среда, 23. новембар 2022.

Dva pogleda na jedno ubistvo: Magnovenja ubice i poslednji dani njegove žrtve

 

Na programu VI Festivala muzičkog filma-PARALELNE VIZIJE u utorak uveče bila su dva filma koja iz različitih vizura osvetljavaju jedan značajan događaj iz istorije savremene muzike. 

U pitanju su Lenonov poslednji vikend i Poglavlje 27, a oba obrađuju okolnosti  ubistva čuvenog Bitlsa, Džona Lenona u Njujorku 1980. godine.

 

 

Lenonov poslednji vikend

 

„Naše društvo vode poremećeni ljudi za poremećene ciljeve. Čini mi se da nas vode manijaci za manijakalne ciljeve i čini mi se da me mogu skloniti pod izgovorom mog ludila jer to govorim. A to je upravo ono što je u vezi s tim najluđe.“

 


Ovaj dokumentarni film u nekih sat vremena  rekonstruiše poslednju nedelju života poznatog Bitlsa.

Džon Lenon i Joko Ono nisu davali izjave za medije punih pet godina. Godine 1980. Džon Lenon se vraća na muzičku scenu sa albumom pod nazivom „Double Fantasy“. Samo nekoliko nedelja nakon što je album izašao, Mark Dejvid Čepmen, poremećeni fan, ubija Džona  ispalivši četiri hica ispred zgrade u Njujorku gde je stanovao slavni muzičar. Prethodno dobio je potpisanu kopiju albuma od strane Lenona i bio je euforičan posle susreta sa nekadašnjim članom Bitlsa. No, docnije mu se raspoloženje promenilo.

Ovaj dokumentarac skoro predstavlja Lenonovu ispovest datu u u emisiji Endija Piblsa na stanici Radio 1, BBC-a. U njemu on govori o raspadu Bitlsa, njegovom odnosu sa Polom Makartnijem, njegovim bitkama sa zavisnošću, o političkim pitanjima u SAD i Velikoj Britaniji, porodici i čežnji za Liverpulom.

Spominje i rad sa Filom Spektorom i Dejvidom Bouvijem i o tome kako je producirao mnoge svoje solo albume, koji su uključivali odlične pesme kao što su Imagine i Give Peace A Chance. Lenonov poslednji vikend osvetljava ono što je trebalo da bude njegov poslednji intervju sa obiljem arhivskih snimaka, fotografija i razgovora sa ljudima koji su ga poznavali. Očigledno okrepljen i radujući se stvaranju više muzike, Lennonova  iskrenost i razotkrivanje velova tajni čine ovaj film još snažnijim, znajući da je brutalno upucan i ubijen samo 48 sati kasnije.




Lennon's Last Weekend

Uloge:

Malcolm Gerrie, Paul Gambaccini, Earl Slick, Klaus Voormann, Alan White, Hunter Davies, David Pusey (Narator), John Lennon (arhivski snimci), Yoko Ono (arhivski snimci), Andy Peebles (arhivski snimci)

 

Poglavlje 27 –Život je ono što nam se dešava, dok pravimo planove za život

 

„Znam da ću napraviti nešto velio, samo ne znam da li dobro ili loše“

Mark Čapman




Nazvan po poglavlju iz Biblije (On je onaj što će doći za mnom, koji bješe preda mnom; kome ja nisam dostojan da odrešim remene na obući njegovoj), ovaj igrani biografski film istražuje ubistvo Džona Lenona iz ugla njegovog ubice. To je svojevrsni psihološki profil zločinca. Jednog nesređenog, razvaljenog čoveka koji u takvom duševnom stanju odluči da oduzme život. Lenonov ubica nosio je Selindžerovu knjigu „Lovac u žitu" kada je počinio zločin. Govoreći o tome, izjavio je da se poistovetio sa glavnim likom koji je bio „izolovan" i „usamljen". po izvršenom zločinu mirno je sačekao dolazak policije.

Ubistvo Džona Lenona u ovom igranom filmu prikazano je iz ugla ubice Marka Čapmana.Uloga ubice popularnog muzičara uspešno i postepeno gradi Džared Let koji je zbog ove uloge morao poprilično da se popuni. A  opet ubica je prazninu svog života hteo da popuni  sjajom svog idola, kao što mnogi rade (obožavajući  sportiste, umetnike, muzičare i glumce, političare..). Javne uspešne ličnosti uopšteno da kažem, preuzimajući njohove uspehe kao svoje sopstvene. Takva opijenost često ima religiske atribute, a videvši u njima obične ljude sa porazima i manama, dolazi do razočarenja.

Film prati nekoliko dana koje ubica provodi u Njujorku, pre nego što će upucati Lenona ispred Dakota zgrada u kojoj jeon živeo sa Joko Ono i sinom Šonom. To je fikcijski prikaz tri dana koja su prethodila ubistvu, mešavina činjenica, fikcije, demona, frustracijama  i magnovenja, ništavila koje su vladale Čepmenovim unutrašnjim i spoljnim svetom

Čapman dolazi sa Havaja u Njujork, ne bi li dobio autogram poznatog Bitlsa. Tu upoznaje njegovu obožavateljku Džud, koja takođe želi 'da presretne' Lenona. Susreće i fotografa Pola Goreša, kao i Lenonovog sina, Šona sa dadiljom, čavrlja sa vratarima. Raspravljaju o Polanskom i Rozmarinovoj bebi (koja je delom snimana u Dakota zgradi), o Satani i pesmi Helter Skelter .

„Kad dođem do dna

Vraćam se na vrh slajda

Gde stanem i okrenem se i odem da se provozam

Dok ne dođem do dna i ponovo te vidim“

 

Skita po parkovima, prodavnicama ploča, biblioteci, restoranima, vozi se taksijem, njegovi unutrašnji glasovi vode dijalog, unajmljuje prijateljicu noći...Iz pasivno depresivnog stanja, opsesivnog  sve više prelazi u manijački agresivno.


Upitan brine se o svojoj bezbednosti Lenon  je odgovario:

„Mogu da izađem odavde i odem u restoran. Znate li koliko je to sjajno!“

Samo 48 sati kasnije je upucan. Mark Čepmen se posle 40 godina izvinio njegovoj udovici Joko Ono. „Samo želim da ponovim da mi je žao zbog zločina", rekao je Čepmen članovima odbora za odobravanje uslovne kazne u zatvoru Vendi u Njujorku.„Ne postoji izgovor. To sam uradio zbog slave. Mislim da je to najgori zločin koji možete da počinite protiv nekog ko je nevin", dodao je.

Sud je do sada dvanaesti puta odbacio njegov zahtev za puštanje na uslovnu slobodu. Sledeći put  će se pojaviti pred komisijom (za uslovnu slobodu) u februaru 2024. Film posredno tematizuje i relativno laku nabavku oružja mentalno labilnim osobama kao što je Čapman.



Lekari su pokušavali skoro 20 minuta da reanimiraju Lenona u Hitnoj pomoći, ali u tome nisu uspeli.Tokom ročišta, Čepmen je izjavio da je ubio Lenona kako bi postao slavan i dodao da je zaslužio smrtnu kaznu za to što je uradio.

Džon Lenon je kremiran, a njegov pepeo je razbacan u Central parku, preko puta Dakote, gde se sada nalazi njegov spomenik. Imao je samo 40 godina kada je umro. Danas bi imao  82 godine.



Chapter 27

Režija: Brian Grant

Scenario: Brian Grant

Uloge:  Jared Leto (Mark Dejvid Čapman), Mark Lindsay Chapman (Džon Lenon), Mariko Takai (Joko Ono), Lindsay Lohan (Džud), Ursula Abbott (Džeri), Brian O'Neill (Patrik), Matthew Humphreys (Frederik), Judah Friedlander (Pol Goreš), Yuuki Hosokawa (Šon Lenon), Jamie Tirelli (Hose)

Nagrade: Filmski festival u Cirihu: Najbolje glumačko ostvarenje, Najbolji debi




Нема коментара:

Постави коментар