уторак, 15. мај 2018.

SVEČANO ZATVOREN XI BELDOCS- OKUPIRANI BIOSKOP




U novootvorenoj Kombank dvorani dodelom nagrada i projekcijom filma “Okupirani bioskop” svečano je zatvoren XI  Međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs.


Najbolji film Srpskog takmičarskog programa: 4 godine u 10 minuta Mladena Kovačevića


Najbolji filmovi u Međunarodnoj selekciji: Meteori



XI Beldocs festival trajao je od 7-14. maja u u sledećim dvoranama: Sava centar, Dom omladine Beograda, Dvorana kulturnog centra Beograda, Kombank dvorani, Jugoslovenska kinoteka, Muzej jugoslovenske kinoteke, Muzej savremene umetnosti Beograda, bioskop Fontana, Centar za kulturu ”Vlada Divljan”, Cineplexx Ušće i Art bioskop Kolarac. Tokom ovih osam festivalskih dana, na Beldocsu je prikazano 98 filmova, podeljenih u 14 programskih celina u 11 bioskopskih dvorana. Među skoro 130 gostiju Beldocsa, Beogradom su prošetali Ejbel Ferara, kultni američki reditelj, Rut Bekerman, ovogodišnja pobednica Berlinala, Ulrih Zajdl, jedan od najznačanijih reditelja današnjice i mnogi drugi.

 


A publika je imala priliku da pristutvuje njihovim masterčasovima, razgovora sa autorima i pogleda premijerno filmove koje su selektori Marko Grba i Igor Stanojević izabrali.


Žiri Srpskog takmičarskog programa u sastavu: Stefan Malešević, reditelj, Agnes Wildenstein, urednik DocLisboa i Nenad Puhovski, osnivač ZagrebDox-a, doneo je odluku o najboljem filmu, naboljoj kameri i najboljoj montaži. Nagrade je obezbedio Filmski centar Srbije.

 



Za NAJBOLJI FILM U OKVIRU SRPSKOG TAKMIČARSKOG PROGRAMA proglašen je filma “4 godine u 10 minuta” Mladena Kovačevića uz obrazloženje žirija:

“Za lepotu i jednostavnost kinematografskog pokreta u predstavljenim kadrovima ispunjenim poštovanjem prema veličanstvenoj prirodi koju prikazuje. Za dirljivu i poetičnu priču koju nam prikazuje, od proslave ljudske istrajnosti do zapanjujućih rezultata u postizanju krajnjeg cilja. Nagrada za najbolji film dodeljuje se Mladenu Kovačeviću za film ‘4 godine u 10 minuta’.”

Za NAJBOLJU KAMERU U OKVIRU SRPSKOG TAKMIČARSKOG PROGRAMA nagradu je dobio Kosta Glušica za film “ Poslednja avantura Kaktus Bate” uz obrazloženje žirija:
“Za preciznu istragu intrigantne priče i živopisan pristup animaciji. Nagrada za najbolju kameru dodeljuje se Kosti Glušici za film ‘Poslednja avantura Kaktus Bate‘."

Za NAJBOLJU MONTAŽU U OKVIRU SRPSKOG TAKMIČARSKOG 
PROGRAMA nagrađeni su Thomas Ernst, Ana Lagator I Nataša Pantić za film “Kada dođu svinje” uz obrazloženje žirija:
“Za nežni portret žene koja se na snažan i veseo način nosi istorijom svoje zemlje i koju prenosi na svoje unuke na šaljiv način. Nagrada za najbolju montažu u filmu "Kada dođu svinje" dodeljuje se Thomas Ernst, Ana Lagator I Nataša Pantić”.
Žiri Međunarodnog takmičarskog programa u sastavu: Jasmin Bašić, Ženevska filmska komisija, Nikolas Feodorov, selektor festivala FIDMarselle i Čarna Manojlović, Akademija umetnosti Beograd.

Za NAJBOLJI FILM U OKVIRU MEĐUNARODNOG TAKMIČARSKOG PROGRAMA proglašeni su filmovi METEORI, reditelj Gürcan Keltek*, dok je film Boli Bana, reditelj Simon Gillard **dobio posebno priznjanje žirija, uz obrazloženja:
(*)“Za poetično crno-belo vizuelno putovanje o ratnom stanju unutar grada, unutar uma i prirode. Mudro i istrajno uokvirujući drevne simbole, kombinujući ih sa političkim izjavama, autor oblikuje ritmički koherentne, precizne i otvorene prostore, preplićući mikro i makro kosmos. ‘Meteori’ uspevaju da stvore pažljiv i relevantan pristup nekim od najsurovovijih osnova sveta u kojem živimo.“
(**) „Za jednostavnost i poštovanje autorovog pristupa prema životu koji opisuje. Impresivni vizuelni aspekti filma omogućavaju gledaocu da razmišlja o vezama i razlikama između "njihovih" i "naših" vrednosti, vremena i razumevanja sveta.”
Žiri u sastavu trojice beogradskih srednjoškolaca: Drago Milovanović, Relja Popović i Nemanja Joković doneo je odluku o najboljem dokumentarnom filmu u okviru selekcije Beldocs Teen.


Nagradu za najbolji dokumentarni film u okviru selekcije Beldocs Teen  dobio je film “Outaga Girls” u režiji Theresa Traoré Dahlberg uz obrazloženje:
"Ouaga Girls" izvanredno uspeva u svom cilju da prikazivanjem svakodnevnice približi gledaocima celokupnu socijalnu i političku situaciju u Burkini Faso. Kroz njihove lične poteškoće film slika autentični portret društva u jednoj od najsiromašnijih država u svetu. Pažljivo odabrani kadrovi, muzika kao i skladne boje stvaraju upečatljivu atmosferu, a izuzetan tok filma ostvaren je veštim odabirom scena. Prikazivanjem njihovog napora da bez obzira na nepogodan položaj i neuobičajeno zanimanje ne gube nadu, film šalje bezvremenu poruku zajedništva.”

Međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs dodeljuje posebnu nagradu direktora festivala filmu “Okupirani bioskop”, rediteljke Senke Domanović za vanredno uspešan sinematografski  narativni izraz u potrazi za uređenim društvom i napretkom srpske kinematografije.

Ovogodišnji Beldocs festival su podržali: Evropska unija kroz program Kreativana Evropa MEDIA, Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Filmski centar Srbije, Sekretarijat za kulturu grada Beograda, ambasade Švajcarske, Holandije, Brazila, Izraela, Portugala, Austrijski kulturni forum, Gete Institut Beograd, Italijanski kulturni centar, MEDIA desk Srbija i Al Jazeera Balkan.


Kulturnik je bio ponosni medijski sponzor  XI  Međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs.


Filmski centar Srbije obezbedio je nagrade za najbolje filmove na predstojećem Beldocs festivalu, kao i podršku u iznosu od 2.000 € za podršku pobedniku konkursa Beldocs in Progress, za domaći film u fazi razvoja.


OKUPIRANI BIOSKOP

 


Dokumentarni film “Okupirani bioskop” scenaristkinje i rediteljke Senke Domanović, beleži zbivanja vezana za preuzimanje divlje privatizovanog  bioskopa “Zvezda” u Beogradu (okupacija).  Prikazan je u okviru Srpskog takmičarskog programa.



“Okupirani bioskop” prati mlade aktiviste i događaje oko zauzimanja jednog od 14 ugašenih bioskopa iz lanca privatizovanog preduzeća “Beograd film”.


Različite društvene grupe ujedinile su se krajem 2015. godine u nameri da skrenu pažnju na kriminalnu privatizaciju beogradskih bioskopa, katastrofalno stanje u društvu i kulturi, a iako su svi imali istu nameru - da menjaju stvarnost u kojoj žive, ideje o tome kako bi ta stvarnost trebalo da izgleda nisu bile iste.


Rediteljka filma je Senka Domanović, koja je povodom premijere svog prvog dugometražnog filma izjavila: 

“Okupirani bioskop je film o lopovskoj privatizaciji Beograd filma i društvenim grupama koje su upale u bioskop Zvezda u nemeri da skrenu pažnju na turobno stanje u kulturi i društvu. Enterijer bioskopa u raspadanju, gnevni ljudi u njemu i njhovi međusobni odnosi reflektuju ideološku, idejnu i egzistencijalnu krizu u kojoj živimo. U filmu je reč o jednoj krizi uopšte -egzistencijalnoj i idejnoj, o mogućnosti i nemogućnosti da se uopšte artikulišu politički pokreti danas, o tome dokle mogu da dobace takve akcije, šta suštinski mogu da promene. To je jedna sociološko-antropološka studija, a bioskop je postao agora na kojoj su se te svari preispitivale.”


U filmu se učestvuju: Mina Đukić, Luka Bursać, Kosta Ristić, Hana Selimović, Ivan Velisavljević, Dobrica Veselinović, Iva Čukić, Milanka Beba Janošević, Ivan Zlatić, Radomir Lazović, Nebojša Radošević, Srđan Keča, Marko Aksentijević i drugi.



Reč je o srpsko-hrvatskoj koprodukciji, koju su podržali Filmski centar Srbije (FCS) i Hrvatski audioviuzalni centar (HAVC). Producenti su This and That Films i Nukleus Films, odnosno Snežana Penev i Siniša Jurić.



Direktor fotografije “Okupiranog bioskopa” je Siniša Dugonjić, montažerka Mina Nenadović, a autor muzike Hrvoje Nikšić.



GOVOR DIREKTORA BELDOCSA MLADENA VUŠUROVIĆA NA SVEČANOM ZATVARANJU XI BELDOCSA



Danas želim da budem optimista da je budućnost Beldocsa pred nama, ushićeni odličnim ovogodišnjim izdanjem, za koje su se mnogi naši poklonici  izjasnili da je najbolje do sada.

Sedam uzbudljivih dana dokumentarnog praznika i ovo veče pred nama, dani traganja za istinom i bliskošću, obeleženi su deljenem vizije i filmske naracije, slikama naših bića i nedokučive stvarnosti.

Imam pregršt dobrih vesti, ali smo svesni i izazova koji su pred nama.

Dobra vest su jako zadovoljni gosti, 130 njih iz inostranstva ove godine, što uostalom nije novina za nas, ali jeste potvrda kvaliteta i umeća festivalskog tima, daleko je od jednostavnosti bilo hendlovati Ejbela Ferraru, ili Urliha Zajdla, iako su se obadvojica pokazali kao vanredno uljudni i prijatni gosti.

Zatim, ni za jedno prethodno izdanje Beldocsa nisam tako malo radio,  ovogodišnje je obeleženo konačnim delegiranjem obaveza i odgovornosti na festivalske timove,  ovo je jako dobra vest, za mene posebno, bilo mi je neobično i skoro nestvarno da sam u 5 sati popodne odlazio kući s posla i bio opušten.


Onda, aktivnosti za filmske profesionalce smo dalje razvili, uobličili, postavili glavnog i odgovornog za Beldocs industri, imali veoma zanimljive masterčasove, panel diskusije na temu daljih izazova u dokumentarnoj filmskoj industriji, u najboljem interesu za sve učesnike.

30 studenata iz Kopenhagena koji su se nas pronašli, prijavili se i kupili akreditacije plus platili državi Srbiji pdv da bi pratili festival, zatim studenti s Zagreba, koji su došli s istom namerom, naznaka je naše izvesne budućnosti.


No, dva su ozbiljna izazova pred nama, prvi će biti prisutan stalno, naš odnos s publikom, nama je poznato da je naša publika visoko profilisana, ako hoćete i kulturna klasa,  u traganju za temama i vizijama, ali ako s filma kome je večeras dodeljen gradn pri festivala izađe petnaestak ljudi da ne sačeka kraj, moramo se zamisliti, unaprediti odnos s našom publikom, da li da mi edukujemo publiku ili publika da oblikuje festival, to je najvažniji izazov bez trajnog razrešenja, uzajamno traganje i nadopunjavanje .

Drugi izazov je Uredba MK Srbije iz 2016. godine, po kojoj je odluka o sufinansiranje svedena na milost i nemilost nazovi stručne i nazovi autonomne komisije, svedena na nivo elementarne nepogode, tretirana kao pomoć, bez postavljenih ciljeva, zacrtanih strategija, i sredstava za ostvarenje istih. Uredba ima puno nedostataka, ne podstiče pregalaštvo i rivalitet, ne stimuliše razvoj umeća i veštine u vođenju filmskih festivala, ne nudi iste šanse za sve učesnike.

Nama nikako nije više prihvatljiva samilost ove vrste od bilo koje autonomne komisije, nama nije prihvatljivo okruženje koje ne stimuliše odlične rezulatate, festival Beldoks nema niti želi da ima budućnost dokle god pomenuta Uredba ostane na snazi.

Zbog toga smo danas uputili inicijativu Ministarstvu kulture Republike Srbije da se ova Uredba unapredi, izmeni, dopuni,  verujem u najboljem opštem interesu za sve, verujem da ćemo za naredno izdanje festivala imati jasna i transparentna  pravila sufinansiranja kinematografskih manifestacija koja će nuditi jednake šanse za sve, nadam se da će podela na moj i nečiji njihov festival otići konačno u prošlost i zaborav. 

Beldocs je bez sumnje postao javno i kulturno dobro ovog grada i Srbije, i to me beskrajno raduje.

Hvala.


Нема коментара:

Постави коментар