Salon Muzeja savremene umetnosti (Pariska 14)
Subota, 19. oktobar 2019. godine u 18 časova
U subotu, 19. oktobra od 18 časova u Salonu Muzeja savremene umetnosti biće održana projekcija slovenačkog dokumentarnog filma Damjana Kozole „Kustoska soba – Igor Zabel: Kako umetnost učiniti vidljivom“ u okviru programa kustoskog kursa „Šta kustosiranje može/treba da bude“. Prikazivanje filma pratiće razgovor scenaristkinje filma Urške Jurman, teoretičara umetnosti Miška Šuvakovića, istoričara umetnosti i kustosa Zorana Erića, i kustoskinje Biljane Ćirić.
Dokumentarni film „Kustoska soba” posvećen je Igoru Zabelu, istoričaru umetnosti i kustosu u Muzeju savremene umetnosti u Ljubljani. U svom radu, Zabel je ostvario značajan doprinos adekvatnom istorijskom situiranju umetničkih fenomena kao što su istorijske avangarde (Tank!, 1998), neoavangarde (OHO: retrospektiva, 1994), kao i savremene umetničke prakse. Film prati njegov rad u oblasti lepih umetnosti od kraja osamdesetih pa sve do njegove smrti 2005. godine.
Reditelj Damjan Kozole ističe da film jednim delom priča o Igoru Zabeli, dok drugim predstavlja priču o prekretnici razumevanja umetnosti u vreme društvenih nemira:
„Kada je 2005. godine Igor Zabel umro, bio sam u inostranstvu. Otvorio sam svoj kompjuter i video crno-belu fotografiju njega na portalu. Njegova iznenadna i neočekivana smrt odjeknula je među svima nama koji se bavimo umetnošću. Ovo nije samo film o Igoru Zabelu, već i film o vremenu koje je donelo suštinske promene u razumevanju i procenjivanju umetnosti u kontekstu velikih društvenih i političkih promena. Pored refleksije o Zabelovom nasleđu, film uključuje značajne dokumente koji nam govore o tome kako je savremena umetnost rođena i kako se uspostavila u Sloveniji i Istočnoj Evropi.“
Dokumentarni film predstavlja Zabelovo shvatanje uloge kustosa, njegove ključne izložbene projekte, njegove intervencije u slovenačkoj istoriji umetnosti kao i njegovim književnim delima i tekstovima. U svom književnom stvaralaštvu Zabel je doprineo istraživanju odnosa između (nekadašnjeg) Istoka i Zapada, i na koji način se ovaj odnos ispoljio u oblasti umetnosti nakon pada Berlinskog zida. Film prikazuje ne samo čoveka koji je, uprkos unutrašnjim protivrečnostima umetničkog sveta, istrajno verovao u moć umetnosti, već i vreme i umetničko okruženje u kojem je Igor Zabel radio i koje je, uporedo sa drugima, oblikovao. Njegovo interesovanje za istraživanje složenih odnosa između društvenog i umetničkog takođe je bila osnova projekta „Individualni sistemi”, izložbe koju je pripremao za 50. Venecijansko bijenale (2003), sa kojom je inaugurisan kao referentni kustos u međunarodnim okvirima.
Učesnici na razgovoru:
Urša Jurman, scenaristkinja filma radi kao urednica, kustoskinja i pisac u oblasti savremene umetnosti, a od 2012. je programski menadžer u Udruženju za kulturu i teoriju „Igor Zabel“.
Miodrag Miško Šuvaković je profesor primenjene estetike, teorije umetnosti i medija na Fakultetu za Medije i Komunikacije u Beogradu. Član je Slovenskog društva za estetiku i Društva za estetiku arhitekture i vizuelnih umetnosti Srbije kao i predsednik Međunarodnog udruženja za estetiku.
Zoran Erić je istoričar umetnosti, kustos, predavač i šef Odeljenja umetničkih izložbi i zbirki u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu.
Biljana Ćirić je nezavisna kustoskinja, organizator i osnivač međunarodnog kustoskog kursa „Šta kustosiranje može/treba da bude” koji se drugu godinu zaredom organizuje u Beogradu.
Događaj je besplatan i otvoren za javnost zahvaljujući podršci Udruženja za kulturu i teoriju „Igor Zabel“.
Нема коментара:
Постави коментар