4.
oktobra u Jugoslovenskom dramskom pozorištu premijerno će biti izvedena najnovija
iscenacija Selestine Fernanda de Rohesa a u adaptaciji Maje Todorović i koprodukciji ovog pozorita i
Grad teatra Budve. Ovo dela je na ovoj sceni
postavljeno još samo jednom, i to davne 1970.
godine u adaptaciji Pola Ašara, a obradi i režiji Kazimježa Dejmeka iz Poljske.
Selestinu je tada tumačila Rahela Ferari, Kalista Slobodan Đurić, a Malibeju
Svetlana Bojković. Selestina je
danas Nataša Ninković, Kalisto Nikola Šurbanović, Malibeja Marta Bjelica, a Sempronio
Nikola Rakočević. Prva repriza je četiri dana kasnije.
U
pitanju je španski roman pretočen u
dramu koji nam dolazi iz XVveka, sa raskršća mračnog srednjeg, ali u
književnosti idealizovanog i maštovitog sveta i sveta renesanse. U prvom planu
je Selestina, koja doduše u romanu nestaje negde već u prvoj polovini, mada je
roman specifičan po tome što ima više verzija. Ako sumramo možemo reći da ovaj višeslojeviti
roman u biti ima ovu potku: Plemić Kalisto se na prvi pogled zaljubljuje u
Melibeju, devojku iz ugledne porodice. Selestina, ostarela, prepredena i
koristoljubiva svodnica igra ulogu profesionalne provodadžike. U tome joj
pomažu Kalistove sluge, očekujući od starice da podeli kompenzaciju za svoje
usluge sa njima.
Nakon
što uspeva da osvoji Melibejinu ljubav, Kalisto bogato nagrađuje staricu, ali
ona odbija da svoju nagradu podeli sa svojim saučesnicima. Ovakva odluka
gramzive starice pokreće tragičan lanac događaja koji na koncu ispostavlja
račun i ljubavnom paru Melibeji i Kalistu.
Reč je
o predstavi u predstavi, koja balasira od pukog teatra do drame. Na sceni će
nas dočekati bez izuzetaka svet površnosti, tako nalik ovom današnjem svetu
visokih tehnologija, nestašice empatije i niskih etičkih načela. Razlika onog tamo i ovog ovde i sada je što su
se tada podlosti prikrivale, a današnji junace se njima diče.
Selestina
Nataše Ninković je beskrupulozana manipulatorka i licemarka, ali i kompleksna
ličnost koja utehu i ralog za svoje tako delanje pronalazi što čini sve što i
drugi čine, te tako formira krug saučsničke urote.
Melibeja Marte Bjelice, ćerka bogatog trgovca u prvi mah odbija
nasrtljivog udvarača Kalista. Selestina se javlja kao uspešan medijator i momče
i devojče su in love. Marta u svom
liku ističe sputanu decu koja su neodgovorna u sopstvenim prohtevima. Kaže da u
vezi s tim oseća strah i teskobu:
“Koliko
je strašno biti neogovoran i tužno ostati usamljen.”
Zaljubljeni
tetreb je Nikola Šurbanović, po prvi put u JDP- u. Svoj lik opisuje kao opasan po sredinu, jer
vuče konce, a naslednik je te:
“Ne zna
šta je trud, želja koja traje i istrajava, prezasićen je i emotivno prazan. U
kojem on to trenutku postaje svestan vremena i prolaznosti?”
Emir
Ćatović je gost uiz Crne Gore koji tumači lik Parmena, mladića koji se bori da
pronađe sebe, a da li je to uspešno ili ne, videćemo! Parmeno je Kalistov sluga. U početku vrlo lojalan. No, u svojoj srži je prevrtljiv i nesiguran, sklon pohlepi
Kraj ove pres konferencije obeležila je
sagledavanje stanja u svim prestoničkim teatrima, gde po sili zakona kad neko
ode u penziju, na njegovo mesto niko ne dolazi. Posebno je situacija dramatična
iza scene gde posao radi jedna trećina potrebnih ljudi i svojski se trudi da se
to ne primeti na sceni. Beograd tako nema u pozorištui muškog krojača. Šio mi
ga Đura!
REČ REDITELJA MILANA NEŠKOVIĆ
Glavni junak predstave definitivno je Selestina, iako je prvobitni
naslov ovog romana u dijalogu bio Tragikomedija o Kalistu i Malibeji. Selestina
je suštinska snaga koja održava ovaj svet prepun čežnji i instant
zadovoljstava. Ona se može definisati i kroz naziv jednog domaćeg benda:
Neočekivana sila koja se iznenada pojavljuje i rešava stvar. Jedina razlika je
što se ona ne pojavljuje iznenada. Ona je uvek pozvana da reši stvar, i rešiće
je, svidelo se to vama ili ne, bez obzira na posledice. A znamo čime je
popločan put do pakla...
Kaže se da tamo gde neko gubi, drugi dobija.
Kažu i da ako leptir zamahne krilima u Japanu, proizvede uragan na Karibima. Ne
znam da li je devastacijom jednog arhipelaga leptir išta dobio, ali sam siguran
da bih voleo da gledam uzročno-posledičnu vezu takvog stradanja. Zaplet nam je
sličan. (...) Ljubavi uvek ima, sve je u odnosu na nju. Kada je ne bi bilo, mi
ne bi imali referentnu tačku u životu a kamoli u drami. Nikada ne znate koliko
je nešto crno dok ga ne stavite pored nečeg belog. Ona pokreće, goni i navodi i
na pozitivne i negativne emocije. I sve što radimo odnosi se na neku vrstu
ljubavi. Kako naziv jednog od najboljih savremenih filmova dokazuje – „Ne
ljubav” je ljubav.
Ovaj svet pokreće i nedostatak ljubavi. Mislim
da je to najveći pokretački motiv današnjeg društva. Nažalost, sve reči koje
počinju negacijom, a koje treba da su pokretač nečeg pozitivnog, već čine oksimoron
i tretiramo ih kao problem koji nikako ne vodi srećnom kraju, ni u našoj
predstavi, ni u ovom svetu.
(...) Svevremenost Selestine je u događajima.
Često kažemo kako neke replike od pre pet vekova zvuče jako živo i danas. To i
ne treba da čudi. Ali kada naš svkodnevni život počne da podražava događaje iz
romana starog pet vekova, u najmanju ruku moramo da se zapitamo za sopstvenu
sudbinu, ako ne i društva u celini.
(...) Selestina je tragikomedija. Slušamo oduvek
kako je granica između ludaka i genija, komedije i tragedije… jako tanka, možda
i nepostojeća. Hteo sam da ovaj put to bukvalno shvatim i implementiram. Hajde
da napravimo liniju. Čist rez unutar predstave kada se prelazi iz jedne forme u
drugu. Zašto to ne bi bio trenutak? Treba samo odrediti trenutak kada komedija
prelazi u tragediju.
Tu sam se najviše oslonio na Natašu Ninković
koja je svojevrsni „master of ceremony” ove predstave, i glumica sa jednim on
najdubljih i najtajanstvenijih unutrašnjih života koje daruje likovima, a
istovremeno te živote skriva od publike. Glumcima na sceni verujem više nego
sebi.
Fernando de Rohas je španski
pisac i dramaturg. O njegovom životu se zna veoma malo. Pripadao je porodici
pokrštenih Jevreja. Studirao je pravo u Salamanki i bio guverner grada Talavero
de la Reina.
Poznat je kao autor Selestine ili Tragikomedije o Kalistu i
Malibeji. Posle Don Kihota ovo je najčitanije i najpoznatije delo španske
književnosti.
Milan Nešković je rođen Valjevu.
Diplomirao je režiju u klasi prof. Nikole Jevtića i prof. Alise Stojanović
na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, 2008. Prvu saradnju sa Jugoslovenskim
dramskim pozorištem ostvario je 2018. godine kada je povodom obeležavanja
sedamdeset godina od prve premijere na sceni JDP-a, režirao upravo prvu
izvedenu predstavu Kralj Betajnove
Ivana Cankara.
U Srbiji i susednim zemljama do sada je postavio 19 predstava,
među kojima su: Mrešćenje šarana (Atelje 212) i Bela
kafa Aleksandra Popovića (NP u Beogradu), Berlinski zid Željka
Hubača (BDP), Šoferi Lasla Vegela (NP Niš), Kod večite
slavine Momčila Nastasijevića (NP u Beogradu), 1915. Branislava
Nušića (Kruševačko pozorište), Nedelja, juče, danas, sutra Ognjena
Obradovića (BDP), Šine Milene Marković (Gledališče Tartini,
Piran, Slovenija), Švajcarska Petra Mihajlovića (NP Banja
Luka), Maestro Milivoja Mlađenovića (NP Sombor), Uvela
ruža Jelene Mijović po B. Stankoviću (NP Vranje), Prometejev
put Dejana Dukovskog (Dorćol plac), Samoubica Nikolaja Erdmana u (NP Sombor, Antigona 1918 Maje Todorović (SNP Novi Sad), Nečista krv Maje
Todorović po motivima Bore Stankovića (NP u Beogradu). Postavio je
Nušićevu Ožalošćenu porodicu u Teatru Volkov u Jaroslavlju u
Rusiji, 2017.
Godine 2015. osvojio je nagradu „Ljubomir Muci Draškić“ koju
dodeljuju glumci.
Bavi se pedagoškim radom na Akademiji Umetnosti u Beogradu.
SELESTINA
Režija: Milan Nešković
Dramaturg: Maja
Todorović
Scenograf: Jasmina
Holbus
Kostimograf: Biljana
Grgur
Koreograf: Ista Stepanov
Kompozitor: Vladimir
Pejković
Scenski govor: Ljiljana
Mrkić Popović
Igraju:
Selestina…………………………..
Nataša Ninković
Kalisto……………………………..
Nikola Šurbanović
Malibeja…………………………..
Marta Bjelica
Sempronio……………………….
Nikola Rakočević
Parmeno…………………………. Emir Ćatović
Alisa………………………………..
Anđelika Simić
Pleberio…………………………..
Ljubomir Bandović
Elisija……………………………...
Katarina Žutić
Areusa……………………………. Maja
Stojanović
Pipili………………………………. Lulu
Aja Mini Pipi
Inspicijent: Rade Stojiljković
Sufler: Dragana Anđelković
Organizator: Vladimir
Perišić
Asistent reditelja:
Stefan Gajić
Predstava je nastala u
koprodukciji Jugoslovenskog dramskog pozorišta i JU Grad teatar Budva
Premijera
predstave održana je u Budvi 18. jula na XXXIII festivalu „Grad teatar” (scena
između crkava).
Beogradska premijera je u petak 4. oktobra u 20.00 na Sceni „Ljuba
Tadić”
Za one sklone da rizikuju na dan prestave karte se
prodaju upola cene.
U pripremi je Mnogo buke ni oko čega izvesnog
Vilijema Šekspira u režiji Ive Milišević a premijera se iščekuje u mesecu
novembru.
Fotograije iz predstave: JDP, Slaven Vilus
JDP I GRAD TEATAR –
KOPRODUKCIJE
1993. Petar II Petrović Njegoš Lažni car Šćepan Mali,
r. Dejan Mijač
1994. Vilijam Šekspir Troil i Kresida, r. Dejan Mijač
1998. Georg Bihner Leons i Lena, r. Dejan Mijač
2005. Vilijam Šekspir Hamlet, r. Dušan Jovanović
2007. Vida Ognjenović Don Krsto, r. Vida Ognjenović
2009. Pjer d’Marivo Rasprava, r: Aleksandru Darie
2011. Anton Pavlovič Čehov Višnjik, r. Dejan Mijač
Нема коментара:
Постави коментар