''Mi ne menjamo flamenko kako bi
ga prilagodili sceni, mi menjamo scenu
kako bi je prilagodili flamenku.''
Španija je zemlja strasti i
borbe. To je ono što ujedinjuje flamenko i koridu. A ono što ih deli je to što je flamenko
oda životu i proživljavanju, a korida tanosu i preživljavanju.
Flamenko se rodio u sunčanoj Andaluziji, negde u XVIII
veku, a podrazumeva pevanje (cante), uzvike (dobacivanja), sviranje
na gitari (toque), plesanje uz udaranje obućom o drveni pod (baile) i pratnje pljeskanjem dlanovima (palmas) koje može biti gluvo i suvo,
dlanom po nozi ili pucketanjem prstima. Flamenko je produkt etničke mešavine,
za njegov nastanak zaslužni su Cigani (Hitanos/Gitanos),
Arapi, Jevreji i sami Andalužani.
Flamenko je jadikovka (slično fadu, ali drugim
umetničkim i scenskim sredstvima) koju su izvodili siromašni. Rađao se kao
izraz odbijenosti, odbačenosti, straha, tuge, samosažaljenja i besa. No,
flamenko u sebi ima i nečeg viteškog, poput nekog okršavaja, nadmetanja, ali uz
kuraženje, s ciljem da se igrač(ica) podrže i ohrabre da iskaže sebe i svoja
osećanja što potpunije i intenzivnije. Što se samog plesa tiče on ima nešto
dodirno i sa tradicionalnim indiskim plesom.
Flamenko je svakako ples koji
slavi život, ini to u pedesetaki formi, a ona verzija koju nam je predsavila družina
Puerto flamenko (povratnički posle
nastupa na Kolarcu 2010.) je inovativna modifikacije tradicije, njeno kreativno
sagledavanje iz što više uglova (te tako i ljubavni ples na stolicama, ples
žene i balona, ples sa štapovima, modulacija zvuka na mobilnom...). Umetnost
flamenka je umetnost dočaravanja kroz muziku i ples najrazličitijih osećanja,
bazičnih i složenih, izdiferenciranih u najsuptilnije nijanse. Manifestacija
flamenka upravo je zasnovana na razmeni tih emocija izmedu izvođača i publike
No, ova trupa je pošla i od mira
o Tezeju i Minotauru (eto opet bika!) - "Ship of Theseus"/"La Nave de
Teseo" i - o borbi junaka i čudovišne zveri. I do toga da je Tezej
bio moreplovac, te dolazimo do brodova i jednog filozofskog pitanja. Tokom upotrebe
daske koje čine brod se troše i tako vremenom zamenjuju. Dođe trenutak kada su
sve nove, tj, nema ni jedne stare. Da li je to sada novi brod. Ili,
hipotetički, ako bi se od starih dasaka izgradio brod, da li je on orginal.
Ova pitanja, kroz ples i muziku Puerto flamenko pokušava da razreši bilo
da menjaju deo garderobe (koja je kod žene nadsuknja, a kod muškarava prsluk ili
šal, do igranja s atomima, plesa kojim se podražva škripanje daske na
brodu...). Različiti koraci (punteado, desplante, zapateados, od redoble
do eskobilja, od ljamada, siere, markahe
do remate) i njihovi odjeci na daskama, ženino igranje s
prelepo kreiranim haljinama i maramama, suptilni ili dramatični pokreti ruku i
šake (braseo), hteli vi to ili ne uvlače vas u priču i u emociju.
U plesu flamenka izraz lica je fundamentalan, jer u rakus stavlja interpretativne sposobnosti izvođača. Kao potvrdu svoje prisutnosti, sigurnosti i ubeđenja igrač(ica) fiksira pogled pravo ispred sebe. I po revolucionarnosti, ono što je bio „Olimp“ za Bitef, Puerto flamenko je za XIX Erste Guitar Art Festival. Doduše bez fizičkog, ali sasvim sigurno s duhovnim ogoljavanjem, otvaranjem duši i njenih stanja.
U plesu flamenka izraz lica je fundamentalan, jer u rakus stavlja interpretativne sposobnosti izvođača. Kao potvrdu svoje prisutnosti, sigurnosti i ubeđenja igrač(ica) fiksira pogled pravo ispred sebe. I po revolucionarnosti, ono što je bio „Olimp“ za Bitef, Puerto flamenko je za XIX Erste Guitar Art Festival. Doduše bez fizičkog, ali sasvim sigurno s duhovnim ogoljavanjem, otvaranjem duši i njenih stanja.
Za razliku od nas, koji smo
tradiciju zakovali i vremenu i mestu (osim časnog pokušaja grupe „Vrelo“), Španci shvataju da tradicija
može opstati, živeti i razvijati samo ako se menja, prilagođava vremenu i
interesovanjima, širi na sve sfere ljudskog delanja. Da, zaista, ono što smo
videli bilo je raznoliko, strasno, zarazno, hipnozirajuće. Sve verzije
flamenka. Dosetljivo, inteligentno, sa stilom, strasno, duhovito.
A u holu par gitara koji mlađani
gitaristi odmeravaju, ali i pokušavaju da upotrebe. Erste banka je uradila
jednu lepu stvar. Upotrebljene, nevažeće platne kartice preradila je u
trzalice. Te tako, umesto da je provlačite, možete je prevlačiti preko struna.
Asambl Puerto flamenko osnovan je 2004. godine.
Uspešno kombinuje izvorni oblik flamenka i moderne scene i režije, u potrazi za
originalnim savremenim izrazom koji se čvrsto temelji na univerzalnoj suštini
flamenka. Inače, Sastav je u dvorani Doma omladine u Beogradu nastupio u sastavu Francesca
‘La Chica’, Abel Harana, Antonio Molina
‘El Choro’, na gitari Ruben Romero, perkusionosta
Andrej Vujičić (koji se opobao i u
plesu) i pevač Jesus Corbacho.
Нема коментара:
Постави коментар