Izdavačka kuća Booka objavila je
ovog proleća dva fantastična romana vodećih hrvatskih savremenih autora, Zorana
Ferića i Miljenka Jergovića. Tematski potpuno različiti ali kvalitetom
vrhunski, ovi romani su već privukli ogromnu pažnju u regionu, a sada ih
konačno ima priliku da čita i domaća publika. U pitanju su Ferićev sjajni
generacijski bildungsroman „Kalendar Maja“ i Jergovićeva briljantna analiza
atentata u Sarajevu „Nezemaljski izraz njegovih ruku“
KALENDAR MAJA
Ekipa nekadašnjih maturanata,
danas skoro sedamdesetogodišnjaka, odlučuje da ponovi svoje matursko putovanje
brodom, na relaciji Opatija-Zadar. To je okvir i to je „sadašnjost“ u kojoj se,
tokom nekoliko iz više razloga nimalo idiličnih dana, zapliću i raspliću
nekadašnje antipatije i simpatije, razotkrivaju međusobni odnosi i stavlja
tačka na iluziju kako se neke stvari mogu ponoviti, čak i kao kratkotrajni
eksperiment. Ta je okvirna priča na neki način priča o starosti, onom razdoblju
u životu čoveka koje navodno donosi smirenje i mudrost, premda upravo to ova
Ferićeva varijanta itekako demantuje.
Narator i glavni lik je jedan od
njih, ginekolog Tihomir Romar, čija je životna priča od ranog detinjstva do
ukrcavanja u ovaj brod zapravo središnja i fabularna deonica romana. Mada je u
samom jezgru te glavne priče ljubavni zaplet, velika, tragična, neobična i
pomalo devijantna ljubavna priča Tihomira i nekadašnje školske drugarice Senke,
Ferić se ne zadovoljava samo tim žanrom, već vrlo ambiciozno uobličava složenu
pozornicu na kojoj se ona odvija.
Vrhunsko delo jednog od najboljih
regionalnih autora za koje je sasvim zasluženo osvojio sve najvažnije književne
nagrade u Hrvatskoj.
Zoran Ferić rođen
je 1961. u Zagrebu. Diplomirao je jugoslavistiku na Filozofskom fakultetu u
Zagrebu i od 1994. radi kao profesor hrvatskog jezika u zagrebačkoj XVIII
gimnaziji. Priče objavljuje u časopisima i novinama od 1987. godine, ali prvu
knjigu priča, „Mišolovka Walta Disneya“, objavio je 1996. godine. Deset godina
posle dobio je za nju Nagradu Dekada. Za drugu knjigu priča, „Anđeo u ofsajdu“,
objavljenu 2000. godine dobio je Nagradu Ksaver Šandor Gjalski i Nagradu
Jutarnjeg lista za proznu knjigu godine.
Prvi roman „Smrt djevojčice sa žigicama“ objavio je 2003., a
sledeće godine pod naslovom „Otpusno pismo“ izlazi mu zbirka kolumni koje piše
za nedeljnik Nacional. Roman „Djeca Patrasa“ objavio je 2005. godine u
biblioteci Premijera Jutarnjeg lista. Šest godina posle, 2011., izlazi mu roman
„Kalendar Maja“ za koji je dobio nagradu Vladimira Nazora, Jutarnjeg lista,
Grada Zagreba i pulskog Sajma knjiga. Druga knjiga izabranih kolumni „Apsurd je
zarazna bolest“ izašla je 2012. godine.
Knjige su mu prevedene na nemački, engleski, poljski,
ukrajinski, slovenački, italijanski i španski jezik.
NEZEMALJSKI IZRAZ NJEGOVIH RUKU
Nezemaljski izraz njegovih ruku
pripoveda o Sarajevskom atentatu, o našima i o njihovima, a ustvari o tome da
su i jedni i drugi naši, i da je ubistvo Franje Ferdinanda posledica modernizacijske
i prosvetiteljske misije bečkih vlasti u Bosni. Princip, Čabrinović i drugovi
deca su svoje epohe, školovani na romanu devetnaestog veka, na poeziji Volta
Vitmana, na ruskim anarhistima i atentatorima… Beč ih je opismenio i pružio im
priliku da osvoje i ostvare svoje iluzije. Nikada Bosna i zapadni Balkan nisu
bili evropskiji i bliži Beču, Berlinu i Parizu nego trenutak pre Principovog
pucnja.
Miljenko Jergović napisao je i
roman i pripremu za roman. Ujedno ovo je i dokumentarni tekst nastao po nizu
drugih dokumentarnih tekstova, a iz njega je zatim trebalo da nastane velika
fikcija. Da li je nastala? Da li je sve ovo istina, ili je izmišljena
pripovest, omladinski avanturistički roman koji je tužno završio? Knjiga je to
koja tera na razmišljanje i promišljanje, koja povest ovih prostora propituje
bez ideološkog bremena, koja pokušava shvatiti i razjasniti vreme te fikcijom
oživeti ljude i događaje koji su možda odredili sudbinu kontinenta i nas samih.
Miljenko Jergović
(Sarajevo, 1966.) književnik je i novinar koji živi na selu ne¬daleko od
Zagreba. Prvi novinski tekst objavio je 1983, a prvu pesničku zbirku
Opservatorija Varšava 1988. Kritičari smatraju da njegovom zbirkom priča
Sarajevski Marlboro iz 1994. počinje trend tzv. stvarnosne proze. Zatim
objavljuje još ne¬koliko zbirki priča (Mama Leone, Inšallah Madona, Inšallah)
te desetak romana, među kojima su Dvori od oraha i Ruta Tannenbaum. Poljski
prevod njegovog romana Srda pjeva, u sumrak, na Duhove dobio je 2012. u
Vroclavu književnu nagradu Angelus za najbolju knjigu Srednje Evrope. Dela su
mu prevedena na više od dvadeset jezika.
Нема коментара:
Постави коментар