I ove
godine deo programa Berlinala posetiće Beograd, Novi Sad i Niš. Festival savremenog nemačkog filma GoetheFEST, u osmom izdanju pod
sloganom Posle krize, predstavljaju
vam Goethe-Institut u Beogradu i Kulturni centar Beograda od 10. do 15.
oktobra rečeno je na današnjoj pres konferenciji. Publika će moći da vidi od komedije, preko socijalne drame do filma katastrofe.
Cena ulaznice je trista dinara.
„Filmski festival
Goethe-Instituta u Srbiji – GoetheFEST održava se ove godine po osmi put i mi
vas od srca pozivamo da ga posetite i da uživate u njegovom bogatom programu.
Pod stručnim i entuzijastičnim rukovodstvom moje koleginice Sunčice Šido nastao
je prvoklasni izbor od deset novih nemačkih igranih filmova, za koje je
Goethe-Institut otkupio prava za prikazivanje i postarao se za titlove na
srpskom jeziku. U želji da vam ponudimo program koji odgovara i filmskim
kriterijumima Goethe-Institua i interesovanjima srpske publike, veoma smo
pažljivo razmotrili sve premijere na ovogodišnjem Berlinalu i sve filmove koji
su se našli u užem izboru za Veliku nemačku filmsku nagradu. Najbolje od njih
odabrali smo za vaš i naš GoetheFEST – festival nemačkog filma u Beogradu,
Novom Sadu i Nišu. Raduje me što su skoro sve projekcije rasprodate. Nadamo se da ćete uživati u programu!“, kazao je direktor Gete
instituta u Beogradu Frank Bauman i prepušta koleginici Sunčici Šido, koordinatorki programa kulture u Gete institutu
u Beogradu, selektoru, kojoj je nesebino pomogao Stefan Arsenijević, gost
urednik filmskog programa Kulturnog centra Beograda.
Ovogodišnja
selekcija nudi izbor od 10 filmova kroz koje se prožima tema krize u
političkom, socijalnom, klimatskom/nuklearnom, ekonomskom, egzistencijalnom,
emotivnom i stvaralačkom smislu. Po starom dobrom običaju na festival dolaze
kako debitantska ostvarenja tako i velikane nemačke kinematografije.
Festival počinje
feel good road-movie komedijom 25km/h reditelja
Markusa Golera i scenariste Olivera Cigengalga koja probija žanrovske klišee,
iznenđuje scenama i neobično ozbiljnim
razmatranjima tema o životu smeštenim u kolorit Švarcvalda.
Upuštanje u
realizaciju neostvarenog sna dva 15-ogodišnjaka, koji se nakon 30 godina sreću
na očevoj sahrani, vodiće Larsa Ajdingera i Bjarnea Medela u glavnim ulogama u
turu oko Baltičkog mora uz neverovatnu hemiju između glavnih protagonista koji
po prvi put glume zajedno. Film predstavlja rafinisani portret dvojice
suprotnih karaktera koji na mopedima jure za propuštenim šansama, brzinom od
25km/h.
Još jedan od važnih faktora u filmu čine muzički kolaži koji u nekim
trenucima prelaze u prvi plan, dok u drugim stvaraju elegantno vezivno tkivo
epizoda u filmu. Za dobro raspoloženje koje prati ovaj film staraju se T-Rex,
The Cure, Camouflage i drugi voljeni bendovi.
Za film Zuzane
Hajnrih Melanholična devojka Špigel
kaže da je debitantski film retko toliko načitan i toliko zabavan. Pruža uvid i
u statistiku o procentu žena na filmskim akademijama koji iznosi 40%, a tek 20%
filmova nastane pod režijiskom palicom žena. Sniman u stilu pp art estetike, feminizmom se bavi iz sasvim neočekivanog ugla i na specifičan način. Sastavljen je u formi omnibusa od 15 epizoda.
Cilj prokvote je 50:50 u svim
oblastima. Već dugo nijedan nemački film nije imao feminizam kao centralnu
temu. Dodelu nagrade Max Ofils obrazložio je na sledeći način:
„Mlada žena
postaje nositeljka simptoma društva koje ne ispunjava svoje obećanje sreće“.
Pojedine epizode u ovoj komediji diskursa nose naziv: Feminizam na prodaju,
Čežnja za religijom na razočaranim mestima, Kraj utopije ili Ostaci
psihologije. Mari Raček u
glavnoj ulozi morala je da se oduči od svega što je na akademiji učila o glumi.
Njena distanca prema svetu postavljena je kroz jezik, mimiku i držanje
tela.
I filmu System Crasher,
koji na Berlinalu osvaja Srebrnog medveda, prethodi podroban istraživački rad
Nore Fingšajt. Ne baveći se toliko emotivnim stanjima u ranom detinjstvu teško
traumatizovane, agresivne i nekontrolisane devetogodišnje Beni sa fenomenalnom
Helenom Cengel u glavnoj ulozi koliko sistemom pedagoške i medicinske podrške
koji zakazuje na svim planovima, film postavlja pitanje šta je sa onima koji se
ne daju spasiti, ali i preispituje analitički potencijal svakog čoveka kroz
prizmu morala društva. Ovaj film će vam se dugo zadržati u mislima.
Još jedan Srebrni medved Berlinala otišao je novom filmu Bio sam kod kuće, ali Angele Šanelec koji
se bavi promišljanjem preživljavanja i time koji je značaj smrti u životu. Prethodnim
ostvarenjima ova rediteljka nas je uverila da se neće baviti pojmovima i
jednoznačnim motivima već umetnošću, glumom i jezikom. I ovoga puta je to
slučaj.
Novi fun-biopic
sa dihotomijom žrtve i počinioca Andreasa Drezena je možda je i najveća prepruka
ovogogodišnjeg GoetheFEST-a. Gunderman je
jedan od najdiferenciranijih i najboljih filmova o Istočnoj Nemačkoj koji je
stvorio fascinantan portret uzbudljivo protivrečnog poete i bageriste Gerharda
Gundermana koji veruje u komunizam.
Nemačka filmska nagrada potrepljuje taj
epitet dodeljujući filmu nagrade u čak šest kategorija – najbolji igrani film,
najbolja režija (Andreas Drezen), najbolji scenario (Lajla Štajler), najbolja
glavna uloga (Aleksandar Šer), najbolja scenografija (Zuzane Hopf), najbolji
kostim (Zabine Grojnih) ove zagrade da obrišemo zbog mesta. Reč je o umetniku
koji radi u tri smene, neprilagođen je, govori šta misli, čak i Štaziju, čiji
je bio nezvanični saradnik krajem 70-ih i početkom 80-ih godina.
Ne očekujte
film koji se bavi istočnonemačkim identitetom ili sa sobom nosi ostalgiju (nostalgiju za Istočnom
Nemačkom). Prepustite se otkrivanju otkrivanju
18 sjajnih pesama koje će vas svojom melanholičnošću duboko dirnuti.
Još jedan od
spomenika koji nemački filmski stvaraoci podižu određenim ličnostima je i film Samo obična žena.
Podloška građe filma su sudski spisi.
Film o stvarnom događaju, ubistvu iz časti u Berlinu sa ritmičkim prekidima naracije fotosekvencama i
dokumentarističkim materijalom poziva nemačko društvo na debatu o porodičnim
vrednostima, odgovornosti i integraciji. Upoznajemo 23 godišnju Turkinju koja odbacuje stege tradicije i želi u potpunosti da se integriše u novo društvo, ali to neće proći slavno. Filmu težinu daje to što je snimljen na autentičnim lokacijama, što nije prošlo bez protesta.
Kroz još jedan, ovog puta fudbalski, biopic Golman Trautman,
doživećete veoma autentičnu i ljubavlju prožetu priču o pomirenju. Kako je jedan nacista završio u engleskoj funbalskoj reprezentaciji tema je koja, svakako, intrigira.
Copyright Gerald von Foris |
U debitantskom filmu Atlas
David Navrat razvija koherentnu priču zgusnutih atmosferičnih slika uz
izvanrednu glumu Rajnera Boka. U ovoj simboličkoj priči o „malom čoveku“ stari
prinudni izvršitelj iseljenja prepoznaje sina koga je odavno napustio. Kada znamo kako ovdašnja javnost reaguje na izvršitelej i izbacivan je ljudi iz dotada njihovih stanova, ne čudi da će i ovaj fim biti privlačan srpskoj publici.
![]() |
(c) Frank Griebe, Schiwago Film |
Ne možemo a da vam
ne skrenemo pažnju i na filmsko ostvarenje koje na filmskim festivalima u Minhenu
i Karlovim Varima osvojilo veliki broj značajnih nagrada.
Novi film Lara reditelja Jan-Ole Gerstera, koga se
sećamo po ostvarenju Oh Boy, fokus
prebacuje na starije generacije u nijansiranom portretu majke sa frustrirajućim
umetničkim ambicijama. Uživaćete u senzibilnoj inscenaciji i intimnim
originalnim slikama drame na relaciji majka-sin sa Korinom Harfouč i Tomom
Šilingom u glavnim ulogama.
Festival
zatvara zabavni čas politikologije i uvek iznova aktuelne teme o pravnoj
državi i tiraniji, kao i solidarnosti, hrabrosti civilnog društva i otporu.
Film Vakersdorf, obojen lokalnim i
vremenskim koloritom 80-ih godina, velika je priča o herojstvu u malom. Vodi nas u jednonemačko selo viđeno kao mesto za nuklearku.
Reditelj Oliver Hafner prenosi svoje politikološko obrazovanje o strukturama
moći u Bavarskoj tog vremena pružajući oštru analizu događaja i ishoda.
Film se
završava u aprilu 1986. godine kada je već stigla vest o katastrofi nuklearnog
reaktora u Černobilu i tri godine pre zvanične obustave gradnje nuklearnog
postrojenja.
I na kraju, čudo se ipak
dogodilo.
Više o filmovima
25 km/h
Nemačka, 2018,
109 min, na nemačkom sa srpskim titlovima
REŽIJA: Markus
Goler SCENARIO: Oliver Cigenbalg ULOGE: Lars Ajdinger, Bjarne Medel, Zandra
Hiler, Jela Haze, Aleksandra Marija Lara, Votan Milke Mering i Franka Potente
NAGRADE: Nagrada Ernst
Lubič
Rođena braća
Kristijan (43) i Georg (45) godinama nisu bila u kontaktu. Ponovo se sreću tek
kada im umre otac, na sahrani. Isprva ne mogu da nađu zajednički jezik, ali
nakon što zajedno odigraju nekoliko partija stonog tenisa i pritom ispiju
nekoliko čašica, stara bliskost ipak se vraća. Braća odlučuju da konačno
ostvare dečački san o tome da na mopedima proputuju Nemačku. I tako počinje
njihova avantura sa brojnim usponima, ali i sa ponekim tragikomičnim padom. Na
putu Kristijanu i Georgu polazi za rukom da obnove pokidane veze i da otvore
novo poglavlje u svojim životima.
„25 km/h“ je
komedija puna ljudske topline o dva brata koji su se međusobno otuđili i o
njihovom putovanju kroz Nemačku, od Švarcvalda sve do Baltičkog mora. Iako
njihovi mopedi ne mogu da voze brže od 25 km/h, njih to neće omesti da dožive niz
avantura sa seksom, drogom i ping-pongom.
SAMO OBIČNA ŽENA
Nemačka, 2019, 92
min, na nemačkom sa srpskim titlovima
REŽIJA: Šeri
Horman SCENARIO: Florijan Eler ULOGE: Almila Bagričik, Rauand Taleb, Meral
Perin, Mirtiz Joču, Armin Vahedi NAGRADE: Nagrada publike filmskog festivala
Meklenburg - Zapadna Pomeranija
Na prometnoj
ulici u Berlinu mladu ženu Ajnur ubija njen vlastiti brat Nuri. Ne sluteći
ništa, ona je krenula da otprati Nurija do autobuske stanice, dok je njen
petogodišnji sinčić spavao kod kuće. Glavna junakinja Ajnur sama priča svoju
priču, iz vlastite perspektive, priču o mladoj ženi koja voli život i koja zna
kako želi da ga živi. Pobegla je iz nasilnog braka i više ne dozvoljava da joj
roditelji i braća propisuju šta sme. Pronašla je stan, upisala zanat, izlazi
noću i sklapa poznanstva, ulazi u emotivne veze s muškarcima. Iako zna da njen
način života nije u skladu s porodičnom tradicijom i da bi zato mogla doći u
opasnost, njena potreba za slobodom jača je od svega. Ali pretnje njene rođene
braće postaju sve ekstremnije, sve dok situacija ne izmakne kontroli.
Film se zasniva
na istinitoj priči o Hatun Ajnur Siriči, koju su 2005. godine ubila njena
braća. To je u Nemačkoj izazvalo žučne diskusije, a svedoci na suđenju
devojčinoj braći i danas žive u programu zaštite svedoka.
SYSTEM CRASHER
Nemačka, 2019,
118 min, na nemačkom sa srpskim titlovima
REŽIJA: Nora
Fingšajt SCENARIO: Nora Fingšajt ULOGE: Helena Cengel, Albreht Šû, Gabrijela
Marija Šmide, Liza Hagemajster, Melani Štraub NAGRADE: Srebrni medved – nagrada
Alfed Bauer, nemački kandidat za Oskara 2020, Međunarodni filmski festival u
Santjagu (Najbolja ženska uloga), Filmski festival Taipei (Glavna nagrada u
međunarodnom takmičenju novih talenata)
Devetogodišnja
Beni s neobuzdanom energijom traga za ljubavlju, bacajući u očaj sve oko sebe.
Svaki pokušaj da se nađe rešenje za njen problem unapred je osuđen na neuspeh.
Sve službe za socijalni rad smatraju da je devetogodišnja Boni beznadežan
slučaj, takozvani system crasher. Ona nema nameru da se promeni i ima samo
jedan cilj: da ponovo živi sa svojom mamom! Ali njena majka Bjanka plaši se
vlastite kćeri. Gospođa Befané iz Centra za socijalni rad daje sve od sebe da
bi joj pomogla. Angažuje trenera za kontrolu besa Mišu da bude Benin lični
asistent u školi i odjednom se javlja tračak nade.
„System crasher“ je prvi
dugometražni igrani film u režiji Nore Fingšajt. To je uzbudljiva psihološka
studija, dinamična, impulsivna, emotivna i sa odličnom glumom.
MELANHOLIČNA
DEVOJKA
Nemačka, 2019, 100
min, na nemačkom sa srpskim titlovima
REŽIJA: Zuzane
Hajnrih SCENARIO: Zuzane Hajnrih ULOGE: Mari Ratšek NAGRADE: Festival Maks
Ofils 2019. (najbolji igrani film)
Devojka luta
velikim gradom u potrazi za prenoćištem. Usput susreće mlade majke koje majčinstvo
slave kao religijsko otkrovenje, nalazi smeštaj kod apstinentnog
egzistencijaliste za koga je „seks još samo puko tržište“, u dreg-baru čeka
„kraj kapitalizma“ i pokušava da napiše knjigu, ali doživljava poraz kod prve
rečenice drugog poglavlja. Umesto da se na silu prilagodi, svoju depresiju
počinje da posmatra kao političko pitanje...
Film
„Melanholična devojka“ je studijsko putovanje kroz postmoderno društvo, između
prekarnosti i samoreklame, serijske monogamije i nove spiritualnosti,
otrežnjenja i pritiska da po svaku cenu budemo srećni. Debitantsko ostvarenje
Zuzane Hajnrihs povezuje pop i teoriju, feminizam i humor, a prepuno je i
citata koji bi dobro pristajali neonskim reklamama.
GUNDERMAN
Nemačka, 2018,
120 min, na nemačkom sa srpskim titlovima
REŽIJA: Andreas
Drezen SCENARIO: Lajla Štajler ULOGE: Aleksander Šer, Ana Unterberger, Aksel
Pral, Torsten Merten, Bjarne Medel NAGRADE: Nemačka filmska nagrada 2019. u
šest kategorija: najbolji igrani film, najbolja režija (Andreas Drezen),
najbolji scenario (Lajla Štiler), najbolja glavna muška uloga (Aleksander Šer),
najbolja scenografija (Zuzane Hopf), najbolji kostim (Zabine Grojnih)
Nakon kratkog
izleta u žanr zabave za celu porodicu sa filmom „Tim Taler ili Dečak koji je
prodao vlastiti smeh“, režiser Andreas Drezen vratio se 2018. godine novijoj
nemačkoj istoriji. Film „Gunderman“ je istinita priča o bageristi Gerhardu
Gundermanu, koji je 70-ih i 80-ih godina prošlog veka bio i velika muzička
zvezda u Istočnoj Nemačkoj. Po ujedinjenju Nemačke ispostavilo se da je u
njegovom životu i radu i te kako bilo i kontroverznih momenata. Preminuo je
1998, veoma mlad, sa svega 43 godine, od posledica moždanog udara. Gerhard
Gunderman – koga u ovom filmu igra Aleksander Šer, poznat po ulogama u
filmovima „Sunčana aleja“ i „Mladi Karl Marks“ – istovremeno je i junak i
antijunak. Želeo je da bude sve odjednom: i dobar radnik, i uzoran muž i otac,
i umetnik, i klovn i političar. Verovatno je sve to zaista i bio, bar u
izvesnoj meri. A pritom je imao i talenat da se zameri mnogima, i to ne samo u
Istočnoj Nemačkoj...
LARA
![]() |
(c) Frank Griebe, Schiwago Film |
Nemačka, 2019, 98
min, na nemačkom sa srpskim titlovima
REŽIJA: Jan Ole
Gerster SCENARIO: Blaž Kutin ULOGE: Korina Harfuh, Tom Šiling, Folkmar
Klajnert, Rajner Bok, Gudrun Riter, Marija Dragus, Barbara Filip, Tina Fur,
Friderike Kempter NAGRADE: Minhenski filmski festival (nagrada FIPRESCI i
nagrada za poršku Novom nemačkom bioskopu – režija), Međunarodni filmski
festival Karlove Vari (Specijalna nagrada žirija, nagrada ekumenskog žirija i
nagrada za najbolju žensku ulogu), Nemačka institucija za ocenjivanje filmova i
medija ocenila je ovaj film kao „naročito vredan“
Lara puni
šezdeset godina i trebalo bi da se raduje rođendanu, naročito zato što njen sin
Viktor, kao profesionalni pijanista, baš te večeri drži najvažniji koncert u
karijeri. A upravo je ona svojevremeno prepoznala njegov talenat i forsirala
njegovo muzičko obrazovanje i muzičku karijeru. Međutim, Lara već četiri
nedelje ne uspeva da stupi u kontakt s Viktorom, i on po svemu sudeći uopšte ne
želi da ona dođe na njegov koncert. Ne znajući šta da radi, Lara na dan
koncerta kupuje sve preostale karte i deli ih svima na koje naiđe. Ali što se
ona više bori za to da prijatno provede rođendan, događaji utoliko više izmiču
kontroli.
GOLMAN TRAUTMAN
Nemačka, 2018,
120 min, na nemačkom sa srpskim titlovima
REŽIJA: Markus H.
Rozenmiler SCENARIO: Markus H. Rozenmiler i Nikolas J. Šofild ULOGE: David
Kros, Freja Mejvor, Džon Henšou, Heri Meling, Geri Luis i Dervlan Kirvan
NAGRADE: Bavarska filmska nagrada 2018 u kategoriji produkcije
Istinita priča o
nemačkom fudbaleru Bernu Trautmanu, koji tokom Drugog svetskog rata dospeva u
britansko zarobljeništvo. Na utakmici između dve ekipe zarobljenika zapazio ga
je menadžer jednog engleskog kluba, koji odlučuje da nadarenog ratnog
zarobljenika dovede u svoj tim, uprkos nezadovoljstvu budućih saigrača. Nakon
niza iznenađenja na terenu i van njega, biće angažovan u klubu Mančester siti,
što će izazvati revolt i masovne demonstracije protiv „nacističkog golmana“.
Trautman i njegova žena Margaret osećaju se odbačenim, što preti da ugrozi
njihovu ljubav. Pomoć im pruža rabin Altman, koji objavljuje otvoreno pismo
protiv antinemačkih slogana, koje će širu javnost navesti da prihvati
Trautmana. Vremenom će Trautmanova popularnost rasti, sve do vrhunca 1956.
godine, kada u finalu engleskog nacionalnog fudbalskog kupa uprkos teškoj
povredi vratnih pršljenova izdrži i odigra utakmicu do kraja.
BIO SAM KOD KUĆE,
ALI
Nemačka/Srbija,
2019, 105 min, na nemačkom sa srpskim titlovima
REŽIJA: Angela
Šanelec SCENARIO: Angela Šanelec ULOGE: Maren Egert, Jakob Lasal, Klara Meler,
Franc Rogovski, Lilit Štangenberg, Alan Vijems, Jirka Cet, Dane Komljen
NAGRADE: Srebrni medved za najbolju režiju
Astrid ima
trinaestogodišnjeg sina Filipa, koji je nestao na nedelju dana. Nakon toga
vratio se kući bez ikakvog objašnjenja, ali sa povređenim stopalom. Astrid i
Filipovi nastavnici samo mogu da nagađaju šta ga je navelo na beg od kuće. Šta
li je tražio? Slobodan život u prirodi ili možda smrt, pod uticajem očeve
smrti?
Sve se polako
vraća u normalne tokove. Filip sa svojim odeljenjem priprema predstavu,
„Hamleta“, a Astrid radi i brine se o Filipu i njegovoj sestri. Teško prihvata
da njen sin vodi vlastiti život na koji ona nema dovoljno uticaja. Filipova
rana se inficira i on mora u bolnicu. Astrid je na ivici živaca, ali deca joj
ipak ne okreću leđa. Porodične veze se kidaju, samo da bi se ponovo
uspostavile.
ATLAS
Copyright Gerald von Foris |
Nemačka, 2018,
100 min, na nemačkom sa srpskim titlovima
REŽIJA: David
Navrat SCENARIO: Paul Solsberi ULOGE: Rajner Bok, Albreht Šû i Uve Projs
NAGRADE: Međunarodni filmski festival u Torinu 2018 nagrada „Fondazione
Sandretto Re Rebaudengo“ i nagradu za najbolju mušku ulogu
Valter ima 60
godina i najbolji je i najpouzdaniji nosač u transportnoj firmi Rolanda Gronea,
preduzeću koje se specijalizovalo za prinudna iseljenja. Grone je ušao u
riskantan posao sa nekretninama, koji uključuje i pranje novca za jednu
kriminalnu grupu. Da bi plan uspeo, neophodno je da se iz zgrade u centru isele
svi podstanari i da se ona potom proda uz veliku zaradu. Sve ide po planu dok
jedan od podstanara ne odbije da napusti stan. Prilikom pokušaja prinudnog
iseljenja Valter u tvrdoglavom mladom čoveku prepoznaje svog sina Jana, koga je
napustio pre mnogo godina i od tada se više nisu sreli. Ne odajući Janu svoj
pravi identitet, Valter pokušava da se približi njemu i njegovoj porodici.
Kada konačno
shvati koliko su opasni poslovni partneri njegovog šefa, već je kasno i njegov
pokušaj da Jana sačuva od opasnosti završava se katastrofalno.
VAKERSDORF
Nemačka, 2018,
122 min, na nemačkom sa srpskim titlovima
REŽIJA: Oliver
Hafner SCENARIO: Oliver Hafner, Gernot Kree ULOGE: Johanes Cajler, Ana Marija
Šturm, Peter Jordan, Fabijan Hinrihs, Karlhajnc Bilinger, Zigi Cimeršajd,
Johanes Heršman, Frederik Linkeman, Monika Manc, Marlena Morajs, Avgust Cirner,
Tomas Limpinzel, Florijan Brikner, Katarina Hauter, Andreas Nikl, Aksel Rirle,
Ines Honzel NAGRADE: Nemačka filmska nagrada 2019. u kategoriji najbolja
filmska muzika, Nemačka institucija za ocenjivanje filmova i medija ocenila je
ovaj film kao „naročito vredan“.
Opština
Vakersdorf na zapadu Bavarske u finansijskim je teškoćama još od osamdesetih
godina prošlog veka. Zbog toga načelnik okruga Hans Šujrer sa bavarskim
ministrom za ekologiju donosi odluku da tamo podigne postrojenje za preradu
radioaktivnog otpada. Stanovništvo je, naravno, zabrinuto.
Neki Šujrera
doživljavaju kao spasioca čitavog regiona, ali se levičari bune protiv njegovih
planova. Pokrajinska vlada pokušava svim silama da suzbije protivljenje, ali na
kraju i samog Šujrera obuzimaju
sumnje.
Нема коментара:
Постави коментар