Pravoslavni pop drži službu na mađarskom. Puk nije nacionalno svestan,
čak ne zna ni boje svoje zastave. No, dovoljno ga je malko potpaliti i napaliti
i evo vam boraca za nacionalna prava. One, odmerenije, trezvenije uvek
proglašavaju krivcima ili izdajnicima. A njihova sudbina je već određena. No,
rodoljubac, to nije svest i stav, to je ipak profesija. Oduvek unosna.
Godina je 1848. i revolucija se proširila od Francuske, preko Italije,
Mađarske, do male banatske varoši Vršca, gde se grupica lokalnih skorojevića i
bankrotiranih mešetara nameće za srpske predstavnike. Jedini kriterijum njihove
reprezentativnosti je – rodoljublje, koje oni shvataju prema ličnim interesima;
na početku su ponizne „mađarske patriote“ (diče se svojim mađarizovanim
imenima, liturgiju drže na mađarskom jeziku – doduše izmišljenom, kite se
mađarskim kokardama, itd.), a kada saznaju za srpsku pobunu i zahtev za
stvaranjem Srpske Vojvodine, istog časa postaju ratnohuškačke kolovođe. Ali
njihovo rodoljublje će biti stalno na iskušenju – u zavisnosti od stanja na
bojnom polju. Kada Mađari pobeđuju, oni ponovo na sebe stavljaju mađarske
kokarde, a kada pobede Srbi, oni, kao lokalna vlast, brutalno pljačkaju, hapse
i ubijaju svoje mađarske susede. Uvek s ratnički pevanim rodoljubivim pesmama
na usnama, ubiće i jedinog poštenog i razumnog među sobom – uglednog trgovca
Gavrilovića. A posle mađarske kontraofanzive 1849. godine, beže u Beograd, gde
bogati i mirne savesti lamentiraju nad svojom „zlom srećom“, pevajući nežnu
Sterijinu ljubavnu pesmu o važnosti „čistog srca“.
Sterijin komad Rodoljupci, morao je da čeka pedeset godina da bi bio
postavljen na scenu, iako ga je on napisao neposredno posle istorijskih
dogadjaja koji se u njemu opisuju; nacionalne evropske revolucije 1848. sa
njenim odjecima na tlu Banata, medju Srbima iz Južne Ugarske.Politika je stara
profuknjača, te se u svom delovanju pridržavam postpolitičkog konteksta do
daljnjeg. U tom svetlu posmatram i predstavu Rodoljupci Andraša Urbana. Suptilne
estetike, no lako sklizava u trivijalnost u delovima gde uporište traži u našoj
neveseloj sadašnjosti ili istoj takvoj bližoj prošlosti.
Urbanove patriote nisu neotesani, neobrazovani provincijalci, već vrlo
uglađeni a krajnje svirepi građani. Ovi nacionalisti, spremni su da se bore za više ciljeve do polsdnje kapi tuđe krvi, a onda
pragmatično da ih izdaju. U svojoj političkoj travestiji, rodoljupci se svi u jednom preobraćaju u žene. Metamorfoze
su svakolike, strašljivci i pervertiti.
Jovan Sterija Popović
RODOLJUPCI
Režija: Andraš Urban
Narodno pozorište u Beogradu
NARODNO POZORIŠTE U BEOGRADU
VELIKA SCENA
Trajanje: 1:35’
Scenografija: Andraš Urban
Kostimografija: Marina Sremac
Scenski pokret: Tamara Antonijević
Kompozitor: Irena Popović Dragović
Dramaturg: Slavko Milanović
Dramaturg, pomoćnik reditelja: Suzana Vuković
Scenski govor: Ljiljana Mrkić Popović
Izrada scenografije: Miraš Vuksanović
Igraju: Slobodan Beštić, Anastasia Mandić, Suzana Lukić, Pavle Jerinić, Nela
Mihailović, Hadži Nenad Maričić, Nikola Vujović, Predrag Ejdus, Branko Jerinić,
Bojan Krivokapić
Muzičari: Nemanja Aćimović, Ivan Marković, Đorđe Antić
Izvršni producent: Milorad Jovanović
Organizacija: Jasmina Urošević
Direktor drame: Željko Hubač
Fotografije: Vicencio Žaknić
ANDRAŠ URBAN, reditelj, rođen je 1970. godine u Senti. Još kao
sedamnaestogodišnjak stvara nezavisnu pozorišnu i književnu radionicu kao
autor, reditelj i glumac. Kasnije formira pozorišnu grupu „Aiowa“ koja teatar
tretira kao specifičnu, ali ipak sveumetničku ideološku akciju. Studira filmsku i pozorišnu režiju na
novosadskoj Akademiji umetnosti u klasi prof. Vlatka Gilića, režira u
subotičkom Narodnom pozorištu. Diplomirao je 2000. godine u klasi prof. Bora
Draškovića i ponovo intenzivno radio u pozorištu. Uz podršku segedinskog
MASZK-a i vlastitog ansambla (Ansambl Andraša Urbana), stvara nezavisne
pozorišne predstave. Od 2006. godine je direktor Mađarskog gradskog pozorišta
„Deže Kostolanji“ u Subotici. Osnivač je internacionalnog pozorišnog festivala
Desire Central Station. Režirao četrdesetak profesionalnih predstava u
Subotici, Nišu, Beogradu, Segedinu, Bitolju, Ljubljani, Berlinu, Klužu, Varni,
Mariboru, Rijeci. Dobitnik je raznih nagrada i priznanja, među kojima su
Nagrada „Jasai Mari“ (najprestižnija nagrada za pozorišnu režiju Republike
Mađarske), Nagrada „Joakim Vujić“, „Pro Urbe“ grada Subotice, „Pro Urbe“ grada
Sente, i Nagrada za „Paralelnu umetnost“ (Meiawawe). Njegove režije i predstave
su nagrađene na festivalima: Sterijino pozorje, Festival profesionalnih
pozorišta Vojvodine, Infant, Joakimfest, Tvrđava fest, Teatarfest, Festival
alternativnih pozorišta Republike Mađarske, Festival mađarskih pozorišta,
Bitef, MESS, MOT, Dani satire u Zagrebu.
Нема коментара:
Постави коментар