среда, 9. мај 2018.

XI ŠPANSKI METAR




Jedanaesti po redu Španski metar, festival najboljih filmskih ostvarenja na španskom jeziku, održaće se od 16. do 30. maja na čak tri lokacije u Beogradu!


Hrabro koračajući u svoju drugu deceniju postojanja, omiljeni filmski festival ljubitelja hispanske kulture ove godine donosi čak tri filmska programa u tri različite beogradske dvorane sa zavidnom filmskom reputacijom: Kulturni centar Beograda, Muzej jugoslovenske kinoteke i Dom omladine Beograda.



Festival počinje ciklusom filmova „Počasna nagrada Goja“ 16. maja u Muzeju jugoslovenske kinoteke. Tokom tri dana publika će moći da pogleda filmove u kojima je briljirala legendarna Marisa Paredes, ovogodišnja dobitnica počasne nagrade Španske akademije za film i umetnost! 



Jedna od poznatih muza Pedra Almodovara, gradila je karijeru kako u Španiji, tako i u Francuskoj i Italiji, a nagradu Goja ove godine dobila je za „plodnu i dugotrajnu karijeru i profesionalni put koji održava sa apsolutnom posvećenošću“. 



Posebno osmišljen ciklus filmova „Ženski ugao“, koji donosi pregled najzanimljivijih ostvarenja španskih rediteljki, ove godine odvijaće se u Domu omladine Beograda. Tokom dva dana, 23. i 24. maja, biće prikazan niz filmova kako mladih, tako i već proslavljenih španskih autorki. Ovaj ciklus sastavni je deo  redovnog programa Instituta Servantes i odraz je želje da se istakne specifičnost ženske vizure u različitim oblastima španske filmske produkcije.


Beogradska publika tako će biti u prilici da pogleda filmove „Mlada“, „Šta sve moraš da uradiš da bi bio normalan“, „Marija Moliner. Širenje reči“ i „Migel i Vilijam“, kao i selekciju kratkometražnih ostvarenja „Riot Girls: Španjolke na kratkom metru“.

Zasnovan na Lorkinom delu „Krvava svadba“, film „Mlada“ (23. maj, 19:00) režirala je Paula Ortis, a glavnu ulogu devojke zarobljene u ljubavnom trouglu igra španska zvezda Inma Kuesta. Film je osvojio 2016. nagradu Goja, španskog Oskara, za najbolju fotografiju i najbolju sporednu žensku ulogu. Nagrada za najbolju fotografiju nije izenađenje s obzirom da se rediteljka trudila da izborom lokacija u Turskoj i Španiji vizuelnim slikama prenese Lorkino delo što je bio izutetno težak zadatak. 

U romantičnoj komediji „Šta sve moraš da uradiš da bi bio normalan“ (23. maj, 21:00) španska glumica Leticija Dolera pojavljuje se i u ulozi rediteljke, donoseći svežu, romantičnu i duhovitu priču o tridesetogodišnjakinji koja pokušava da ispuni sve zahteve koje društvo traži od „normalne“ osobe. Film je osvojio gledaoce i nagrade na filmskog festivalu u Malagi za najboljeg mladog scenaristu, najbolju fotografiju i montažu i tri nominacije Goja.

Dokumentarno ostvarenje „Marija Moliner. Širenje reči“ (24. maj, 17:00, ulaz slobodan uz rezervaciju*) vodi gledaoce na putovanje kroz neverovatni život Marije Moliner, koja je za sobom ostavila čuveni „Rečnik upotrebe španskog jezika“. Marija Moliner je bila izuzetna žena koje je pisala svoj rečnik u svojoj kući, sama, rukom a njen rečnik je danas polazna tačka mnogim piscima i velikanima pisane reči. Borila se za otvorene univerzitete i obrazovanje pojedinaca u ruralnim sredinama. Bila je prva žena koja je dobila svoje mesto u Španskoj kraljevskoj akademiji za nauku. 

Film „Migel i Vilijam“ (24. maj, 19:00) govori o imaginarnom susretu Servantesa i Šekspira koji će inspiraciju, ali i brojne probleme, pronaći u istoj devojci. Rediteljka ovog ostvarenja Ines Paris, specijalna gošća Španskog metra, nakon projekcije filma obratiće se beogradskoj publici i odgovarati na njihova brojna pitanja. Ciklus „Ženski ugao“ zatvoriće selekcija kratkometražnih ostvarenja „Riot Girls: Španjolke na kratkom metru“, koja prikazuje raznovrsnost tema i pristupa u žanru kojim, bar u Španiji, dominiraju rediteljke.

Omiljena španska filmska poslastica, ciklus „Savremeni film“ ove godine predstaviće uzbudljiva, emotivna, duhovita ali i društveno angažovana ostvarenja iz Španije, Argentine, Meksika, Perua i Venecuele. Ciklus će se održati od 25. do 30. maja u Dvorani Kulturnog centra Beograda, a otvoriće ga španski film „Noć u kojoj je moja majka ubila mog oca“ rediteljke Ines Paris, koja će biti i počasna gošća Španskog metra.  

Rediteljka Ines Paris ističe da je posebna promocija neophodna s obzirom da u Španiji je samo 7% rediteljki i 15% scenaristkinja prisutno u kinematografiji, a slična je situacija i u celom svetu. Dalje ističe:

U Španiji se situacija polako menja. Žene stvaraoci su se udružile u okviru udruženja CIMA – Asocijacija žena na filmu i audiovizuelnoj umetnosti – i danas broji 400 članica. Manje prisustvo žena na filmu utiče ne samo da njihov talenat ne može da dođe do izražaja, već utiče i na sadržaj filmova koje snimaju u većini slučajevi muškarci i nedostatak ženskih glavnih likova a to sigurno utiče i na stvaranje slike o neravnopravnosti u društvu.“

Ines Paris (Madrid, 1963) jedna je od najznačajnijih predstavnica španskog filma poslednjih godina. Ćerka filozofa Karlosa Parisa, završila je studije filozofije, specijalizujući se za oblasti estetike i istorije umetnosti. Veliku popularnost stekla je komedijama „Mojoj majci se dopadaju žene“ i „Seme, jedna ljubavna priča“, koje je snimila zajedno sa Danijelom Feherman. U maju 2017. godine postala je prva žena koja se našla na čelu Španskog udruženja autora i izdavača. Njen film „Noć u kojoj je moja majka ubila mog oca“ prošle godine imao je čak 18 nominacija za nagradu Goja! 



Uz Ines Paris, gost Španskog metra biće i višestruko talentovani glumac i muzičar Fran Perea, kojeg domaća publika najbolje poznaje po glavnoj ulozi Markosa Serana u španskoj porodičnoj hit seriji „Seranovi“. Nakon velikog televizijskog uspeha, koji je pratio i nekoliko odličnih muzičkih albuma i turneja, Perea je nastavio da gradi karijeru u pozorištu, a istovremeno je sarađivao i sa najznačajnijim španskim filmskim umetnicima, kao što su Antonio Banderas, Aleks de la Iglesija, Paula Ortis... Novim muzičkim projektima dokazuje se i kao kantautor, a poslednji album „Viaja la palabra“ koji nakon duže pauze stiže ove godine, predstaviće na velikoj muzičkoj turneji koju započinje koncertima u Novom Sadu (13. maj, Srpsko narodno pozorište) i Beogradu (15. maj, Dom omladine Beograda).

Program XI Španskog metra podržale su ambasade Španije, Argentine, Meksika, Perua i Venecuele u Beogradu. 

Ulaznice za sve programe puštene su u prodaju.

PROGRAM XI ŠRANSKOG METRA MOŽETE VIDETI OVDE 




VIŠE O FILMOVIMA KOJI ĆE BITI PRIKAZANI U DOMU OMLADINE


„Ženski ugao“ je sastavni deo redovnog programa Instituta Servantes  i odraz je želje da se istakne specifičnost ženske vizure u različitim oblastima španske fimske produkcije. 

Program započinje sa dva dugometražna filma koji predstavljaju prelomnu tačku u filmskom stvaralaštvu dve priznate autorke – Paule Ortis i Letisije Dolere. Pored toga, ciklus sadrži jedan dokumentarac koji se ne sme zaobići kada je reč o instituciji koja je posvećena promociji španskog jezika: reč je o dokumentarnom filmu u režiji Viki Kalavije o španskoj bibliotekarki i leksikografkinji Mariji Moliner, autorki čuvenog rečnika koji je pripremala dugi niz godina. Ciklus se zatvara sesijom kratkometražnih filmova pod nazivom „Riot girls“ (selekcija Cortosfera) koju čine četiri kratka filma koje su režirale i u kojima igraju žene koje nikako ne prihvataju svoju stvarnost. 

Marija Moliner. Širenje reči. 

 

 

Ovaj dokumentarni film nas vodi kroz važne momente iz života Marije Moliner, ističući  značajne aspekte njene ličnosti, kao i definicije koje o njima nudi sama Marija u svom rečniku. Reč je, dakle, o naraciji kroz njene sopstvene reči, pri čemu se naglašava snažan uticaj koji je ličnost Marije Moliner imala na njeno remek delo: Rečnik upotrebe španskog jezika.

Niz ličnosti iz sveta kulture, književnosti, istorije, obrazovanja, filologije, leksikografije, novinarstva…vode nas kroz životni put ove zaljubljenice u jezik, kao instrument komunikacije i razumevanja drugih ljudi, sveta i nas samih. 

Internacionalni festival Buñuel-Calanda 2017 - nagrada publike
Festival 12MFF 2017 - najbolji dokumentarni film

Sa titlom na engleskom jeziku.

Besplatne ulaznice možete preuzeti na sledećem linku: https://bit.ly/2HYhED8

 Migel i Vilijam

 

Leonor de Vibero, potpuno očarana pozorištem, kćerka je španskog trgovca koji živi u Engleskoj. Treba da napusti London kako bi se vratila u Kastilju i sklopila brak sa bogatim vojvodom udovcem. Leonor ostavlja u Londonu neutešnog ljubavnika, Vilijama Šekspira, autora komedija koji obećava, i koji jednako uživa u putenim zadovoljstvima i u aplauzima publike. U Španiji Leonor upoznaje Migela de Servantesa, pisca i nekadašnjeg vojnika koji je izgubio veru u sebe i u svoj talenat. Šekspir stiže u Španiju kako bi sprečio brak između svoje voljene i vojvode. Leonor tada uviđa priliku da udruži talente dvojice pisaca i dobije jedinstveno delo.

Ines Paris, rediteljka i scenaristkinja je počasna gošća na debati koja će se održati nakon projekcije filma Migel i Vilijam u okviru programa Ženski ugao, 24. maja 2018. u Domu omladine Beograda.

Mlada 

 

Adaptacija Lorkine drame “Krvava svadba”.

Od malih nogu,  Leonardo, mladoženja i mlada činili su  nerazdvojni trojac. Međutim, kako se približava dan svadbe, stvari se komplikuju, jer je između nje i Leonarda uvek postojalo nešto više od prijateljstva. Rastuća tenzija među njima je poput nevidljive niti koja se ne može opisati, ali ni pokidati.
Nagrade: Nagrade Feroz 2016: Najbolji film: Drama
Najbolja glumica: Inma Kuesta
Nagrade Goja 2016: Najbolja sporedna glumica: Luisa Gavasa
Najbolja glumica: Inma Kuesta
Najbolji glumac: Asier Etxeandia

Riot Girls: Špankinje na kratkom metru

 

Sesija kratkometražnih filmova u režiji žena filmskih autorki. Ovaj ciklus uređuje online časopis posvećen kratkom metru cortosfera.es. Biće prikazani filmovi: Miss Wamba, originalna drama Estefanije Kortes o emotivnom siromaštvu; Oaza , triler o društvenoj i individualnoj odgovornosti; Waste, u kome Laura Sistero (zajedno sa korediteljem Alehom Levisom) postavlja intigrantan eksperiment o pet mladih devojaka koje su spremne da se ubiju zbog jedne olovke;  Sara u bekstvu - minuciozan i očajnički portret tinejdžerke koja iščekuje posetu oca u prihvatnom centru.

 

Šta sve moraš da uradiš da bi bio normalan

 

 

Marija de las Montanjas je tridesetogodšnja devojka kojoj ne ide u životu: nema posao, izbacili su je iz stana, nema dečka i nije u dobrim odnosima sa porodicom. Na jednom razgovoru za posao pitaju je koji je tip osobe. Kada shvati da na ispunjava nijedan uslov da bi je smatrali “normalnom”, baca se na posao kako bi postala upravo to: normalna osoba.

Nagrade Goja 2016. Nominacije u tri kategorije: za najboljeg mladog reditelja, za najboljeg novog glumca, za najbolju montažu.

 

 VIŠE O FILMOVIMA IZ SEKCIJE SAVREMENI FILM (BIĆE PRIKAZANI U DKC-u):



Još od osnivanja 2008. godine, kada je domaću publiku prvi put na ovakav način upoznao sa španskom kinematografijom, Španski metar nastoji da iz godine u godinu u Beograd i Novi Sad, a potom i u ostale gradove Srbije, dovede najaktuelnije filmske priče koje dolaze kako iz Španije, tako i iz ostalih zemalja koje neguju sedmu umetnost na španskom jeziku. 

Od urnebesne crne komedije „Noć kada je moja majka ubila mog oca“ koja otvara festival, preko „Prevrtljive slave“, jednog od najnagrađivanijih prošlogodišnjih filmova na katalonskom jeziku, do sve aktuelnijih tema radničkih prava i nasilja u drami „Nevidljiva ruka“, ovogodišnji Savremeni film nudi presek problema koji potresaju hispanske zajednice širom sveta, ali i situacija koje, čak i kada je najteže, imaju tu moć da razvuku osmeh preko lica.
Publika Savremenog filma ove godine od 25. do 30. maja u Dvorani Kulturnog centra Beograda biće u prilici da pogleda deset ostvarenja iz Španije, Perua, Argentine, Venecuele i Meksika

Ulaznice za filmove u okviru ovog ciklusa moći će da se kupe na blagajni KCB-a. Datum prodaje ulaznica biće uskoro objavljen.

10.000 km



Aleks i Serhio, par koji je u stabilnoj vezi, odjednom se suočava sa izazovom održavanja veze na daljinu tokom godinu dana. Dvoje mladih, dva računara i dva grada koje deli okean i 10.000 kilometara – Barselona i Los Anđeles.
Da li će njihova ljubav uspeti da prevaziđe kilometre koji su se isprečili između njih?


Priča o četiri rođake koje žive u istoj zgradi i suočavaju se sa različitim životnim situacijama, ljubavnim problemima i brojnim tragikomičnim avanturama. Svi ovi događaji uokvireni su zanimljivim muzičkim nastupima koje izvode protagonisti filma. 



Iluzije d.o.o. 

 

Grupa profesionalnih glumaca koji u stvarnom životu fingiraju određene situacije. Angažovao ih je jedan  bogataš, kako bi glumili porodicu njegovog unuka, a on na taj način sprečio veliku patnju svoje supruge koja ih željno iščekuje pošto je primila jedno pismo.


Nevidiljiva ruka 

 

 

U jednoj fabričkoj hali, desetak osoba angažovano je da radi svoj posao pred publikom: jedan zidar, jedan mesar, krojačica, operaterka u kol centru, konobar, kelner, automehaničar, informatičar i spremačica. Umetničko delo, rijaliti, morbidan eksperiment – ne znaju šta ih čeka, ni ko je osoba čije ruke pokreću konce ovog perzverznog pozorišta. Adaptacija romana Isaaka Rose.

Nagrade:2017: nagrade Fero - nominacija za specijalnu nagradu.

Noć u kojoj je moja majka ubila mog oca

 

Isabel se bori sa potrebom da bude cenjena kao glumica, svojim nesigurnostima, strahom od starenja, svojom vrcavošću i kontradiktornostima. Jedne noći, organuzuje posebnu večeru: njen muž Anhel, koji je scenarista, i Susana, Anhelova bivša žena i filmska rediteljka, žele de ubede argentinskog glumca Dijega Peretija da bude glavni glumac u jednom filmu. Ali u jednom trenutku dešava se nešto neočekivano, što će preokrenuti tok dešavanja te večeri. 

Nagrade:2016: Filmski festival u Malagi: nagrada publike, zvanična selekcija. 
2016: nagrade Feroz: nominacija za najbolju komediju
Ines Paris, rediteljka i scenaristkinja.
Počasna gošća na otvaranju programa Savremeni film u Kulturnom centru Beograda 25. maja 2018. u 19:00h, tokom prikazivanja njenog filma Noć u kojoj je moja majka ubila mog oca i na debati koja će se održati nakon projekcije.


Godina 1988. U mestu El Amparo, na granici između Venecuele i Kolumbije, dvojica muškaraca preživljavaju oružani napad na kanalima reke Arauka, dok njihovih 14 kolega stradaju na licu mesta. Vojska ih optužuje da su gerilci i, uz zastrašivanje, pokušava da ih izvuče iz ćelije u kojoj ih čuvaju policija i građani, očajnički pokušavajući da spreče da ih odvedu. Oni tvrde da su obični ribari, ali pritisak da priznaju ono što je zvanična verzija je neizdrživ.


Prevrtljivi sjaj 

 

 

Španija, 1937. Ljuis je vojnik koji ne veruje u rat u kojem se bori. Smešten na neaktivnom vojnom položaju, udaljen od dugogodišnje djevojke i maloga sina, slučajno upoznaje i ludo se zaljubljuje u Karlanu, lukavu i uticajnu zemljoposednicu čija je jedina strast još veća moći. Karlana ga lagano upliće u svoju mrežu strasti, izdaje i poniženja, sa razornim posledicama za sve upletene.
Nagrade:
2017: Nagrade Goja: nominacija za najbolji adaptirani scenario
2017: Nagrade Feroz: nominacija za najbolju glavnu glumicu i najboljeg sporednog glumca
2017: Nagrade Gaudi: 8 nagrada, uključujući i najbolju glavnu glumicu i najboljeg sporednog glumca. 16 nominacija.

Showroom

 

Nezaposlen, Dijego ima samo jedan cilj: da ponovo živi u prestonici po svaku cenu. Odlučuje da ostavi svoju porodicu u kraju Delta del Tigre i pretvara se u opsesivnog prodavca u okviru šouruma jedne zgrade: savršena maketa uz pomoću koje će proživeti apsurdne situacije koje se graniče sa ludilom.

 

Spajanja

 

Šijao je inženjer zvuka koji obilazi najudaljenija mesta u Galisiji u potrazi za zvukovima, ljudima i prirodom. Na tom putovanju upoznaće Olalju, koja radi na žetvi algi, a u Šijaou će probuditi strast za životom, zemljom i divljinom Obale smrti.

 

 Stari prijatelji

 

Film “Stari prijatelji” govori o dogodovštinama i dešavanjima u životima trojice vremešnih prijatelja koji, u trenutku prosvetljenja i pred naletom osećaja za pravdu, odlučuju da ukradu urnu sa pepelom preminulog prijatelja i da je odnesu u njihov stari kraj, El Kaljao.
Na tom putovanju provešće nas kroz mesta koja su posećivali tokom svojih života, ostavljajući na svakom od njih komadić uspomene na svog prijatelja.

Нема коментара:

Постави коментар