Tatjana Marković Topalović (47), nastavnica fizike u Srednjoj
medicinskoj školi "Dr Andra Jovanović" u Šapcu, posvećenošću i znanjem,
svesna da provincija može da motiviše ali i potopi, ispisuje zlatne stranice
srpske prosvete. Tako je 2014. godine proglašena za najboljeg predavača, a ove
godine je u trci za najboljeg nastavnika na svetu, takmičenju, koje će se
održati u Dubaiju. Na predlog njenog bivšeg učenika, Sanja Begović ju je pozvala da u Muzeju iluzija održi predavanje na temu Optičkih iluzija.
Optička iluzija je svaka iluzija koja vara ljudski vizualni sistem
predstavljajući mu nešto što ne postoji ili na pogrešan način predstavlja ono
što postoji.
Optičke iluzije (varke) su predmet interesovanja naučnika,
umetnika, oftamologa, psihologa, arhitekata, programera, a posledica su
nesavršenosti naših čula. Uzmite samo za primer jedan uspešan 3D streetart ctrež
koji vas uspešno vara, a vi se ne bunite.
Ko je za to kriv? Nesporazum ono što naše oči vide i informacija
koje šalje našem mozgu. Kamera (oko) i procesor (mozak) ne rade istim brzinama.
Oko beleži 26 slika u sekundi (tromost oka-kasni desetinku sekunde), a mozak u
pauzi stvara predikciju koja krije ovu
optičku prevaru. Ljudski mozak prima neverovatno veliki broj informacija u
jednom trenutku, pa je uspeo da razvije prečice za njihovu obradu.
Kada gledamo
u nešto, mi, zapravo, vidimo svetlost, a ona se zatim pretvara u elektirične
signale koje mozak pretvara u sliku. Ovaj proces odigrava se u desetini
sekunde, pa mozak prima neverovatno veliki broj informacija u jednom trenutku.
Zbog toga mu je teško da se fokusira na sve odjednom, pa uprošćava ono što vidi
i izdvaja samo ono bitno.
Da je oko lenjo shvatio sam pri
jelu i kupovini. I tada je ono htelo ono što mozak nije nikako želeo i odobravao.
Bio je svega sit. Ali oči nisu...
Grčki filozofi bili su jedni od prvih koji su pokušali da objasne
fenomen optičkih iluzija.
Epikur (341—270. p.n.e.) je smatrao da „um vidi i čuje, a sva ostala
čula su slepa i gluva“, tj da su iskrivljena.
Protagora (480. - 410. p.n.e.) je pak mislio da je „s
našim čulima sve u redu, te da je okolina ta koja se menja“.
Aristotel (384. -322. p.n.e.) je smatrao da je naša čula lako
zavarati, da je „problem u pogrešnom
načinu gledanja“.
Platon ( 427. - 347. p.n.e.) se približio rešenju ustvrdivši da je
u pitanju „konflikt čula i uma“.
Sledeći primer koji navodi
nastavnica Topalović je holanski
slikar ali i matematičar Moris Kornelis
Ešer (1898.-1972.) poznat po svojim duborezima litografijama paradoksalnih
i naizgled nemogućih prizora.
Inspraciju je tražio u Ajnštajnovoj teoriji
relativiteta, u matermatičkim teoremama proizašlim iz neeulidovske geometrije,
u astronomskim posmatranjima, teoriji evolucije i Froidovoj psihoanalizi, ali i
u romantičnim italijanskim krajolicima i raskošnim, mavarskim ornametima
Alhambre. Populizatori nauke poput Karla
Segana, Stivena Hokinga i Rodžera
Penrouza rado su koristili su Ešerove ilustracije da bi široj publici
približili teško shvatljive naučne teorije.
Neke optičke iluzije plod su stoboskopskog efekta (izum Simona Ritera fon Stampfera (1790. –
1864.) ).
One koje čudi ovo preplitanje
disciplina, naučnih oblasti i sveta umetnosti samo da podsetimo da se krajem
XIX veka lekar u Srbiji često nazivao i fizikus.
Važan doprinos u ovoj obalsti dao je jedan renesansni lik, Herman Ludvig Ferdinand fon
Helmholc, nemački doktor i fizičar, rođen u Posdamu 31. avgusta
1821. godine. Voleo je fiziku, ali ga je otac poslao da se školuje za doktora.
No, svoja interesovanja je ugradio u svoje izume, od kojih je jedan i oftalmoskop
(1851.), instrument koji se koristi za
ispitivanje unutrašnjosti ljudskog oka.
Prezasićenost bavljenjem ovom
temom u XIX veku dovodi da interesovanje za ovu temu na trenutak zamre.
A onda se svršetkom II svetskog
stvar pokreće s mrtve tačke. Patentira se hologram, dvodimenzionalna slika koja ljudskom oku
deluje kao trodimenzionalni predmet. Princip holografije otkrio je 1948. godine
mađarski naučnik Denis Gabor (1900 –
1979, za ovo je dobio Nobelovu nagradu 1971.) istraživajući mogućnosti bolje
moći razlučivanja, no tek je šezdesetih godina XX veka otkriće lasera omogućilo praktičnu primenu
holografije. Snimanje holograma se vrši na taj način što se objekt osvetli paralelnim monohromatskim koherentnim
snopom svetlosti (laser), a deo tog istog snopa pada i na fotoploču, na kojoj
dolazi do interferencije dvaju polja svetlosti: izvornog koherentnog i
raspršenog od snimanog predmeta. Na fotoploči (hologramu) ne vide se konture
predmeta, nego interferencije koje u svojim tamnim i svetlim linijama sadrže
sve informacije o smeru, intenzitetu i fazi svetlosti snimljenog predmeta.
Da
bi se iz holograma opet rekonstruisala slika, potrebno je ponoviti postupak
kakav je upotrebljen pri dobijanju holograma. Kada se snimljeni hologram
osvetli jednakim ravnomernim referentnim talasom koji pada na njega pod
jednakim uglom kao i pri snimanju. Slika objekta dobijenog reprodukcijom
holograma verna je objektu, iste je veličine kao i objekat, a zavizno o uglu
posmatranja holograma moguće je videti predmete koji stoje jedan iza drugog.
Posmatrač koji gleda hologram ima utisak da gleda na svetli predmet kroz okvir
holograma. interesanto je i to da ako se hologramska ploča razbije svaki delić
sadrži podatke o sveobuhvatnoj slici. Neki naučnici veruju da se svemir ponaša
na sličan način kao hologram i da on postoji u nekoj vrsti sveobuhvatnog
holograma.
Ovo čemu nauka utire put u stopu
prati umetnost te se pojavljuje umetnički pravac - optička umetnost (op-art). On je nastao i razvijao se krajem
pedesetih i početkom šezdesetih godina XX veka. Prvi put je ovaj naziv
upotrebljen 23. oktobra 1964. godine u neautorizovanom članku objavljenom u
Tajmu.
Umetnici koji pribegavaju ovom pravcu moraju biti dobri poznavaoci
geometrije, fiziologije oka i optike. Oni pokušavaju da upotrebom crno-belih
geometrijskih obrazaca, rastera i ostalih tehnika doaraju optičku iluziju i
utisak pokreta ili nestabilnosti u svojim delima. Tako dolazimo i do Kurta Venera 1958.) koji stvara u 3D
maniru.
A onda je Tatjana Marković Topalović rešila da nam u praksi pokaže ono o čemu
nam je rečju i slikom pripovedala. Pokazala nam je čašu od debljeg stakla
napunjenu žutom, gustom tečnošću i pitala nas šta vidimo. Nije se ni trudila da
u uglu sobe prikrije plastičnu bocu s uljem. Svi su kao iz topa ispalili čaša s
uljem.
„Nešto drugo? Iko?“,
pokušavala je da dobije neko drugo, zanimljivije tumačenje. Zavladao je opšti muk.
Odsula je ulje iz čaše i u njoj
se pojavila jedna manja, rakijska čašica. Dotada nevidljiva. Koju smo prevideli
usled male razlike indeksa prelamanja svetlosti između stakla i ulja-svega 0,05.
Onda je nam je pokazala papirić s
linijama čije su strelice pokazivale ulevo. Stavila ih je iza prazne čaše i
ništa se nije desilo. A onda je u čašu usula vodu i volšebno su strelice
promenile smer (ulivanjem vode dobili smo puno sočivo). Ko kaže da je nauka
dosadna i da ne može da bude zabavna?
Na kraju predavanja pomenula nam je i geometrijski iskrivljenu Amesovu sobu, kakva postoji i u ovom Muzeju iluzija. Ona je izum
iz 1946. godine i zavisno gde stanete- ona može ili da vas uveća ili da vas
smanji. Već po volji, samo pazite da stanete tamo gde treba.
Tatjana Marković Topalović je diplomirala je na Fizičkom fakultetu
u Beogradu na Katedri za fiziku čvrstog stanja, a magistrirala na Univerzitetu
u Novom Sadu na Katedri za Medicinsku fiziku. Doktorant je nastave fizike na
Fizičkom fakultetu u Beogradu.
Koautor je Parka nauke u Šapcu, prvog i jedinog te vrste u Srbiji i jugoistočnoj Evropi. Koordinator je sajta „Ruka u testu“ za Mačvanski okrug od
2007. godine.
Da ne posustaje u entuzijazmu govori i podatak da ima licencu da
koristi CERN softvere (jedna od 12
nastavnika u Srbiji) i pravo da drži predavanja na ovu temu, a ne izbegava da
decu upozna i sa svetom robota, a
planira i izgradnju planetarijuma u
Šapcu.
Dobitnik je brojnih nagrada u
zemlji i inostranstvu kao što su: najbolji edukator Srbije za 2014. godinu
ispred Udruženja za podsticanje preduzetništva “Živojin Mišić“, nagrada
Francuske ambasade za naučno opismenjavanje dece Srbije (2012), nagrada
Astronomskog društva „Ruđer Bošković“ za razvijanje svesti o Univerzumu (2011),
šest priznanja i pohvala za spremanje učenika za takmičenje (Gimnazija i
Medicinska škola, 1998-2015), druga nagrada Ministarstva prosvete i ZEPTER-a,
za obrazovni film „Moć vode“, nagrada Francuske ambasade za projekat
određivanja bioloških pasoša drveća (2015), dve prve nagrade u Srbiji, Društva
za akademski razvoj „Kultura na dar“ za trominutni film o kulturnoj vrednosti
grada. Napisala je i objavila 12 stručnih radova u Zbornicima stručnih radova i
vodila pet radionica na Republičkim seminarima o nastavi fizike.
Za ovakav interesantan i
popularan pristup nauci skromno zahvaljuje majci istoričaru umetnosti, bogatoj
očevoj bibliteci i različitim profesijama
u porodici.
Hvala Muzeju iluzija, gospođi Sanji Begović, studentu Nikoli Đukiću i fenomenalnoj ekipi mladih ljudi koja radi u ovom Muzeju u Nušićevoj na pozivu da zajedno raščinjavamo iluzije i budemo deo istih. Topla i iskrena preporuka od mene je da posetitie ovo sjajno i neobično, po svemu autentično naučno mesto i da širite energiju nauke na najlepši način. Go MUzej Go! Bravo. Samo napred!
ОдговориИзбриши