GDE ?
Galerija SINGIDUNUM, Kneza Mihaila 40
KADA? 30.10.- 12.11.2019.
Svetlosti i senke, novi film Rastka
Ćirića, trijumf je animacijske
imaginacije. U svojstvu scenariste, crtača, animatora i reditelja, Rastko Ćirić
se u retkoj bravuri nadovezuje svojim ogromnim asocijativnim animacijskim
poljem na motive Geteovog Fausta. Svetlosti i senke je film pun otvorenih , metaforičnih
i simboličkih značenja, ali je ova priča o zavodljivosti i moći, takođe lekcija
o kompleksnosti animiranog filma. Odnosno, šta on može da bude.
Koloritan, koherentan, retko pogođenog ritma,
funkcionalan u svim svojim aspektima, počev od izvanrednog crteža kojeg Ćirić
virtuozno animacijski uobličava , do
izuzetne muzike Nebojše Ignjatovića koji na divan način ne samo doprinosi ritmu no je i u funkciji kreiranja atmosfere, kao i u svojevrsnim akcentuacijama zlokobnog i
dramatičnog , Svetlosti i senke je ogled iz režije animiranog filma. U tom
suludom ritmu, u kojem brojni oblici proističu jedan iz drugog, i gde ništa
nije stalno i podleže permanentnoj transformaciji, gde boje maltene preuzimaju
narativnu funkciju i veličanstveni su markeri za ono halucinantno i
dezintegrišuće, ali i ono kontrastirajuće
i nespojivo, obitavaju prostori Ćirićeve metafizike. Svetlosti i senke
su de fakto antitetični pojmovi ali se oni u ovom slučaju mešaju, umiksavaju,
ne odeljuju tako striktno i Đavo, inkarnacija
mraka, isto tako rado prolazi
prostorima svetlosti, kojima odlazi u pohode ubeđen u neodoljivost svojih čari.
Uprkos
svega, Svetlosti i senke nije krik pesimizma no gotovo vedra parabola o
izazovima, koja se po svim parametrima svoje animacijske leksike može
posmatrati kao svetski standard.
MIroljub Stojanović
SVETLOSTI
& SENKE
Predstava
pozorišta senki o čoveku koji je prodao svoju senku đavolu.
Lelujava
obličja, opet ste tu...
(Gete:
Faust)
Glavni
junaci su dve ruke jednog čoveka (izvodača-gledaoca). Desna (right) je čovek,
glumac (Faust), a leva (wrong) đavo (Mefisto). Njihove senke, izazvane
svetlošću filmskog projektora, oličavaju njihove personalnosti; ruka bez senke
nije više čovek nego samo ruka, a senka bez ruke nije više od opsene.
Đavo nudi Faustu tri večne čovekove težnje: STRAST, VLAST i ZNANJE.
Iskušenje i sila nasuprot đavolu
je udaljena, zagonetna svetlost koja se javlja tokom svake od ponuda i koja
izgleda nudi nešto zanimljivije i bitnije od šarenih i zasićujućih obmana.
Dobivši novu senku na kraju,
Faust kreće ka toj nedostižnoj svetlosti.
Ovo je verovatno jedina verzija Fausta koja se srećno
završava.
AUTOR
O FILMU
Uvek
aktuelna tema prodaje duše đavolu.
Film je zasnovan na igri
vizuelnih i zvučnih simbola, metafora i asocijacija.
U ovom crtanom filmu spojene su
dve klasične priče: ona o Faustu i prodaji duše đavolu i ona u kojoj čovek
prodaji senku đavolu.
RUKA je simbol ljudske
kreativnosti, a SENKA je duboko poetičan, magičan i metafizički fenomen. U
psihologiji senka predstavlja skriven, podsvestan ili negativan deo čovekove
ličnosti. Ranko Munitić je rekao da postoje tri metafizička odraza čovekovog
bića, a to su SENKA, MASKA i LUTKA Sve tri, po njegovim rečima, mogu biti
odvojene od svog ljudskog originala. Ovakvo pretvaranje ruke u ljudsku glavu na
neki način objedinjuje sve te tri čovekove predstave. U klasičnom teatru senki,
ruke i objekti koji bacaju senke na platno obično su skriveni, tako da gledaoci
vide samo bačene senke i njihov imaginarni svet koji teže da dočaraju. U ovom
crtanom filmu ruke, kao izazivači oblika senki (koji su u stanju da se
transformišu) tokom čitavog filma ostaju zajedno sa svojim senkama pred očima
gledalaca, omogućavajući im da ih porede i da prisustvuju njihovoj interakciji.
U prvom planu su ruke kao fizički objekti (leva i desna ruka svakog
pojedinačnog gledaoca), u drugom planu su senke kao njihovi reprezenti, koje
glume razne likove predstavljajući ljude, životinje i biljke, dakle sav živi
svet. U trećem planu je zavesa–platno–ekran (teatar–pozorište senki–film),
površina koja u relaciji sa zvukom projektora (u zamišljenom planu ispred
vidljivog prvog plana) gradi medijski prostor koji omogućava odvijanje drame.
Iza svega, u još jednom nevidljivom prostoru iza beline medijske pregrade,
postoji još jedan „projektor“, udaljena zvezda koja „spasava dušu“ glavnog
junaka, a koja, zavisno od filozofskih i religijskih ubeđenja gledaoca, može da
predstavlja „nešto što stoji iza svega“, „Deus-ex-machina“ ili „silu koja se
pojavi na kraju i razreši stvar“.
Stvaranje senki pomoću filmskog
projektora na platnu i pojava zvezde simetrične u odnosu na filmsko platno
(bek-projekcija), postavljaju aktere (ruke i njihove senke), gledaoca (vlasnika
ruku) i saradnike na filmu (tokom odjavne špice), unutar sveta filmskog medija.
Na jednoj staroj graviri
prikazana je ruka sa dva ispružena prsta koja predstavlja blagoslov
(benediction) a njena senka koja podseća na đavola sa rogovima postaje kletva
(malediction). Dakle, taj kontrast u značenju bio je predmet davnašnjih
simboličnih predstava.
S likovne strane, ruke su
predstavljene jednostavnim realističnim crtežom, kolorisanim u okviru svojih
kontura i delimično osenčenim, a obojeni rukav bi dodatno definisao prirodu
aktera. Đavo se pojavljuje u obliku senke i naknadno otelotvoruje svoju
materijalnu pojavu u obliku ruke čija je koža neprirodne zelene boje i sugeriše
osobu koja nije čovek. Senka Fausta je siva, a đavolova uvek crna, što se u
određenim prilikama izjednačuje sa RUPOM. Đavolov rep, sa klasičnom strelicom
na kraju, ponekad ima funkciju aktivnog ekstremiteta, tako da i ruka ponekad
dobije svoju „ruku“. Ostali likovi i objekti, u scenama koje predstavljaju
STRAST, VLAST i ZNANJE, izvedeni su kao bojene siluete, a njihove boje će se
tokom kretanja preklapati i stvarati nove likovne senzacije.
Zvuk i muzika su važni, počevši
od zvuka filmskog projektora koji na početku filma definiše medijski okvir
filmske predstave. Glas đavola je snimljen kao čitanje delova iz Geteovog
Fausta na nemačkom, okrenutih naopako. Melodija sa smehom đavola je stilizovani
omaž operi Faust Šarla Gunoa. Muzika Nebojše Ignjatovića je u neraskidivoj vezi
sa animiranim crtežima, a žanrovski različite numere povezane su strukturalno
istim harmonijskim motivom.
Prva verzija ovog scenarija
izrađena je još 1990. godine, a film je bio planiran da se medijski poveže sa
izložbom tada održanom u Domu kulture Đuro Salaj, knjižicom Svojeručni zoo koju
je izdao Balkan publik i sa serijom od 10 strip-tabli za decu Pozorište senki
koje su objavljene u dečjim časopisima.
Нема коментара:
Постави коментар