U Kulturnom centru
Beograda biće otvorene ti nove
izložbe u četvrtak , 14. februara u 19:00
u sva tri galerijska prostora.
Nova izlagačka sezona prema koncepciji umetničke direktorke galerije Artget
u 2019. Milene Marjanović posvećena je prvoj školovanoj
fotografikinji kod nas Mariji Mari Rosandić.
Marija Mara Rosandić,
rođena Bogdanović (Ruma, 1883 ̶ Beograd, 1954), prva je srpska školovana
fotografkinja i jedna od prvih školovanih fotografkinja na Balkanu. Bila je
stručni saradnik prvog srpskog foto-časopisa Fotografski pregled, osnivač prvog
foto-kluba u nas, 1928. godine – Beogradskog foto-kluba – i jedina i prva žena
član Upravnog odbora. Osim toga, imala je svoj foto-atelje, najpre u Zagrebu, a
zatim je nekoliko promenila i u Beogradu.
Bez obzira na pomenute podatke, njen lik i delo nisu poznati
široj javnosti, iako je bila i supruga velikog vajara Tome Rosandića ̶
autora skulpture „Igrali se konji vrani i sa njima div junaci“ (1939), koja
se nalazi ispred Narodne skupštine Srbije, čija je gotovo sva dela znalački
snimila, a fotografski portretisala i beogradsku elitu posle Prvog svetskog
rata, u vreme kada su scenom zračili Crnjanski, Vojnović, Krakov, Žanka,
kraljevska porodica, kao njihov prijatelj ali i umetnica koju su veoma
poštovali.
Izložba u Galeriji
Artget doneće mnoga dela iz brojnih muzejskih i privatnih kolekcija u
Beogradu i Zagrebu.
U Likovnoj galeriji biće izložena
prostorna postavka Vortex umetnice
Jelene Trajković Popivode, audio-vizuelna koreografija, koja se, oslonjena
na dvodimenzionalnu sliku, odvija u galerijskom prostoru. I to kroz šest
vizuelnih polja, odnosno, u šest činova, koji se nižu u formi spirale, koja se
očitava kao sublimat večitih vrtloženja, ljudskog uzdizanja, rasta i slobodnog pada. Kompleksno tkivo ovog
ozvučenog ambijenta sazdano je od različitih značenjskih slojeva i citata.
Glavni protagonisti ove koreografije jesu nage ženske figure, naglašenog
mišićnog tonusa, bez izraženih individualnih karakteristika – u njih možemo
upisati slikarkin autoportret, ali i bilo koju drugu ljudsku jedinku.
Jednostavno, žensko telo je uzeto kao univerzalni simbol savremenog sveta, ali
i celokupnog čovečanstva. No, telesnost je ovde, pre svega, pozicionirana kao natpolna
kategorija. A ples je ta iskonska nit koja povezuje i prožima ljudska obličja i
njihovo kretanje kroz vreme.
Jelena Trajković
Popivoda je rođena 1980. u Kraljevu. Diplomirala je i magistrirala na
Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu , na
odseku slikarstva u klasi prof. Čedomira Vasića. Još na studijama
počinje da istražuje različite medije
vizualnog izražavanja i moduse osvajanja prostora u kome umetničko delo
postoji. Radi u mediju klasičnog crteža, slikarstva, koji su njena glavna
preokupacija, ali i slike – objekte,
svetlosne i ambijentalne
instalacije, multimedijalne
umetničke projekte.
Na Fakultetu umetnosti u Nišu angažovana je u zvanju docenta
na predmetu Crtanje i slikanje od 2012.
Izlagala je na 30 samostalnih i
na brojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu.
Samostalnom izložbom
umetnika Fatluma Dočija iz Skadra (Albanija), galerija Podroom započinje
ovogodišnju seriju predstavljanja umetnika mlađe generacije.
Kako se sećanja formiraju i menjaju kada, u očima odraslog
posmatrača, prostor počinje da se pokazuje drugačije nego što je bio percipiran
u doba detinjstva? Izložba pod nazivom Znakovi objedinjuje pet kratkih video
radova nastalih u periodu izmedju 2014. i 2016. godine na lokacijama u okolini
Skadra i Skadarskog jezera koje su neposredno vezane za sećanja i odrastanje
Dočija. Povezujući sećanja iz detinjstva sa sadašanjim trenutkom, umetnik
preispituje granice ljudskog odnosa prema prirodnom okruženju, prema poimanju
smrti i doživljaju vremena koje prolazi u isčekivanju, prema unutrašnjim,
nevidljivim iskustvima života i relacijama između prošlosti i budućnosti.
Izložbom Znakovi Doči se vraća zaboravljenoj Prirodi i zapuštenoj Duhovnosti
dok pokretnom slikom, toplim bojama i diskretnim zvucima poziva posmatrače da
se pridruže „neobičnom“ ritualu…
Fatlum Doči je
rođen 1991. godine u Skadru, gde danas živi i radi. Diplomirao je 2015. godine
na odseku multimedijalne umetnosti Univerziteta umetnosti u Tirani. Izbor
izložbi na kojima je izlagao: Ex Gratia, Kolekcija Đuzepe Janakone, Milano
(2018), 23. Internacionalno Bijenale humora i satire, Gabrovo (2017), Bijenale
mladih umetnika Evrope i Mediterana – Mediterranea 18 , Tirana (2017), Idromeno
Nagrada, Gradska galerija, Skadar (2015). Godine 2018. našao se u najužem
izboru za nagradu ARDHJE koja se u Albaniji, kao i nagrada Mangelos u Srbiji,
dodeljuje umetniku mlađe generacije. Tokom februara 2019. godine, ima još jednu
samostalnu izložbu (pored ove beogradske), u Kulturnom centru TULLA u Tirani.
Realizaciju izložbe pomogli :
Hotel Kalemi, Gjirokaster,
Hotel Bel Conti, Drač,
Hotel Kaduku, Skadar,
Vila Bekteshi, Skadar.
Galerije Kulturnog centra Beograda su otvorene svakog dana
od 12:00 do 20:00, sem nedeljom i državnim praznicima.
Program galerija podržavaju Grad Beograd — Sekretarijat za
kulturu i Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije.
Нема коментара:
Постави коментар