понедељак, 11. фебруар 2019.

OTVARANJE FEBRUARSKIH IZLOŽBI U KULTURNOM CENTRU BEOGRADA




U Kulturnom centru Beograda  biće otvorene ti nove izložbe u četvrtak , 14. februara u 19:00 u sva tri galerijska prostora. 

Nova izlagačka sezona prema koncepciji umetničke direktorke galerije Artget  u 2019. Milene Marjanović posvećena je prvoj školovanoj fotografikinji kod nas Mariji Mari Rosandić.


Marija Mara Rosandić, rođena Bogdanović (Ruma, 1883  ̶  Beograd, 1954), prva je srpska školovana fotografkinja i jedna od prvih školovanih fotografkinja na Balkanu. Bila je stručni saradnik prvog srpskog foto-časopisa Fotografski pregled, osnivač prvog foto-kluba u nas, 1928. godine – Beogradskog foto-kluba – i jedina i prva žena član Upravnog odbora. Osim toga, imala je svoj foto-atelje, najpre u Zagrebu, a zatim je nekoliko promenila i u Beogradu.

Bez obzira na pomenute podatke, njen lik i delo nisu poznati široj javnosti, iako je bila i supruga velikog vajara Tome Rosandića  ̶  autora skulpture „Igrali se konji vrani i sa njima div junaci“ (1939), koja se nalazi ispred Narodne skupštine Srbije, čija je gotovo sva dela znalački snimila, a fotografski portretisala i beogradsku elitu posle Prvog svetskog rata, u vreme kada su scenom zračili Crnjanski, Vojnović, Krakov, Žanka, kraljevska porodica, kao njihov prijatelj ali i umetnica koju su veoma poštovali.

Izložba u Galeriji Artget doneće mnoga dela iz brojnih muzejskih i privatnih kolekcija u Beogradu i Zagrebu.


U Likovnoj galeriji biće izložena prostorna postavka Vortex umetnice Jelene Trajković Popivode, audio-vizuelna koreografija, koja se, oslonjena na dvodimenzionalnu sliku, odvija u galerijskom prostoru. I to kroz šest vizuelnih polja, odnosno, u šest činova, koji se nižu u formi spirale, koja se očitava kao sublimat večitih vrtloženja, ljudskog uzdizanja, rasta  i slobodnog pada. Kompleksno tkivo ovog ozvučenog ambijenta sazdano je od različitih značenjskih slojeva i citata. 

 

Glavni protagonisti ove koreografije jesu nage ženske figure, naglašenog mišićnog tonusa, bez izraženih individualnih karakteristika – u njih možemo upisati slikarkin autoportret, ali i bilo koju drugu ljudsku jedinku. Jednostavno, žensko telo je uzeto kao univerzalni simbol savremenog sveta, ali i celokupnog čovečanstva. No, telesnost je ovde, pre svega, pozicionirana kao natpolna kategorija. A ples je ta iskonska nit koja povezuje i prožima ljudska obličja i njihovo kretanje kroz vreme.


Jelena Trajković Popivoda je rođena 1980. u Kraljevu. Diplomirala je i magistrirala na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu , na  odseku slikarstva u klasi prof. Čedomira Vasića. Još na studijama počinje da istražuje  različite medije vizualnog izražavanja i moduse osvajanja prostora u kome umetničko delo postoji. Radi u mediju klasičnog crteža, slikarstva, koji su njena glavna preokupacija, ali i  slike – objekte, svetlosne i ambijentalne  instalacije,  multimedijalne umetničke projekte.
Na Fakultetu umetnosti u Nišu angažovana je u zvanju docenta na predmetu Crtanje i slikanje od 2012.   Izlagala je na  30 samostalnih i na  brojnim grupnim izložbama  u zemlji i inostranstvu.



Samostalnom izložbom umetnika Fatluma Dočija iz Skadra (Albanija), galerija Podroom započinje ovogodišnju seriju predstavljanja umetnika mlađe generacije.
Kako se sećanja formiraju i menjaju kada, u očima odraslog posmatrača, prostor počinje da se pokazuje drugačije nego što je bio percipiran u doba detinjstva? Izložba pod nazivom Znakovi objedinjuje pet kratkih video radova nastalih u periodu izmedju 2014. i 2016. godine na lokacijama u okolini Skadra i Skadarskog jezera koje su neposredno vezane za sećanja i odrastanje Dočija. Povezujući sećanja iz detinjstva sa sadašanjim trenutkom, umetnik preispituje granice ljudskog odnosa prema prirodnom okruženju, prema poimanju smrti i doživljaju vremena koje prolazi u isčekivanju, prema unutrašnjim, nevidljivim iskustvima života i relacijama između prošlosti i budućnosti. Izložbom Znakovi Doči se vraća zaboravljenoj Prirodi i zapuštenoj Duhovnosti dok pokretnom slikom, toplim bojama i diskretnim zvucima poziva posmatrače da se pridruže „neobičnom“ ritualu…

Fatlum Doči je rođen 1991. godine u Skadru, gde danas živi i radi. Diplomirao je 2015. godine na odseku multimedijalne umetnosti Univerziteta umetnosti u Tirani. Izbor izložbi na kojima je izlagao: Ex Gratia, Kolekcija Đuzepe Janakone, Milano (2018), 23. Internacionalno Bijenale humora i satire, Gabrovo (2017), Bijenale mladih umetnika Evrope i Mediterana – Mediterranea 18 , Tirana (2017), Idromeno Nagrada, Gradska galerija, Skadar (2015). Godine 2018. našao se u najužem izboru za nagradu ARDHJE koja se u Albaniji, kao i nagrada Mangelos u Srbiji, dodeljuje umetniku mlađe generacije. Tokom februara 2019. godine, ima još jednu samostalnu izložbu (pored ove beogradske), u Kulturnom centru TULLA u Tirani.
Realizaciju izložbe pomogli :
Hotel Kalemi, Gjirokaster,
Hotel Bel Conti, Drač,
Hotel Kaduku, Skadar,
Vila Bekteshi, Skadar.

Galerije Kulturnog centra Beograda su otvorene svakog dana od 12:00 do 20:00, sem nedeljom i državnim praznicima.
Program galerija podržavaju Grad Beograd — Sekretarijat za kulturu i Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije.

Нема коментара:

Постави коментар