Bioskop “Lumbardi” |
Ares Športa, kulturni radnik koji
živi i radi na Kosovu, već četiri godine nalazi se na poziciji direktora-suosnivača
Fondacije Lumbardi koja za cilj ima da očuva i oživi jednu od dve ključne
kulturne institucije u Prištini - bioskop Lumbardi. Sa takvom vrstom angažmana
i iskustva iza sebe, on je održao javno predavanje u Beogradu 5. oktobra u
Salonu Muzeja savremene umetnosti u okviru međunarodnog kustoskog kursa “Šta
kustosiranje može/treba da bude” na temu “Šta bi institucije mogle/trebalo da
rade”. Tim povodom, razgovaramo sa njim o značaju bioskopa Lumbardi,
aktivnostima i ciljevima Fondacije, ali i o kursu koji drugu godinu zaredom
okuplja značajna imena iz oblasti umetnosti.
Kada ste se prvi put susreli sa bioskopom “Lumbardi” i kako
se sećate tog trenutka?
Imam utisak da postoji nekoliko tih “prvih” susreta. Prvi kojeg se
maglovito sećam bio je sa mojom generacijom iz osnovne škole kada smo išli da
gledamo film nekoliko meseci pre nego što su projekcije prestale da se
prikazuju. Tri godine kasnije, roditelji su me poveli na svečanu ceremoniju
otvaranja prvog izdanja DokuFesta. Moj otac je tada prevodio na pozornici, a
moja jednaestogodišnja duša je pokušavala da shvati šta predstavlja jedan
filmski festival. Kasnije, u mojim tinejdžerskim danima, uspostavio sam dublju
vezu sa ovim bioskopom kada sam dobrovoljno otišao na festival koji je, kao
ilegalni bar, vodio moj prijatelj i uskoro je taj prostor postao slobodna zona
u srcu grada. Poslednji od tih “prvih” susreta bio je kada sam kao
dvadesettrogodišnjak dobio prvi posao. Sedeći u bašti bioskopa, pokušavao sam
da smislim kako da se nosim sa svim tim – napuštena zgrada bez struje, velika
očekivanja i mnogo nepoznanica. Drugi osećaj bilo je jedno strahopoštovanje:
kako je država mogla biti tako nemarna da je ne završi ranije i tako je ispusti
je iz ruku? Ovo predivno mesto sa svim mogućnostima koje nudi bili su ispred
nas i to je bilo uzbudljivo!
Dugi niz godina postoje problemi sa bioskopom “Lumbardi”. U
kom momentu ste odlučili da učestvujete u su-osnivanju Fondacije Lumbardi kako
biste sačuvali istoimeni bioskop?
Borba za spas bioskopa “Lumbardi” verovatno je počela otvaranjem
DokuFesta 2002. godine, kada su naši prijatelji pozivali ljude na očuvanje ovog
mesta koje je oblikovalo toliko mnogo generacija. Nakon što se 2007. zaustavilo
rušenje, ništa se u narednom periodu nije desilo, što je dovelo do toga da se
2014. godine pokrene priča o privatizaciji bioskopa. Proces privatizacije
najpre su zaustavili građani, ali nije bilo šale sa Agencijom za privatizaciju.
Prijatelji iz DokuFesta i EC Ma Ndryshe, koji su stajali iza građanske
inicijative morali su da nastave sa tim, i tako su odlučili da osnuju još jedan
entitet koji će preuzeti oporavak institucije. Pozvali su mene koji sam u tom
trenutku završavao studije i iza sebe imao nekoliko povučenih poteza koji su ih
naveli na preuzimanje rizika da sarađuju sa detetom koje je tek izašlo iz
škole.
Na koji način Fondacija “Lumbardi” pokušava da oživi stari
bioskop? Kojim se sve aktivnostima bavi Fondacija?
Na mnogo načina! Godinama pokušavamo da uradimo mnoge stvari: da
otvorimo prostor, delimično ga oživimo i učinimo ga upotrebljivim, da isprobamo
različite programe i mogućnosti, da podstaknemo da ono ponovo postane javno
vlasništvo, da razmišljamo o budućoj viziji i institucionalnom modelu,
obezbedimo podršku skupoj obnovi i slično. Takođe, trudimo se da uspostavimo,
stvaramo i održimo timove i razvoj solidne organizacije. Ono što smo uspeli je da stvorimo pristupačan
prostor koji koriste mnogi građani i entiteti, postepeno struktuiramo muzički i
filmski program, da radimo sa bioskopskom arhivom, i testiramo određene stvari
za buduća razmatranja. Raditi u dve temporalnosti između pokretanja prostora i
očuvanja programa kao dela borbe s jedne strane, i misliti na budućnost ove
institucije s druge strane, bilo je izazovno za naš mali tim, ali ujedno i
predivno iskustvo koje nam je donelo dosta znanja. Sada radimo na
organizacionom modelu i programu koji će zadovoljiti obe potrebe i odvesti nas
na početak obnove koja bi trebalo da počne u oktobru 2020.
Vi ste jedan od predavača u okviru kustoskog kursa “Šta
kustosiranje može/treba da radi” u Srbiji. Tim povodom, održali ste predavanje
na temu “Šta bi institucije mogle/trebalo da rade”. Koji je vaš odgovor na temu
predavanja?
U sklopu predavanja pokušaću da dam odgovor kroz naš slučaj i iskustvo
prolaženja kroz taj proces u mestima kakva su Prizren i Kosovo. Nadam se da ću
uspeti da podelim način na koji mi definišemo naš kontekst i objasnimo
okruženje u kojem se nalazi institucija. Takođe, i da objasnimo kako
artikulišemo naše odgovore kroz dnevne poslove i programe. Živimo u vremenu u
kojem dugoročna budućnost nije baš predvidiva, ali još uvek postoji veliki broj
nužnosti, potreba i želja kojima se zasad možemo baviti. U međuvremenu možemo
testirati forme i stavove koji, nadam se, mogu nadživeti turbulencije.
U jednom intervjuu su vas predstavili kao biznismena
umetničke duše.
Iskreno, pročitao sam tu izjavu sa velikim gnušanjem. Bilo bi sjajno
pitati novinara zašto me je tako opisao. Ako se to ne odnosi na moje smešne
poslovne poduhvate u mojim ranim tinejdžerkim danima, onda sigurno ima veze sa
mojom diplomom iz oblasti biznisa koju sam jedva stekao. Kada se osvrnem
unazad, voleo bih da sam više pažnje posvećivao kursevima računovodstva, i
onima iz oblasti menadžmenta i marketinga, i da se manje osećam posramljeno što
sam studirao biznis. Poslednjih nekoliko godina verujem da je razumevanje
logike i jezika finansija veoma bitno, i da poziva na mnogo promišljanja i
testiranja ako neko namerava da gradi nešto na ovom geografskom području, ali i
svuda u svetu. Sa druge strane, mimo moje strasti prema literaturi i filmu,
moja veza sa umetnošću došla je preko mojih prijatelja umetnika, muzičara i
filmadžija. Nadahnjujućeg sveta koji nam je pokazao DokuFest, ali i kroz godine
procvata Istanbula u vreme kada sam kao radoznali student proždirao sva znanja.
Svakako, bilo je i posebnih momenata koji su jasno oblikovali moja
interesovanja i angažmane, čineći tok stvari prirodnim.
Kakvo je vaše mišljenje o kustoskom kursu kakav je “Šta
kustosiranje može/treba da bude”?
Mislim da je ovaj kurs uspeo da dovede veoma interesantnu i raznoliku
grupu istraživača i stručnjaka. Bilo je zaista divno sresti ih u Prizrenu ovog
meseca! Kurs im pruža dovoljno vremena da se međusobno upoznaju, ali i sa
gradom i regionom. Daje im mogućnost angažovanja u predavanjima i razgovorima
sa vrlo inspirativnim i iskusnim gostima, kao i mogućnost da se razviju ideje u
jednom uzbudljivom okruženju. Kao takav, kurs obećava da će igrati kritičnku
ulogu u narednih nekoliko godina. Tako je divno videti talase školskih programa
u Beogradu, Prištini, Ljubljani i Zagrebu koji angažuju čitavu novu generaciju
umetnika, kustosa i mislilaca, inicirajući nova prijateljstva i saradnje. Mi
smo takođe zainteresovani za začeće alternativnih formi učenja, pa se radujem
što ću bliže sagledati kurs i način na koji on funkcioniše.
Jedno od vaših prvih iskustava u organizovanju kulturnih
događaja bilo je u Istanbulu gde ste završili studije. Bila je to izložba deset
umetnika uključujući i muzičare sa Kosova. Kako ste došli na tu ideju i kako je
to izgledalo?
Jako je lepo od vas što ste kopali toliko duboko da pronađete i ovaj
podatak o kojem me niko nije pitao 7 godina, otkako se završilo. Imao sam 20
godina i bio sam na zalasku cvetajućeg tinejdžerskog doba. Uz neke male
neuspehe koji su se u to vreme činili alarmantnim, tragao sam za nečim što će
me motivisati da nastavim da idem ka onom što sam želeo da bude radikalna
promena u mom životu. Nakon što sam postavio solo izložbu mog dragog prijatelja
Astrita Ismailija u maloj galeriji u Istanbulu, i radio za jedan umetnički
festival u Prištini takođe sa izložbama, predavanjima i muzičkim programom,
došao sam na ideju da nađem povod i format kako bih svoje prijatelje sa Kosova
doveo ovde dok sam još u gradu. Nakon mnogo priče, moja ideja se pretvorila u
zahtevan trodnevni program sa 40 gostiju raspoređenih u tri velika muzeja,
klub, koncertnu dvoranu, i rezidenciju u vreme praznika od 27. do 29. decembra.
To je bio moj prvi pravi susret sa institucijama, ministarstvima, opštinama,
ambasadama, kompanijama, umetnicima, programiranjem, proizvodnjom, finansijama,
dugovima, i šta sve ne. Bili smo veoma mali tim sa malo iskustva u velikom
gradu sa kojim radimo, tako da je bilo komplikovano i nadrealno iskustvo. Danas
bih koristio drugi pristup i raspored, ali sam s vremenom počeo da uviđam mnogo
dobrih trenutaka i saradnji za moje učenje i razvijanje.
Kako ocenjujete umetnost i kustoski rad u Srbiji, i postoje
li umetnici koje biste izdvojili?
Rekao bih da imam ograničeno znanje i iskustvo sa umetničkom scenom u
Srbiji. Dosad smo bili sa Vladimirom Miladinovićem koji je izložio svoje nove
radove izvedene iz arhive Lumbardija, i sa Želimirom Žilnikom koga smo ugostili
sa njegovom retrospektivom. U Beogradu i Novom Sadu, imam dosta prijatelja
preko Kooperative i Doku Festa, ali još uvek ne znam mnogo o umetnicima i toj
sceni, što se nadam da će se promeniti tokom moje posete Srbiji ove jeseni.
Нема коментара:
Постави коментар