среда, 5. октобар 2016.

50. BITEF - SLOBODA JE NAJSKUPLJA KAPITALISTIČKA REČ




„Skrivena ruka tržišta nikad neće raditi bez skrivene pesnice.“
Thomas L. Friedman, A Manifesto for the Fast World


Predstava Sloboda je najskuplja kapitalistička reč izvesno je jedna od najoriginalnijih Bitefovih festivalskih produkcija u ovih pedeset godina. Nju su osmislile, te je i same izvode, dramaturškinje Maja Pelević i Olga Dimitrijević, a na osnovu svog istraživačkog puta u Pjongjang. Na ovogodišnjem Bitefu bila je pravo osveženje, zabavna, duhovita, a angažovana i totalno drugačija.

Polazna tačka njihovog istraživanja jeste uvid da je, posle pada Berlinskog zida, te nedavnog otopljavanja odnosa SAD i Kube, Severna Koreja (DNRK) poslednji ostatak Hladnog rata, idealna za projekciju svih stereotipa o neprijatelju. U scenskoj formi dobro kontrolisanog turističkog putovanja, autorke suočavaju i ispituju propagandne obrasce i stereotipe totalitarnog režima Severne Koreje i zapadnih neoliberalnih demokratija, te kako se u tom kontekstu reprezentuje i doživljava ideja slobode i kako se njome manipuliše. Raskrinkavanju, što bi Ameri rekli, mehanizme manipulacije. Učimo od najboljih. 

 
Mi, dovoljno matori u publici, prisetili smo se Titove posete ovoj zemlji i veličanstvenog sleta koji mu je tom prilikom priređena.

Predstava je inspirisana istraživanjem i putovanjem autorki u najizolovaniju zemlju na svetu koja i dalje pobuđuje pažnju i osudu ostatka sveta – Severnu Koreju, i preispituje ideju slobode u dobu sve većeg globalnog nadzora.

Publika je imala priliku da prisustvuje svojevrsnoj turističkoj turi kroz zemlju koja se danas i dalje smatra najvećom babarogom „demokratskog sveta“, da dozna mnogo toga o njenoj najnovijoj i intrigantnoj istoriji, i da se zapita o pitanje slobode i neslobode u današnjem društvu. 


Predstava aktualizuje pitanja kolika su ograničenja našeg mišljenja, uslovljenog stalnim propagandama i kontekstom iz koga dolazimo? Koliko je pojam slobode relativan i određen društveno-kulturnim kontekstom?

U ovom, interaktivnom komadu, selektorka Bitefa Anja Suša zapitala je autorke da li smatraju da je Srbija slobodna zemlja? Ovako pitanje, mogu samo da postave umetnici, ti večni idealisti. Kao da sloboda negde zaista postoji. Kao da je svaka država, već po samoj svojoj definiciji, ne sputava.


Ali i sloboda i ljubav, iako nedostižne, cilj su kojem uporno treba težiti. Proklet nek je ko to ne čini!

I šta je gore-: odrtali socrealistički kult Velikog Vođe ili kult kapitala zakamufliran iza sintagme „slobodnog  tržišta“?

U tu svrhu, da potvrde i odbrane ovu dilemu, autorke su nam stalno pokušavale da „uvale neku sumnjivu robu“, reklamiraju je kao „autentične suvenire iz DNRK“, a sve pod parolom da skupljaju kintu da je pošaljuju nekoj NVO u Severnoj Koreji. I pored opstrukcije dela publike (ili ne?) koja je istu pokušala (nećete da verujete!) da preproda. Kao da smo mi veverice, pa da poverujemo da toga tamo ima! No, bio je to lep povod da se podsmehnemo tim „društvenim dušebrižnicima“, kao i svim onim navaletnim firmama, koje pokušavaju da vam nešto utrape na tzv. „prezentacijama“, bilo da se one organizuju na TV-u ili u memljivim birtijama uz bespaltni ručak istog takvog kvaliteta.

Da ni ljudi iz organizacije Bitefa, nisu neki „punišići“, potvrdio je i Ivan Medenica  lično, kada je za sekiru koja je bila predmet incidenta u demilitarizovanoj zoni izvadio kreditnu karticu. Autorke su spremno prihvatile karticu, ali se Medenica nešto nećkao i meškoljio. Za vašu informaciju (FYI) u ponudi su bili i podmetači za čaše, rakija sa zmijom u boci, „bajadere“, sintetički kupaći kostim...


Šta nam Severna Koreja, taj poslednji, uporni okrajak Hladnog rata – govori o našem, „zapadnom“ svetu? Da li je jedini način da se izbegne imperijalna dominacija posedovanje atomske bombe i opštenarodne odbrane (naoružanog naroda)? Da li socijalističko uređenje nužno mora da bude i totalitarno, a kapitalističko potrošački-bezdušno? Predstava se suočava sa mogućnostima i nemogućnostima da govorimo o jednoj zemlji koja je van našeg kulturnog i političkog miljea. 


Same autorke o svom komadu kažu:

„Kada govorimo o našem, postjugoslovenskom, istočnoevropskom kontekstu, uvođenje liberalne demokratije najčešće je poslužilo kao izgovor za hegemoniju kapitalizma i transformaciju društvene svojine. Ali svojevrsni lajtmotiv, najčešće rabljen u propagandne svrhe tih procesa, jeste pitanje slobode i oslobađanja društva. Narod određene zemlje trebalo bi da otvori oči i shvati da je neslobodan. Ovaj duboko patronizirajući narativ učestvuje u formiranju ideološke matrice po kojoj je neslobodnim narodima – dakle, nedovoljno zrelim – neophodna pomoć onih osvešćenijih i razvijenijih. Ideal slobode će tako biti iskorišćen za davanje legitimiteta imperijalnim i neokolonijalnim intervencijama.


Nakon pada Berlinskog zida, raspada socijalističkog projekta i raspada Jugoslavije, jedino ostrvo koje i dalje opstaje u izolaciji, zbog čega na Zapadu ne prestaje da pobuđuje pažnju i osudu, kao jedini ostatak Hladnog rata, jeste Severna Koreja. Način na koji je predstavljeno ’grcanje pod čizmom totalitarizma’ severnokorejskog naroda u velikom zapadnom
narativu verovatno je jedan od najspektakularnijih i najfantastičnijih. Slika Severne Koreje koja dolazi do Zapada, način na koji su predstavljeni njeni enterijeri i spomenici, njena arhitektura, njen državni aparat, njena represija i njene masovne manifestacije, u potpunosti odgovara distopičnim svetovima iz žanra naučne fantastike u kojima je sva sloboda ukinuta. Severna Koreja tako funkcioniše kao neka vrsta nesvesnog zapadnog sveta, onaj mračni deo na koji se projektuju gulazi, tortura, državni nadzor nad pojedincima i sve ostalo. Projektovanje represije u nekog drugog idealno je za maskiranje sopstvenih represivnih i nedemokratskih praksi, od borbe protiv terorizma, preko slučaja Grčke do izbegličke krize. Tako da, zapravo, govoreći o Severnoj Koreji, govorimo i o Americi, i o Evropskoj Uniji, i o Srbiji.

Sa Severnom Korejom se svakako povezuje i fenomen kulta ličnosti koji često predstavlja osnovnu tačku imaginacije u kojoj se projektuje nesloboda ’nedemokratskih’ društava. Međutim, naspram vidljivog kulta ličnosti u Severnoj Koreji, na Zapadu a i šire, u tzv. razvijenom svetu, već nekoliko decenija nalazimo sve jaču vladavinu ’nevidljive ruke tržišta’ koja insistira na slobodi pojedinca kao opravdanju za ideološku hegemoniju neoliberalizma. Zato je vrlo korisno imati tako jasnog, opipljivog i vidljivog neprijatelja kao što je severnokorejski kult ličnosti, jer u njegovoj senci razni ’zločini’, sprovođeni pod maskom slobode, mogu proći nezapaženi. Ovo možda zvuči kao poetizovana verzija savremene geopolitičke scene, međutim, to je ne čini manje istinitom.“


SLOBODA JE NAJSKUPLJA KAPITALISTIČKA REČ
Autorke: Maja Pelević i Olga Dimitrijević
Bitef

BITEF TEATAR
28. septembar,
1. oktobar, 21:30
Koreografija: Igor Koruga
Muzika: Anja Đorđević
Kostim: Ljiljana Dragović
Video montaza: Deana Petrović
Šef tehnike: Ljubomir Radivojević
Inspicijentkinja: Maja Jovanović
Svetlo: Dragan Đurković, Igor Milenković
Ton: Miroljub Vladić, Jugoslav Hadžić
Učestvuju: Maja Pelević, Olga Dimitrijević
Izvršne producentkinje: Dragana Jovović, Jovana Janjić
Organizatorka: Olivera Kecojević
Odnosi s javnošću i protokol: Slavica Hinić



O AUTORKAMA:

MAJA PELEVIĆ je diplomirala na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu 2005. godine i doktorirala na Univerzitetu umetnosti u Beogradu 2012. Bavi se dramskim pisanjem, režijom i autorskim projektima. Drame su joj izvođene u zemlji i inostranstvu. Sa Milanom Markovićem Matisom je, 2012. godine, uradila projekat Oni žive. Godine 2015, režirala je Moje nagrade Tomasa Bernharda u Narodnom pozorištu u Beogradu. Zajedno sa Srećkom Horvatom pokrenula je Filozofski teatar u Narodnom pozorištu u Beogradu. Dobitnica je mnogih nagrada, među kojima su „Borislav Mihajlović Mihiz“ za dramsko stvaralaštvo i Sterijina nagrada za najbolji dramski tekst. 


OLGA DIMITRIJEVIĆ, rođena 1984. godine, diplomirala je dramaturgiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Pisala je pozorišne kritike za Vreme i Teatron. Izvedeni su njeni tekstovi: Internat (Dadov, 2009), Radnici umiru pevajući (Hartefakt fond i Bitef teatar, 2011), Narodna drama (Pozorište „Bora Stanković“, Vranje 2012) i Stani da se pozdravimo u okviru projekta Protok žudnje (TkH i CDU, Zagreb, 2014). Ostali projekti uključuju kabare Iza ogledala (Kulturni centar Reks, 2012), kouredništvo knjige Među nama – neispričane priče gej i lezbejskih života (Hartefakt fond, 2014), režiju i dramatizaciju romana Crvena ljubav Aleksandre Kolontaj (Bitef teatar, 2016), povremeni predavački rad na Ženskim studijama u Beogradu i dramaturški rad u pozorištu. Dobitnica je nagrada Hartefakt fonda, Sterijinog pozorja i Mihizove nagrade za dramsko stvaralaštvo.

Нема коментара:

Постави коментар