U okviru 65. Martovskog festivala publika u Domu omladine Beograda imaće priliku da pogleda retrospektivu Rut Bekerman,
najznačajnije austrijske rediteljke današnjice. Prikazaćemo 4 njena
filma, koji dočaravaju ono najuzbudljivije u njenom dugogodišnjem
stvaralaštvu – spoj posmatranja izbliza savremenog stanja društva sa
razmišljanjem o načinu na koji se sećamo naše prošlosti.
Rut Bekerman, rođena u Beču 1952, već više od 40 godina snima esejističke filmove i dokumentarce tokom kojih je postala poznata kao jedna od najhrabrijih i najodvažnijih filmskih autora Austrije. Ispitivanje "procesa pamćenja" u kombinaciji sa pažljivim ispitivanjem trenutnih okolnosti čini suštinu rada Rut Bekerman.
ČETVRTAK, 29. mart 2018.
Klub DOB
17č – Retrospektiva Rut Bekerman: MOST OD PAPIRA / DIE PAPIERENE BRÜCKE / PAPER BRIDGE, (1987), zemlja: Austrija, trajanje: 95’
"Most od papira" je putovanje kroz porodičnu istoriju Rut Bekerman. Istovremeno opisuje sudbinu Jevreja srednje Evrope. Film nas vodi od Beča, gde je njena baka preživela rat skrivajući se i u koji se njena majka vratila iz Izraela 1950. godine, do predela u kojima je njen otac proveo detinjstvo: Bukovina, nekada deo Austrougarskog carstva.
PETAK, 30. mart 2018.
Klub DOB
17č – Retrospektiva Rut Bekerman: KA JERUSALIMU / NACH JERUSALEM / TOWARD JERUSALEM, (1990), zemlja: Austrija, trajanje: 85’
Šta se desilo sa snom o jevrejskoj domovini? Put ka Jerusalimu od zapada. Dokumentarni "roud muvi": kamioni, benzinske pumpe, građevinski radnici, vojnici, ruske izbeglice, taksisti, pripadnici obezbeđenja. Susreti tokom samo 75 km putovanja po različitim predelima sa ličnim pričama.
SUBOTA, 31. mart 2018.
Velika sala DOB
21č – Retrospektiva Rut Bekerman: ONI KOJI ODLAZE, ONI KOJI OSTAJU / THOSE WHO GO THOSE WHO STAY, (2013), zemlja: Austrija, trajanje: 75’
Kapi kiše na prozorskom staklu, vatrogasno vozilo, mačak sa brojnim potomstvom: namerno nenameran pogled koji pruža priliku za susrete, priče i sećanja - tragovi koje Rut Bekerman prati preko Evrope i Sredozemlja. Azilanti iz Nigerije na Siciliji, arapski muzičar u Galileji, nacionalista pivopija u Beču, Kapitolska vučica i tri devojke pod velom koje dugo pokušavaju da pređu ulicu u Aleksandriji. Odeća, platno i materijali se pojavljuju poput dezena na platnu u pokretu, tokom putovanja ili izbeglištva. "Oni koji odlaze, oni koji ostaju" je priča o neprestanom kretanju sveta i života.
NEDELJA, 1. april 2018.
Klub DOB
18č – Retrospektiva: Rut Bekerman: SANJANI / DIE GETRÄUMTEN / THE DREAMED ONES, (2016), zemlja porekla: Austrija, trajanje: 89’
U centru zbivanja su dvoje pesnika: Ingeborg Bahman (Ingeborg Bachman) i Pol Selen (Paul Celan) koji su se upoznali u posleratnom Beču, njihova živa prepiska čini tekstualnu osnovu ovog filma. Dvoje mladih glumaca, Anja Plašg (Anja Plaschg) i Lorens Rup (Laurence Rupp) sastaju se u studiju i čitaju pisma. Burne emocije bliskosti i udaljenosti, obuzimaju ih fascinacija i strah. Međutim, istovremeno uživaju u druženju, svađama, pušenju cigareta, razgovorima o tetovažama i muzici. Jučerašnja, današnja i sutrašnja ljubav: tamo gde se granice brišu, tu leži srž filma "Sanjani".
Valcer sa Rut
Rut Bekerman (Ruth Beckermann) snima
angažovane filmove još od sedamdesetih godina prošlog veka,
istražujući višeslojna značenja zanimanja, štrajkova i političke
agitacije u rodnoj Austriji. Ali, tek je 2016. godine u domovini
organizovana retrospektiva njenih filmova u Filmskom muzeju Austrije,
koji je ujedno i izdavač prve antologije o radu Rut Bekerman. U aprilu
2018. godine berlinski bioskop "Arsenal" će prikazati ciklus njenih
filmova, ali pre toga će u martu ciklus filmova Rut Bekerman biti
prikazan u okviru Martovskog festivala u Beogradu.
Od izrazito aktivističkog stava sa početka svoje karijere, Rut Bekerman je prešla na lutajuće i strpljivo posmatranje sveta oko sebe uz česta putovanja, ne odvajajući se od kamere. Mogli bi je s pravom nazvati esejistom, jer je i jedan svoj kratkometražni film posvetila legendarnom francuskom esejisti Krisu Markeru (Chris Marker). Međutim, Rut Bekerman je i pod velikim uticajem Kloda Lanzmana (Claude Lanzmann) kada s velikom pažnjom prati put žrtava Holokausta od Evrope do Svete zemlje. Uprkos ovom patrijarhalnom predlošku savremenog evropskog dokumentarca koji sam upravo izneo, Rut Bekerman je bitna figura u predstavljanju prvenstveno ženskog pogleda na stvarnost. Lako je povezati njen rad sa imenima kao što su Anjes Varda (Agnès Varda) ili Helena Treštjikova (Helena Třeštíková). Bez obzira na sve te asocijacije, Ime Rut Bekerman se izdvaja kao jedno od najvećih među autorima savremenog evropskog dokumentarnog filma.
Od izrazito aktivističkog stava sa početka svoje karijere, Rut Bekerman je prešla na lutajuće i strpljivo posmatranje sveta oko sebe uz česta putovanja, ne odvajajući se od kamere. Mogli bi je s pravom nazvati esejistom, jer je i jedan svoj kratkometražni film posvetila legendarnom francuskom esejisti Krisu Markeru (Chris Marker). Međutim, Rut Bekerman je i pod velikim uticajem Kloda Lanzmana (Claude Lanzmann) kada s velikom pažnjom prati put žrtava Holokausta od Evrope do Svete zemlje. Uprkos ovom patrijarhalnom predlošku savremenog evropskog dokumentarca koji sam upravo izneo, Rut Bekerman je bitna figura u predstavljanju prvenstveno ženskog pogleda na stvarnost. Lako je povezati njen rad sa imenima kao što su Anjes Varda (Agnès Varda) ili Helena Treštjikova (Helena Třeštíková). Bez obzira na sve te asocijacije, Ime Rut Bekerman se izdvaja kao jedno od najvećih među autorima savremenog evropskog dokumentarnog filma.
Ciklus filmova koji će biti prikazan u Beogradu predstavlja skroman izbor dugometražnih filmova Rut Bekerman i obuhvata njen rad od najranijih faza sve do 21. veka. Središni motiv svih ovih filmova čini diskusija. Filmskim pristupom ona zadire u emocije protagonista dok montažom atrakcija izražava svoje ideje i doživljaje. Naslovi filmova Rut Bekerman asociraju na snove, enigme, odlaske i vraćanja. Ali njeni filmovi su zasnovani na onom najbitnijem: na međusobnim odnosima, na onome što je bilo pre nas i na svetu koji stvaramo.
Greg de Kjur Mlađi (Greg de Cuir Jr)
Kustos
Нема коментара:
Постави коментар