LjUDI KOJI VOLE DA GLEDAJU U SISE / Tadija Janičić / kustos: Novi Nebojša Milenković 
Od 30.09 do 20. oktobra 2016 > Otvaranje 30. septembra u 20h
Od 30.09 do 20. oktobra 2016 > Otvaranje 30. septembra u 20h
Nemački lekari (a svi, jelte, znamo da je nemačka medicina najbolja 
na svetu!) nedavno su  obelodanili rezultate desetogodišnjeg naučnog 
istraživanja kojima je nepobitno dokazano kako svakodnevno desetominutno
 gledanje u ženske grudi ima blagotvorno terapeutsko dejstvo na rad 
srca, regulisanje krvnog pritiska i preventivno smanjivanje stresa. 
Takođe, zaključeno je i kako kontinuirano praktikovanje ove 
kontemplativne estetske i egzistencijalne prakse ima sposobnost i 
potencijal da produži životni vek za najmanje pet godina!
U datom kontekstu, može se primetiti da izložba Ljudi koji vole da gledaju u sise Tadije Janičića ima neupitan terapeutski potencijal, zato što ukazuje na činjenicu da na srpskoj umetničkoj sceni, opterećenoj različitim nedostacima i krizama (pre svih institucionalnom), postoji čitava generacija obrazovanih, inteligentnih, lucidnih i hrabrih (mladih) umetnica i umetnika ─ čiji Janičić svakako jeste jedan od najistaknutijih reprezenata ─ dokazujući kako danas, na svu sreću, u krizi nisu ni umetnost ni umetnici već isključivo društvo u kom oni deluju. A tema i materijal Tadijine umetnosti jeste upravo to društvo!
Ishodišta jasno profilisanog, stilski i jezički  prepoznatljivog, 
umetničkog rukopisa sa potpisom Tadija nalaze se u svakodnevici: 
prozaičnoj, banalnoj, ekonomski, idejno, institucionalno i moralno 
ruiniranoj, oskudnoj, rijalitizovanoj… U takvom društvu ─ čiji je Tadija
 predani posmatrač, svedok i učesnik ─ njegove slike, skulpture i crteži
 funkcionišu u ravni svojevrsnih socioloških eseja, studija naravi ali i
 svakodnevnih, intimnih, multipoetičkih i autobiografskih dnevničkih zabeležaka. 
Baveći se životom čoveka današnjice, Tadija je fokusiran na njegove 
psihološke, emotivne i socijalne nesrazmere, nedoslednosti, 
nespokojstva, nesigurnosti, teskobe, raspolućenosti, osujećenosti i 
ostale uskraćenosti i konfuzije…  Vlastitu strategiju prevazilaženja 
ogromnog zjapa koji postoji između potreba i mogućnosti – odnosno 
ispražnjenosti unutrašnjih i neselektivne prenatrpanosti spoljašnjih 
svetova i sadržaja – kao i istovremenu kompleksnost i  banalnost društva
 u kom živimo, Tadija prevladava  preispitujući relativnost i 
privremenost njegovih etičkih i umetničkih normi. Tako se kao junaci 
ovog slikarstva pojavljuju: konzumenti rijaliti stvarnosti, posrnule 
devojke potpuno svesne da su njihova tela jedino što mogu da ponude u 
zamenu za iole pristojniji život, huligani, navijači, reprezenti nove 
klase i samoprozvani predstavnici društvene elite, članovi (vladajućih) 
stranaka, razmetljivi direktori, švaleri, kontroverzni biznismeni i 
ostali ugledni građani koji, pored toga što demonstriraju dominantne 
društvene kriterijume, govore i o potpunom moralnom, vrednosnom i 
emotivnom krahu društva u kom živimo. 
U takvom društvu akteri ovog slikarstva, umesto težnje da 
budu/postanu slobodni i dostojanstveni  društveni subjekti, radije 
biraju poziciju pasivnog prihvatanja koje često doživljavaju kao jedini mogući (preostali) vid vlastitog socijalnog 
postojanja. Našavši se u klopci latentnih želja i hroničnih 
ne/mogućnosti njihovog ispunjenja, obični likovi sa Tadijinih slika, 
vrlo slični nama, uhvaćeni su u klopku sveta u kome svi nešto govore ali
 u kom su reči odavno izgubile težinu i značenje. Tematizujući prazninu 
(emotivnu, intelektualnu i idejnu), Tadijina umetnost posredovana je 
društvenim relacijama zasnovanim na simulaciji i simulakrumima ─ zato 
što pravi, realni i iskreni odnosi zapravo ne postoje! Ironijski i u 
suštini voajerski odnos prema svetu u kom živi, Tadija dodatno akcentuje
 nazivima radova, duhovitim i promišljenim, koji opisano izoštravaju do granice paroksizma, a njegov  osećaj za 
detalj (posebno izražen na velikim formatima), može se tumačiti (i) kao 
umetnikov odgovor na fragmentarnost svetakojim se kao umetnik opsesivno 
bavi.
A da u Tadijinoj umetnosti ništa nije proizvoljno niti slučajno znalo
 se odavno. Uostalom, sećate se svakako malog Tadije, centralne 
filozofske ličnosti kultnog filma Varljivo leto ʼ68, koji zbunjen 
činjenicom neočekivanog popodnevnog pranja zuba u trenutku dočekivanja 
gostiju, sa majkom započinje sledeći dijalog:
─ A zašto sada svi peremo zube?
─ Dolaze nam gosti.
─ A šta ćemo da im radimo?!
Tadija Janičić (1980) diplomirao je na Akademiji umetnosti u Novom 
Sadu, u klasi profesora Milana Blanuše. Svojim specifičnim i 
prepoznatljivim načinom slikanja, koji naginje ka stripu, osvojio je 
svoje parče umetničkog neba i publike. Izlagao je na preko dvadeset 
samostalnih i više desetina grupnih izložbi. Slike mu se nalaze u 
brojnim umetničkim kolekcijama, među kojima je i umetnička zbirka Muzeja
 savremene umetnosti Vojvodine. 
Kustos izložbe Novi Nebojša Milenković, govoreći o protagonistima 
Janičićevih radova, pojašnjava da se Tadija bavi čovekom današnjice te 
da je fokusiran na njegove psihološke, emotivne i socijalne nesrazmere, 
nedoslednosti, nespokojstva, nesigurnosti, teskobe, raspolućenosti, 
osujećenosti, zaključujući da je ovaj umetnik dokaz da „danas, na svu 
sreću, u krizi nisu ni umetnost ni umetnici već isključivo društvo u kom
 oni deluju“. 


















Нема коментара:
Постави коментар