Piše:
Gordan Gorunović, Belgrade Online
Subotom uveče
nekada sam išao u disko, a sada na svu sreću pošto sam posto „ozbiljniji“ idem
u pozorište. Ovoga puta pravi pogodak doći na premijeru operete „Grofica
Marica“ u Zagreb, u režiji Ozrena Prohića. Muzički strastveno i temperamentno
razigrano novo čitanje slavnog dela Emmericha Kálmána, u inicijalizaciji
popularnih mađarskih ritmova i lude epohe dvadesetih godina prošlog veka. Bina
je bila puna izvođača, sjajne muzike, pevanja i koreografskih rešenja.
Pre ulaska na
Kaptolu se osetila svečana atmosfera. Kao da se nalazim u nekom davnom dobu
koje je prohujalo. Kao da smo svi bili deo predstave kada je usledila. Mračno i
hladno spolja a toplo iznutra. Sedišta se popunjavaju lagano dok se orkestar
ispred bine u bunkeru uštimava. Naredna tri čina su prohujala uz pauzu za
pušače i i protezanje nogu.
Nekada favorit
operetskog repertoara širom sveta iz 1924. godine u novoj produkciji „Komedije“ (zagrebačkog pandana Pozorištu na Terazijama)
dobila je novo ruho crpeći ga na intenzivnoj energiji društvneih, kulturnih i
umetničkih izvora druge decenije prethodnog veka. Inspiracija za vizuelnu
poetiku pronalazi u ondašnim jazz-barovima njujorškog Harlema, plesnom
estetikom uspešno koketira s brodvejskom scenom, a izborom interpretacijom
ispunjava očekivanja i najzahtevnije publike. Publika je ovaj napor u subotu
oduševljeno nagradila ovacijama tokom čitavog izvođenja predstave.
Radnja se događa
na seoskom imanju bogate mađarske udovice, grofice Marice (Sandra Bagarić)
koja, umorna od nasrtljivih udvarača koji su se okomili na njen novac, najavi veridbu
s izmišljenim varaždinskim baronom Kolomanom Županom (Dražen Bratulić).
Vrativši se na svoje imanje nakon dužeg odsustva, tamo nalazi novoga upravnika
Bélu Töröka (Filip Hozjak), za kojega se snažno zainteresovala, ne znajući da
je on zapravo osiromašeni grof Tassilo Endrödy-Wittenburg, koji tako zarađuje
za miraz svoje sestre Lize (Danijela Pintarić).
Grof pred
sestrom skriva stvarnu situaciju, pa se iznenadi kad Liza stigne na imanje
zajedno s groficom, s kojom se sprijateljila za vreme boravka u Parizu.
Pripremama za proslavu veridbe pridružuje se i knez Moritz Dragomir Populescu
(Ervin Baučić), čija je misija da pokuša da nagovori groficu da se uda za
njega. Sve se dodatno zakomplikuje kad se pojavi stvarni baron Koloman Župan
koji, nakon što u novinama ugleda objavu o svojoj veridbi, veselo dolazi da
upozna svoju mladu.
Sve se to zbiva
u vreme tzv. 'ludih 20-ih', vremena art dekoa, bujanja kreativnosti i
emancipacije žena; sluša se džez, bluz, regtajm i sving, moda je inspirisana
čarlstonom, izlazi se u kabaree i pleše po stolovima.
Kálmánova
"Grofica Marica" jedan je od vrhunaca operetskog žanra, puna motiva
ciganskoga folklora pomešanih s nostalgičnim mađarskim zvukom i elementima
muzičkog tadašnje bečke operete, ali i uz vidljiv američki uticaj. Tako uz
valcer i čardaš čujemo i fokstrot, u nizu melodija bogata zvuka čija intenzivna
energija ogleda zanos 1920.-ih, poslednjeg 'feel good' druge decenije. Takva je
i radnja, puna veselih obrta, romantična, lepršava, komična i zabavna.
Redatelj Prohić
novu je produkciju vizuelno oblikovao kao kombinaciju vodvilja i salonske
atmosfere pariskih boemskih umetničkih salona, s elementima groteske i farse u
kostimima Mirjane Zagorec i scenom Irene Kraljić ograničenom na tek nekoliko
budoarskih rekvizita. Njome dominiraju veliki okviri u kojima se kreću
izvođači, neprekidno se izlivajući i prelivajući iz njih na scenu i nazad,
poput oživljenih portreta u stilu filmova Tima Burtona.
"Grofica
Marica" puna je dueta za soprane i tenore koji su u izvođenje Komedijinih
solista neprestano praćeni aplauzima i ovacijama publike, koja je jednako
oduševljeno nagradila i dinamično muziciranje Orkestra Komedije pod
dirigentskom palicom, dirigenta pozorišta Krešimira Batinića. Gotovo sve su
arije i dueti poznati hitovi, poput Maričina čardaša "Vesele ciganske
melodije", dueta sa Županom "Hajdemo u Varaždin" ili evergrina
"Hej, cigane!", a podjednako su moćne i deonice hora, koje osvajaju
koloritom i melodioznošću.
Jedan od
najvećih aduta ove produkcije je i koreografija, koja je unela dinamiku i
intenzitet brodvjskog spektakla u predstavu, u šarmantnoj scensko-muzičkoj odi
epohi kojom je taj antologijski operetski komad u Komediji dobio atraktivno
novo čitanje. U predstavi je i niz duhovito realizovanih dramskih uloga. Sve
se, naravno, dobro svrši: baron Koloman Župan, prisiljen da odustane od ženidbe
groficom budući da će biti razbaštinjen ne oženi li se siromašnom devojkom,
zaljubljuje se u osiromašenu Lizu, koja mu uzvraća ljubav. Grofu Tassilu tetka
vraća imanja te se otvara put za realizaciju njegove ljubavi prema grofici
Marici. Čak i knez Moritz prihvata takvo razrešenje, u velikom završnom slavlju
ljubavi i veselja koje je publika ispratila dugotrajnim aplauzom.
Emmerich
Kálmán: GROFICA MARICA
Opereta u tri čina
Muzika: Emmerich Kálmán
Adaptacija libreta: Lada Kaštelan
Dirigenti: Krešimir Batinić / Davor Kelić
Reditelj: Ozren Prohić
Dramaturškinja: Lada Kaštelan
Koreografkinja scenskog pokreta za hor i
soliste: Blaženka Kovač Carić
Koreograf za balet: Leo Mujić
Kostimografkinja: Mirjana Zagorec
Scenografkinja: Irena Kraljić
Saradnik reditelja: Tomislav Pavković
Dizajn svetla: Ivan Štrok i Martin Šatović
Horovođa: Davor Kelić
Koncert majstorka: Melita Šafran
Korepetitor: Tomislav Parmać
Prevod pesama: Lada Kaštelan / Tomislav
Uhlik
ULOGE:
GROFICA MARICA: Sandra Bagarić / Darija
Auguštan
KNEZ MORITZ DRAGOMIR POPULESCU: Ervin Baučić
BARUN KOLOMAN ŽUPAN: Dražen Bratulić /
Goran Malus
GROF TASSILO ENDRÖDY-WITTENBURG : Filip
Hozjak / Žiga Kasagić
LIZA, njegova sestra: Danijela Pintarić /
Lucija Jelušić
KARL STEPHAN LIEBENBERG: Zlatko Ožbolt
KNEGINJA BOŽENA CUDDENSTEIN ZU CHLUMETZ:
Dubravka Ostojić
VELIKI KNEZ, u njezinoj pratnji: Damir
Lončar / Vid Balog
MANJA: Zorica Antonić, Kristina Habuš
ČEKO: Željko Duvnjak
PIŠTA: Antun Stašić / Leopold Stašić
Orkestar, hor i balet ZGK „Komedija“
Inspicijent: Zlatko Kelnerić
Suflerka: Dorotea Krivec
Asistentka koreografa i balet majstor: Tina
Vrtar Stipić
Asistentka kostimografkinje: Eva Karakaš i
Maria Rebeka Čupić
Asistentka scenografkinje: Gordana Svilar
Нема коментара:
Постави коментар