У суботу, 22. октобра у Опери и театру „Мадленианум“, у оквиру Бемуса имали смо изузетно задовољство
да уживамо у обновљеној (у потпуности; реконструисан и балетски део) опери
Сутон, Стевана Христића (према драми Ива Војновића други део
„Дубровачке трилогије”)), а у режији Небојше Брадића. Надахнутим оркестром дириговала је Весна Шоуц. Делу је придодата и песма Јована Дучића, Снови, која је саставни
део партитуре и послужила је за једну од водећих арија
Припрема овог комада била је врло захтевна и
потрајала је пуних две
године. У том периоду, захваљујући напорима Музиколошког друштва Србије, урађен
је препис и редакција партитуре, као и клавирског извода ове опере, која је у
Београду последњи пут изведена још 1954. године, у Народном позоришту.
Сутон је камерна опера, без
хора, и друго је оперско дело српског композитора које је доживело сценско
извођење у Београду (прво је било На уранку Станислава Биничког). Опера је
написана 1923, а премијерно изведена 1925. године. Радња Сутона смештена је у деветнаести век, у Дубровник. Бави се пропашћу (сутоном) Дубровачке
републике и племства у њој. Стара дубровачка владарка, Мара Никшина,
осиромашена, преде како би зарадила новац и устеже се да пита трговца Васу да
јој врати позајмљени новац. Пропала је и кућа у Цавтату. Понижене у својој беди
питају се ли ће ако уклоне плочу с
двора, пропашће с њом и господство!
Мара има три ћерке: Маду, Ору у Павлу. Прве две су се, изгледа помириле са невеселом
судбином, али не и Павле. Она жели да
живи и да воли. Нада се да је бољи живот могућ. Мајка гледа и саосећа са
ћеркама, али иницијативу преузима слушкиња Кара, која од трговца Васе тражи да
измири свој дуг.
И таман када делује све к'о у опери појављује се
поморски капетан Лујо. Између њега и Павле развила се немогућа љубав. Дели их
класна припадност. И море на које Лујо често одлази. Долази да иште њену руку,
после осам година на мору, али упркос његовом богаству, племићки понос стоји
као непремостива брана овој љубави. У сопственој фамилији имају лош пример
таквог „мешања крви“.
Марија Орсола се заљубила у погрешног и завршила
у манастиру. Сестра Оре стално то понавља заљубљеној Павли. Која потом, несрећна у љубави размишља и о томе да
на себе дигне руку. Одсеца косу и размишља да се и она замонаши. У посету породици долазе кнез Луцо и госпар
Сабо који ламентирају над својом судбином, живећи у славној прошлости. И поред
више (узалудних) покушаја, љубав се испостаља несрећном, те љубавници
окончавају у божијој служби. Засебно,
подразумева се.
Овом приликом, први пут био је изведен и балетски дивертисман,
који је Христић написао током 1953. и 1954. године. Овај балетски „чин“ се дуго
сматрао изгубљеним; од
њега је свих ових година постојао само снимак у Фонотеци Радио Београда. Једина
два извођења опере Сутон у новије време, у Српском народном позоришту у Новом
Саду, 1994. и 2001. године, била су без балетског чина.
Цео сценско-музички чин одисао је гламуром који
везујемо за Бечке новогодишње концерте у финој фузију са медитеранским шмеком,
атмосфером венецијанских карневала, машкарада са префињеном, дозираном панк
иконографијом својственом Вивијан Вествуд (костим Марина Меденица) у балетском делу. Да га нису
пронашли, требало га је измислити! Солисти сугестивни, убељиви, оркестар
маестралан, помпезан уопше све урађено перфектно, тако да би могло да игра у
било којој европској дворани без икаквог комплекса. Браво!
Опера Сутон Стевана Христића,
његова једина довршена опера, заступа посебну естетску позицију у историји
српске сценске музике, здружујући искуства веристичке музичке драме и елементе
импресионистичког музичког језика. Реч је о једној од најбољих српских опера
уопште, из пера једног од најистакнутијих композитора у времену после Стевана
Мокрањца.
СОЛИСТИ:
Мара Никшина Бенеша (68 година), дубровачка племкиња,
контраалт – НАТАША ЈОВИЋ ТРИВИЋ
Маде (42 године), њена кћерка, сопран – ДРАГАНА ПОПОВИЋ
Оре (36 година), њена кћерка, сопран – БРАНИСЛАВА ПОДРУМАЦ
Павле (27 година), њена кћерка, сопран – ДУШИЦА БИЈЕЛИЋ
Ката (60 година), слушкиња, мецосопран – АЛЕКСАНДРА АНГЕЛОВ
Лујо Ласић (32 године), капетан поморски, тенор – НЕНАД ЧИЧА
Васо (40 година), трговац, баритон – АЛЕКСА ВАСИЋ
Сабо Шишков Прокуло (62 године), дубровачки племић, тенор –
ЉУБОМИР ПОПОВИЋ
Луцо Орсатов Волцо (78 година), дубровачки племић, бас –
МИОДРАГ МИША ЈОВАНОВИЋ
БАЛЕТСКИ
АНСАМБЛ
Нема коментара:
Постави коментар