Beograd 9 - 13. jula 2018.
World Congress International Federation for Theatre Research – IFTR
SVET SE MOŽE PROMENITI DUHOM
SVE STVARI SU MEĐUSOBNO POVEZANE. NIŠTA NIJE SLUČAJNO.
Beograd ove godine predstavlja centar kulturne diplomatije sveta. U njemu će se po prvi put održati Svetski kongres Međunarodne federacije za pozorišna istraživanja (International Federation for Theatre Research – IFTR) od 9. do 13. jula 2018, u organizaciji Fakulteta dramskih umetnosti. Začet kao skup teatrologa, ovaj kongres se vremenom razvio i evolvirao u skup svih pozorišnih profesionalaca.
Predsednica Vlade Republike
Srbije Ana Brnabić pokroviteljka je održavanja Svetskog kongresa međunarodne
federacije za pozorišna istraživanja. Ovim se pokazuje značaj kulture i
projekata koji dovode do interdisciplinarnih znanja, što vodi bržem i sigurnom
kulturnom i društvenom razvoju.
Predsedavajuća Organizacionog
odbora Svetskog kongresa 2018. je Ivana
Vujić, rediteljka, redovna profesorka Fakulteta dramskih umetnosti i šef
Studio-Laboratorije izvođačkih umetnosti. Svoje izlaganje započela je pesmom sastavljenom od ključnih reči nasova predavanja. Prisetila se svojiih početaka s delom Aleksandra Popovića "Razvojni put Bore Šnajdera" koji je s 19 godina spremila za 25 dana s dvadesetak glumaca.
U najoštrijoj konkurenciji najvećih
gradova sveta i najelitnijih kulturnih i obrazovnih institucija,
Studio-Laboratorija izvođačkih umetnosti Fakulteta dramskih umetnosti u
Beogradu osvojio je organizaciju ovog izuzetnog događaja. Fakultet dramskih
umetnosti ove godine slavi 70 godina od svog osnivanja, te je izuzetna čast da
bude domaćin ovog svetskog kongresa koji okulja 54 zemlje i održava se svake četvrte godine. Do sada je održan u samo 12 gradiova. U Beogradu će biti prisutno preko 1000
učesnika – profesionalaca, teoretičara i praktičara pozorišta i izvođačkih
umetnosti. Kongres će svojim radom obogatiti i preko 80 volontera iz čitavog
sveta i i mesta Srbije. Biće organizovano 890 predavanja i 11 pozorišnih predstava i performansa, 23 radne grupe. Pri organizovanju ovog kongresa Fakultet dramskih umetnosti je sarađivao sa Fakultetom likovnih umetnosti koji je uradio dizajn.
Vujićeva je ocenila da će Svetski kongres biti značajna prilika
za srpske umetnike, profesore, studente za uspostavljanje kontakata i razgovor
o budućim zajedničkim projektima:
"Želja nam je da omogućimo studentima da upoznaju ljude
koji menjaju svet."
Tema ovogodišnjeg Svetskog
kongresa je: Pozorište i Migracija –
pozorište, nacija i identitet između migracija i nekretanja. Svetski
kongres pristupa temi pozorišta i migracije postavljajući pitanja:
Kako su
pozorište, izvođačke umetnosti i performans odgovorili na pitanja egzila,
raseljavanja, ali i Drugosti, kroz istoriju, ali i danas?
Kako se proces
migracije oblikovao i preoblikovao u brojnim političkim, društvenim, kulturnim
i umetničkim delima?
Dok ispijamo mešavinu hondoraško-indijske kafe saznajemo da će predavači i učesnici će iz različitih uglova sagledati ovu
temu – razmatraće se pitanja od intermedijalnosti u pozorištu do političkog
performansa, od kulture levice, inkluzije, kritičkog mišljenja do izvođačkih
izraza. Učesnici iz 54 zemlje sveta govoriće i diskutovati na temu migracija i
ne-kretanja, što predstavlja izuzetno koristan i snažan impuls promenama u
kritičkom i kreativnom mišljenju, kao i umetničkom stvaranju, istraživanju kroz umetničku praksu.
„Biće to
skup najvećih istraživača pozorišta na jednom mestu“, istakao je prof. Miloš Pavlović, dekan FDU konstatovajući da će se desiti na 70 godišnjicu FDU-a.
Ivan Medenica, pozorišni kritičar i umetnički direktor BITEF-a,smatra da ovakva manifestacija povećava kulturnu vidljivost Beograda i Srbije. On kaže, dolazi i s mladine i s mladoženjine strane, naime i u organizaciji je ovog kongresa, ali i kao njegov partner kao umetnički direktor Bitefa. Medenica će održati sesiju o japanskom pozorištu.
Ivana Vujić kao primer tranzitnog identiteta, migtranta apostrofira Mariju Antonetu (1755. -1793.) koja nikada nije u potpunosti bila prihvaćena u Francuskoj.
Ivan Medenica, pozorišni kritičar i umetnički direktor BITEF-a,smatra da ovakva manifestacija povećava kulturnu vidljivost Beograda i Srbije. On kaže, dolazi i s mladine i s mladoženjine strane, naime i u organizaciji je ovog kongresa, ali i kao njegov partner kao umetnički direktor Bitefa. Medenica će održati sesiju o japanskom pozorištu.
Ivana Vujić kao primer tranzitnog identiteta, migtranta apostrofira Mariju Antonetu (1755. -1793.) koja nikada nije u potpunosti bila prihvaćena u Francuskoj.
Predsednica Vlade Republike Srbije Ana Brnabić je na
konferenciji za novinare, održanoj povodom organizacije ovog događaja, uputila
čestitke organizatorima kongresa na tome što je Beograd u finalnom krugu
pobedio Šangaj i dobio retku priliku da bude domaćin manifestacije koja se
održava svake četvrte godine:
„Ponosna
sam na to što ste sa limitiranim resursima uspeli da pobedite mnogo veće od
vas, koji sigurno imaju i veću sistemsku podršku, što govori o vašem kvalitetu.“
Svoje izlaganje zaključila je napomenom da je kulturna diplomatija deo sveopšte, a da smo nju ispustili iz vida:
"Nikada nije bilo uspešnog društva, a da ono nije bazirano
na kulturi, obrazovanju, nauci i kreativnosti. To
je, kako je premijerka dodala, ona meka moć, koju sve pametne države koriste. Nadam
se da će moje pokroviteljstvo kao predsednice Vlade biti jasan signal kojim
putem idemo i šta su prioriteti ove vlade."
Da, podsetimo kulturna diplomatija u nas dešavala se tokom 60-tih godina dvadesetog veka s pojavom BITEFA. Medenica je nagovestio da bi i ITM mogao da u Beogradu održi plenarnu konferenciju.
Da, podsetimo kulturna diplomatija u nas dešavala se tokom 60-tih godina dvadesetog veka s pojavom BITEFA. Medenica je nagovestio da bi i ITM mogao da u Beogradu održi plenarnu konferenciju.
Na kongresu će učestvovati
najpoznatiji svetski teoretičari i praktičari kao što su: dr Marvin Karlson i
dr Džin Grejem Džons (SAD), dr Bišnuprija Dat, (Indija), dr Džanel Rajnelt
(Velika Britanija) Mivon Li (Južna Koreja), Hana Korsberg (Finska), dr Pol Re
(Australija), Milena Gras (Čile), dr Hajato Kosuge (Japan), Halid Amin
(Maroko), dr Elejn Eston (Švedska), Viki An Kremona (Malta), dr Kristofer Balme
(Nemačka), dr Stiven Vilmer (Irska), dr Boris Dausa Pastor (Španija) i mnogi drugi iz 54 zemlje sveta. Svetski
kongres posvetiće posebnu pažnju i mladim teoretičarima i praktičarima
pozorišta i izvođačkih umetnosti kroz Forum mladih istraživača.
Tokom petodnevnog kongresa, u
Beogradu će biti održan i niz paralelnih događaja - performansa, radionica,
predstava koje će Beogradu pokloniti učesnici svetskog kongresa. Sa druge
strane, Beograd će pripremiti show-case
domaćih predstava različitog žanra (ples, drama, performans) i na taj
način će se svetska izvođačka javnost upoznati sa našom pozorišnom i izvođačkom
kulturom.
Važan segment kongresa je i predstavljanje najnovijih svetskih izdavača iz oblasti pozorišta i izvođačkih umetnosti. Njima će se na ovom izlaganju pridružiti i veliki broj domaćih izdavača.
Budžet: Ministarstvo kulture 5 miliona dinara, grad 2 miliona.
Predstavićemo se sa sa četiri ostvarenja: "U ime gospoda",
pozorišta
Deže Kostolanji iz Subotice, plesnom predstavom "Magbet" Bitef
teatra, dva performansa (Vladana
Arsenijevića i Bojana Đorđeva, kao i Katalin
Ladik) o migrantima.
Važan segment kongresa je i predstavljanje najnovijih svetskih izdavača iz oblasti pozorišta i izvođačkih umetnosti. Njima će se na ovom izlaganju pridružiti i veliki broj domaćih izdavača.
Budžet: Ministarstvo kulture 5 miliona dinara, grad 2 miliona.
Organizacioni odbor kongresa čine
naši izuzetni umetnici i profesori: Predsednica Organizacionog odbora - redovni
profesor Ivana Vujić, rektor Univerziteta umetnosti mr Zoran Erić, dekan
Fakulteta dramskih umetnosti Miloš Pavlović, red. prof. Milena Dragićević Šešić
i red. prof. Ivan Medenica. Organizacioni tim kongresa u Beogradu čine studenti
doktorskih studija FDU, asistenti, docenti FDU, magistri FMU, docenti FLU, kao
i stručni saradnici Univerziteta umetnsoti.
Beograd tako ponovo postaje, ne
samo evropski centar ili centar koji spaja Istok i Zapad, već svetski centar
koji spaja i ostvaruje očekivane i neočekivane kontakte.
Podršku Svetskom kongresu, pored
pokroviteljstva premijerke Ane Brnabić, do sada su pružili i Ministarstvo
kulture i informisanja Srbije kao i Skupština Grada Beograda – Sekretarijat za
kulturu.
Partneri u realizaciji projekta su Bitef
teatar, Narodno pozorište u Beogradu, Filozofski i Filološki fakultet u
Beogradu, kao i Rektorat Beogradskog univerziteta i Muzej Jugoslovenske
kinoteke.
Više informacija o kongresu na
sajtu Federacije.
Program glavnih događanja
Svečano otvaranje Svetskog Kongresa Međunarodne federacije za
pozorišna istraživanja - Beograd 2018 biće upriličeno na Velikoj sceni Narodnog
pozorišta u Beogradu u ponedeljak 9, jula u 16 h.
Premijerka Ana Brnabić
govoriće na otvaranju, a posle nje sledi obraćanje predsednice IFTRa Džin
Graham Džons, kao i Ivane Vujić, predsednice Izvršnog odbora Svetskog konkresa
IFTR u Beogradu.
Na istoj sceni od 16:30-18h, Goran Stefanovski, dramski pisac
i profesor održaće prvo od 4 glavna predavanja na kongresu.
Koktel dobrodošlice, održaće se u Svečanoj sali Skupštine
grada Beograda u 19-20:30h
Osim redovnih prezentacija i predavanja učesnika po sesijama
(9-13 jula na Filozofskom fakultetu od 9-16h), glavna predavanja će biti odžana
10, 11 i 12. jula od 16-17.30h na Filološkom fakultetu u Sali heroja.
Ceremonija zatvarnja Svetskog kongresa održaće se u petak
13. jula u 17:30h na Filološkom fakultetu u Sali heroja.
Prateći programi
Tokom petodnevnog kongresa, u Beogradu će biti održan i niz
paralelnih događaja - performansa, radionica i predstava koje će Beogradu
pokloniti učesnici svetskog kongresa:
9. jul u 10-16h, Filozofski fakultet, Performans Susreti sa
Hamletom, u izvođenju englesko – belgijske trupe The Crew. Performans ispituje
osnovna Hamletovska pitanja – pitanja časti, etičnosti ljudskih postupaka kroz
VR (virtualnu realnost) i imerzivno iskustvo u pozorišnim okvirima.
11. jul od 13-14h, 17:30-18:30h i 12. jul od 11-13h: Atrijum
Narodnog muzeja, Performans
(Ne)Dodirnuto, britanske umetnice Anđele Vudhaus. Performans velike likovnosti
u kome je saradnik vizuelni umetnik Natanijel Rekov koji ispituje neđusobni
odnos tela izvođača i posetilaca.
11. jul u 21:30h, Svečana sala Jugosloveske kinoteke, Beogradska premijera dokumentarnog filma
Santiago (en) Vivo, čileanske rediteljke Marsele Oteise. Film se bavi uličnim
performansima (procesijama, šetnjama, ambijentalnim teatrom, cirkusom) u
Santjagu tokom Čileanskog internacionalnog festivala i istražuje uticaj uličnog
performansa na život grada i nacionalni identitet.
11. jul 21:30h, Dom omladine Beograda – Sala Amerikana,
predstava #14 Skyline, pozorišta KonicLab Thtr iz Barselone, španskih autora
Roze Sančez i Alana Balmana. Predstava spaja performans, ples, muziku,
audio-vizuelne umetnosti, skulpturu i tehnologiju kreirajući interakciju između
tela, zvuka i vizuelnog. Predstava istražuje budućnost sveta i naše planete
koju ljudi beskompromisno prilagođavaju potrebama profita.
12. jul u 19h, Dom omladine Beograda - Sala Amerikana, Mi
žene //: Pozor, performans indijskih umetnika Aste Gandi i Ankuša Gupte.
Performans se bavi pozicijom žene u Indiji kroz istraživanje koncepta tela,
požude i seksualnosi. Umetnice koriste tradicionalni i savremeni indijski ples
u istraživanju navedenih tema.
Beograd priprema show-case domaćih predstava različitog
žanra (ples, drama, performans) i na taj način će se svetska izvođačka javnost
upoznati sa našom pozorišnom i izvođačkom kulturom.
8. jul u 19h, UK Vuk Karadžić, predstava Dis_Sylphide, trupe
Per.Art, Novi Sad u saradnji sa Radnom grupom – Performans i invaliditet.
9. jul u 12:30h na Filozofskom fakultetu: izložba Pričam ti priču...iglom i koncem,
autora Tončija Vladisavića. Vez
migranata na različitom tekstilu.
9. jul u 21h, Narodno
pozorište u Beogradu: predstava U ime gospoda, beogradska premijera, pozorišta
Deže Kostolanji iz Subotice, režija Andraš Urban. Predstava je beskompromisna
anatomija današnih migratornih procesa i geopolitičkih strategija.
11. jul u 20h, UK Vuk Stefanović Karadžić, predstava Macbeth
u 4:48, režija Aleksandar Dunđerović, profesor na Univerzitetu u Birmingemu.
Macbeth u 4:48 je originalna 50-to minutna predstava koja predstavlja
adaptaciju Šekspirovog Magbeta i 4:48 Psihoze Sare Kejn.
13. jul u 11-16h, Dom omladine - Sala Amerikana, performans:
Maraton (Konje ubijaju, zar ne?), izvešće Adam Pantić, profesor Fakulteta
likovnih umetnosti.
13. jul u 18:30h, Jugoslovenska kinoteka, Tranzit Zona,
performans na temu migracija izvešće diva srpske avangarde, umetnica Katalin
Ladik.
U okviru pratećih programa održaće se predstavljanja knjiga i
predavanja naših gostiju:
11. jul u 19.30h, Jugoslovenska kinoteka - Svečana sala,
predstavljanje knjige Izvođenje apatridnosti u Evropi, profesora emeritusa Stivena
Vilmera, Triniti koledž Dablin, Irska
10. jul u 19h: Kulturni centar Beograda, galerija Artget,
predavanje: Imerzivna virtuelna realnost primenjena u pozorištu, Prof. emeritus
Masimo Bergamasko, Italija
U okviru pratećeg programa u prostorijama Filozoskog
fakulteta, biće postavljeni štandovi najznačajniji izdavači naučne literature u
svetu iz oblasti pozorišta i izvođačkih umetnosti: Blumsberi, Kembridž
Pres, MIT Pres , Pelgrejv i Rutlidž.
Njima će se pridružiti domaći izdavači.
Info pult će se nalaziti na I spratu Filološkog fakulteta.
Opširnije o pratećem programu Svetskog kongresa IFTR 2018
Nedelja, 8. jul 2018.
19h - Dis_Sylphide, predstava trupe Per.Art iz Novog Sada
Lokacija:
UK Vuk Stefanović Karadžić
U predstavi Dis_Sylphide fokusirali
smo se na istoriju nemačke plesne scene i na radove koji su tokom XX veka
nastali u Nemačkoj, a izvršili su snažan uticaj na svet plesa. Bavili smo se
koreografijama Hexentanz Meri Vigman iz 1926. godine, Kontakthof Pine Bauš iz
1978. i SelfUnfinsihed Gzavijea Le Roa iz 1998, koje su promenile samo
shvatanje plesa, koreografije i plesnog tela. Revolucionarno su odstupile od
plesnih normi svog vremena. U ovom radu najviše nas je zanimalo upravo
razmatranje procesa normativizacije u plesu, ali i u društvu u kojem živimo.
Ono što smo videli kao veliki potencijal za preispitivanje pozicije osoba sa
invaliditetom u plesu jeste način na koji se sve tri koreografije bave pitanjem
Drugog i stranog, odnosa pojedinca i društva i pitanjem identiteta. Kao grupa
umetnika sa i bez invaliditeta, želeli smo da reaktualizujemo ova pitanja i
tako intervenišemo u savremenu plesnu scenu danas, nudeći mogućnost umetnicima
sa invaliditetom da se na njoj pojave kao subjekti i akteri savremenog plesa.
Koncept i umetničko vođstvo: Saša Asentić
Umetnička saradnja i koreografija: Alexandre Achour i Olivera
Kovačević Crnjanski
Izvođenje: Natalija Vladisavljević, Jelena Stefanovska, Snežana
Bulatović, Dalibor Šandor, Marko Bašica, Frosina Dimovska, Dunja Crnjanski,
Alexandre Achour, Olivera Kovačević Crnjanski i Saša Asentić
Pesme: Natalija Vladisavljević
Dramaturške konsultacije: Marcel Bugiel
Umetnička asistencija: Frosina Dimovska
Saradnica za kostimografiju: Marina Sremac
Izvršna produkcija u Novom Sadu: Nataša Murge Savić
Koprodukcija: Kampnagel (Hamburg), Künstlerhaus Mousonturm (Frankfurt),
MIKUB e.V. (Berlin) i Per.Art (Novi Sad)
Podrška: Aktion Mensch i NPN Coproduction - Fund for Dance
21h - Projekcija filma Wongar,
rediteljke Andrijana Stojković
Lokacija: Jugoslovenska kinoteka
U jesen svog života, australijski
autor Wongar živi osamljenim životom u predgrađu Melburna. Život je proveo sa
Aboridžinskim plemenima na Severnoj teritoriji i bio je očevidac uništavanja
aboridžinskog načina života iskopavanjem uranijuma i nuklearnim testovima koje
je sprovodila vlada. Borio se protiv toga
pišući novinske članke i romane. Ali vlasti su ga progonile, deportovale i
pokušale da ućutkaju. Iako evropskog porekla, Wongar je živeo ravnopravno u
aboridžinskom plemenu: uzeo je abridžinsko ime i oženio se Aboridžinkom sa
kojom je imao dvoje dece. Sada živi sa svojih 6 dingoa za koje veruje da
predstavljaju duhove njegove aboridžinske porodice koju je tragično izgubio.
Trajanje: 60 min
Godina proizvodnje: 2018
Režija: Andrijana Stojković
Snimatelj: João Riberio
Montaža: Andrijana Stojković, M. Cem Öztüfekçi
Kompozitor: Vladimir Kolarić
Dizajn zvuka: Aleksandar Protić
Snimanje zvuka: Ben Travers
Izvršni producent: Jelena Stanković
Producent: Miroslav Mogorović
Snimatelj: João Riberio
Montaža: Andrijana Stojković, M. Cem Öztüfekçi
Kompozitor: Vladimir Kolarić
Dizajn zvuka: Aleksandar Protić
Snimanje zvuka: Ben Travers
Izvršni producent: Jelena Stanković
Producent: Miroslav Mogorović
© 2018 Art & Popcorn & All Inclusive Films
Druga projekcija dokumentarnog filma
Wongar biće 10. jula u 22h u Dvorani kulturnog centra Beograd.
Ponedeljak, 9. jul 2018
9-16h (izložba će biti otvorena za
publiku od 9. do 13. jula)
Zvanično otvaranje izložbe 9. jula u
12:30h
Izložba Pričam ti priču...iglom i koncem
Lokacija:
Filozofski fakultet (2. sprat)
Izložbeni radovi obuhvaćeni naslovom
Pričam
ti priču … iglom i koncem su rezultat kreativne radionice koju je koncipirao i sproveo CIMO
- Centar za istraživanje mode i
odijevanja iz Zagreba, unutar projekta Rehabilitacijskog centra za stres i
traumu ( RCT ) pod nazivom ‘’Kreacija,
afirmacija, integracija’’ koji se
odvijao u trajanju od 12 meseci (od januara 2016 do januara 2017).
Radionica kreativnog veženja koncem
na tekstilu trajala je 24 nedelje (od 24.11.2016. – 04.05.2017.) u prihvatilištima
za tražitelje azila u Kutini i prihvatilištu Porin u Zagrebu. Radionica je
okupila sudeonike u velikom broju, ženskog i muškog pola, uzrasta od 7 – 61
godine.
Ciljevi radionice, postavljeni u samome
naslovu (Kraecija, afirmacija, integracija), pokazali su se opravdanim i
motivirajućim, budući radionica veženja na tekstilu koristi postojeće
tradicionalne veštine sudeonika, uvodeći postupno i nove sadržaje. Metoda rada
je individualna: proveravaju se postojeće veštine uvodeći postupno kreativno
zahtevnije zadatke.
Osim (očiglednog) terapijskog
učinka, ostvaruje se višestrana komunikacija i jaka socijalizacija, a rezultati
govore o postignutom visokom stupnju veštine veženja dekorativnih i
funkcionalnih proizvoda koji potencijalno imaju i komercijalnu vrednost. Ono
što se pokazuje najvrednijim je svakako kontekst zajedništva u kojem se
razmjenjuju ali i spajaju različite kulturalne prakse u atmosferi stalnog
dijaloga.
Na kraju radionice javno se
prezentiraju realizovani radovi koji predstavljaju rezultat dijaloga i spajanja
različitih kulturnih vrednosti koje u kreaciji govore jezikom zajedništva.
Jezik kreacije pokazuje se i u ovome slučaju kao univerzalan i efikasan put
afirmaciji i integraciji.
Mentor projekta: Tonči Vladislavić
Suradnice: Lea Vene, Ivana
Čuljak
9-16h (otvoreno za publiku od 9-11.
jula)
Hamletovi
susreti, immersive VR performance by CREW
Lokacija:
Filozofski fakultet
Hamlet Encounters je dugoročni
projekat CREW u kojem istraživanje Hamleta uključuje iskustveni potencijal
imersivnih medija. Prvi rezultati ovog istraživanja su prototipovi iz naše
metodologije Live-VR proizvodnje. Ovo pokazuje napredak koji je CREW napravio u
izbegavanju bilo čega što podseća na kompjutersku igru, a istovremeno čini
vizuelni medij prostranijim i manje filmskim.
Kako bi bilo da uđemo u svet
Šekspirovog Hamleta? Kako bi bilo Hamletu da bude suočen sa dvadeset prvim
vekom? U mešovitom okruženju Hamletovih susreta CREW-a, možete proći među
akterima koji razvijaju proizvodnju Hamleta u Elsinore zamku. Istražujući nove
medije, istovremeno možete sagledati današnji svet kroz Hamletov senzibilitet.
Hamlet Encounters uključuje putovanje kroz vreme i prostor koji vas poziva da
se suočite i razmislite o etici delovanja. Kako Hamlet otkriva u Šekspirovoj
dramaturgiji, ništa ne činiti jeste zauzimanje pozicije. Šekspirskov Hamlet
predstavlja dinamičan senzibilitet koji se suočava sa trenutkom intelektualnog
i etičkog fermentiranja. Kome se može verovati? Šta učiniti u svetu lažnih
vesti u kojima ležišta o "stvarnosti" brzo nestaju? Da li uzmeš
oružje protiv mora problema i baciti ih na Mesec? Da li uzimate samoubistvo kao
izlaz? Uraditi ili ne uraditi: to je vaša odluka.
Tim: Eric Joris, osnivač CREW-a,
Shil Katenbelt, Aneta Mancevič, Robin Nelson, Joris Veidom, Urland Kolektiv
21h - Predstava U ime
Gospoda, pozorište Kosztolányi Dezsȍ
iz Subotice,
režija: András Urbán
Lokacija:
Narodno pozorište
Predstava je brutalno
politički nekorektna scenska akcija. Upotrebljava novu političku paradigmu –
smemo da budemo loši momci. Da li to znači da je pozorište “Kosztolányi” naglo
skrenulo na desno? Proverite.
Levo-liberalni koncept
ne postoji. Izmišljaju ga lenjštine i desnica, koja vapi za neprijateljem.
Predstava je odbrana judeohrišćanske…
to jest hrišćanske Evrope. Po cenu samouništelja. Po cenu uništenja
demokratije, kao jedinog vida društvene i ljudske slobode.
Cilj je gurati se
prema rubu.... Niko nije u pravu, samo mi. Naš način života je neprihvatljiv za
nadolazeću versku kulturu. Nema spasa. Sem obračuna sa onim drugim. I sa samim
sobom.
Izbeglice su dobre,
dok ih ne gledamo izbliza. Volimo ih, dok su zatvoreni u stare ciglane kao
ilegalne prihvatne centre. Dok nas ne koštaju. Islam nam prija dok letujemo u
Egiptu.
Nema više tolerancije.
Došlo je vreme da prihvatimo sebe onakvima kakvi jesmo.
Predstava, na granici
Evrope, baš na mestu gde se nalazi čuvena mađarska ograda, sukobljava dve
velike religijske kulture... Koje se prave da se ne poznaju... I koje se ne
poznaju, sve dok se ne ugledaju kroz nišan snajpera. Ni mi ih ne prepoznajemo.
Dok nam ne uđu u spavaće sobe.
Utorak, 10. jul 2018.
Lokacija:
Kulturni centar Beograd - Galerija Artget (prvi sprat)
Tehnologije virtuelne realnosti,
koje su srž istrazivanja Laboratorije perceptivne robotike Scuola Superiore
Sant'Anna iz Pize, mogu se primijeniti u mnogim područjima ne samo predavanja
već i pozorišne predstave. Od sada moramo ići dalje od onoga što je
jednostavno scenografska dimenzija ovih tehnologija. Imamo niz eksperimenata
koji su u toku, u mogućnosti smo da idemo i eksploatišemo transformacione
vrednosti virtuelnih okruženja i povećane stvarnosti da promenimo subjektivno
iskustvo izvođača, glumca ili aktera. Ovo očito ima veoma veliku vrednost u
pogledu nastave, ali i za iste performanse, tj. u realnom vremenu tokom samog
nastupa. Međutim, mi smo potvrdili da postoje i druge linije budućih
istraživanja; naročito jedan od onih koji se koriste u upotrebi tehnike, već
dve do tri godine, veštačke inteligencije u pogledu realizacije virtuelnog
poretka glumca, pogotovo govorimo o virtuelnim ljudima koji se mogu porediti na
virtuelne glumce. Druga stvar, uvek na obrazovnom nivou, je mogućnost
korišćenja ovih tehnologija za kreiranje i kontrolu udaljenih akcija, koja se
stoga ne odvijaju fizički u istom prostoru, tako da mislim da budućnost može uključiti
deljenje više fizičkih prostora geografski raspoređenih u prirodno virtuelno
okruženje.
21h – Plesna predstava Magbet, Bitef teatar iz Beograda
Lokacija:
Dom omladine
Plesna predstava Magbet, nastavak je
repertoarske politike Bitef dens kompanije, koja ima za cilj da publici
predstavi nove pravce razvoja plesnog teatra, kroz koreografske inscenacije
velikih dela svetske književnosti. Do sada su realizovani Šekspirov Otelo,
Danteova Božanstvena komedija, Molijerov Don Žuan, Aristofanove Ptice…
Koreografija predstave Magbet
poverena je mladom koreografu Milošu Isailoviću, koji je u Bitef dens kompaniji
ostvario veliki broj izuzetnih igračkih uloga, a za svoju prvu koreografsku
postavku Dunjaluk u produkciji Bitef teatra, dobio je nagradu Dimitrije Parlić.
I u ovoj plesnoj postavci, baziranoj
na klasičnom dramskom konceptu, Magbet će biti samo idejno polazište za razvoj
autorovog viđenja savremenog sveta, u kontekstu atmosfere koja vlada u ovom
čuvenom Šekspirovom delu - to je mračni svet zavere, zločina, psiholoških
devijacija, vlastoljublja, strasti…
Savremeno koreografsko tumačenje
Magbeta nudi pregršt scenskih mogućnosti. Lik Ledi Magbet uvek je izazivao
posebnu pažnju, a svakako vrlo je atraktivna i pojava tri veštice, koje će, kao
i svi ostali likovi, biti vizuelno uklopljene u vanvremenski okvir, pružajući
publici osećaj modernosto, savremenosti i nadasve univerzalnosti Šekspirovih
ideja.
Predstave: BDK Predstave
Izvodi: Bitef teatar i Centar za kulturu Tivat
Izvođači: Miloš Isailović, Dejan Kolarov, Ana
Ignjatović-Zagorac, Nataša Gvozdenović, Tamara Pjević, Jelena Bulatović, Miona
Petrović i Branko Mitrović
Reditelj na predstavi: Luka Mihovilović
Plesna predstava: po motivim drame Vilijama Šekspira
Koreografija: Miloš Isailović
Kompozitor: Draško Adžić
Dramaturgija: Jelena Kajgo
Scenografkinja: Jasmina Holbus
Kostimografkinja: Slavna Martinovic
Izvršna produkcija: Jovana Janjić i Vojislav Kaluđerović
Foto i dizajn: Slavica Dolašević
Sreda, 11. jul 2018.
11. i 12. jul, performans će se
održati u atrijumu Narodnog muzeja (Ne)dodirnuto, saradnja koreografkinje Anđele
Vudhaus i vizuelnog umetika Natanijela Rekova i plesačice Vanie Papadeli i
Martine Konti
Lokacija:
Narodni muzej u Beogradu
(Ne)dodirnuta je jedinstvena i
ambiciozna instalacija koja obuhvata dve performativne skulpture. Svako
istražuje istovremena iskustva (i kontradikcije) intimnosti i distance. Oba
impliciraju publiku na različite načine. U Narodnom muzeju u Beogradu javnost
će imati priliku da vidi skulpturu horizontalne izvedbe.
Ovaj rad predstavlja staklenu
platformu na koju su posetioci pozvani da hodaju. Potopljeni ispod su dva
izvođača, čije prisustvo se otkriva u zavisnosti od promene svetlosti, a
publika ih gleda odozgo. Ovo izmeštanje ponovo artikuliše odnos između izvođača
i publike. Rad je inspirisan radom južnokorejskog umetnika Do-Ho Suh's “Pod”
(1997) gde se posetioci pozivaju da hodaju na staklenoj površini pod kojim se
nalazi veliki broj malih figura.
Ovaj čin
naglašava dijalektiku između zloupotrebljene moći i moći ljudskog kolektivnog
delovanja. Ponovo zamišljamo ovaj dijalog kao živi događaj u kojem ranjivost
površine kože uzdiže telo, a gde se oseća neizvesnost proizašla iz situacije u
kojoj se svi prisutni nalaze. Realnost razdvajanja ukazuje na dodir koji nema
posledice, a ipak dodir ili hodanje preko površine tela pokreće utičući na
pojmove moći, kontrole i moralne (ne)sigurnosti.
19:30h – Promocija knjige i
diskusija: Performing Statelessness in
Europe Stiva Vilmera (Palgrave
Macmillan, 2018)
sa Marvinom Karlsonom, Silvioma Jestrović i Stivom Vilmerom. Moderator: profesorka
Ivana Vujić.
Lokacija:
Jugoslovenska kinoteka
Marvin Karlson i Silvija
Jestrović će diskutovati kako se njihov rad i iskustvo odnose na temu ove
knjige, a Stiven Vilmer će govoriti o strategiji koja stoji iza nje.
Performing Statelessness in
Europe ispituje performativne strategije koje osporavaju nacionalističke
predrasude u zastupanju uslova izbjeglica, bez državlje i obespravljenih. U
svetlu Evropske unije koja ne uspeva da pronađe političko rešenje trenutne migracione
krize, razmatra niz umetničkih dela koji su osporavali nedostatke vladine i
transnacionalne prakse, kao i inovativne napore migranata i njihovih domaćina
da zamisle i izgrade novu budućnost. U njemu se govori o raznovrsnoj vrsti
performativnih strategija, prelaskom iz razmatranja nedavnih adaptacija grčke
tragedije, na performanse koji koriste fiktivnu identifikaciju, dokumentarne
drama, imersivno pozorište, prekomerno identifikovanje i subverzivnu
identifikaciju, nomadizam i politički aktivizam. Ova blagovremena studija će
biti interesantna za one koji su zainteresovani za pitanja bez državnosti,
migracije i problematičnu ulogu nacionalnih država.
Macbeth at 4:48
Wednesday,
July 11, 20:00
Venue:
UK Vuk Stefanović
Karadžić
*free entrance for IFTR delegates
Magbet u 4:48 je originalna 50-to minutna indivudualna izvedba koja
predstavlja adaptaciju Šekspirovog Magbeta
i 4:48 Psihoze Sare Kejn. Performans
kao zabava sa publikom koja se razvija u Magbet i priznanje Lejdi Magbet o
događajima koji su ih odveli u sopstevno uništenje. Magbet u 4:48 istražuje migraciju dramskog teksta u
instalaciju/živi umetnički događaj, u kom je narativ fragmentovan i prezentovan
kao
Komad su kreirali Aleksandar
Dunđerović i Stefana Simsa (koji nastupa) i dizajnirala je Marija Sančez.
Prethodne verzije projekta koji će biti premijerno izveden u Beogradu su
prikazane u Madridu (Muzej savremene umetnosti kraljica Sofija), Španiji i
Birmingemu (Centar umetnosti Centrala), UK.
Macbeth at 4:48 explores migration of dramatic texts into installation / live art events, in which the narrative is fragmented and presented as a multi sensorial aesthetic journey.
Venue:Yugoslav Film Archive
Santiago (A)live je dokumentarac koji istražuje scengrafsku propustljivost
Santijaga, u Čileu, tokom uličnih performansa u okviru Internacionalnog
pozorišnog festivala Santijago a Mil (FITAM) između 2012 i 2015. godine.
Dokumentarac razjašnjava kako na kraju lokacija i posmatrači informišu
stvaranje značaja pozorišnih dešavanja, kroz uključivanje kontekstualizovanog
urbanog prostora u kom se izvode performansi. Film obuhvata intervuje nastale
tokom pet godina sa izvođačima iz različitih zemalja, poput Čilea, Peru,
Španija, Francuska i Poljska, i snimke preko dvadeset uličnih performansa,
uključujući šetnje, procesije i zvučna putovanja raznih trupa, kao što su
Clowns the Shakespeare iz Brazila, La Patriótico Interesante iz Čilea,
Compagnie Off iz Francuske i Antigua I Barbuda iz Španije, kao i mnogi drugi.
Trajanje: 40 minuta
Jezik: španski, dostupan engleski
titl
21:30h - #14 Skyline, performans Konic Lab pozorišta iz Barselone
Lokacija:
Dom omladine
Skyline je živ projekat
umetnosti, u kojem performans, ples, muzika, audio-vizuelni, skulptura i
tehnološki uređaji dizajnirani od strane Konic-a konvergiraju u živom telu -
zvučno-grafičke interakcije.
U Skyline, Konic Thtr zauzima
kritički stav o novim tehnikama moći, koji otvaraju vrata u sferu psihike i
tako postižu da se muškarci i žene predaju po svojoj volji strukturi
dominacije. U ovom sistemu, baš kao digitalni Big Brother, postavljena je neka
vrsta obrnutog panoptikona, u kojoj se pojedini posuđuju da se posmatraju i
ograničavaju unutar sopstvenih ličnih opisa. Sistem u kojem subjekti slobodno
učestvuju u nametanju ograničenja u njihov život, obično su nesvesni za svog
izlaganja. Skyline istražuje ovaj koncept psihološke politike s snagom i
krhkosti poezije, i pomoću muzike, vizuelnih ostvarenja, performansi i
skulpture.
U izvođačkom prostoru je podignut
skulpturalni element za projekciju svetlosti i slika prostor. U skladu je sa
arhitekturom dela, prozirnim zidom koji definiše dve odvojene oblasti za
akciju, prostor koji je spreman za istraživanje binomijala prirodnih/veštačkih,
individualnih/društvenih, psiholoških/fizioloških koje će dati značenje
performansu, poeziji, plesu i muzici.
Skiline je plesni susret ljudi
koji ne mogu dodirnuti jedno drugo, ali će sa daljine komunicirati
posredovanjem komunikacionih tehnologija. Umreženi i ukršteni narativ koji se
razvija kroz telo i različite tehnološke uređaje koje je Konic lab razvio za
komad.
Četvrtak, 12. jul 2018.
12:30 An Untimely
Book – book promotion
Venue: Yugoslav Film
Archive
The publication will be presented by Marijana Cvetković, Ana
Vujanović and Ana Letunić.
An Untimely Book is a collection
of essays produced during the Critical Practice (Made in Yugoslavia) programme,
an educational and collaborative platform for supporting the development of
critical discourse on performing arts in the region. Taking the topic of
crisis, the publication collects texts which approach the term from a variety
of angles: political, economic, ecologic; and try to function as proactive
propositions how to live and work in times of normalised crisis. The
contributions are authored by participants of the third programme cycle:
Alexandra Balona, Nassia Fourtouni, Aleksandar Georgiev, Nina Gojić, Ana
Letunić, Ellen Soderhult and Aniko Szucz.
The publication is part of the
Critical Practice (Made in Yu) programme realized as collaboration of
Lokomotiva – Centre for New Initiatives in Arts and Culture in Skopje, Station
Service for contemporary dance in Belgrade, and Nomad Dance Academy in the
frame of Life Long Burning project
19h – Performans We Women //: Trigger Warning indijskih
umetnika Aste Gandi i Ankuša Gupte
Lokacija:
Dom omladine
Telo je arhiv pamćenja i
prosvetljuje ga svesno/podsvesno. Svaki gest, svaka tišina, svaka slika ima
život. Ovaj rad je ispitivanje subjektivnosti i kretanja. Sećanja su lična,
ali istorija se deli. Ove istorije prelaze u slike, ali žive u pokretima.
Zapravo, toliko su gusto prepletena da ne znamo da li je pokret vuče lične i
deli ih ili da ih dalje vezuju. Ono što znamo je da telo želi. Da li je ta
želja društveni konstrukt? Da li telo reaguje na najmanju provokaciju, ili telo
provocira?
Preispitujemo koncept samog tela, uvodeći digitalne pejzaže i
virtuelne slike koje razgovaraju, bore se i pregovaraju jedni s drugima,
stvarajući složeno iskustvo. Trigger warning nije ono što vidite, jer slike ne
zahtevaju diskreciju - oni vas ne uznemiravaju, oni nisu grafičke; ali usred
proliferacije pokreta u ovoj izvedbi, ne znamo koji će vas uznemiri, uvrediti,
pokrenuti vas.Predstava ima pet epizoda - oni
nisu delovi slagalice, već su vizije stalne promene krajolika - san o
neverovatnom snu, znoja koji nikada ne zaustavlja Sizifa.
Aastha Gandhi: koreograf, izvođač
Ankush: dramaturg, muzički umetnik
Shivani Monga, Najmus Saqib: video
instalacija, menadžeri produkcije
Deepa Dharamadhikari: dizajn svetla
Nimit Gandhi: publikacija, grafički
i scenski dizajn
Nitendra Singh, Neal Karthik: kamera
i grafika
Abbas Shamael Rizvi: poezija i
glasovni umetnik
Petak, 13. jul 2018.
11-16h - Maraton (omaž filmu Konje
ubijaju, zar ne?), performans Adama Pantića
Lokacija:
Dom omladine (Sala Amerikana)
Krug je ontološka forma sačinjena od
smisla i besmisla. Čitav život čovek gazi ovim putem tražeći odgovor na suštinsko
pitanje. Svakome je odgovor napisan na dnu duše. Malo ih je koji ga pročitaju.
Svakoga dana sve vekove gledamo ljude koji prelaze ogromna rastojanja u potrazi
za smislom, a bežeći od besmisla.
Njima je posvećen ovaj rad.
Rad Maraton je konceptualno neodređen
i otvoren. Njegova poetska linija je jedino čista i određena. Ona spaja tri
istorijska perioda i tri socijalna konteksta.
Period Antičkog koncepta žrtvovanja pojedinca, period zrelog kapitalističkog žrtvovanja pojedinca i današnje vreme koga upravo određujemo i
pojedinca koji nije ni žrtva jer je potpuno razpersonalizovan pa tako ne
zadovoljava sve kriterijume ove psihološko-socijalne kategorije.
Formalno likovno, rad je citat
kultnog filma sa kraja šezdesetih They Shoot Horse’s, Dont They? (Konje
Ubijaju, Zar ne?). Ovaj film je prvo umetničko delo koje mi je postavilo ovo
važno životno pitanje: Šta je smisao
života? Svojim Maratonom u radijusu
sobe u kojoj sam započeo život[1]
želim da ovu binarnu špekujaciju pretvorim u jedno stanje duha, bez izrazito
pozitivne ili izrazito negativne recepcije.
’’Ne postoji stanje koje ne može
da se oplemeni ili delom ili patnjom’’ Gete.
U produkcijskom smislu sam takođe
napravio rez i ukinuo sve formalne
zahteve da rad bude izveden. Jedini uslov je da budem živ na dan izvođenja.
Telo-Prostor-Vreme su elementi rada.
Ako se nekome rad učini besmislen,
neka se zapita koliko je tek besmisleno to što sam radi.
18:30h – Tranzit Zoon, performans Katalin Ladik
Lokacija:
Jugoslovenska kinoteka
Događaj na “ničijoj zemlji” među
žičanim ogradama i visokim zidovima, ali ponajpre se dešava u nama samim. Boravakom
u “ničijoj zemlji” čovek gubi svoju ljudskost, i pretvori se u životinju.
[1] Moj
predhodni rad Mira i Mile (tragedija)
izveden je u kavezu 3x3 metra i visine 2,20 metara, što su originalne dimenzije
kuće (sobe) u kojoj su moji roditelji počeli bračni život.
Биографије чланова Извршног одбора ИФТР и главних предавача на конференцији
Др Марвин Карлсон/Dr Marvin Carlson
Др Марвин Kарлсон је амерички
театролог, професор нa Њујоршком градском универзитету (City University of New
York). Предаје Театрологију, Компаративну књижевност и еминентни је стручњак је
за Блиски исток. Докторат је стекао у области позоришта и драме, а његова
истраживања су базирана на теорији драме и историји западноевропског позоришта
и драмске књижевности, посебно 18., 19. и 20. века. Стручњак је за арапско позориште. Предавао је и на
Универзитету Walker-Ames у Вашингтону, члан је
Института за напредне студије на Универзитету Индиjана, гостујући
професор на Freie Universitat у Берлину и почасни доктор на Универзитету у
Атини. Поред тога, он је и професионални амерички глумац. Носилац је
најпрестижнијих награда међу којима су: ATHE Career Achievement Award, George
Jean Nathan Prize, Barnard Hewitt Prize, George Freedley Award, Edgar Rosenblum
Award, kao i Oscar G. Brockett Prize. Његова најпознатија књига, Теорије о
позоришту (Theories of the Theatre,1993), преведена је на седам језика, док је
књига Прогоњена позорница (The Haunted Stage, 2001) освојила престижну награду
Callaway Prize. Најновија Књига професора Карлсона носи наслов Хамлетово
разбијено огледало: позориште и стварност (Hamlet's Shattered Mirror: Theatre
and the Real, 2016)
Ове године обележава 30 година од првог доласка у Београд (1988.). Његов сним Џефри, као 15-годишнјак написао је оперу о побуни у Трстенику због великих пореза у време владавине Обреновића. Комад је игран у америчким позориштима. Џефри је завршио студије српског и руског језика. Марвин Карлсон доноси са собом ноте ове опере, те се очекује да се она изведе на некој од српских сцена.
Ове године обележава 30 година од првог доласка у Београд (1988.). Његов сним Џефри, као 15-годишнјак написао је оперу о побуни у Трстенику због великих пореза у време владавине Обреновића. Комад је игран у америчким позориштима. Џефри је завршио студије српског и руског језика. Марвин Карлсон доноси са собом ноте ове опере, те се очекује да се она изведе на некој од српских сцена.
Др Џин Грејем-Џоунс/Dr Jean Graham-Jones
Др Џин Грејем Џоунс предаје
Шпански језик, иберијску и латино културу и Студије позоришта и Компаративну
књижевност на Универзитету у Калифорнији. Специјализовала се за савремено
колонијално латино-америчко (посебно аргентинско) позориште и перформанс. Објавила
је велики број стручних публикација и превела на енглески језик двадесетак
представа аргентинских уметника. Професор Грејем-Џоунс је председница (2015-19)
Међународне Федерације за позоришна истраживања и бивши уредник часописа
Theatre Journal. Тренутно ради на два књижевна пројекта: едицији сценарија,
перформанса, интервјуа и других текстова
о раду Лоле Ариас, позоришне уметнице из Буенос Аиреса, а припрема и
монографску студију о изазовима превода савременог перформанса, засновану на
њеним искуствима у науци, преводилаштву, режији и глуми.
Др Бишнуприја Дат/Dr Bishnupriya Dutt
Др Бишнуприја Дат је стручњак за
Историју позоришта, Позоришну критику, Феминистичке теорије у позоришту и
перформансу, Марксистичке културне теорије и Популарну културу. Предавала је на
Одсеку за журналистику и масовну комуникацију на Унивезитету у Калкути
(1989-2000), а од 2011. године је
ванредни професор на Џавахарлал Нехру Универзитету у Њу Делхију (SAA JNU), где
предаје Студије извођачких уметности. Режирала је и наступала у преко 50
представа са People's Little Theatre из Калкуте. Иницирала је и остварила
значајну међународну сарању са Универзитетом у Ворвику, у оквиру петогодишњег
програма који је резултирао организацијом две конференције, бројним
публикацијама и другим врстама сарадње, попут интерактивног истраживања
заједничких методологија наставе и креирања нових формата.
Др Илејн Естон7Dr Elaine Aston
Др Илејн Естон је професор
Позоришних студија на Ланкастер
универзитету у Енглеској и почасни доктор на Универзитету у Стокхолму. Објављује стручне радове у области феминизма, позоришта и теорије
перформанса. Њена прва монографија о Сари Бернар, појавила се 1989, а следиле
су је су бројне књиге: Феминизам и позориште (1995); Феминистичка позоришна
пракса (1999); Феминистички поглед на енглеску сцену: Жене драмски писци,
1990-2000 (2003) и многе друге; Она је коаутор веома значајне књиге о театарској семиотици: Позориште као
знаковни систем (1991), а била је уредник и коуредник великог броја збирки
текстова британских аутора. Илејн Естон је оснивач радне групе за феминистичка
истраживања у оквиру ИФТР, заједно са
Сју Елен Кејс. Била је уредник часописа IFTR Јournal Theatre Research
International (2010-2012), била је потпредседница ИФТР-а задужена за публикације
и интернационализацију.
Др Хана Корсберг/Dr Hanna Korsberg
Др Ханна Корсберг предаје
Истраживање извођачких уметности на Универзитету у Хелсинкију од 2008. године.
У својим научним истраживањима је фокусирана на однос између позоришта и
политике у Финској и то је тема којом се бавила у две објављене монографије. Аутор
је више научних чланака о историји
позоришта, историографији и перформансу. Активна је чланица ИФТР у оквиру Радне
групе за историографију од 2001. године, чланица Извршног Одбора у периоду од
2007- 2015 и потпредседник током 2015-2019. Била је члан Саветодавног одбора за
часописе Contemporary Theatre Review и Nordic Theatre Studies.
Др Тим Вајт/Dr Tim White
Др Тим Вајт је тренутно водећи
професор на Студијама за позориште и перформанс на Универитету у Ворику, док је
претходно предавао на Central Saint Martins у Лондону. По завршетку студија
енглеске књижевности у Бирмингему, магистрирао је театрологију на Универзитету
у Ланкастеру. Након вишегодишњег рада као сценски техничар у позоришту у
Бирмингему, добио је државну стипендију
за завршетак докторске дисертације на Универитету у Ворику коју је одбранио
1994. Тренутно на истом универзитету предаје модуларне предмете који се односе
на Примењени видео, Експерименталну музику, Перформанси са храном и Онлајн
перформанс. Био је руководилац дипломских студија, координатор заједничких студијских програма и
председавајући у Kомитету ИФТР. Oснивач
je Радне групе за перформанс на јавним местима у оквиру ИФТР.
др Крис Колинс/Dr Chris Collins
Др Крис Колинс је професор
драмских уметности на Универзитету у Нотингему. Бави се истраживањем перформанса као инструмента за инсценацију
култура и успомена које су доминантна култура и друштво заборавили. Тренутно је
фокусиран на истраживање употребе памћења у контекстуализацији историјских хегемонија
као и јачање заједничких односа и облика нових заједница на различитим
просторима и на различитим местима.
Објавио је бројне публикације везане за ирско позориште, нарочито за
дела ирског драмског писца Ј.М. Сингеа. Ради као глумац, редитељ и драматург.
Координира бројне радионице везане за
позориште заједнице. Своје богато искуство примењује у предавањима и на радионицама о колективном
памћењу са различитим угроженим групама - од рада са затвореницима, до рада са децом и младима са хроничним болестима
и хендикепом.
Др Пол Ре/Dr Paul Rae
Др Пол Ре је професор на
Универзитету у Мелбурну, где предаје Теорију савременог светског позоришта и
Теорију извођачких уметности у југоисточној Азији. Члан је Међународне
асоцијације позоришних критичара, Сингапур, Асоцијације за студије извођачких
уметности (Performance Studies international – PSi) и члан Међународне федерације за позоришна
истраживања – ИФТР. Он је научник у области позоришта и филмски уметник. Стигао
је у Мелбурн 2014. године, након што је провео седамнаест година у Сингапуру.
Од 1997. године је уметнички директор позоришне групе Spell#7, а од 2007.
године је доцент на Националном
универзитету у Сингапуру нa програму позоришних студија. Аутор је књиге
Позориште и људска права (2009) као и
бројних чланака о теорији перформанса и савременом театру у југоисточној Азији
и шире. Он је уредник часописа Theatre
Research International, а тренутно завршава књигу Реално позориште: есеји у
искуству (Real Theatre: Essays in Experience).
Јан ван Гетем/Jan Van Goethem
Јан ван Гетем је мастер
библиотечких наука и музиколог. Он је већ 23 године на месту директора архива и
збирке Краљевске опере Ла Монај у
Бриселу (Royal Opera House La Monnaie/De Munt), а од 2012. године и председник Међународне асоцијације
библиотека и музеја извођачких уметности СИБМАС (International Association of
Libraries and Museums of the Performing Arts - SIBMAS).
Dr Милена Грас/Dr Milena Grass
Др Милена Грас Клеинер је
преводилац и позоришни аналитичар, магистар латиноамеричких студија и доктор
књижевности са Католичког универзитета у Чилеу (Universidad Católica de Chile).
Специјалност су јој Позоришне студије, Методологија истраживања и превођење.
Објављује преводе драмских дела и књига о теорији позоришта, чилеанској
историји и судској пракси. Као позоришни аналитичар, учествовала је у
различитим уметничким истраживачким и креативним пројектима који се баве
међусобним односима позоришта и ритуала,
историје и сећања. На предавачком плану, специјализовала се за методологију
уметничког истраживања и на ту тему је објавила књигу Истраживање позоришних
процеса. Упутство за употребу (2011). Поред тога, објавила је више научних
чланака о односу позоришта и сећања, како у Чилеу тако и у другим земљама. Од
2008. до 2014. године била је директор позоришне школе. Тренутно координира
пројекат Историја и сећање новијег чилеанског позоришта између 1983. и 1995.
године: критичка анализа конструкције канона и његових изузетака.
Dr Анет Арландер/ Dr Annete Arlander
Др Анет Арландер је уметник,
истраживач и педагог, један је од пионира финског перформанса и уметничког
истраживања, професор извођачких уметности. Школовала се за позоришног
редитеља, има мастер из филозофије и докторат из позоришних и драмских
уметности. Арландер је први добитник доктората на Позоришној академији у
Хелсинкију (1999). Од 2001. године предаје Извођачке уметности са теоријом на
мастер програму за извођачке уметности и теорију. Она је шеф истраживачког
одсека у Центру за истраживачку уметност на Позоришној академији Универзитета у
Хелсинкију, где предаје технике уметничког истраживања. Истовремено је
гостујући професор на Стокхолмском универзитету уметности. Она је главни
истраживач на пројекту Финске академије: «Како радити ствари из помоћ
перформанса» (2016-2020). Члан је редакције часописа Journal for Artistic
Research, члан је Извршног одбора ИФТР и кооснивач Радне групе за уметничка
истраживања (PSI). Арландер је професионално фокусирана на уметничка истраживања у перформансу, извођење
перформанса у различитим просторима и окружењима уз емитовање снимљеног гласа,
употребу видеа и примену екологије.
Др Борис Дауса Пастор/ Dr Boris Daussà Pastor
Др Борис Дауса Пастор је професор
на предмету Теорија и историја позоришта на Институту за позориште у Барселони.
Дипломирао је драмску уметност на Институту за позоришне студије 1999. године.
Мастер студије драмских уметности завршио је у Њујорку, као и мастер студије из
филозофије. Специјализовао се за теорију и историографију позоришних и
перформативних студија. Он је помоћник редитеља и асистент за покрет у
позоришној компанији Dei Furbi. У домену
наставе, у периоду 2007-2011 био је
асистент и организатор међународног пројекта "Међународни студијски
програми у Индији" за проучавање
традиционалних позоришних форми 2008-2011, на Колеџу у Бруклину. Предаје на
предметима: Глумачкe интерпретације, Увод у позориште и Азијско позориште.
Објавио је књигу Приручник за обуку у
Катхакали плесу, као и бројне академске чланке о различитим истраживањима. Он
је члан ИФТР и активни учесник Међународне академске позоришне заједнице.
Др Хајато Косуге/Dr Kosuge Hayato
Др Хајато Косуге, је професор на
Кејо Универзитету у Јапану, Факултет за науку и технологију, Одсек за стране
језике и либералну уметност. Он предаје стране језике, Либералне уметности,
Естетику, Студије уметности и Европску књижевност. Основне и мастер студије
стекао је из енглеске књижевности, а докторирао
је 1993. године. У својим истраживањима заинтересован је за јапанску
underground сцену шездесетих и седамдесетих година, са фокусом на Буто. Укључен
је у рад архива (Hijikata Tatsumi Archive) у Центру за уметност Универзитета
Кејо и ради као истраживач у Институту за дигиталне медије и садржаје на истом
универзитету. Поред осталог,
специјализирао се енглеску Тјудор драму која се углавном базира на
Шекспиру. Гостујући је професор на Кембриџу и
Станфорду.
Др Халид
Амин/ Dr Khalid Amine
Др Халид Амин предаје на предмету
Студије извођачких уметности на Факултету за писма и хуманистичке науке у Мароку (Faculty of Letters and Humanities
at Abdelmalek Essaadi University). Такође је
виши научни сарадник на Институту за студије перформанса на Freie
Universität у Берлину. Добитник је Хелсиншке награде Међународне федерације за
истраживање извођачких уметности за 2007. годину. Од 2006, оснивач је и председник Међународног
центра за студије извођачких уметности у Тангеру (ICPS , Tangier). Међу објављеним
књигама треба поменути: Након Брехта (1996), Мароканско позориште између истока
и запада (2000), Поља тишине у мароканском позоришту (2004), Драмска уметност и
мит о пореклу: Поља тишине (2007), итд. Објављује публикације у међународним
стручним часописима попут: TDR, Theatre Journal, Documenta, Etcetera, Journal
of Middle Eastern and North African Intellectual and Cultural Studies, FIRT
Journal и многим другим. Тренутно сарађује са уваженим професором Марвином
Карлсоном као коаутор књиге под називом Позориште у Северној Африци: перформативни
наступи у Мароку, Алжиру и Тунису, коју ће се објавити Palgrave, а уређују је
Џ. Рајнелт и Б. Синглтон.
Др Прартана Пуркајаста/ Dr Prarthana
Purkayastha
Др Прартана Пуркајаста je
професорка Плеса на Одсеку за драму, позориште и плес у Центру за азијско
позориште и плес. Докторирала је Студије плеса на Универзитету Роухемптон
(2008). Њена монографија Индијски модерни плес, феминизам и транснационализам
објављена је у серији Palgrave 2014. године и након тога је освојила две
најпрестижније награде у тој области, најпре од Удружења научника плесне
историје (de la Torre Bueno Prize) 2015. годинe, а затим и награду за изузетну
публикацију 2015. године на Конгресу истраживача плеса. Њени научни чланци се
објављују у међународним часописима као што су: Dance Research Journal,
Performance Research, Asian Theatre Journal, South Asia Research, Studies in
South Asian Film and Media and CLIO: Women, Gender, History и другим. Пре
докторских студија и академске каријере у Великој Британији, студирала је
енглеску књижевност на универзитетима Калкута и Јадавпур, а такође је завршила
и Програм за истраживање студија културе у Центру за студије друштвених наука у
Калкути. Њена академска основа је интердисциплинарна, а њено учење и
истраживање опстају на раскрсници студија плеса, студија перформанса и
критичких, феминистичких и постколонијалних теорија. Њена поља истраживања
такође укључују савремени плес и плесно позориште, феминистички перформанс,
јужно-азијски и британско-азијски плес и позориште, идентитет и телесност
(посебно у односу на расу, пол и сексуалност).
Др Мивон Ли/ Dr Mee-won Lee
Др Мивон Ли је професор на
Корејском националном универзитету где предаје Студије позоришта. Дипломирала
је корејски језик и књижевност на Националном универзитету у Сеулу, а мастер
студије из области позоришта је завршила на Универзитету Индијана, САД.
Докторирала је Позоришну уметност на Универзитету у Питсбургу, САД. Она је потпредседник и извршни члан Корејског
театарског удружења и потпредседник и извршни члан Корејског удружења
позоришних критичара. Објавила је следеће књиге: Корејска модерна драма,
Постмодерни период и савремено корејско позориште, Глобализација и деконструкција
у савременом корејском театру, итд. Добила је награду за позоришну критику
Јосуги позоришта (Yeosukgi Theatre Critic's Award) 2001. године.
Sara Peni, докторанд/Sarah Penny, PhD candidate
Сара Пени је докторанд на
Универзитету у Ворвику и ради у Извршном
одбору Међународне федерације за позоришна истраживања (ИФТР). Добила је
Ерасмус Мундус стипендију за мастер студије Међународно истраживање извођачких
уметности на Универзитету у Амстердаму и тренутно се бави истраживањем
аматерских представа у Краљевској морнарици.
Др Сузан Хедике/Dr Susan Haedicke
Др Сузан Хедике је ванредни
професор на Универзитету у Ворвику и директор мастер програма за истраживање
извођачких уметности. Докторирала ја на Универзитету Мичиген, Ен Арбор. Пре
доласка на Ворвик, предавала је у Сједињеним америчким државама на Универзитету
Мериланд, Колеџ Парк, Џорџ Вашингтон универзитету, Mount Holyoke колеџу и на
Универзитету Масачусетс. Придружила се
Ворвику 2007. године, где је наставила да развија своја истраживања и интересе
за драматургију и савремене перформансе, а првенствено перформансе у руралним
областима, извођење у јавним просторима, примењено позориште и друштвено
ангажовани перформанс. Она је осмислила предмете за програм Европско улично
позориште: Драматургија, Адаптације за перформансе, Савремено америчко
позориште, Друштвено ангажовани перформанс и Савремене праксе перформанса.
Спровела је истраживање о женама које раде на пољопривреди у Великој Британији,
објавњено почетком 2018. године. Резултати њених истраживања уличне уметности
презентовани су на неколико конференција, у поглављима више књига, чланцима у
часописимам као и у њеној књизи Савремена улична уметност у Европи: естетика и
политика.
Др Ким Скјолдагер Нилсен/Dr Kim Skjoldager-Nielsen
Др Ким Скјолдагер Нилсен је
професор на Универзитету у Стокхолму. У својим професионалним истраживањима
бави се теоретизацијом и анализом потенцијала за трансцедентална искуства у
контексту сценских догађаја, односно савремених ритуалних и позоришних догађаја.
Она су базирана на анализама случајевима из Скандинавије, као и са Новог Зеланда. Теоријска и методолошка
основа његових истраживања је "естетика перформативности", коју је
дефинисала теоретичарка Ерика Фишер-Лихт у своји књизи Ästhetik des Performativen
која је објављена 2004. године. Он комбинује њене принципе са теоријама о метафизичком и религиозном
искуству које су углавном дефинисали Вилијам Џејмс (William James) и Дорте Јогенсен (Dorthe
Jørgensen). Разумевање трансценденције као перформативног дела је његов циљ у
развоју стратегије анализе за ефикасније естетско искуство кроз мизансцен, која
у општем смислу може допринети и префињеном схватању трансформативне моћи
перформанса. Поред осталог, он је учесник скандинавског истраживачког пројекта
Nettverk for Estetikk, Naturvitenskap og Teologi, на Универзитету у Ослу,
суоснивач је Радне групе за перформанс и религију под окриљем ИФТР и председник Асоцијације нордијских
позоришних стипендиста. Такође је бивши
ко-уредник часописа Nordic Theatre Studies, а бавио се и глумом у оквиру
уметничког колектива СИГНА.
Dr Вики Ан Кремона/Dr Vicki Ann Cremona
Др Вики Ан Кремона је декан Факултета сценских уметности Универзитету на
Малти, и ванредни професор на Одсеку за позоришне студије. Била је амбасадор
Малте у Француској у периоду од 2005-2009, и амбасадор у Тунису у периоду
2009-2013. Она је била члан Националне
комисије UNESCO и члан Националне фолклорне комисије. Професорка Кремона је члан и известилац
Европског одбора за евалуацију за Валету - европску престоницу културе у 2018.
Она је учествовала у доношењу Националне културне политике која је објављена у
фебруару 2010. године. Она је посебно заинтересована за истраживање односа моћи
и друштва израженог кроз позориште и позоришне догађаје. Она је била коуредник
и коаутор разних књига, попут: Позоришни догађаји: Границе, динамика и оквири
(Theatrical Events. Borders, Dynamics, Frames, 2004), Извођење културе.
Конвенције и проширења перформанса (Playing Culture. Conventions and Extensions
of Performance, 2014). О култури. Мапирање Валете 2018, (On Culture. Mapping
Valletta 2018, 2016), Spazji Teatrali, Каталог позоришта на Малти и Гозоу (Spazji Teatrali. A Catalogue of Theatres in
Malta and Gozo, 2017).
др Питер В. Маркс/Dr Peter W. Marx
др Питер В. Маркс је истакнути
научник и професор Универзитета у Келну на предметима: Немачко позориште и
Студије извођачких уметности. Он је шеф Катедре за позориште и студије медија
на Универзиту у Келну где обавља и финкцију директора Инститита за медијску
културу и позориште (Theaterwissenschaftliche Sammlung). Проф. Маркс је
признати стручњак у области метрополитске културе с почетка 20. века са
нагласком на студије културе. Осим тога, његов рад је фокусиран на савремени
театар и извођење, посебно на "Хамлета" као фигуре културне
мобилности.
Др Маике Вагнер/Dr Meike Wagner
Др Маике Вагнер предаје Студије
позоришта на Универзитету у Стокхолму. Претходно је била предавач на ЛМУ
Факултету у Минхену. Предаје на свим нивоима студија од основних до докторских
на предметима: Историја позоришта, Анализа перформаса, Теорија позоришта,
Позориште и медији, Савремено позориште и перформанс, Луткарско и објектно
позориште, Транскултурно позориште, Позориште 18. и 19. века. Докторирала је
2003. на Универзитету у Мајнцу са темом
медијалности позоришног тела (Sutured Puppet Bodies. On the Theatre Body
and the Medial Gaze). Она је аутор књиге Позориште и јавна сфера у ‚Vormaerz’
периоду. Берлин, Минхен и Беч као игралишта буржоаских медијских пракси
(Берлин, 2013). Њена главна истраживачка поља интересовања су: позориште и
медији, перформанс и савремени театар, анимирани филм, луткарство, позоришна
историја, позориште 19. века и позориште и политика. Објављује у различитим
стручним часописима и пише чланке о позоришту и медијима. Она је коуредница
часописа Double. Magazin für Figuren, Objekt und Puppentheater. Маике Вагнер је
вођа истраживачког пројекта «Истраживање културне баштине на примеру Дворског
позоришта у Дротнингхолму».
Др Џанел Рајнелт/Dr Janelle Reinelt
Др Џанел Рајнелт је америчка
театролошкиња и професор емеритус у области позоришних студија Добила је
Награду за животно дело Америчког друштва за позоришна истраживања (American
Society for Theatre Research), као и Награду за изузетност у уредништву од Удружења
за позориште у високом образовању (Association for Theatre in Higher Education
- ATHE). Она је главни истраживач на
пројекту финансираном од стране исте асоцијације који се зове : 'Theatre
Spectatorship and Value Attribution'. Заједно са професорком Ширин Рај (Shirin Rai) са Универзитета у
Ворвику, она је кодиректор Мреже за политику и извођаштво. Испунила је
четворогодишњи мандат на месту председника Међународне федерације за позоришна
истраживања - ИФТР, водеће међународне академске организације за студије
позоришта и перформанса. Она је коуредник серије издања Studies in
International Performance за престижну издавачку кућу Palgrave Macmillan, а
била је и уредник часописа Theatre Journal. Њене главне области интересовања су
савремени перформанс са нагласком на савремено британско позориште као и међународно истраживање извођачких
уметности и педагогија. Њена књига Политика и извођачке уметности објављена је
2012. године на српском језику, а издавач је Универзитет уметности у Београду.
Др Стивен Вилмер/Dr Stephen Wilmer
Др Стивен Вилмер је професор
емеритус на Тринити Колеџу у Даблину, где је био шеф Одсека за драму, филм и
музику. Он је аутор књиге Позориште, друштвo и нација: амерички идентитети на
сцени (2002). Био је уредник и коуредник бројних књига, укључујући: Испитивање
Антигоне у постмодерној филозофији и критици (2010), Репрезентације изворног
америчког перформанса (2009); Национална позоришта кроз европске промене
(2008), Писање и преправљање историја народних
позоришта (2004) и Одолевање биополитици: филозофске, политичке и
перформативне стратегије (2015) и Делезе и Бекет (2015). Био је гостујући
професор на Универзитету Станфорд и Универзитету у Калифорнији на Берклију.
Такође је драмски писац и био је председавајући Одбора за публикације и члан
Извршног одбора Америчког друштва за истраживање позоришта.
Dr Кристофер Балме/Dr Christopher Balme
Др Кристофер Балме је шеф Катедре
за позоришне студије Универзитету ЛМУ у Минхену и бивши председник Међународне
федерације за позоришна истраживање - ИФТР. Рођен је и школован на Новом
Зеланду, а радио је у Немачкој од 1985.
године и у Холандији, где је од 2004-2006. године био на Катедри за позоришне
студије на Универзитету у Амстердаму. Директор је Центра за глобалну позоришну
историју на Катедри за позоришне студије, ЛМУ Минхен. Његова истраживања се
фокусирају на питања кроскултурног реципроцитета у позоришту и перформансу,
односу позоришта и медија, а најновија испитују позориште и јавну сферу. Међу
објављеним публикацијама треба поменути:
Деколонизација позоришне сцене: позоришни синкретизам и постколонијална
драма (1999); Перформанси на Пацифику: Театралност и кроскултурални сусрет на
Јужном мору (2007); Увод у позоришне
студије (2008); Позоришна јавна сфера (2014) и др.
Нема коментара:
Постави коментар