posle premijere, kompletna ekipa
ostaje u potpunoj neizvesnosti; ne znaju da li su izgubili na celom frontu ili
su postigli ogroman uspeh. Tetura se u mraku nesigurnosti. Sutradan se kupuju
sve novine da se bar iz glasova kritike saznalo kako je stvar na kraju ispala.
E pa, iz novina se saznaje da je predstava imala neku radnju, koju svaki
kritičar prepričava drugačije.
- Da je predstava a) doživela
trijumf, b) primljena mlako, c) da je deo publike zviždao, d) da je predstava
postigla potpun i zaslužen uspeh;
- Da reditelj a) nije imao
nikakvog posla, b) nije mogao da uradi ništa više, c) nije bio dovoljno
pažljiv, d) zaslužuje pohvalu;
- Da su glumci igrali a)
nadahnuto, b) tromo, c) sa oduševljenjem, d) kao da nisu naučili tekst, i e)
tako da su mnogo doprineli uspehu predstave;
- Da je glavna glumica bila a)
izvanredna, b) očito indisponirana, c) plavuša, d) crnka;
- Da je glavni glumac svoju ulogu
a) potpuno pogrešno shvatio, b) igrao toplo i prirodno (čak će se pročitati i
to da je tu ulogu izvrsno odigrao neki sasvim drugi glumac, iako je svima poznato
da to nije tačno);
- Da su scenografija i kostim
bili a) skladni, b) ispod nivoa predstave;
- Da je uigranost ansambla bila
a) savršena kao i uvek, b) nedovoljna.
Posledica svega ovoga je to da
ekipa nikada neće saznati da li je predstava doživela uspeh; broj repriza tu
ništa ne pokazuje jer u pozorištu vlada uverenje da mali broj igranja znači da
je predstava bila loša i nikakva, a veliki broj igranja znači da je u pitanju
šund...“
Нема коментара:
Постави коментар