Ovogodišnji FEST otvara film Otac Srdana Golubovića, proslavljenog reditelja filmova Apsolutnih sto, Klopka i Krugovi. Sa Srdanom smo uoči svetske premijere u Berlinu, a zatim i domaće u Beogradu, razgovarali o njegovom filmu i mitskom putovanju glavnog junaka.
Vaš film Otac imaće kroz nekoliko dana svetsku premijeru na filmskom festivalu u Berlinu, a ubrzo potom će otvoriti ovogodišnji FEST. Pred kojom publikom imate veću tremu?
- Uvek imam veću tremu pred
domaćom publikom. Premijera u Beogradu je uvek najveće
uzbuđenje jer su tu ljudi s kojima sam odrastao, ljudi
koji taj društveni kontekst kojim se ja bavim najbolje
poznaju. To je ona publika koju nikako ne možeš da
prevariš. Ima jedna divna rečenica čuvenog košarkaša
Dragana Kićanovića koji je govorio da svaku zlatnu medalju
sa svetskih, evropskih prvenstava moraš overiti na basketu
u Čačku. Ja u to verujem. Svaki međunarodni uspeh je
veliki i značajan; za film je značajnija berlinska
premijera, ali za mene beogradska.
- Ne verujem da postoje publike
koje drugačije čitaju film. Iz mog iskustva, ljudi uvek
reaguju na iste stvari, na istim mestima plaču, smeju se,
iste ih stvari pogađaju. Jezik filma, kao i muzike, je
univerzalan. Ne očekujem drugačije reakcije, očekujem samo
strožiju kritiku ovde.
- Sve filmove koje sam do sada
radio, radio sam sa skoro istom ekipom. Praktično od
fakulteta radim sa istim ljudima. Film je timski posao,
reditelj je onaj koji je najistureniji i jedini koji u
svakom trenutku zna celinu onoga što stvara, ali bez
glumaca to ne postoji, kao ni bez direktora fotografije,
scenografa, kostimografa, ali i ključnog saradnika
reditelja – scenariste, koji pomaže u kreiranju priče. U
mojim filmovima ima dosta toga sličnog, mada se ja trudim
da svaki od njih bude drugačiji. Mislim da je ovaj
drugačiji od prethodnih po rediteljskom pristupu. Ovoga
puta sam se trudio da budem hrabriji, beskompromisniji, da
idem do kraja pa makar i glavom kroz zid, te da i ovaj
film bude najsiroviji, najogoljeniji, najtvrđi i bliži
istini.
- Zadnja dva filma, Krugovi i
Otac, zasnovani su na istinitim pričama. Pročitao sam na
nekom portalu priču o Đorđu Joksimoviću, kojem je Centar
za socijalni rad oduzeo decu i koji je, kada se suočio sa
tim lancem birokratije i korupcije, rešio da peške ode za
Beograd. Pročitavši to, odmah sam se setio filma Paris,
Texas i filmičnosti koju to putovanje peške ima u sebi.
Đorđe je već u tom trenutku bio ispred Ministarstva za rad
i ja sam otišao da razgovaram sa njim. Družili smo se
nekoliko dana, pružio sam mu podršku i odlučio da o tome
želim da snimim film. On nije krenuo na to putovanje da bi
pokazao bunt; on zapravo ni sam nije siguran zašto, ali
vođen nekim impulsom on je samo krenuo. Bilo mi je
interesantno da pravim film o čoveku, koji, boreći se sa
nepravdom, ne racionalno, već duboko intuitivno, kreće na
neko, gotovo mitsko putovanje.
- Đorđe će svakako biti premijeri.
Ovaj film je zasnovan na nekim događajima iz njegovog
života, ali mi smo u samom scenariju od toga dosta
odmakli. Rađenje filmova po istinitom događaju su radili
Gordan Mihić i reditelj Ljubiša Kozomora, pripadnici crnog
talasa, jer su uzimali priče iz novinskih članaka i to ima
svoju autentičnost i životnost; ali s druge strane, život
je uvek zanimljiviji od filma, umetnosti uopšte, te ako
ostane samo na tim događajima postane isuviše
ilustrativno. Moja teorija je da, ako se film radi po
istinitom događaju, on mora da postane film o nečemu
drugom. Tako dobija poetsku snagu i istinu; neku koja nije
ona životna istina.
- Dosta dugo smo radili na tome. Tokom ta dva meseca, on je svakodnevno imao treninge koji su trajali po nekoliko sati i bio je na veoma striktnom režimu ishrane, a pre i posle treninga smo imali probe, sveukupno između pet i šest sati dnevno. Prolazili smo kroz scenario, govorili o ideji, o liku, analizirali; ozbiljno smo radili na tome jer je to takav zadatak. Bilo je potrebno da uđemo u svet jednog čoveka, svet kojem mi ne pripadamo, svet izuetnog siromaštva, a ni Goran ni ja nismo iz tog miljea. Glavni zadatak je bio da on glumi kao naturščik i da sve bude gotovo dokumentaristički, a da promena koja stiže na kraju bude ogromna, ali potpuno neprimetna. Ima jedna rečenica Abasa Kiarostamija, koja je za mene jako važna – pitali su ga šta je za njega dobar film, a on je odgovorio: Pa onaj kojem verujemo. Dakle cilj je bio da verujemo tom čoveku, da verujemo njegovim problemima i svemu onome što mu se događa.
A kada su u pitanju naturščici, po kom principu ste izabrali decu koja glume u Vašem filmu?
- Bilo je organizovano veliko
probno snimanje. Probali smo rad sa gotovo svom decom iz
opština Prijepolje, Priboj, Sjenica, Tutin, Nova Varoš,
jer je moj kasting direktor imao ideju da deca moraju biti
iz tog kraja gde snimamo film i bio je u pravu. Dečaka,
Muharema Hamzića, brzo smo našli. Čim se predstavio meni
je bilo jasno da će on igrati tu ulogu. On nam je dao
ključ kako Goran treba da igra. To je ta isitinitost i ta
jednostavnost i ta ogoljenost koju taj dečak sam sa sobom
nosi. To mi je bilo jako važno. Takođe, to su deca koja ne
idu ni u kakve dramske grupe, ne znaju ništa o filmu i
pozorištu i došli su u sve to potpuno čisti i bez ikakvog
predznanja, što je za ovakve stvari jako dobro.
- Uvek na FEST-u gledam što više
filmova mogu, uvek mu se radujem i uvek je za mene bio
najvažniji događaj, još od tinejdžerskih dana, kada sam
odlučio da se bavim filmom. Gotovo sve najvažnije filmove
u životu, u tom periodu, video sam na FEST-u. U Sava
centru smo se krili ispod klupa kako ne bi plaćali karte.
Ima dosta filmova koje bih želeo ove godine da pogledam.
- Osamdesetih sam počeo da gledam filmove. Film koji sam gledao na FEST-u, Idi i gledaj, Elema Klimova, me je potpuno rasturio. Pamtim takođe i film Mišima, Pola Šredera. To su ostvarenja koja su na mene puno uticala.
Нема коментара:
Постави коментар