Muzej Srpske pravoslavne crkve
(MSPC) je osnovan 1926. godine, po odluci Skupštine Vladika Srpske pravoslavne crkve
sa sabora u Sremskim Karlovcima, koji je održan četrdeset godina ranije. Cilj
osnivanja Muzeja bio je predstavljanje razvoja Srpske pravoslavne crkve,
perioda i raznovrsnih mesta, bez isticanja pojedinih eparhija, ličnosti i
epoha. Eksponati izloženi u MSPC potiču iz raznih izvora, često obezbedeni
poklonom ili kupovinom. Većina eksponata je doneta iz Zagreba, gde se nalazila
tokom okupacije u II svetskom ratu.
Zbirke MSPC sadrže slikane
portrete crkvenih velikodostojnika, starovekovne srpske rezbarije, stara srpska
jevanđelja i štampane knjige, sve vrste crkvenih odora, svetih objekata od
metala, drveta, slonove kosti, sedefa i kože, oltarski vez, voštanice, pečate
istorijskih dokumenata…. Zadivljujuće zbirke MSPC međunarodnog značaja
obuhvataju jedinstvenu zbirku tekstila – pokrov iz XIII veka, za koji se veruje
da je pripadao Kralju Milutinu, izvezen na bordo svili, obogaćen ornamentima,
uokviren somotom i ukrašen zlatom; odežda Kneza Lazara sa grbom, sa utkanim
lavovima, uz šlem, sa volovskim rogovima na metalnoj dugmadi; pokrov za svete
mošti Kneza Lazara, koji je vezla monahinja Jefimija, udovica Despota Jovana
Uglješe 1402. godine, izvanredan primerak veza zlatnim i srebrnim nitima na
crvenom satenu; metalne ritualne posude i drugi sveti objekti od metala, koji
su služili tokom liturgija, koji predstavljaju umetnički rad zanatlija, posebno
srpskih zanatlija-zlatara; vizantijski krstovi i pečati, svećnjaci, izvanredni
rukopisi i kaligrafski ukrašena jevanđelja, kutije za tamjan, brojne ikone (posebno
ruske ikone) i još mnogo toga…
Obnovljen MSPC posetiocima
je vrata otvorio 31. maja 2013. godine sa novom stalnom postavkom od oko 250
eksponata, među kojima su Ikona Hrista Svedržitelja iz XV veka, ručna kadionica
iz 1654. godine, Pohvala svetom knezu Lazaru – rad monahinje Jefimije i panagijar
beogradskog mitropolita Hadži Ilariona... Najstariji izloženi eksponat je
Dečansko apokrifno jevanđelje iz XIII veka, ali to nije najstariji predmet koji
se nalazi u muzejskoj kolekciji.
Među eksponatima MSPC u
zgradi Patrijaršije nalaze se i oni nulte kategorije, kao što su plaštanica
kralja Milutina (kraj XIII i početak XIV veka), odore svetog kneza Lazara,
mitre Katarine Kantakuzine, pohvale monahinje Jefimije, povelje cara Dušana,
kivota svetog Stefana Dečanskog iz 1343. godine, kao i povelje Vuka Brankovića.
MSPC poseduje dve zbirke
rukopisnih i štampanih bogoslužbenih knjiga: prvu čini fond Crkvenog muzeja, a
druga zbirka je iz Ostavine Radoslava Grujića; takođe u sastavu muzeja. Muzej
čuva Orfelinov Oktoih (Osmoglasnik) – prvu srpsku inkunabulu štampanu 1493/94.
godine i prvu štampana knjigu u Beogradu – Beogradsko četvorojevanđelje iz
1552. godine, štampano u štampariji Trojana Gundulića, preko 700 rukopisa
bogoslužbeno-bogoslovskih knjiga od XIII do kraja XVIII veka...
Među najranije rukopisne
tekstove ubraja se dvadeset pergamentnih listova Aprakosnog Jevanđelja iz
sredine XIII veka. Nešto docnije, krajem poslednje četvrtine XIII veka, nastalo
je Četvorojevanđelje koje su prepisala, za jeromonaha Vasilija, dva pisara od
kojih se jedan zvao Gerasima.
Besede Isaka Sirina je
rukopis s kraja XIV veka. Iluminacija rukopisa podseća na persijske dekorativne
motive.
Iz XV veka je Krušedolska
Paleja sa Zonarinom Hronikom i Sintagma Matije Vlastara koju je 1453. godine
prepisao đakon Damjan po nalogu zetskog episkopa kir Josifa. Lestvicu Jovana
Lestvičnika prepisao je 1434. godine u Braničevu izvesni David, za vreme
srpskog despota Đurđa Brankovića Smederevca i braničevskog mitropolita
Savatija.
Za Đurđevog sina, despota
Lazara, domestik Stefan prepisao je, između 1456. i 1458. godine, Žitije i
Slovo Jovana Zlatousta. Po bogatstvu zastavica, iluminacije i ostalih likovnih
ukrasa izdvajaju se dva Četvorojevanđelja iz XVI veka: jedno je prepisao pop
Jovan iz Kratova 1580. godine, a drugo 1579. godine inok Nikanor u manastiru
Remeti, za vreme igumana Zosima.
Među najstarije štampane
knjige, pored cetinjskog Oktoiha, spada i Psaltir s posledovanjem štampan na
Cetinju 1494. godine, u štampariji Đurđa Crnojevića, zatim Psaltir s posledovanjem
iz štamparije Božidara Goraždanina, koga je 1521. godine štampao jeromonah
Teodor Ljubavić. Gračanički Oktoih štampan je 1539. godine "povelenijem
mitropolita Nikanora".
Sačuvane su i mnogobrojne
bogoslužbene knjige štampane u Mlecima, Moskvi, Rimniku i Beču. Posebnu
vrednost predstavljaju knjige štampane u XVIII veku, među kojima se izdvaja
Stematografija Hristofora Žefarovića iz 1741. godine i Kaligrafija Zaharija
Orfelina izdata 1759. godine u Sremskim Karlovcima.
Jedan deo ovog fonda čini i
veliki broj grčkih, ruskih, vlaških rukopisnih i štampanih knjiga. Rusko
štampano Četvorojevanđelje iz 1751. godine izdvaja se zbog svojih dimenzija
50h71cm, i teško je 21kg.
U Muzeju SPC čuvaju se mnoge
povelje, privilegije, sinđelije, diplome, među kojima su i povelja kralja
Vukašina, cara Dušana, prepis povelje kneza Lazara – izdate manastiru Ravanici,
despota Jovana Brankovića, zatim povelje vlaških vladara Konstantina Basarabe i
Šerbana Kantakuzina i moldavskog vojvode Vasilija.
O vezama Srba i Rusa svedoče
povelje ruskih careva Aleksandra Mihajloviča i Petra Velikog. Zasebnu celinu
čine privilegije i dokumenta austrijskih vladara: cara Ferdinanda III, zatim
Leopolda VI, Josifa II, carice Marije Terezije i Franje Josifa.
Jednu celinu čine i turska
dokumenta izdavana fruškogorskim manastirima, uglavnom iz druge polovine XVI i
kroz ceo XVII vek.
Arhivski fond Crkvenog
muzeja je takođe bogat. U njemu se nalaze mnogobrojna originalna pisma srpskih
patrijarha, mitropolita, episkopa, sveštenika i srpskih prvaka.
Izložene su kopije fresaka
manastira, kopije slika državnih sabora i to Sabor Nemanjin u Crkvi Svetog
Ahilija, Sabor Simeona Nemanje i kralja Stefana Uroša Drugog u Pećkoj
patrijaršiji i Sabor Svetog Save iz Crkve Svetog Dimitrija u Pećkoj patrijaršiji.
Portreti patrijaraha,
mitropolita, episkopa i uglednih ličnosti iz srpske prošlosti su dela naših
najpoznatijih slikara Jakova Orfelina, Teodora Dimitrijevića Kračuna, Pavela
Đurkovića, Uroša Predića, Paje Jovanovića i drugih.
„Srpski
ikonopis na području obnovljene Pećke patrijaršije 1557-1690”
Trenutno su izložena i remek
dela srpskog ikonopisa iz vremena obnove Pećke patrijaršije, od 1557. do 1690.
godine, koja su duže od četiri decenije bila daleko od očiju javnosti.. Naime,
posle pada despotovine 1439. nastupila su vremena užasnog stradanja i seoba
srpskog naroda, a Osmanlije su nemilosrno zatirale sve tragove kulture koja je
cvetala pod okriljem crkve. O tome jasno i potresno svedoče uništena lica
svetitelja, ali bes i mržnja, snaga s kojom su ih bezdušno uništavali dovoljno
govori o vandalima. Pećka patrijaršija obnovljena je 1557. godine. Osobenost
srpskog ikonopisa su teme vezane za svete Srbe iz porodice Nemanjića.
Нема коментара:
Постави коментар