U ponedeljak, 31. oktobra od 20 časova u Velikoj sali Doma omladine
Beograda, domaća publika će imati ekskluzivnu priliku da po prvi put
prisustvuje nastupu čuvene kanadskegrupe L’orchestre d’hommes-orchestres (LODHO), koja izvodi muziku
legendarnog Toma Vejtsa (Tom Waits).
U vidu performansa i izazovnog
pozorišnog doživljaja, uz pomoć skoro sto objekata i izmišljenih instrumenata
na bini, šest multiinstrumentalista kombinovanjem stilova i prilagođavanjem
aranžmana međusobno razmenjuju instrumente i vokale i kreiraju nezaboravan
umetnički doživljaj. Popularnost ovog sastava dokazuju brojni nastupi na
festivalima i pozorištima širom sveta, a LODHO će se našoj publici premijerno
predstaviti šarenolikim repertoarom od devetnaest Vejstovih pesama. U susret koncertu
razgovarali smo sa članicom benda Gabrijel Butilje (Gabrielle Bouthillier).
Vaš orkestar eksperimentalne muzike postoji preko 10 godina,
a ono što radite obično definišu kao stvaralaštvo multidisciplinarnog muzičkog
opusa. Kako vi kao grupa definišete muziku koju stvarate i izvodite?
Obično kažemo da izvodimo “muziku za gledanje“, to je termin kojim
objašnjavamo naš interdisciplinarni pristup. Zbog našeg imena koje podseća na
orkestar i zbog muzike koja je bila centralni element u našim prvobitnim
projektima, naše stvaralaštvo lako može da se poveže sa čisto muzičkim delom.
Po mom mišljenju, to nije slučaj. Muziku koristimo kao osnovu, pored drugih
umetničkih jezika i izraza. Svaki muzički pravac nam može prijati u određenom
trenutku stvaralaštva. Ono što nas karakteriše je više način na koji muzika i
njen kontekst ostvaruju međusobno dejstvo tokom stvaralačkog procesa.
Poznati ste po specifičnim nastupima, koji više podsećaju na
karneval ili muzički cirkus nego na tipičan koncert. Možete li nam reći nešto o
procesu odabiranja ideja za orkestar, o načinu rada na projektima, ali i o
načinu saradnje između članova orkestra?
Kreativni proces je dug i promenljiv. Ukratko, može se reći da prvo
osmislimo mnoštvo elemenata različitih kategorija koji se vrte oko centralne
tačke projekta na kojem radimo: performans, tekstove i ideje, muziku, objekte.
U početku ovi elementi mogu, ali i ne moraju biti međusobno povezani. Kada sakupimo dovoljno elemenata, pustimo ih
da utiču jedni na druge i posmatramo očekivane i neočekivane rezultate. Zatim
odaberemo najupečatljivije kombinacije i koristimo ih kao ’magnet’ za ostale
elemente. Na početku je haotično i zbunjujuće, ali kada se dođe do krajnjeg
rezultata, što se u nekom trenutku uvek desi, izaziva veliko zadovoljstvo.
Recite nam nešto više o programu muzike Toma Vejtsa koju
ćete izvoditi u Beogradu? Koje pesme će biti na repertoaru i zašto ste baš njih
odabrali?
Tokom dugogodišnjeg kreativnog procesa, došli smo do 36 pesama Toma
Vejtsa koje izvodimo. One koje su na kraju odabrane za koncert predstavljaju
najmoćniju interakciju sa performansima, a ujedno održavaju svoju moć
interpretacije. To su: It Rains On Me, Underground, Black Wings, I'll Shoot
The Moon, 16 Shells From A Thirty-Ought Six, Jesus Gonna Be Here, Chocolate
Jesus, Please Wake Me Up, Cold Water, I Don't Wanna Grow Up, I Never Talk To
Strangers, Barber Shop, All The World Is Green, Big Black Mariah, Black Market
Baby, God's Away On Business, Dirt In The Ground, Lucky Day, Make It Rain.
Brojni projekti, koncerti i pozitivni komentari kritičara i
publike su nešto što je članovima LODHO-a dobro poznato. Šta bi mogao da bude
sledeći izazov za vaš orkestar?
Izazov ne predstavlja obavezu za nas, jednako kao ni ambicija ili
uspeh. Pokušavamo da, što je više moguće, ostanemo blizu linije gde su život i
umetnost jedno te isto. Zadivljujuće je biti svedok našim umetničkim promenama
uzrokovanim promenama naših ličnosti. Moj cilj mogao bi da bude prihvatanje
transformacije i posmatranje onoga što ta transformacija donosi.
Kako biste opisali
muziku XXI veka?
Čak i kad bih mogla, provela bih ceo život opisujući je. Muzika je
pratila čovekovo delanje od početka i ono čemu mi danas imamo pristup ne samo
da nosi celu istoriju, nego i naznake muzike koja tek treba da bude stvorena.
To je suviše kompleksan fenomen. Radije ne bih da zalazim u njegovo objašnjavanje.
Možete li nam reći nešto o muzičkoj sceni u Kanadi?
Moje poznavanje kanadske muzičke scene je veoma ograničeno, budući da
se moj privatni i profesionalni život nalaze veoma daleko od tog univerzuma
muzičke industrije. Radim na lokalnom nivou i pokušavam da povratim vezu između
muzike i umetnosti koja se ne definiše kao potrošački marketing, već kao
zajedničko iskustvo. Ali zato vam mogu reći nešto o muzičkoj sceni u mojoj
kuhinji. :)
Ovo će biti vaš prvi nastup u Beogradu – znate li nešto o
srpskoj muzičkoj sceni?
Ne znam ništa o savremenoj muzičkoj sceni u Srbiji, ali sam veoma
zainteresovana za svu balkansku tradicionalnu muziku, a posebno za pevanje.
Budući da sam i sama etno pevačica i, pošto sam upoznala i snimila mnogo
starijih ljudi radi očuvanja tradicionalnih pesama i načina na koji ih pevaju,
volim kulture sa jakom pevačkom tradicijom.
Šta očekujete od prvog susreta sa srpskom publikom i šta bi
publika trebalo da očekuje?
Naš umetnički koncept i nastup se zasnivaju na nečemu veoma
univerzalnom. Ne postoji jezička barijera, budući da su muzika i gestikulacija
primarne. Pesme su na engleskom, ali se toliko toga istovremeno dešava na sceni
da razumevanje značenja pesme nije od presudnog značaja. To je samo jedan od
slojeva... Nismo se susreli sa kulturološkim barijerama do sada. Veoma smo
uvereni da će srpska publika iskoristiti na najbolji mogući način sve ono što
naš koncert može da pruži. Možda je najbolje ne očekivati ništa i prepustiti
se.
Нема коментара:
Постави коментар