Biljana Ćirić - foto KomunikArt |
Projekcija slovenačkog dokumentarnog filma „Kustoska soba –
Igor Zabel: Kako umetnost učiniti vidljivom“ Damjana Kozole posvećenog Igoru
Zabelu održana je u subotu, 19. oktobra u Salonu Muzeja savremene umetnosti u
Beogradu, u okviru međunarodnog kursa “Šta kustosiranje može/treba da bude”.
Prikazivanje dokumentarca ispratio je razgovor o radu ovog istaknutog
slovenačkog kustosa između scenaristkinje filma Urške Jurman, teoretičara
umetnosti Miška Šuvakovića, istoričara umetnosti i kustosa Zorana Erića, i
kustoskinje Biljane Ćirić. Uz podršku Udruženja za kulturu i teoriju “Igor
Zabel”, program je bio besplatan i otvoren za javnost.
Urška Jurman, scenaristkinja i programska menadžerka
Udruženja za kulturu i teoriju „Igor Zabel“ osvrnula se na doprinos koji je
Igor Zabel kao kustos u Modernoj galeriji u Ljubljani ostvario u okviru
slovenačke umetnosti:
Igor Zabel @Borut Kranjc |
“On je zapravo bio jedna od
ključnih figura od druge polovine osamdesetih do početka dvehiljaditih godina u
podržavanju i artikulisanju praksi savremene umetnosti u Sloveniji. Bio je
veoma bitan u tom smislu, ne samo kao kustos, nego možda više kao istoričar
umetnosti i pisac koji je pisao o umetnosti. Bio je zainteresovan o onome što
se dešavalo oko njega, i na neki način
je pokušao da shvati i artikuliše nove umetničke prakse, što u to vreme u
Sloveniji nije imalo svoj rečnik. To je bio jedan bitan zadatak, a jedan drugi
koji takođe smatram značajnim je njegovo puno posvećivanje pažnje istorijskoj
avangardi i neo-avangardi kao kustosa. On je napravio prvu izložbu slovenačke
avangardne umetničke prakse i pokreta od početka dvadesetog veka, zajedno sa
kolegama iz Muzeja moderne umetnosti. Takođe, veliku retrospektivu Oho grupe,
slovenačkog koncetualnog umetničkog pokreta. On je učinio to kao neku vrstu prikaza
istorijske tradicije savremene umetničke prakse što sve zajedno predstavlja njegov
ključni doprinos.“
Zoran
Erić, istoričar umetnosti, kustos i šef Odeljenja umetničkih izložbi i zbirki Muzeja savremene umetnosti istakao je značaj programa posvećenog
Igoru Zabelu i što se on odvija u Muzeju savremene umetnosti sa kojim je Igor
Zabel sarađivao:
„Dokumentarni
film o radu Igora Zabelog gledao sam prošle godine na Konferenciji koja je
pratila dodelu nagrade „Igor Zabel“, a koju je istoimena Fondacija inicirala uz
podršku Erste fondacije, i mislim da je to to jedan od ključnih i najznačajnijih
momenata kako se njegov rad reaktualizuje. Uz niz brojnih izložbi, projekata i
publikacija u kojima sam i ja između ostalog učestvovao, bila je ideja da se na
tragu njegove misli napišu neki novi tekstovi, da se naprave nove analize kako
se sad te misli, posebno one o odnosu nekadašnjeg Istoka i Zapada što je on
prvi anticipirao, danas menjaju, dok geopolitičke podele iz te hegemone borbe
koja je ranije postojala i dalje ostaju. Taj film koji je uvod u naš razgovor
je dobar povod da se rekapitulira sve što smo načeli kroz razgovor i sve što je
bio njegov značajan doprinos - mnogo tekstova, eseja, izložbi koje je radio,
neke koje su bile vrlo problemske orjentisane, neke koje su determinisale
poziciju kustosa iz regiona i šire. Važno je da se jedna paradigmatska figura,
jedan model kustosa, teoretičara i pisca koji nas je nažalost vrlo rano
napustio, a koji je učestvovao u brojnim projektima i saradnjama u čitavom
regionu, pa i sa našom institucijom, prikaže na mestu kakav je Salon Muzej
savremene umetnosti u Beogradu.“
PROJEKCIJA FILMA foto KomunikArt |
Biljana
Ćirić, kustoskinja i organizatorka kursa „Šta kustosiranje može/treba da bude“ rekla
je da joj je velika čast što se film o Igoru Zabelu prikazuje u okviru
obeležavanja šezdeset godina od njegovog rođenja:
„Meni je
jako velika čast da mi možemo da predstavimo ovaj dokumentarni film, zato što se
ove godine obeležava šezdesetogodišnjica od njegovog života. Pre desetak godina
kupila sam knjigu „Igor Zabel Contemporary Art Theory“ u Kini, i ona mi i danas
služi kao jedna od glavne literature za razmišljanje o kustoškim praksama koje
potiču iz nezapadnog konteksta i drugih geopolitičkih okolnosti. Ovo je nešto što
je vrlo blisko mom radu, a u isto vreme je bitno da se njegovo nasleđe nastavi
kroz rad onoga što Urška Jurman radi u Sloveniji.“
Međunarodni
projekat “Šta kustosiranje može/treba da bude“ održava se drugu godinu zaredom,
i zamišljen je kao godišnji program kustoskih radionica, predavanja i studijskih
poseta, u cilju okupljanja ključnih međunarodnih i lokalnih ličnosti koje se
bave kustoskim diskursom, a koje su u mogućnosti da učesnicima pruže važna
institucionalna znanja i mreže.
Нема коментара:
Постави коментар