Сомборско Народно позориште
гостоваће 4. децембра (19:30) на Великој сцени са представом “Маестро”, према
тексту Миливоја Млађеновића, у режији Милана Нешковића.
Комад, који је премијерно изведен
10. марта ове године, посвећен је једном од најпознатијих сомборских сликара
Милану Коњовићу.
„Иако се ова представа бави ликом
и делом, локално али и глобално значајног, сликара Милана Коњовића, настојао
сам да она буде тачнија и доследнија у емоцији и уметничком изразу, него да
слепо прати фактографију. Од позоришне сцене смо направили простор сећања у коме
се време и догађаји сажимају у низ сновиђенских сцена које прате логику
унутрашње борбе главног јунака. У њима се уметник суочава са сопственим егом,
одлукама које је донео, и односом спрам најближих људи у својој околини”, каже
редитељ Нешковић.
Према његовим речима, на тај
начин, не прича се само прича о Милану Коњовићу, већ се долази до универзалне
приче која анализира однос уметника и времена у коме живи.
REČ UREDNIKA KULTURNIKA
"Dva najvažnija dana u tvom životu su dan kada si rođen i dan kada
otkriješ zbog čega"(Mark Tven)
Prilično je nezahvalan posao
napraviti pozorišnu predstavu od nečijeg života, pa makar on bio i slikar. No
Somborsko narodno pozorište ne bi bilo to što jeste da se ne hvata u koštac sa
ovakvim poduhvatima. A produkt je jedno lepo i bajkovito snoviđenje, put kroz istoriju XX
veka, od Sombora u Austrougarskoj, preko Pariza do povratka u rodni grad, koji
je sada u drugoj državi. Pogodili ste, ovaj komad se bavi životom, avanturama i
delom Milana Konjovića rođenog 28. janura 1898. godineu Somboru. Prve izložbe organizuje
1914. u somborskoj gimnaziji. Celog svog života suprostavljao se šablonima i
mediokritetima i spremno plaćao za to cenu. Živeo je svoju umetnost između lepote i nametnute represije. Zvali su ga slikar vojvođanske ravnice. Bio je više od toga. Pronikao je i u mentalitet svojih sugrađana. Na toj činjenici se ovaj komad i gradi.
Dramu Milivoja Mlađenovića na
scenu je postavio reditelj Milan Nešković. Kako sam kaže noseća tema ove
predstave je pitanje:
da li je umetnost veća od života i da li je život
najneuhvatljivije i najznačajnije umetničko delo i ko ga na kraju potpisuje,
smrt, ili umetnik?
U naslovnoj ulozi
briljira Saša Torlaković, a u stopu ga prate Ivana Jovanović, Biljana
Keskenović, Marko Marković, Bogomir Đorđević, Vanja Nenadić, Grigorije Jakšić i
Srđan Aleksić.
Konjović slikarstvo studira od
1919. u Pragu, na Akademiji likovnih umetnosti u klasi Vlaha Bukovca. Nakon dva
semestra studije nastavlja samostalno u Pragu (avangardni češki slikar Jan
Zrzavi ga upućuje na Leonarda), Beču i po nemačkim muzejima. U maju 1924. stiže
u Pariz i ostaje do 1932. godine, do svog konačnog povratka u Sombor. U Parizu
postiže zapažene uspehe samostalnim izložbama, kao i sudelovanjem na izložbama
pariških salona. U Parizu nastaje Konjovićeva "plava faza"
(1923—1933).
Po povrtaku u otadžbinu posvetio
se slikanju njenog pejzaža, ljudi i ambijenta sa strašću vizionara koji svemu
što radi daje pečat autentične stvaralačke ličnosti. Leti slika u Dalmaciji
(Mlini, Cavtat, Dubrovnik).
Za vreme rata 1941. je u
zarobljeništvu u Osnabriku.Posle povratka 1943, 1944. i
1949. godine nastaju Konjovićevi pasteli. I tada se suprostavlja dominantnom
socreealističkom poravcu u slikarstvu. Ulja stišanog kolorita, nastala od
1945—1952 sačinjavaju umetnikovu "sivu fazu". Godina 1953. znači
preokret u Konjovićevom slikarstvu: odnos prema predmetu je nov, slobodniji; na
platnima "kolorističke faze" plamsa čista intenzivna boja. Nova
slikarska orijentacija kulminira i traje na radovima "asocijativne
faze" (1960—1984).
Godine 1985. počinje sa prvim
varijacijama na temu vizanijske umetnosti, i do kraja 1990. nastaje tridesetak
dela nove "vizantijske faze", sa kojom se završava Konjovićev
prebogati opus od oko 6000 radova, većinom ulja, ostalo su crteži, akvareli,
pasteli, grafike, tempera, tapiserije, pozorišnih scenografija, skica za
kostim, vitraža, mozaika i drugo.
Ovo jedinstveno, raznovrsno delo afirmisalo
je ime svoga majstora sa 300 samostalnih izložbi i oko 700 grupnih u zemlji i
inostranstvu.
Njegovi radovi se nalaze u
brojnim galerijama i muzejima u zemlji, kao i u značajnim kolekcijama u
inostranstvu. U Somboru 1966. godine otvorena je Galerija "Milan
Konjović", u kojoj se hronološkim postavkama i tematskim izložbama
prezentuju dela koja je umetnik darovao svom gradu. Fond Galerije sačinjavaju
1060 radova.
Za redovnog člana Vojvođanske
akademije nauka i umetnosti izabran je
1979, za dopisnog člana Jugoslovenske akademije znanosti i umetnosti 1986, a za
redovnog člana Srpske akademije i umetnosti 1992. Dobitnikje mnogobrojnih
značajnih nagrada i priznanja u zemlji i inostranstvu.
Umro je u Somboru, 20. oktobra
1993. godine.
Нема коментара:
Постави коментар