"Sam si kriv!"
Terorizam je ušao u beogradska pozorišta. I zagospodario njima. Posle premijere u Zvezdara teatru "Pasivnog pušenja", na konferenciji za novinare u Beogradskom dramskom pozorištu predstavljena je nova premijera koja će se desiti u ponedeljak, 10. oktobra, na sceni Rade Marković (velikoj). Popularna crna komedija braće Presnjakov, Olega i Vladimira, „Terorizam"u režiji Snežane Trišić.
No, na početku konferencije
posvećene ovoj premijeri obratio nam se direktor
BDP-a, Slobodan Ćustić, s rečima da je ovo prva premijera u sezoni u kojoj
se obeležava sedamdeset godina od osnivanja BDP-a (tada Gradsko pozorište), najstarijeg gradskog pozorišta. Iskoristio je
priliku da doda da je započet sledeći projekat „Pomorandže za zbogom” Biljane Popović, u dramatizaciji Andreja Šepetkovskog, čija je premijera planirana
za 26. novembar. Do kraja godine očekuju
se i „Rozmersholm” i „Moj deda je aut” (komedija).
Onda je reč prepustio rediteljki
Trišić, koja debituje u ovom teatru. Ona je rekla da komad promišlja o pojedinačnoj
odgovornosti i oblicima terora u međuljudskim odnosima, uz konstataciju da terorizam postaje glavni kod komunikacije danas:
„Nasilje kao arhetipski oblik ili kod ponašanja u intimnim, međuljudskim odnosima otkriva izobličene strukture savremenog društva i politike, kao i nemoć pojednica da se tome odupre. Naša pojedinačna ljudska i
umetnička odgovornost da preispitujemo gde smo u tom apokaliptičnom lancu uništavanja, kada
smo posledica globalne kataklizme, a kada uzrok te lančane reakcije. Terorizam između kolega i prijatelja, u porodici, u komšiluku, u državnoj odbrani i bezbednosti, u krevetu, na poslu, između ljubavnika i prevarenih bračnih partnera, terorizam u momentu orgazma, terorizam u ljubavi i mržnji, terorizam u svakoj pori čovekovog bića razotkriva da smo svi na putu ka jednoj velikoj septičkoj jami".
„Terorizam" je,
prema rečima Trišićeve, omnibus od šest fragmentiranih priča koje povezuje par zločina,
a jedan zločin je okosnica cele predstave. ŽIvimo u vremena kada su romantika
ljubav, pravna država, ljudskost u sigurnost poniženi, ismejani i nikako
doživljeni. Praizvedba "Terorizma“ odigrala se u Moskvi, u umetničkom pozorištu „Čehov“ 2002. godine. Dobio je godišnju Nagradu Ministarstva kulture Rusije za najboljii novi dramski tekst. Komad se
osvrće na novu pošast, potiče na preispitivanje i obračun sa sobom samim.
„Te priče seciraju različite
strukture društva i međuljudske odnose",
dodala je rediteljka i odala nam malu tajnu: „kofer krije tajnu, i on sve
pokreće“.
Scenograf
Darko Nedeljković kaže da je scenografija zahtevna i
multifunkcionalna i da su je „nekako uspeli da uguraju na veliku scenu“. Svakoko, najviše ocene i sve pohvale treba uputiti za maštovito dizajniranu i prilagodljivu scenu.
Kompozitor
Srđan Marković rekao je da je muzika esencija tenzije u
predstavi i da ima gradaciju. Rad sa Tešićevom opisuje „kao pomeranje iz zone komfora“,
a proizvod definiše kao „organsku elektroniku“.
Paulina
Manov konstatuje da bi svako od ovih priča mogla da bude zaseban
komad. Vesna Čipčić, koja u
predstavi igra trovačicu koja će otrovati muža.
Ulogu pukovnika
antiterorističke jedinice tumači Zijah
Sokolović, nastavljaju saradnju sa Tešićevom posle „Pošto pašteta“. Kaže da njegov lik najbolje sagledava kako dolazi
do terora, kako se on aktivira, kako se njime manipuliše, uz ocenu da smo i svi
zaraženi virusom terorizmom. Neverovatno je koliko su ti ljudi, zaduženi za
našu bezbednost, ljudi u koje imamo poverenja, u stvari nezreli i nedorasli
situaciji. Zbir malih nepodovština čini svet ovakvim kakav je:
”Svi mi pravimo ovaj svet
takvim kakav je kroz male zločine, na primer – parkiranje na trotoaru, misleći
da je to samo sitnica, ali zbir takvih sitnica, unutar kojih je matrica po
kojoj se odvija i najveći terorizam, čini civilizaciju. Mislimo da je uvek neko
drugi kriv, ne shvatamo da se ponekad moramo uzdržati. Ništa se globalno neće
promeniti ako mi sami ne budemo odgovorniji. Svi smo na istoj startnoj
liniji...”
Putnika igra Bojan Žirović, osobu koja objedinjuje
sve priče. O svom liku, ambicioznom
poslovnom čoveku, kaže:
„To je ambiciozan čovek koji je obuzet razvojem svoje kompanije i ne razume
svet oko sebe, ali dok „putuje“ kroz zločine vidimo kako se i on menja”
Danica
Ristovski je zaključila da svi likovi imaju „momenat prevarenog očekivanja
što je dragoceno za pozorište".
„U kom trenutku se aktivira
zla strana u čoveku, đavo, šta ga isprovocira i kako se to manifestuje?",
zapitala se ona i dodala da će predstava probuditi kod pojedinca misao kako da
čovek postane bolji u ovom odvratnom vremenu koje nas teroriše sa svih strana.
Glumačka ekipa je mnogobrojna, većina priča je napeta i zaokupljaju pažnju gledalaca. Doduše, neki delovi su mogli biti i izbačeni, čime bi se samo dobilo na koherentnosti i dinamičnosti, ali su oni u funkiciji zasmejavanja jednog dela publike. Kada smo već na toj temi, došao sam do zaključka da se današnja publika smeje (opušta), na mestima gde bi se nekada plašila ili u nekim situacijama koje su izrazito banalno-grotesne. Ono što se meni lično ne dopada, je kopiranje, multipliciranje rešenja vezanih za mimikriju i svakoliku transformaciju u vidu rodne zamene likova. Nije teško biti orginalan. A svako ponavljanje siguran je put u monotonju. Što scena ne dopušta.
Igraju: Bojan Žirović, Zijah Sokolović, Petar Benčina, Pavle Pekić, Milan Čučilović, Daniel Sič, Nataša Marković, Ivana Nikolić, Paulina Manov, Milorad Damjanović, Danica Ristovski, Vesna Čipčić, Vladan Milić, Andrija Kuzmanović, Jovo Maksić, Aleksandra Anja Alač i Dorijan Dialo.
Igraju: Bojan Žirović, Zijah Sokolović, Petar Benčina, Pavle Pekić, Milan Čučilović, Daniel Sič, Nataša Marković, Ivana Nikolić, Paulina Manov, Milorad Damjanović, Danica Ristovski, Vesna Čipčić, Vladan Milić, Andrija Kuzmanović, Jovo Maksić, Aleksandra Anja Alač i Dorijan Dialo.
Teroristički napad,
saznajemo iz dobro obaveštenih izvora, ponoviće se samo dan kasnije na istom
mestu. Nakon premijere na sceni “Rade Marković”, prva repriza predstave “Terorizam” biće 11. oktobra. Trajanje predstave: 1:45
Нема коментара:
Постави коментар