Treća koprodukcija privatnog i
državnog teatra, i jedina dva operska teatra u Beogradu, Opere i teatra Madlenianum i Narodnog
pozorišta u Beogradu, nakon uspešnih koprodukcija opere Don Đovani i baleta
Hazarski rečnik – lovci na snove, pred publiku donosi veliko opersko
delo italijanskog kompozitora Đakoma Pučinija – operu Manon Lesko.
Ovo je drugi naslov iz bogatog Pučinijevog opusa koji se pojavljuje na sceni Madlenianuma – svojevremeno je igrana i veoma uspešna produkcija opere Madam Baterflaj, a Manon Lesko stoji rame uz rame s njom, ali i sa drugim Pučinijevim delima kao što su Boemi i Toska.
Premijera u Narodnom pozorište u
Beogradu je 26. februara, a u Operi i teatru Madlenianum 29. februara, obe
počinju u 19:30 časova.
S ovom operom planirana su gostovanja po Italiji, a sledeća operska predstava biće iz ciklusa ruskih opera.
S ovom operom planirana su gostovanja po Italiji, a sledeća operska predstava biće iz ciklusa ruskih opera.
Manon Lesko, uz svoj veoma čudan
i kontroverzan put nastanka libreta opere, koga su pisala čak četiri
libretista, a nastao je po uticajnom romanu iz XVIII veka Abea Prevoa.
Priča o
Vitezu De Grijeu i Manon Lesko; takođe je poznata i po kuriozitetu da je ovo
prvi Pučinijev „hit” i jedina njegova opera koja na svojoj premijeri u Teatru
Ređio, u Torinu, 1893. godine, nije bila osporavana. Manon Lesko je Pučinija
postavila među vrhunske svetske kompozitore, iako je samo devet godina ranije
francuski kompozitor Žil Masne komponovao i izveo operu sa istim naslovom i na
istu temu. Pučini je u priču uveo novi nivo iskrene emocije i tok melodije, a
uz to je stvorio jednu od arhetipskih operskih heroina, koja i danas očarava
publiku.
Generalna proba opere Manon Lesko u Narodnom
pozorištu u Beogradu - Vatromet raskoši za sva čula.
Manon Lesko (Manon Lescaut) je opera u četiri čina koja je
premijerno izvedena 1893. godine u Torinu u Teatro Regio.Predstavlja treću po
redu i najpopularniju od svih opera temeljenih na istoimenom romanu Antoana
Fransoa Prevosta.
Na slici je sam početak opere -
nalazimo se trgu ispred krčme u Amjenu, gde susrećemo veliku grupu ljudi,
uključujući i de Grijea, koja čeka putničku kočiju. Među putnicima je i glavni
rizničar Žeron i narednik Lesko i njegova sestra Manon.
Pridružujući se proslavi sto
godina postojanja opere u Srbiji, Opera i teatar Madlenianum je sa svojim
partnerom, Narodnim pozorištem u Beogradu, za ovu priliku angažovala vrhunski
autorski tim iz Italije predvođen rediteljem Pjer Frančeskom Maestrinijem.
Veoma veliki orkestar predvodi dirigent Stefano Romani, za preko 250 raskošnih
kostima zaslužan je kostimograf Luka Dal Alpi, a monumentalna scenografija je
delo Alfreda Troizija.
Na današnoj konferenciji za
medije upravnica Narodnog pozorišta Ivana Vujić je istakla zadovoljstvo što se
se sklopile povoljne okolnosti da se angažuje ovakav tim vrhunskih umetnika,
zahvaljujući i koprodukciji za Madlenianumom, jer su oni već svetski poznati po
svojim postavkama, iskreni su zaljubljenici u operu i dobri poznavaoci
Pučinija, a naročito opere Manon Lesko. Predstavu će posle kao dirigent
“naslediti” Đorđe Pavlović.
Veliki ansambl ove opere u kojoj
učestvuju solisti, hor i orkestar Narodnog pozorišta u Beogradu prevodi Jasmina
Trumbetaš Petrović, direktorka opere NP, a alternaciji su Sanja Kerkez (peva
premijeru u Madlenianumu) i Ana Rupčić, Lesko brat Manon je Neboša Babić (peva
obe premijere), u alternaciji Vuk Zekić i Vladimir Andrić. Vitez de Grije je
Janko Sinadinović. Žeron de Ravoar je Dragoljub Bajić, u alternaciji Mihailo
Šljivić (peva u Madlenianumu) i Aleksandar Stamatović. Učestvuju još i sledeći
solisti: Milan Obradović, Vuk Radonjić, Darko Đorđević, Siniša Radin, Milan
Panić, Nataša Rašić, Ivana Živadinović, Mihailo Otašević i Luka Pređa.
Đakomo Pučini (1858–1924) je danas, zajedno s Verdijem, i pored
izrazitih modernih tendencija u operskom stvaranju, suvereni gospodar operskih
scena. Pučini je započeo revoluciju žanra, povezujući muziku i dramaturgiju na
način kom su mogle da paririju samo drame i, kasnije, filmska industrija.
Njegov operski stil predstavlja više ili manje harmoničnu mešavinu brutalnosti
i sentimentalnosti. Rođen je u Luki, malom gradu Toskane, Konzervatorijum je
završio u Milanu. Sa velikim smislom za operski teatar, Pučini se posvećuje
isključivo operskoj kompoziciji. Posle prvih pokušaja (Vili 1884, Edgar 1889) i
prvih većih uspeha (Manon Lesko 1893), on stiče svetsku slavu svojim najznačajnijim
i najpopularnijim delima: Boemi (1898), Toska (1900) i Madam Baterflaj (1904).
Zatim slede Devojka sa zapada (1912), Lastavica (1917), Triptih (Plašt, Sestra
Anđelika, Đani Skiki 1918) i najzad njegova labudova pesma, Turandot (izveden
1926. godine).
Jedan od Pučinijevih uspeha leži u srećno izabranim libretima.
Čovek sa sigurnim pozorišnim instinktom, Pučini je osećao scenu, tražio
uzbudljive dramske sukobe i negovao kult velikih gestova i očajnih krikova koji
rezultiraju iz jakih strasti. Pučini je ovako formulisao tajnu svakog
pozorišnog uspeha: „Postoje tri zakona kada je u pitanju pozorište: buditi
interesovanje, iznenađivati i dirnuti“. Zato ne čudi što su njegova dela i
danas popularna, a Manon Lesko osvaja iskonskim muzičkim nadahnućem, jedinstvenim
u njegovom kompletnom stvaralaštvu, zbog čega i danas pripada najlepšim delima
operske literature.
„Manon Lesko je jedna od najkompleksnijih uloga operske literature. Ona
je po meni najlepša žena predstavljena u jednoj operi. Ovo tvrdim na osnovu njenog
opisa iz Prevoovog romana i zbog svih nedaća koje je izazvala njena lepota,
njena mešavina urođene elegancije i prirodne naivnosti, uz njenu pohlepu i,
naročito, pohlepu njenog brata. Pronaći danas osobu koja joj je slična je veoma
teško, pogotovu zato što se u poslednjih nekoliko decenija desila ova luda i
nikad ranije viđena razmena informacija, što je izazvalo radikalne promene u
životima običnih ljudi. Ukoliko bih morao da poredim Manon sa bilo kojom osobom
bliskom nama, verovatno bih odabrao nekoga poput Merilin, zbog njene
sposobnosti da stupi u interakciju sa običnim i sa slavnim ljudima, kao i zbog
njene tragične sudbine“, reči su reditelja Pjer Frančeska Maestrinija.
Opera Đakoma Pučinija MANON LESKO, premijere:
- Sreda, 26. februar u 19.30, Narodno pozorište u Beogradu
- Subota, 29. februar u 19.30, Velika scena Opere i teatra Madlenianum
Libreto: Domeniko Oliva, Marko Praga, Đuzepe Đakoza i Luiđi
Ilika
Opera u četiri čina
Dirigent: Stefano
Romani (Italija)/Đorđe Pavlović
Reditelj: Pjer Frančesko Maestrini (Italija)
Kostimograf: Luka Dal Alpi (Italija)
Scenograf: Alfredo Troizi (Italija)
LICA:
Manon Lesko: Jasmina Trumbetaš Petrović/ Sanja Kerkez/ Ana
Rupčić
Lesko, njen brat, narednik kraljevske garde: Nebojša Babić/
Vuk Zekić/ Vladimir Andrić
Vitez de Grije: Janko Sinadinović
Žeron de Ravoar, glavni kraljevski rizničar: Dragoljub
Bajić/ Mihailo Šljivić/ Aleksandar Stamatović
Krčmar: Milan Obradović/ Vuk Radonjić
Edmondo, student: Darko Đorđević/ Siniša Radin/Milan Panić
Muzičar: Nataša Rašić/ Ivana Živadinović
Učitelj igranja: Siniša Radin/ Milan Panić
Fenjerdžija: Siniša Radin/ Mihailo Otašević
Narednik straže: Mihailo Šljivić/ Milan Obradović
Kapetan broda: Milan Obradović/ Mihailo Šljivić
Vlasuljar: Luka Pređa
Нема коментара:
Постави коментар