понедељак, 2. децембар 2019.

KAZALIŠTE „KOMEDIJA“ – „GROFICA MARICA“




Piše: Gordan Gorunović, Belgrade Online

Subotom uveče nekada sam išao u disko, a sada na svu sreću pošto sam posto „ozbiljniji“ idem u pozorište. Ovoga puta pravi pogodak doći na premijeru operete „Grofica Marica“ u Zagreb, u režiji Ozrena Prohića. Muzički strastveno i temperamentno razigrano novo čitanje slavnog dela Emmericha Kálmána, u inicijalizaciji popularnih mađarskih ritmova i lude epohe dvadesetih godina prošlog veka. Bina je bila puna izvođača, sjajne muzike, pevanja i koreografskih rešenja.



Pre ulaska na Kaptolu se osetila svečana atmosfera. Kao da se nalazim u nekom davnom dobu koje je prohujalo. Kao da smo svi bili deo predstave kada je usledila. Mračno i hladno spolja a toplo iznutra. Sedišta se popunjavaju lagano dok se orkestar ispred bine u bunkeru uštimava. Naredna tri čina su prohujala uz pauzu za pušače i i protezanje nogu.

Nekada favorit operetskog repertoara širom sveta iz 1924. godine u novoj produkciji „Komedije“ (zagrebačkog pandana Pozorištu na Terazijama) dobila je novo ruho crpeći ga na intenzivnoj energiji društvneih, kulturnih i umetničkih izvora druge decenije prethodnog veka. Inspiracija za vizuelnu poetiku pronalazi u ondašnim jazz-barovima njujorškog Harlema, plesnom estetikom uspešno koketira s brodvejskom scenom, a izborom interpretacijom ispunjava očekivanja i najzahtevnije publike. Publika je ovaj napor u subotu oduševljeno nagradila ovacijama tokom čitavog izvođenja predstave.



Radnja se događa na seoskom imanju bogate mađarske udovice, grofice Marice (Sandra Bagarić) koja, umorna od nasrtljivih udvarača koji su se okomili na njen novac, najavi veridbu s izmišljenim varaždinskim baronom Kolomanom Županom (Dražen Bratulić). Vrativši se na svoje imanje nakon dužeg odsustva, tamo nalazi novoga upravnika Bélu Töröka (Filip Hozjak), za kojega se snažno zainteresovala, ne znajući da je on zapravo osiromašeni grof Tassilo Endrödy-Wittenburg, koji tako zarađuje za miraz svoje sestre Lize (Danijela Pintarić).



Grof pred sestrom skriva stvarnu situaciju, pa se iznenadi kad Liza stigne na imanje zajedno s groficom, s kojom se sprijateljila za vreme boravka u Parizu. Pripremama za proslavu veridbe pridružuje se i knez Moritz Dragomir Populescu (Ervin Baučić), čija je misija da pokuša da nagovori groficu da se uda za njega. Sve se dodatno zakomplikuje kad se pojavi stvarni baron Koloman Župan koji, nakon što u novinama ugleda objavu o svojoj veridbi, veselo dolazi da upozna svoju mladu.

Sve se to zbiva u vreme tzv. 'ludih 20-ih', vremena art dekoa, bujanja kreativnosti i emancipacije žena; sluša se džez, bluz, regtajm i sving, moda je inspirisana čarlstonom, izlazi se u kabaree i pleše po stolovima.



Kálmánova "Grofica Marica" jedan je od vrhunaca operetskog žanra, puna motiva ciganskoga folklora pomešanih s nostalgičnim mađarskim zvukom i elementima muzičkog tadašnje bečke operete, ali i uz vidljiv američki uticaj. Tako uz valcer i čardaš čujemo i fokstrot, u nizu melodija bogata zvuka čija intenzivna energija ogleda zanos 1920.-ih, poslednjeg 'feel good' druge decenije. Takva je i radnja, puna veselih obrta, romantična, lepršava, komična i zabavna.

Redatelj Prohić novu je produkciju vizuelno oblikovao kao kombinaciju vodvilja i salonske atmosfere pariskih boemskih umetničkih salona, s elementima groteske i farse u kostimima Mirjane Zagorec i scenom Irene Kraljić ograničenom na tek nekoliko budoarskih rekvizita. Njome dominiraju veliki okviri u kojima se kreću izvođači, neprekidno se izlivajući i prelivajući iz njih na scenu i nazad, poput oživljenih portreta u stilu filmova Tima Burtona.


"Grofica Marica" puna je dueta za soprane i tenore koji su u izvođenje Komedijinih solista neprestano praćeni aplauzima i ovacijama publike, koja je jednako oduševljeno nagradila i dinamično muziciranje Orkestra Komedije pod dirigentskom palicom, dirigenta pozorišta Krešimira Batinića. Gotovo sve su arije i dueti poznati hitovi, poput Maričina čardaša "Vesele ciganske melodije", dueta sa Županom "Hajdemo u Varaždin" ili evergrina "Hej, cigane!", a podjednako su moćne i deonice hora, koje osvajaju koloritom i melodioznošću.

Jedan od najvećih aduta ove produkcije je i koreografija, koja je unela dinamiku i intenzitet brodvjskog spektakla u predstavu, u šarmantnoj scensko-muzičkoj odi epohi kojom je taj antologijski operetski komad u Komediji dobio atraktivno novo čitanje. U predstavi je i niz duhovito realizovanih dramskih uloga. Sve se, naravno, dobro svrši: baron Koloman Župan, prisiljen da odustane od ženidbe groficom budući da će biti razbaštinjen ne oženi li se siromašnom devojkom, zaljubljuje se u osiromašenu Lizu, koja mu uzvraća ljubav. Grofu Tassilu tetka vraća imanja te se otvara put za realizaciju njegove ljubavi prema grofici Marici. Čak i knez Moritz prihvata takvo razrešenje, u velikom završnom slavlju ljubavi i veselja koje je publika ispratila dugotrajnim aplauzom.





Emmerich Kálmán: GROFICA MARICA

Opereta u tri čina

Muzika: Emmerich Kálmán

Libreto:  Julius Brammer i Alfred Grünwald
Adaptacija libreta: Lada Kaštelan
Dirigenti: Krešimir Batinić / Davor Kelić
Reditelj: Ozren Prohić
Dramaturškinja: Lada Kaštelan
Koreografkinja scenskog pokreta za hor i soliste: Blaženka Kovač Carić
Koreograf za balet: Leo Mujić
Kostimografkinja: Mirjana Zagorec
Scenografkinja: Irena Kraljić
Saradnik reditelja: Tomislav Pavković
Dizajn svetla: Ivan Štrok i Martin Šatović
Horovođa: Davor Kelić
Koncert majstorka: Melita Šafran
Korepetitor: Tomislav Parmać
Prevod pesama: Lada Kaštelan / Tomislav Uhlik

ULOGE:

GROFICA MARICA: Sandra Bagarić / Darija Auguštan
KNEZ MORITZ DRAGOMIR POPULESCU:  Ervin Baučić
BARUN KOLOMAN ŽUPAN: Dražen Bratulić / Goran Malus
GROF TASSILO ENDRÖDY-WITTENBURG : Filip Hozjak / Žiga Kasagić
LIZA, njegova sestra: Danijela Pintarić / Lucija Jelušić
KARL STEPHAN LIEBENBERG: Zlatko Ožbolt
KNEGINJA BOŽENA CUDDENSTEIN ZU CHLUMETZ: Dubravka Ostojić
VELIKI KNEZ, u njezinoj pratnji: Damir Lončar / Vid Balog
MANJA: Zorica Antonić, Kristina Habuš
ČEKO: Željko Duvnjak
PIŠTA: Antun Stašić / Leopold Stašić

Orkestar, hor i balet ZGK „Komedija“
Inspicijent: Zlatko Kelnerić
Suflerka: Dorotea Krivec
Asistentka koreografa i balet majstor: Tina Vrtar Stipić
Asistentka kostimografkinje: Eva Karakaš i Maria Rebeka Čupić
Asistentka scenografkinje: Gordana Svilar

Нема коментара:

Постави коментар