Adaptacija dela romana F.M. Dostojevskog
Autorski projekat NEBOJŠE DUGALIĆA
Igra: Nebojša Dugalić
Ovenčana velikom nagradom Srebrni
vitez u Rusiji, monodrama Ispovest
Dmitrija Karamazova, autorski projekat Nebojše
Dugalića, zasnovana na romanu ruskog književnog genija F. M. Dostojevskog, se od januara 2013. godine nalazi na redovnom
repertoaru Male scene Opere i teatra
Madlenianum. Posle brojnih gostovanja u zemlji i inostranstvu i nagrada
koje je na njima osvajala (predstava je poslednji put gostovala na Brionima u
okviru festivala Ulysses) publika će u
petak 7. februara od 20 časova imati prilike da je vidi PEDESETI put.
Ispovest Dmitrija Karamazova
predstavlja monodramsku adaptaciju dela romana F.M Dostojevskog u kome Dmitrij
Karamazov, neposredno pred svoj sunovrat, odlučuje da svoj očaj kaže bratu
Aljoši, njegovom „angelu na zemlji“, i da ga, iz bezizlaza zamoli za nemoguće –
da od oca ište pomoć u novcu. To je situacioni okvir događaja u kome se ispreda
priča o mrtvom čvoru njihovih sudbina u koji su se nerazmrsivo zapleli i
Dmitrij i otac i Ivan i Katarina Ivanovna i Grušenjka i svi oko njih, a Dmitrij
Karamazov je onaj iz koga se ta nerazmrsivost izvija u vapaj da se razreši
nerazrešivo...
O svom viđenju ovog kompleksnog
lika i svojoj postavci monodrame reditelj kaže:
„Širok je čovek, moj Aljoša, suviše širok...ja bih ga suzio.“ Ovim
rečima Dmitrij Karamazov kao da progovara svu svoju nemost pred zbitijem kojim
je sudbinom zatečen. Nemost pred onim neimenjivim, nepredočivim, onim čemu se
ne da videti lice a što neprestano podriva sve naše zemno trajanje, onim
nezahvativim bilo kakvim pojmom i uopšte kakvim bilo određenjem. Postojanje
oslonjeno na odsustvo bilo kakvog oslonca, nagoni sve junake Dostojevskog na
gotovo mahnitu iracionalnost postupanja do te mere da se čini kako u dva
različita trenutka činjenja uopšte nije reč o istom subjektu, koji, uz to, kao
da ne predstavlja ništa drugo do puku vetrometinu razuma i nerazuma i golu
nemoć da se nasluti bilo kakva odgonetka. Dmitrij je sav u tesnacu ove
„širokosti“ koja se ne da suziti.
Bilo da je reč o dramskim sklopovima, unutrašnjem prostoru likova,
situacionim okvirima, problemskim snopovima, sve je kod Dostojevskog obeleženo
trudom da se, u odsustvu imena za vlastitu sudbinu, makar ocrta prostor te
neimenjivosti i da tako, bar za malo, čovek umiri svoju neutaživu žudnju za
onim što mu zauvek ostaje nedohvatno. Zavodljivost te igre nedohvata je u tome
što ona ima i svoje nadne trenutke kada stvari izgledaju da će poći po dobru, a
ti trenuci nade se pokažu kao tek varljivi oslonci pukog predaha u suštinski
nezadrživom sunovratu.
Kao da taj koštac nade i očaja, ta mnogostruka neizdrživost
protivrečnosti, hoće da po našoj koži raspiše svoju povest, ostavljajući nas da
do izdaha ne saznamo u čijim je rukama, ustvari, od naše vlastite kože
posedovni list .
Нема коментара:
Постави коментар