„Danas 26. aprila 1986. godine
u 1 sat 23 minuta i 58 sekundi serija eksplozija razorila je reaktor i postrojenje
četvrtog energetskog bloka Černobiljske nuklearne elektrane, smeštene u blizini
beloruske granice. Černobiljska katastrofa je najveća tehnološka katastrofa XX
veka.
Za malu Belorusiju (oko
deset miliona stanovnika) ona je postala nacionalna nesreća, iako sami Belorusi
nemaju nijednu nuklearnu elektranu. To je, kao i pre, agrarna zemlja, sa pretežno
seoskim stanovništvom. U godinama Velikog otadžbinskog rata nemački fašisti
uništili su 619 sela zajedno sa celokupnim stanovništvom. Posle Černobilja zemlja
je izgubila 485 sela i zaselaka: Sedamdesetih ih je zauvek zakopano pod zemljom. U ratu je
poginuo svaki četvrti Belorus, danas svaki peti živi na kontaminiranoj teritoriji.
To je ukupno 2,1 milion ljudi, od kojih su 700.000 – deca. Među faktorima
demografskog gašenja radijacija zauzima glavno mesto. U Gomeljskoj i
Mogiljevskoj oblasti (koja je najviše postradala od černobiljske katastrofe)
smrtnost nadmašuje broj rođenih za 20%.“
Potresnu knjigu „Černobilska molitva, hronika budućnosti“,
objavila je 16. maja 2016. godine beogradska Laguna u prevodu Enise
Uspenski, koja je napisala i pogovor knjizi, vredan pažnje čitalaca. Glavni
junaci nesvakidašnje dokumentarističke proze, svojevrsnog „romana glasova” su:
žrtve i spasioci, deca i vojnici, žitelji avetinjske ozračene oblasti ograđene
tablama upozorenja, i naučnici, psiholozi, lekari, preživeli, evakuisani i
povratnici. Oni svi u pero Svetlane Aleksijevič kazuju reči koje se stapaju u
jednu, jedinstvenu černobiljsku molitvu za postradale i one koji će još dugo
snositi teške posledice te nesreće.
Pisac se ovde ne pojavljuje u roli aktivnog
subjekta, no više kao maestralni vajar svedočanstava preživelih, ne zauzimajući
pritom nikakav stav, niti tražeći krivca za tragediju. Pritom je izjave date na
beloruskom prevodi vešto na ruski jezik. Svedoči i da su manje obrazovani
sugovornici davali emotivnije izjave. Posebno je upečatljivo kazivanje žene,
koja je krenula na put, za koje su joj rekli da će trajati samo tri dana, a u
tri cegera ćerki ponela ozračene tegle za zimnicu.
„Na dan katastrofe
vatrogasci su bez ikakve zaštitne opreme gasili reaktor. Nekoliko dana kasnije
svi su bili mrtvi. Umirali su kao živi nuklearni otpad, ozračeni stostrukim
smrtonosnim dozama. Zatim su došli oni koji su konzervisali ugašeni reaktor,
piloti helikoptera koji su ga nadletali i ispuštali tovare peska, kako bi ugasili
pakleni oganj. Nekoliko meseci ili godina kasnije i oni su bili mrtvi. Zatim su
mobilizovani vojnici iz svih delova Sovjetskog Saveza čistili krov reaktora,
uklanjajući s njega radioaktivni otpad. Smena bi im potrajala između dvadeset
sekundi i pola minute. Dobili su naziv likvidatori. Umrli su nekoliko meseci
ili jedva koju godinu kasnije. Odlikovani, slavljeni i zaboravljeni kao heroji
Sovjetskog Saveza.“
Godine 1997. godine Svetlana
Aleksijevič objavila je prvu verziju „Černobilske molitve“, a proširena verzija
knjige izašla je 2013. Svetlana Aleksijevič prikazala je u ovoj knjizi, koju je
pisala punih dvadeset godina, pogubne i nesagledive posledice katastrofe po
živi svet černobiljskog okruženja, ali istovremeno i otvorila mnogobrojna
škakljiva pitanja koja se tiču budućnosti čovečanstva i opstanka čoveka na ovoj
planeti.
Sadržajno, ovo delo je
tkanje mitova, činjenica, anegdota i ispovesti, podeljenih u tri glavna poglavlja,
zaokruženo poglavljem pod naslovom „Istorijski pregled“ (kompilacija novinskih
i zborničkih zapisa o černobilskoj katastrofi), dvema izdvojenim ispovestima/monolozima
nazvanim „Usamljeni ljudski glas“ (jedna na početku a druga na kraju),
intervjuom autorke sa samom sobom i zapisom koji zamenjuje epilog.
Glasovi i monolozi, u
pravilu dugi nekoliko stranica, nižu se povremeno sledeći nit definisanu naslovom,
a povremeno meandriraju u neočekivanim pravcima. Kako god, nadovezuju se jedan
na drugi nevidljivim nitima koja ih ujedinjuju, čak i kada su međusobno protivrečni;
neuhvatljivošću ljudskog iskustva u svim njegovim nijansama, od melanholije do
smeha, preko bola i besa do ironije i morbidnosti. Tako
je ovo, uistinu. zbornik ljudskih glasova, koji u snažnoj
unakrsnoj interakciji stvara paralelnu, tako drugačiju (a svakako istinitiju, od
tadašnjih službenih verzija) istinu.
Prateći tu dramatičnu i
tragičnu nit, čitalac u voajerskom nastojanju da dosegne ono nedokučivo, ne
može da ispustiti ovu knjigu iz ruku. Upravo se u toj veštini krije ključ umeća
Svetlane Aleksijevič, preciznog skenera slovenske duše, zapisničarke nemogućega;
ljudskog sećanja i iskustva na razmeđi činjenica i osećanja.
„Černobilska molitva”
otkriva svetu ono što on nije znao, a deluje, da ga nije ni previše zanimalo.
Černobil je prvenstveno beloruska tragedija. U toj zemlji rađaju se deca bez
polnih organa, s dve glave, bez udova. Tamo je život sa posledicama tragedije svakodnevnica
sa kojom se živi. Ovo delo, u formi monodrame, na ruskom jeziku, izvedeno je na
XIII festivalu monodrame u Zrenjaninu.
Knjiženik, Vule
Žurić, smatra da prva priča u romanu sublimira celu knjigu, tešku, potresnu,
eruptivnu. Istorička, Ivana Pnatelić knjigu svrstava u žanr narativne
istorije.
Čudesna i potresna knjiga,
svedočanstvo je od kojeg vam se ježi koža, biblija savremenog čoveka i njegove
žrtve prinešene na oltar nauke i ljudske arogancije prema prirodi, moderna
apokalipsa u tumačenju postradalih koji su smogli snage i pronašli reči
mudrosti, samilosti i utehe. Nauka je u SSSR-u bila stavljena na tron religije,
a ona je u Černobilu doživela krah.
Prepliću se na ovim stranicama ruski fatalizam, stoičko herojstvo i crni humor. Metafora Černobila neizbežno postaje metafora budućnosti ove naše planete. Ne samo da je (ne)ljudska dimenzija Černobila označila kraj jedne države, jednog sistema i jednoga doba (direktno je prethodila raspadu SSSR-a), označila je kraj sovjetskog čoveka. Metafora je to budućnosti, u kojoj se dogodila nesreća u nuklearnoj elektrani Fukušima, budućnosti naglih klimatskih promena, zagađenih reka i sveta u kojem priroda postaje neprijatelj. Stojimo, tako, nemi i užasnuti, pomalo i postiđeni, pred stravičnim prizorima razorenih gradova ispunjenih rastinjem, sveta lišenog ljudskog prisustva. Da li je to budućnost koja nas očekuje ako ovako nastavimo?
Prepliću se na ovim stranicama ruski fatalizam, stoičko herojstvo i crni humor. Metafora Černobila neizbežno postaje metafora budućnosti ove naše planete. Ne samo da je (ne)ljudska dimenzija Černobila označila kraj jedne države, jednog sistema i jednoga doba (direktno je prethodila raspadu SSSR-a), označila je kraj sovjetskog čoveka. Metafora je to budućnosti, u kojoj se dogodila nesreća u nuklearnoj elektrani Fukušima, budućnosti naglih klimatskih promena, zagađenih reka i sveta u kojem priroda postaje neprijatelj. Stojimo, tako, nemi i užasnuti, pomalo i postiđeni, pred stravičnim prizorima razorenih gradova ispunjenih rastinjem, sveta lišenog ljudskog prisustva. Da li je to budućnost koja nas očekuje ako ovako nastavimo?
„Ponekad mi se činilo da
zapisujem budućnost...“, završava Svetlana Aleksijevič
intervju sa samom sobom. Postoje događaji o kojima ne govorimo, događaji koje
zaboravljamo. Postoje i knjige koje ne smemo zaboraviti.
Sovjetska i beloruska
književnica Svetlana Aleksandrovna
Aleksijevič rođena je 1948. u Ukrajini. Dugo je radila kao novinarka i
scenaristkinja dokumentarnih filmova. Piše na ruskom jeziku. Njene knjige,
pisane u maniru dokumentarističke proze, prevedene su na 20 jezika. Dobitnica
je brojnih književnih nagrada u Sovjetskom Savezu i Rusiji, kao i Herderove,
Remarkove, američke Nacionalne nagrade kritike, srednjoevropske književne
nagrade Angelus, a 2015. godine ponela je Nobelovu nagradu za književnost za,
kako stoji u obrazloženju Nobelovog komiteta, „višeglasno stvaralaštvo –
spomenik stradanju i herojstvu u naše vreme“. Kao i svaki pošteni
pisac, povremeno je u sukobu sa režimom zemlje iz koje potiče.
I na kraju, još jedna
informacija, nikako ne nebitna. Predstavljanjem ove knjige, još aktuelne nobelovke,
u Književnom klubu, u Delfi knjižari, u SKC-u, obeležene su dve godine ovakvih
druženja, svakog prvog petka u mesecu. Održano je 20 tribina.
Нема коментара:
Постави коментар