Predstava Kralj Betajnove Ivana Cankara u režiji Milana Neškovića premijerno će biti izvedena 3. aprila kada Jugoslovensko
dramsko pozorište slavi 70. godina postojanja.
Gorčin Stojanović kaže da mu se ispunila želja da se ovaj komad
postavi; sad i ovde. Osvrćući se na prvu predstavu JDP-a kaže da se još nije
utvrdilo ko je izgovorio prve reči. Cankara u novogovoru ocenjuje kao socijalno
ogovornog i sjajnog pisca živih i prezentnih likova. Po njegovim rečima sve je započelo
maltene kao valjevska podvala, kao nije se znalo da je ovaj komad jubilarni ni
prigodan da se baš sada postavi i time i objašnjava veliki broj glumaca
poniklih u Valjevu (valjevački klan) u komadu. Samo im još fali Voja Brajević.
Reditelj, Milan Nešković osetio
se prozvanim. Tvrdi da o valjevskoj podvali ne može biti ni reči i svedoči o
nepodnošljovoj lakoći dogovora (sa Gorčinom) i rada (sa svima). O samoj
predstavi u kojoj Cankar oživljava istinu, a koja nas se svih dotiče kaže:
„Mislim da svako društvo
zaslužuje vlast koju ima. Vlast je apsolutno odraz društva. Drugo, sve što rade
ljudi, rade za samopromociju. Sve je marketing. Maksa Krneca ne vodi ubeđenje.
Uništena je ideja disidentstva – biti protivnik vlasti. To su sve verbalni
protivnici. Obično iz lične koristi. Maks Krnec sebe ubeđuje da to što radi,
radi zarad društva i jer je bitno. Njega nepravda istinski boli, ali ga boli iz
ličnog razloga. Kantor mu je uništio oca. Uništio mu je život, uništio mu je mogućnost
da ikad postane čovek, da studira, da ima novca. Lični razlog se krije iza
opšteg dobra.
U današnjem svetu odsustvuje empatija, a pojedinac je okrenut sebi.
Živimo u svetu licemerja, imamo potrebu za osvetom ali je maskiramo, zato što
je bedno da bude naša i lična; maskiramo je u sveopšte dobro, ili u sveopštu
cenzuru.“
Šta ima da nam ponudi komad iz
1902? Sukob sveta koji se abnormalno bogati s jedne i svet protkan bedom,
patnjom, sirotinjom, nesrećom, porazima Licemerje, bestijalnost moćnih. Deluje
da društvo napreduje osnivaju se akcionarska društa, zadružne centrale, novčani
zavodi: trgovci, krčmari, preduzimači, zelenaši, seoski prekupci likuju.
Ali
šta je s pukom?
Šta on kusa?
Nenad Jezdić je
ovde samozvani kralj Jožef Kantor. Kaže da je imao težak i delikatan zadatak.
Ljudska ambicija je čudna i opasna biljka, koja pokreće, ali ako se zanemari
princip može da raste u rđavom smeru. Smatra da mu ona ne nedostaje ni u ličnom
životu. Posle 25 godina opet će se na sceni naći sa Vojinom Ćetkovićem. Pokušaće
da ispričaju iskonsku pozorišnu priču surovu i ljubavnu o samozvanom statusu
koji ništa ne znači ako je lišen emotivne note.
Mihailo Miša Janketić
obraćanje novinarima započinje svojim iskustvom:
„Od duga vremena sam naučio da budem koncizan i kratak kako bih osvanuo
u novinama. Zgodno je što učestvujemo u ovom svečanom događaju. Doživeo sam da
mladi i daroviti reditelj ponudi konstruktivan i interesantan proces
stvaralaštva. Imam nadu da ćemo pored proslave jubileja pozorišta slaviti i uspeh predstave.“
Nikola Rakočević
izlaganje je započeo dilemom. Do reči dođe treći – četvrti kad prethodnici sve
kažu. Da imamo posla s glumcem i to dobrim potvrđuje i nastavak njegovog
iskaza:
„Cankar mlade ljude ne povezuje na prvu loptu, ali to čini s temom,
njihovim odnosom sa vlastodršcima.“
Za dramaturgiju bila je zadužena Maja Todorović kojoj je ovo treća saradnja sa Milanom Neškovićem.
Trudila se da likovi ne budu crno-beli, jer posle kolora živimo u vremene kada
je sve uglavnom sivo (nit’ smrdi nit’ miriše). Kaže, nemamo taj luksuz da nekome
drugome prepustimo svoju sudbinu. Neki likovi iz Cankarevog dela su
prilagođeni, neki spojeni. Postali smo društvo bez empatije i ne zna kako to da
se promeni.
Anja Đorđević je
posle duže pauze realizovala muziku. Ono što je zanimljivo je da se od muzike i
krenulo, te su je glumci imali na probama, ona im je davala tempo, diktirala
scene filmskim tonom, a mesto je našla i jedna Cankareva pesmica na
slovenačkom.
Jasmina Avramović,
još jedna Valjevka počinje ogovaranjem reditelja. Došao je na neki recital
s nekom do dozlaboga dosadnom pesmicom i ona ga je elimilisala, iako mu je
nastup bio teatralan. Opet su susreli tokom realizacije predstave „Brod
za lutke” gde je bio asistent režije. Potom na „Beloj kafi“. Ponosna je što ga je otkačila, jer smo tako dobili sjajnog reditelja, „izvor
mašte i energije.“
U zaštiti reditelja ustaje Nebojša Milovanović, pogađate već Valjevac i kaže da je dotični dvostruki
pobednik na recitalima. Drugi je bio žiri, nadovezije se sam reditelj. Prvo
osećanje koje je imao po čitanju teksta, bilo je da li obrađivati odnos
Maks-Kantar ili odnose unitar porodice. Scene su filmske, ali na pozorišni
način. Prepoznaćete se u i njegovoj znakovnoj ulozi, samouveren je.
Vesna Popović
govoreći o scenografiji, konstatuje da je ona organiski povezana sa muzikom i
nametnuta visokom estetikom koju JDP neguje. No smatra, puritanski svet koji
smatra da je sve lepo i sve čisto treba, radi istine, srušiti.
Mina Obradović
iznosi, negujući svoju tremu, da je prosto
levitirala u predstavi, ugledajući se na starije i isusnije kolege, u nadi da
će jednog dana biti kao oni. Pridružuje joj se Vučić Perović koji je eto drugi put u JDP-u.
Na kraju, svojih pet minuta dobija i najmlađi član asambla Stefan
Kalezić, dečak, koji svoj lik opisuje kao veseo, razuzdan, razmažen, koji „voli
svog oca koji je pomalo ubica.“
Starije kolege paniče, uzmite mu
mikrofon, sve će da oda...
Konferenciju zaključuje Đorđe
Teodosić izjavom da je video u novinama najavu ove predstave i da tamo ima
četiri Valjevaca, te im je eto pritekao u ispomoć.
I ovog puta vizuelni identitet predstave potpisuje jedan od
značajnijih grafičkih dizajnera, ilustratora i primenjeih umetnika današnjice Mirko Ilić sa kojim je saradnja počela
u sezoni 2017/18. Do sada, Mirko Ilić je dizajnirao plakate za predstave Ajnštajnovi snovi, Sudnji dan i Mesec dana na selu. Plakat za
predstavu Kralj Betajnove je četvrti Ilićev plakat za JDP.
REČ UREDNIKA KULTURNIKA
Kralj Betajnove je danas trendi lik. On se kandiduje, on
pobeđuje, on vedri i oblači, svi mu se sklanjaju s puta ili ih on sklanja,
deluje čvrst, odlučan i nepokolebljiv, bez dilema, sa ponekom melodramičnom
scenom punom patosa, suza i neuzvraćene ljubavi od zlobnika koji ne cene ono
šta on čini za njih.
On ima vojsku, policiju, obaveštajne službe i crkvu uz
sebe, samo neki nesrećni elementi bi da rovare i uzbunjuje inače pitomo i
zastrašeno stanovništvo njegove lične prćije. On je pragmatičan i prilagodljiv,
osim u pogledu njegove vlasti i moći koja je neprikosnovena. Njega se svi
plaše, od njegove plahe naravi svi strahuju. U emotivnom životu je obogaljen,
emotivno nezreo, rigidan. No, kao što narod kaže ne možeš sve imati. Od
Cankarevih vremena do dan danas bog vlada nebesima, a carevi i kraljevi,
najčešće samozvani zemljama. A sreća je jedna varljiva kategorija koje više
nema, nego što je priželjkuju.
Kantor ima hiljadu lica, hiljadu vratova, a pobunjeni Maks ne zna gde mu je glava, smeten je i neodlučan, raspolućen, kao da je on taj koji treba da se dvoumi. Tiranin ne razmišlja, on dela.
Kantor ima hiljadu lica, hiljadu vratova, a pobunjeni Maks ne zna gde mu je glava, smeten je i neodlučan, raspolućen, kao da je on taj koji treba da se dvoumi. Tiranin ne razmišlja, on dela.
Tako da ovaj je komad, koji sam dočeo skeptično (da li može
da se nosi s vremenom?) opet aktuelan. On je pre 70 godina otvorio
Jugoslovensko dramsko pozorište u jednoj drugoj zemlji, sa drugačijom
ideologijom i političkim sistemom, kada se smatralo da je problem koji on tematizuje
zauvek i srećno rešen. Ali, avaj...
Nešto u ljudskoj prirodi teži mraku, kao glavni lik Kantor, nešto potiče ljude da smatraju da je to normalno. Retki koji se bune tragično skončaju. I posle Kantora Kantor.
Nešto u ljudskoj prirodi teži mraku, kao glavni lik Kantor, nešto potiče ljude da smatraju da je to normalno. Retki koji se bune tragično skončaju. I posle Kantora Kantor.
I u toj ravni ovaj komad sjajno funkcioniše, hirurški
precizna režija, sjajna gluma celog asambla, prave male glumačke bravure,
scenografija moderna, promenjiva, kostimi fenomenalni, kao i muzika, imam samo
reči hvala.
I sve to tako funcioniše do trenutka kada dođe do razrešenja sukoba
dva suprostavljena lika, a onda se pobednik posipa pepelom, samosažaljeva, i to
traje, traje, poprimajući elemente horor filmova, a cilj je kod gledaoca već
postignut, pa ovo nepotrebno remeti inače sjajnu dinamiku komada, koji se
vremenski dešava od petka do ponedeljka.
Milan Neković je
rođen u Valjevu. Studije pozorišne režije završio je na Fakultetu dramskih
umetnosti u Beogadu 2008. godine u klasi profesora Nikole Jevtića i Alise
Stojanović. Kralj Betajnove je prva predstava koju Milan Nešković režira u
Jugoslovenskom dramskom pozorištu.
Režirao je 19 predstava u Srbiji i susednim zemljama, među
kojima su: Švajcarska Petra Mihajlovića (NP Banja Luka), Maestro Milivoja
Mlađenovića (NP Sombor), Uvela ruža Jelene Mijović po B. Stankoviću (NP
Vranje), Prometejev put Dejana Dukovskog (Dorćol plac), Mrešćenje šarana
(Atelje 212) i Bela kafa (NP u Beogradu) Aleksandra Popovića, Berlinski zid
Željka Hubača (BDP), Šoferi Lasla Vegela (NP Niš), Kod večite slavine Momčila
Nastasijevića (NP u Beogradu), 1915. Branislava Nušića (Kruševačko pozorište),
Nedelja, juče, danas, sutra Ognjena Obradovića (BDP), Šine Milene Marković
(Gledališče Tartini, Piran, Slovenija). U Teatru Volkov u Jaroslavlju (Rusija),
2017. godine je postavio Nušićevu Ožalošćenu porodicu.
Dobitnik je nagrade „Ljubomir Muci Draškić“ (2015). Bavi se
pedagoškim radom na Akademiji umetnosti u Beogradu.
Ivan Cankar (Vrhnika,
1876 – Ljubljana, 1918) bio je slovenački pesnik, prozni i dramski pisac.
Smatra se začetnikom modernizma u slovenačkoj književnosti i utemeljivačem
moderne slovenačke drame. U njegovim delima preovlađuje svest o materijalno i
socijalno zatiranom čoveku i njegovom unutrašnjem svetu. Bio je angažovan
socijaldemokrata a njegove političke ideje očitavale su se i u njegovim delima
u kojima je obuhvatao sve slojeve slovenačkog društva, od seljaka do
inteligencije. Proza i drame Ivana Cankara karakterišu oštra psihološka i
sociološka analiza. Njegova dela prevedena su na mnoge jezike.
Potekao je iz siromašne porodice, ali je kao odličan đak
dobio stipendiju i započeo studije u Beču. Od 1898. do 1909. živi u Beču, u
radničkoj četvrti Otakring, gde je stekao životno iskustvo koje je ključno
uticalo na njegova društvena shvatanja.
Bio je plodan pisac koji se dokazao u različitim rodovima.
Od poezije se izdvaja zbirka Erotika (1899), čiji je čitav tiraž zbog
„sablažnjive sadržine“ otkupio i spalio ljubljanski biskup; među novelama:
Vinjete (1899), Nina (1906), Sluga Jernej i njegovo pravo (1907), Milan i
Milena (1913), Slike iz snova (1917); romani: Na klancu (1902), Kuća Marije
Pomoćnice (1904). Posebno mesto zauzimaju drame: Romantične ćudi (1897), Jakob
Ruda (1900), Za dobro naroda (1901), Kralj Betajnove (1902), Sablazan u dolini
šentflorjanskoj (1908), Sluge (1910) i Lepa Vida (1912).
Cankar se 1913. u predavanju Slovenci i Jugosloveni
nedvosmisleno opredeljuje za jugoslovensko zajedništvo. Zbog toga je u jesen
1914. bio nekoliko nedelja zatvoren u ljubljanskom Gradu.
Fotografije:
Nenad Petrović, Kulturnik
Premijera: 3. aprila 2018.
Ivan Cankar
Kralj Betajnove
Režija: Milan Nešković
Igraju:
Jožef Kantor Nenad
Jezdić
Župnik Vojin
Ćetković
Francka Milena
Živanović
Hana Anđelika
Simić
Nadzornik Nebojša
Milovanović
Maks Nikola
Rakočević
Krnec Mihailo
Janketić
Lužarica Jasmina
Avramović
Nina Mina
Obradović
Franc Bernot Vučić
Perović
Pepček Stefan
Timotej Kalezić
Pomoćnik Đorđe
Teodosić
Prevod: Roksanda Njeguš, Adaptacija / Dramaturgija: Maja
Todorović, Scenografija: Vesna Popović, Kostimografija: Biljana Grgur, Muzika:
Anja Đorđević, Scenski govor : Ljiljana Mrkić Popović, Video rad: SuperDot,
Dizajn svetla: Dejan Draganov.
Prva predstava
Jugoslovenskog dramskog pozorišta
3.
april 1948.
Ivan Cankar
KRALJ BETAJNOVE
Kralj na Betajnovi
Prevela
Roksanda Njeguš
Režija
Bojan Stupica
Scenografija
Stupica Bojan
Kostimografija
Mira Glišić
Podela:
Jozef
Kantor Milivoje
Živanović
Hana Nada
Riznić
Francka
Marija
Crnobori
Nina
Dubravka
Perić
Krnec
Strahinja
Petrović
Maks
Branko
Pleša
Župnik
Dušan
Dubajić
Franc
Bernot Jozo Rutić
Sudija
Božo
Drnić
Pristav
Ivo Jakšić
Lužarica
Carka
Jovanović
Sudijina
žena Kapitalina
Apostolović
Koprivec
D.
Krstić
Kantorov
nadzornik M. Šerment
Kantorovi
gosti Aleksandar Đorđević,
Žarko Mitrović, Karlo Bulić, Nada Gregurić, V. Hreščak, Ljubica Janićijević
Seljaci
Salko
Repak, Juruca Dijaković, Aleksandar Stojković,
Mlađo
Veselinović, Zoran Ristanović, Jovan Milićević,
Milan
Ajvaz, Bert Sotlar, Danilo Srećković, Mihailo Farkić
Нема коментара:
Постави коментар