„Evo, lišeni slave svoje, u poniženju velikom stojimo, vođeni silom
kuda nećemo“
Danilov učenik,
XIII-XIV vek (moto romana Dragoslava
Mihailovića preuzet iz srpskih, srednjovekovnih spisa)
“Evo, na primer, nedavno ste vi videli, tu neki komad, kazališne neke
tikvice. Kako cvate tikva, ali ta njegova tikva, koji je to pisao, ne cvate,
jer ona je, izgleda, potpuno gnjila, i tako dalјe… gde se blati naš društveni
sistem, gde se hoće na svaki način da se naše društvo prikaže kao društvo koje
ne valјa. (…)
Znate vi šta on to govori… A ko govori? Govori onaj koji je bio na
Mramoru, na otoku tamo, na Golom otoku. I većina tih lјudi, većina… to ih nema,
mali broj, ali su vrlo glasni. (…)
Pa, mi moramo, odozdo treba da se te stvari… da se njega onemogući. Ja
ne tražim da mi sad njega, šta ja znam, hapsimo, i tako dalјe, nego – naprotiv
– da bude glas javnosti onaj, koji će njih onemogućiti da se bave takvim
poslom.“
Govor Josipa Broza
Tita 25. oktobra 1969. (“Komunisti – savest svojih kolektiva”/”Tikve
– blato na sistemu”, Večernje novosti)
Pozorišna predstava „Кad
su cvetale tikve“ zadnja je raskošna asambl predstava u Beogradskom
dramskom pozorištu. Komad se zasniva na kultnom romanu Dragoslava Mihailovića, objavljenom 1968. godine. Ovo je ujedno i prvi
njegov roman.
Njegovo pojavljivanje kao što ste
u prologu mogli da pročitate bilo je propraćeno brojnim kritikama. Tada je u
piščevu odbranu stao poslovično oprezni Ivo
Andrić. I kako to već biva, što su je više kudili, publika i kritika su
imale samo reči hvale, te je upravnik Jugoslovenskog
dramskog pozorišta odlučio da ga pripremi za izvođenje u pozorištu. Štampa
beleži: „Bila je to predstava visoke estetike, sa glumačkim bravurama koje se
pamte.“
Scenografiju i kostime radili su Vladislav i Slavica Lalicki, songove za
pesme napisao je Matija Bećković, a
muziku je komponovao Žarko Petrović.
Premijera predstave „Kad su cvetale tikve“ održana je 6. oktobra 1969. godine u
Jugoslovenskom dramskom pozorištu. Desetak dana nakon premijere predstava je
skinuta s repertoara zbog „literarno-istorijskog izvetoperivanja
činjenica, smisla i zbivanja odsudnog trenutka naše najbliže prošlosti…“
Dragoslav Mihailović je tog 25. oktobra 1969. bio na „Borinoj
nedelji“ u Vranju zajedno s Ivom
Andrićem, Stevanom Raičkovićem i drugim značajnim književnicima tog vremena.
Diskretno su ih pratili agenti Udbe.
Usledila je zabrana zbirke „Frede,
laku noć“ i romana „Kad su cvetale tikve“ (za koje je
bio nagrađen), knjige su ubrzo povučene iz biblioteka i knjižara širom zemlje,
a Mihailović se „okitio“ status „persona non grata“.
Miša Janketić, glavni glumac u predstavi je ostao bez ordena reda
koji mu je ranije dodeljen.
Reditelj predstave Boro Drašković je dobio otkaz i
narednih trideset godina nije radio u pozorištu, a Bojan Stupica je preminuo sledeće godine.
Obnovljena je u Narodnom pozorištu u Beogradu 1984. godine
u režiji Vide Ognjenović.
Krajem maja 2014. godine u
Beogradskom dramskom pozorištu premijerno je obnovljena predstava „Kad
su cvetle tikve“ u režiji Bobana
Skelića. Predstavu igra ukupno 22 glumaca, zajedno sa 13 studenata glume. Glavna
uloga dodeljena je Milošu Bikoviću,
dok lik u starim danima tumači upravo Miša
Janketić. Vrapčetovu majku igra Danica
Ristovski, oca Srđan Dedić, a sestru
Anja Alač. U ostalim ulogama
pojavljuju se Marko Živić, Jelena
Čvorović, Slobodan Boda Ninković i drugi.
Za one koji nisu pročitali roman
evo malog rezimea. Ljuba je dete beogradskog predrađa, kome su nadenuli ime
Vrapče. Prvi put kada je Ljuba imao polni odnos bio je kada mu je Stole Apaš,
lokalni mangup, namestio da siluje prostitutku. Ljuba trenira boks i postaje
šampion.
Problem nastaje kada OZNA otkriva
da njegov otac i brat slušaju Radio Moskvu, što je tada bilo strogo zabranjeno.
Ljuba dolazi u sukob sa šefom OZNE i predsednikom kluba, Perišićem i na
rastanku govori, da će se „pomiriti oni i Ruje...“
Zbog toga biva poslat u vojsku,
van Beograda. Pre toga se sporečkao oko devojke sa bivšim poznanikom Stoletom
Apašem. Dok je Ljuba u vojsci, Stole siluje Ljubinu sestru, a ona izvršava
samoubistvo.
Ljuba saznaje za to i kuje plan kako
da se osveti Stoletu. Lažira odsustvo iz vojske, podmitivši oficira na straži i
nalazi Stoleta u sanatorijumu za plućne bolesti. Tamo je završio posle tuče sa
Suljom Pandurom, milicionerom s kojim je imao neraščišćenih posla.
Sledi tuča u kojoj Stole
izjavljuje kako je prošlo vreme kada su „cvetale
tikve...“
Ljuba zadaje Stoletu svoj, u
boksu, dobro uvežbani tajni udarac blizu srca. Stole ostaje da leži nepokretan.
Dolazi policija kod Ljube da ga
ispita. On poriče. Posle nekog vremena dolazi i Stoletova majka, Ružica s
pitanjem da li je on ubio Stoleta. Govori Ljubi da mu želi sreću, da se oženi i
ima samo jedno dete, koje neće završiti kao njen sin.
Ljubu od nečiste savesti i
policije beži u Švedsku, Tamo se ženi sa Inge i trenira naše ljude.
REČ REDITELjA BOJANA SKERLIĆA
Dušanovac pedesetih godina XX veka se nije razlikovao
mnogo od Dušanovca pedesetih godina XIX. Čak ne toliko po “izgledu”, koliko po
logici i životnim rutinama. Česma u dvorištu, ratluk uz kafu, veš na štriku,
golubovi, malo bašte, muškatle u loncu, mirisi kuhinja, drvene klupe i hoklice,
sitni majstorluci, improvizacija, karirani stolnjaci, dunje, dudinje i orasi…
Boks pedesetih nije bio ono što je danas –
krvavi, dobro plaćeni spektakl. Bio je sirotinjski hobi, vežba preživlјavanja u
radničkim predgrađima i zajedničkim dvorištima, šansa za malo obilniji ručak
ili džeparac, prilika da golјu uopšte primete devojke… Ali i da nauči da
podnosi batine, pa i da – ubije.
To je sve milјe, šarena stakalca
kaleidoskopa, a “Kad su cvetale tikve”’ je drama o tome kako se rađa zlo u
čoveku, posmatranje duše koja se mic-po-mic usmrđuje. Na oči vlasnika. Uz punu
svest. I bez sposobnosti ili volјe da se tome suprotstavi. Ništa jeftin
sentiment, ništa operski kič. Smrti, silovanja, strahovi – otuda toliko
ekspresije i toliko emocija u drami.
Kad procvetaju tikve – tuberkulozni umiru.
A tuberkuloza, kao patnja i potencijal smrti, je sveprisutna. Samo je pitanje
kad će čija tikva procvetati.
REČ UREDNIKA KULTURNIKA: Mesto, vreme i okolnosti
Dušanovac je naselјe u Beogradu koje pripada gradskoj opštini
Voždovac. Graniči se sa Pašinim brdom na severu, Autokomandom na zapadu, Braćom
Jerković na jugu, Konjarnikom na istoku i Voždovacem na jugozapadu.
Kao predratno predgrađe Beograda,
formirano je 1920. godine na tadašnjoj istočnoj granici grada. Početkom 1960-ih
i 1970-ih, nova naselјa su se razvijala na istoku, tako da je Dušanovac približio
centru (10 minuta javnim prevozom).
Dušanovac je slovio za utočište doselјenog
stanovništva radničke klase nižeg socijalnoj statusa, pretežno raspoređenog po prizemnim
kućama s zajedničkim dvorištem (partaje). U vreme dešavanja drame, posle II
svetskog rata, ovaj kraj je bio poznat po “žestokim momcima” i još žešćim
obračunima oko dominacije.
Eto takvo okruženje, je bekgraund
jedne velike predstave, počev od same suštine, od dramskog teksta, realizacije,
maestralne glume, do nestvarno velikog asambla,
nadahnutog i posle toliko izvođenja.
BRAVO!
Na sceni je oživeo Dušanovac
kućeraka, zajedničkih dvorišta kada se sve delilo, život, kako onaj njegov
magično lep okrajak, tako i onaj njegov okrutniji deo. Vreme se ispostavlja kao
efikasna mašina koja melje meso, snove, ideale, nade...
Saga o prolaznosti života,
sudbinama i izborima, nametnutim okolnostima, gubicima, osvetama i ljubavi.
Topla ljudska, potresna i tragično istinita. Priča.
Život je ring.
Svi te udaraju u srce.
Da li ćeš uzvratiti?
Stoga ne čudi što aplauz traje
kao da nema kraja.
Boks, često nazivan i “plemenitom
veštinom”, je najteža, najkompleksnija i najspecifičnija olimpijska disciplina.
Prvi prikazi pesničenja/borbe šakama mogu se naći još u drevnom Egiptu. Godine
688. p.n.e. uvršten je na Olimpijske igre u okviru pankrationa (mešavine rvanja
i boksa). Boks, kao borilački sport koji podrazumeva nadmetanje u snazi,
brzini, refleksima i izdržlјivosti takmičara ovde je snažna metafora
međuljudskih odnosa, gde ako ne udariš, primićeš udarac. Pravila su se kroz
istoriju bitno menjala, a borbe su bile brutalne, čak i smrtonosne. Prva
bokserska pravila novijeg doba nastala su u Londonu, u XVIII veku, a
sistematizovao ih je 1867. Markiz od Kvinsberija u prvi službeni bokserski
pravilnik, koji je i danas u upotrebi.
Prve rukavice u Srbiju, 1908.
godine, doneo je Mileta Nedić, a 1911. osnovan je prvi bokserski klub u
Beogradu. Prvi boks meč organizovan je 1912. u bioskopu „Kolarac“, gde su
nastupili Mileta Nedić protiv Ebera, boksera iz Mađarske. U posleratnoj
istoriji, naši bokseri osvajali su mnogobrojne medalјe na Olimpijadama,
Evropskim i Svetskim prvenstvima. Ističu se imena poput Pavla Šovlјanskog,
Koste Lekovića, Dušana Bogdanovića, Dragomira Vujkovića, Rajka Milića, Marijana
Beneša, Mate Parlova, Zvonka Vujina, braća Kačar i Dragomir Vujković.
ISTORIJSKI KONTEKST
„Boks bi mogao da bude velika metafora za jedno vreme nasilјa. Čak
nešto više: u trenutku kada svuda tikve cvetaju, kad mladi svet prerano umire,
izgleda da je etika jedino još na ringu moguća. Kada i to nestane, vreme straha
i nasilјa odnosi nove žrtve“.
Priča o beogradskom bokseru Ljubi
Sretenoviću (zvanom Ljuba Vrapče i Šampion), koja je otvorila temu nasilјa i
prvi put javno progovorila o logoru na Golom otoku, političkoj i policijskoj
torturi nad neistomišlјenicima, oživela je na sceni 6. oktobra 1969. i posle
pet izvođenja, intervencijom Josipa Broza, skinuta je sa repertoara.
Politički skandal, svojevrsna
“Rezolucija o Tikvama” i izjašnjavanje po komitetima o ovoj temi, zapravo su
označili početak otvaranja problema slobode govora, mišlјenja i izražavanja u
komunističkom režimu, a posledice koje su autori i umetnici angažovani oko
predstave snosili (u profesionalnom i životnom pogledu) danas su gotovo
nezamislive.
A šta je to toliko iznerviralo
doživotnog predsednika? Reč je o jednom turbuletnom događaju, raskidu između
dojučerašnjih ideoloških ljubavnika.
Informbiro (IB), Kominform,
Kominformbiro je predstavlјao prvu formalnu, međunarodnu organizaciju
komunističkih partija nakon raspuštanja Treće internacionale (Kominterna) tokom
II svetskog rata, a osnovan je 1947. Beše to toljaga u rukama arogantog i
sujetnog moskovkog brkajlije.
Na V kongresu Komunističke
partije Jugoslavije (KPJ) “Stalјinu je rečeno NE”. Tada je započeo surovi
progon svih onih za koje se sumnjalo da su simpatizeri Stalјina i SSSR-a, ali i
svih onih koji su bili trn u oku jugoslovenskom komunističkom režimu. Jedan od
njih bejaše i Dragoslav Mihailović.
Već sama činjenica da je roman “Kad
su cvetale tikve”, od svog pojavlјivanja 1968. godine do danas
objavlјen u trideseti i tri izdanja na srpskom jeziku i u dvadeset prevoda,
ukazuje na značaj koji ima u savremenoj, srpskoj književnosti.
Dušanovački bokser Ljuba
Sretenović postao je gotovo kultni lik posleratnih generacija, te je nesumnjivo
da je reč o delu koje je steklo slavu ne zbog vanliterarnih okolnosti, već
isklјučivo zahvalјujući svojim estetskim kvalitetima.
Dragoslav Mihailović rođen je 1930. godine u Ćupriji. Prvi
poluknjiževni rad, humoresku pod naslovom „Pismo“, objavljuje krajem 1957. u Ježevom
kalendaru. Zatim nekoliko godina sarađuje u novosadskom časopisu Letopis Matice srpske. Matica srpska
objavljuje 1967. i prvu njegovu knjigu, zbirku šest pripovedaka pod naslovom „Frede,
laku noć“, za koju dobija Oktobarsku
nagradu Grada Beograda. Opet, najpre u Letopisu, isti izdavač 1968. objavljuje
i drugu njegovu knjigu, kratki roman „Kad su cvetale tikve“. Treća knjiga,
„Petrijin
venac“, izdata 1975. godine, osvojila je „Andrićevu nagradu“. Roman „Čizmaši“ objavio je 1983. i za
njega dobio prestižnu Ninovu nagradu
kritike, a 1985. godine i Nagradu
Narodne biblioteke Srbije za najčitaniju knjigu godine.
Godine 1990. počeo je da
objavljuje i dokumentarno-publicističku knjigu u više tomova „Goli
otok“ (poslednji, peti tom objavljen je 2012. godine). Objavio je još
publicistička dela i naučne studije „Kratka istorija satiranja“ (1999), „Crveno
i plavo“ (2001), „Vreme za povratak“ (2006), „Majstorsko
pismo“ (2007), kao i dramu „Skupljač“ (2011). U polemičkim
tekstovima, izjavama i intervjuima osuđivao je dve državne koncepcije koju je
Srbija tokom XX veka zapatila: Jugoslaviju i socijalizam.
Izabrana dela su mu štampana dva
puta, u šest knjiga 1984. i u sedam knjiga 1990. godine. Osim pomenutih, dobio
je Kočićevu nagradu za životno delo,
„Račansku povelju“ za celokupno književno delo, Vitalovu nagradu za zbirku pripovedaka „Preživljavanje“, i mnoga
druga književna priznanja.
Za dopisnog člana Srpske
akademije nauka i umetnosti izabran je 1981, a za redovnog 1989. godine.
Boban Skerlić je završio Fakultet dramskih umetnosti u Beogradu. Film: “Šangarepo ti ne rasteš lepo”,
“Do
koske” i “Top je bio vreo”.
Pozorište: “Grobnica za Borisa Davidoviča” Danila
Kiša u Dadovu (korežija sa Radivojem
Andrićem), “Zmajovini pangalozi” Ivane Dimić i “Škola rokenrola” Milene
Depolo u Pozorištu Boško Buha, “Trpele”
sa Milenom Depolo i „Utpoljene
duše“ u Beogradskom dramskom
pozorištu.
Нема коментара:
Постави коментар