Jedan od poslednjih lepih
miholjskih dana iskoristili smo za druženje sa Bitefovcima. Kao i uvek izabrali
su lepu pozornicu za to; Palić i jezera, a potom posetu Vinariji Tonković u Bačkom
Vinogradu nadomak Palića.
Ova vinarija okićena brojnim prestižnim nagradama i
posvećena samo jednoj vinskoj sorti – kadarki bila je vinski sponzor 52. Bitefa. Prva stanka Palić i plovidba katamaronom po
jezeru.
Na konferenciji planiranoj da se
odigra u samom vinogradu predviđeno je da govore: direktor Bitef teatra i
Bitefa Miloš Latinović, umetnički
direktor Bitefa Ivan Medenica,
programski urednik i dramaturg Bitef teatra Jelena Bogavac i programski koordinator Bitef teatra i dramaturg festivala
Filip Vujošević.
A sve ovo je uvod, doduše koji ne podiže napetost i ne provocira kao obično, već naprotiv, opušta. Miloš i Jelena uživaju i ne želimo da ih maltretiramo. Progovoriće kad bude vreme.
A sve ovo je uvod, doduše koji ne podiže napetost i ne provocira kao obično, već naprotiv, opušta. Miloš i Jelena uživaju i ne želimo da ih maltretiramo. Progovoriće kad bude vreme.
Sledi radna poseta Vinariji
Tonković. Skrećemo s asfaltnog na
peščani put, prelazimo preko ukrštanja s prugom i tu je ulici kraj. U vinariji
smo osnovanoj 2006. godine koja je oživela kadarku, istorijski značajnu
vojvođansku sortu grožđa na ovom, peščanom teroaru.
Redovni su dobitnici
nagrada na Dekanteru, njihovo vino
pije se u Vatikanu, a prvo je srpsko
vino (jun 2016.) koje je uvršteno u najveći i najpoznatiji vinski muzej u Bordou (La
Cité du Vin).
Početak je bio s desetak hektara zemlje i zasadima loze iz
Mađarske. Kadarka se može smatrati (DNK
analize to potvrđuju) unukom prokupca
čiji smo rođendan proslavili pre neki dan. Osnivač vinarije je Igancija
Tonkovića, nekadašnji diplomata, javni radnik i upravnik palićkog ZOO-
vrta. Od gospodina Tonkovića, brigu o vinariji
preuzima bračni par dr Gordana Tonković i dr Miro Reljanović. Doktori po struci,
ovaj bračni par zna najbolji lek protiv svih bolesti uz to dostupan bez
recepta-vino. Godišnja proizvodnja leka
je 30 hiljada boca.
A pored vinograda, koji se
presijava u boljama, jeseni tu je i poneki preostali grozd, koji čvorci
kljucaju. Vinski podrum je ukopan, ima tu i već boca spremnih za slanje, ali i
drvenih bačvi od 300 litara od litara i sudova od inoksa. Kao što rekoh, ovo je
jedna od retkih vinarija, koja se posvetila samo jednoj vinskoj sorti i još
autohtnonoj.
Proizvode roze vino, dva crvena (Fatazija i Rapsodija nazvanih po
delima Ferenca (Franca) Lista, preteče
rok-starova, penušavo i desertno, samo još fali belo da se priča zaokruži. Enolog dolazi iz Riohe.
List je volio kadarku. Kada je bio u Rimu nije se ponašao posve kao
Rimljanin. Nije mogao da batali niti zaboravi bačko vino, koje je redovno nosio
svom prijatelju i pokrovitelju Papi Piju IX. Tradicija je obnovljena 2009. kada su kadarku osveštanu u Segedinu od strane biskupa segedinskog, subotičkog,
zrenjaninskog i temišvarskog, odaslali u
drvenom sanduku Papi Benediktu XVI. Od tada se vino svake druge godine tradicionalno
šalje rimskome Papi. A on ga uz još jedno mađarsko i jedno rumunsko otvara na Dan
zaštitnika vinara i vinogradara Sv. Urbana (28. maj)..
Isped seoske, tradicionalne kuće
na vatri se krčka, u par kazana, riblji paprikaš (fiš-paprikaš). Pravi ga
majstor za to, Josip Nadj Ćumpa. Tatjana Pujin, koja je već s njim
divanila kaže mi: „Piši spremao je 52 kotlića za 350 zvanica“. Pišem.
Poreklo kadarke nije pouzdano utvrđeno. Prema jednoj
teoriji, kadarka potiče sa Skadarskog jezera (nekad su je zvali skadarka), a
prema drugoj, reč je o autohtonoj mađarskoj sorti.
Ali nije sve u hedoniji. Vreme je za posao, pres konferencija u ovom idiličnom ambijentu vinograda. Medenica kaže da mesto za konferenciju ne
treba da čudi - ako ste ga pratili na predavanjima. Poziva se na boga Dionisa
koji ovde stoluje, a nije imun ni na teatar.
Prva tema konferencije bili su odjeci upravo završenog 52. Bitef. Novinarima je prikazan "press clipping", publikacija od stotinak strana s tekstovima objavljenim o ovom Bitefu u Srbiji, Sloveniji, Hrvatskoj, Mađarskoj, Engleskoj, SAD, Japanu...
Medenica je istakao da je srećan što su u velikoj većini osvrta prepoznata i pohvaljena dva značajna svojstva 52. Bitefa: njegova društvena relevantnost i radikalnost, kao i koncepcijsko-dramaturška artikulisanost i zaokruženost.
Dodao je da je 52. Bitef izazvao i polemike, što je bilo i priželjkivano, jer su umetničko i političko preispitivanje i pomeranje granica oduvek bili misija Bitefa, te da je s umetničkim akcentom na instalacijama i tematskim na osudi desnog esktremizma, programska radikalnost je ove godine bila još veća.
Pored medija, Bitef je ove godine izazvao i veliko interesovanje publike, pa tako, recimo, za predstave Olivera Frljića nije bilo karata još u periodu rezervacija, a Sava Centar je bio rasprodat za predstavu Rekvijem za L. Izrazivši žaljenje što mnogi nisu da pogledaju sve predstave ovogodišnjeg Bitefa najavio je više repriznih termina na idućem.
Prva tema konferencije bili su odjeci upravo završenog 52. Bitef. Novinarima je prikazan "press clipping", publikacija od stotinak strana s tekstovima objavljenim o ovom Bitefu u Srbiji, Sloveniji, Hrvatskoj, Mađarskoj, Engleskoj, SAD, Japanu...
Medenica je istakao da je srećan što su u velikoj većini osvrta prepoznata i pohvaljena dva značajna svojstva 52. Bitefa: njegova društvena relevantnost i radikalnost, kao i koncepcijsko-dramaturška artikulisanost i zaokruženost.
Dodao je da je 52. Bitef izazvao i polemike, što je bilo i priželjkivano, jer su umetničko i političko preispitivanje i pomeranje granica oduvek bili misija Bitefa, te da je s umetničkim akcentom na instalacijama i tematskim na osudi desnog esktremizma, programska radikalnost je ove godine bila još veća.
Pored medija, Bitef je ove godine izazvao i veliko interesovanje publike, pa tako, recimo, za predstave Olivera Frljića nije bilo karata još u periodu rezervacija, a Sava Centar je bio rasprodat za predstavu Rekvijem za L. Izrazivši žaljenje što mnogi nisu da pogledaju sve predstave ovogodišnjeg Bitefa najavio je više repriznih termina na idućem.
Sledi prva vest. Posle godina traženja i pokušaja
nametanja kakav bi to program trebao da ima Bitef teatar najavljeno je njegovo čvršće
povezivanje s Bitef festivalom. Time se vraća na put Mire Trailović, koja je pre gotovo 30 godina, priželjkivala bitefovski repertoar tokom cele pozorišne
sezone. Na tragu onoga šta je „Carstvo
nebesko“, ali još šire, u geografskom smislu.
Sve što se zamisli neko treba da i realizuje te su za to zaduženi dramaturškinja Bitef teatra Jelena Bogavac i dramaturg Bitefa Filip Vujošević. Po rečima Medenice ideja bi bila koprodukcija s poznatim teatrima u svetu:
„U Beogradu bi radili neki od najistaknutih
reditelja ili koreografa, učesnika i
gostiju Bitefa, a predstave bi potom ostajale na redovnom repertoaru.”
Latinović izlaganje započinje da je Srbija
prepoznatljiva i po kadarki i po Bitef teatru i festivalu a pojavu njihove stabilnije uzajamne veze krsti pojmom „približavanje
Bitef teatra svom starijem bratu”.
“Ove godine smo na Sterijinom pozorju dobili čak 11 nagrada. Dolazi
vreme za novo stanje, za novo promišljanje. Za 20 novembar najavljem novu
Donatrosku večeru u hotelu "Skver Devet", u saradnji s glavnim sponzorom Bitefa I&F McCann Grupom i njegovim osnivačem Srđanom Šaperom . Ko je bio zna šta može da očekuje. Domaćin večere biće Nj.E.
Sem Fabrici, Ambasador i šef Delegacije Evropske unije u Republici Srbiji.“, kaže Latinović.
On od Jelene Bogavac i Filipa Vujoševića očekuje da
budu kreatori novog programa, a u to će biti uključena i Jelena Kajgo koja vodi
Bitef dens kompaniju.
Na pitanje novinara Kultrnika da li se planiraju i gostovanja, Medenica to potvrđuje, dodajući da Bitef ima kontakte da te predstave plasira u svetu. Takav pozitivan primer već je bio komad „Sloboda je najskuplja kapitalistička reč“.
Na pitanje novinara Kultrnika da li se planiraju i gostovanja, Medenica to potvrđuje, dodajući da Bitef ima kontakte da te predstave plasira u svetu. Takav pozitivan primer već je bio komad „Sloboda je najskuplja kapitalistička reč“.
Radiće se i sa podmladkom - mladim
umetnicima na projektima koji pripadaju
bitefovskim tendencijama. Medenica smatra da bi ovo trebalo da postakne i
unapredi domaću pozorišnu produkciju, učine je konkurentnijim na međunarodnom
tržištu. U pozadini jata ptica grupišu se u razne formacije, tvoreći neke
figure. Da li je i to deo scenarijs?
Na pitanje odakle sada ovo i
odakle pare Latinović odgovara:
“Sada za to imamo i organizacione
i finansijske mogućnosti. Kada sam došao na čelo Bitef teatra pre pet godina,
budžet za produkciju bio svega 3,5 miliona dinara. Danas je znatno veći, a i
načini finansiranju su stabilniji i predvidljiviji. Računamo i na
koprodukcijski novac, kao i na pomoć starijeg brata mlađem. U
planu su četiri-pet premijera godišnje, a već su počeli pregovori s nekim
stranim autorima.“
U ovom planu važno mesto zauzima i 30. rođendan Bitefa, 3. mart 2019. kada je zakazana premijera novog komada Andraša Urbana.
Filip Vujošević uz konstataciju da je protekla decanija jedna od najuspešnijih u istoriji Bitefa i
vraćanje stare slave, konstatovao je da su dobili još ambiciozniji i zahtevniji
zadatak. Da će pokušati da, povežu važne strane autore, sa našim glumcima, da
sarađujuju u koprodukcijama.
Jelena Bogavac je
optimista posle 20 godina rada u Bitefu:
“Ova ideja je uvek bila tu. Mi nećemo izmisliti novi pozorišni žanr.
Nastojaćemo da poraste cvet kakav je Mira Trailović zasadila. Da izvršimo
društvenu i umetničku ulogu. Da stvorimo teatar koji će braniti festival kroz
sezonu. Ulazimo u slavljeničko-tranzicioni period”
Bitef je pozvan i sa zadovoljstvom je prihvatio
da učestvuje u “Evropskom projektu
Balkon”, koji će se povodom stogodišnjice završetka Velikog rata odigrati
na balkonima ili ispred zgrada nekih od vodećih evropskih pozorišta u isto
vreme; 10. novembra u 16 sati.
Biiće pročitan zajednički Manifest, o kojem će se zatim javno debatovati ispred pozorišta. Proglasiće se “Evropska republika”, kao vid nezadovoljstva trenutnim stanjem. Ideja je došla od Miloa Raua i Roberta Menase, a podržali su je Elfride Jelinek, Antonio Negri, Dubravka Ugrešić, Srećko Horvat...
Biiće pročitan zajednički Manifest, o kojem će se zatim javno debatovati ispred pozorišta. Proglasiće se “Evropska republika”, kao vid nezadovoljstva trenutnim stanjem. Ideja je došla od Miloa Raua i Roberta Menase, a podržali su je Elfride Jelinek, Antonio Negri, Dubravka Ugrešić, Srećko Horvat...
Medenica je na kraju citirao i deo Manifesta:
“Proglašavamo da je svako ko se trenutno
nalazi u Evropi građanin Evropske republike. Mi shvatamo i prihvatamo našu
odgovornost za zajedničke tekovine Univerzalne deklaracije ljudskih prava i
zalažemo se da ona konačno postane realnost”.
Prošle ovogodišnjeg nihilizma sledi katarza koja budi nadu. Dobrodošli u postapokaliptički svet.
Fotografije: Marina Ilić, Bitef , KulturniK
Prošle ovogodišnjeg nihilizma sledi katarza koja budi nadu. Dobrodošli u postapokaliptički svet.
Fotografije: Marina Ilić, Bitef , KulturniK
Нема коментара:
Постави коментар