петак, 22. фебруар 2019.

Teatar na raskršću u Nišu





Prvi Festival drame i pozorišta balkanskog kulturnog prostora, „Teatar na raskršću“, biće održan u Nišu od 11. do 19. marta, najavljeno je na pres konferenciji održanoj 20. februara u Gradskoj kući u Nišu.



Svečano  otvaranje biće na Dan pozorišta, 11. marta 2019. godine kada će biti izvedena premijerna predstave „Putujuće pozorište Šopalović” Ljubomira Simovića u režiji Tanje Mandić Rigonat i produkciji Narodnog pozorišta Niš. Festival je dobro pozicioniran kao prvi festival u kalendarskoj godini. 


Spasoje Ž. Milovanović, selektor Festivala i upravnik Narodnog pozorišta u Nišu, istakao je da je ovo jedinstven festival na balkanskom kulturnom prostoru, koji teži da okupi pozoršna dela stvorena na balkanskom kulturnom pozorištu. Cilj je afirmacija sličnosti i razlika kulturnog identiteta država i naroda koji dele isti prostor, jačanje regionalne kulturne saradnje, razmena ideja i pozorišnih praksi, popularisanje pozorišne umetnosti i stvaralaštva, kao i afirmacija Noša kao raskršća puteva i niškog teatra, kao ugledne kulturne ustanove sa značajnom misijom. 

“Pozorište je presek stvarnosti i onog što očekujemo. Svaka od predstava koje učestvuju na Festivalu je na svoj način uzbudljiva, dolaze sa različitim estetikama, ali i sa tematizovanjem istih ili sličnih problema koji tište sve nas: strah od nestanka građanske misli i prepuštanje stihiji vođenja ovakvih ili onakvih ideologija”, pojasnio je selekciju Milovanović.



U programskom savetu Festivala su, pored Nebojše Bradića (reditelja), Aleksandara Milosavljevića (pozorišnog kritičara), Dejana Petkovića (teatrologa) i upravnika niškog teatra i teatrolog Milovanovića, i prof. dr Darko Lukić, teatrolog (Zagreb), Dejan Lilić, glumac (Skoplje) i pisac Dejan Stojilјković.

U žiriju festivala su: Mia Begović, zagrebačka glumica, Bogdan Kostea, glumac i reditelj iz Arada, Katarina Kocevska, glumica i dramska spisateljica iz Skoplja, Branislav Žaga Mićunović, reditelj iz Podgorice, i Enver Petrovci, glumac i profesor iz Prištine. Festivalski žiri će dodeliti nagrade za najbolju predstavu, režiju, četiri glumačke nagrade, za kostimografsko i scenografsko ostvarenje, za orginalnu scensku muziku, za scenski pokret, kao i specijalnu nagradu Festivala.


Novinarski žiri čine: Borka Trebješanin (Politika), Tanja Nježić (Blic), Tanja Mijović (RTS 3), Miljana Nikolić (Belami) i Lidija Georgijev (RTS, dopisništvo Niš) koji će dodeliti svoju nagradu.

Modelatori okruglog stola su: prof. dr. Jelena Lužina, teatrolog, Filip Vujošević, dramaturg,  kritičari: Igor Burić (Dnevnik, Novi Sad), Aleksandra Glovacki (Radio Beograd 2), Bojan Munjin (Radio Zagreb 3) i prof. dr. Nenad Novaković (Banja Luka).  I oni će izabrati svog pobednika. 

 

Reditelj Nebojša Bradić, predsednik Programskog saveta Festivala, svoje izlaganje započeo je konstatacijom da je pre četrdesetak godina u Nišu  radio svoju diplomsku predstavu. Tom prilikom dobio je knjigu „Istorija srpskog pozorišta“ sa posvetom povodom „prvog koraka u srpskom pozorištu”. A sada učestvuje u pokretanju novog festivala.

„Neki krugovi se ukrštaju, neki novi počinju”, zaključuje.

“Svaki grad bi trebao da ima svoj pozorišni festival, sa sopstvenim profilom. Verujem da će ovaj festival potvrditi u budućnosti onu lestvicu koju postavljamo prvim izdanjem. Prateće manifestacije su osmišljene tako da daju dodatni značaj festivalu, a tribina o balkanskom teatru biće dobra prilika da se ponude različite pozorišne platforme i uspostave saradnje. Nadam se festivalskim  koprodukcijama”, kazao je Bradić.


Teatrolog i pozorišni kritičar Aleksandar Milosavljević, rekao je da će festival  biti prilika za razmenu iskustava, pozvao se na Pitera Bruka („Pozorište to su ljudi“):
 
„Ovde će se ljudi okupljati radi predstava. Da zajedno prepoznamo vreme o kojima predstave svedoče. Da popričamo o izboru tema, o reflektovanoj stvarnosti. Sa ovo g prostora poteklo je pet ozbiljnih civilizacija. Prostor Balkana je žila kucavica, gde se dešava mnogo toga, a pozorište je najbolji lakmus papir za prepoznavanje gde nas ova civilizacija ide.”


Teatrolog Dejan Petković smatra da ovaj Festival ima na šta da se uspešno nakalemi, da je to teatarska tradicija u Nišu: 

„Pre 132 godine stvreno je niško pozorište spajanjem dve putujuće pozorišne trupe, a danas smo, simbolično, došli do toga da mi druge promovišemo u putnike i pozivamo ih da dođu ovde. Festival će imati širok geografski i tematski zahvat,  od antičke drame do autorskih projekata. A u antičkoj drami svako raskršće je korak ka novom identitetu.”

Ideja o osnivanju pozorišnog festivala u Nišu postoji već nekoliko decenija (jedan od koraka bio je i glumački festival “GlumBal”), ali su se tek početkom ove sezone, uz podršku i pokrovitelјstvo gradonačelnika i Grada Niša, stvorili uslovi za realizaciju jednog ovako značajnog projekta za pozorišni život čitavog regiona, istakao je Milovanović koji je kazao da je nazivu festivala kumovao je Nebojša Bradić dok je u niškom pozorištu režirao „Limunaciju“.


Tokom trajanja Festivala biće organizovan čitav niz pratećih programa: razgovori o predstavama, tribine („Teatri Balkana – Saradnja na raskršću“), okrugli sto pozorišne kritike, promocije knjiga, predstavlјanje umetnika i izložbe. Takođe je potvrđeno formitanje asocijacije „7 plus“, u Plevenu, u Bugarskoj, koja povezuje niški teatar sa teatrima iz Estonije, Litvanije, Poljske, Rusije, Bugarske, Makedonije. Inicijator i domaćin foruma bio je dramsko-lutkarsko pozorište “Ivan Radoev”. Asocijacija je otvorena za prijem novih članova.




PROGRAM FESTIVALA

 






Festival će svečano biti otvoren 11. marta 2019. godine na Dan Narodnog pozorišta Niš, premijerom predstave "Putujuće pozorište Šopalović" Ljubomira Simovića, u režiji Tanje Mandić Rigonat, a u produkciji niškog Narodnog pozorišta. Od prijavljenih 47 predtsava iz Bugarske, Rumunije, Grčke, Slovenije, Hrvatske i Albanije  došlo se do osam koje su uvrštene u takmičarski program premijernog izdanja  "Teatra na raskršću."

Festivalski žiri će dodeliti nagrade za najbolju predstavu, režiju, četiri glumačke nagrade, za kostimografsko i scenografsko ostvarenje, za originalnu scensku muziku, za scenski pokret, kao i specijalnu nagradu Festivala.


12. mart Narodno pozorište Sombor: Kad bi Sombor bio Holivud
Autorski projekat Kokana Mladenovića, po motivima drame Radoslava Zlatana Dorića
Režija: Kokan Mladenović


13. mart  „Medjunarodni teatarski festival – Scena MESS“, Sarajevo: We are born naked an the rest is…
Po motivima “Anarhije u Bavarskoj” R.W. Fassbindera
Režija: Florian Fischer

13. mart Kraljevsko pozorište  Zetski dom, Cetinje: Kapital
Karl Marks
Dramatrug/adaptacija: Vedrana Božinović
Režija: Andraš Urban

14. mart  Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu: Filoktet
Sofokle
Dramaturg i adaptacija: Ivan Penović i Ozren Prohić
Režija: Ozren Prohić

15. mart Narodno pozorišta u Beogradu:  Balkanski špijun
 Dušan Kovačević
 Režija: Tatjana Mandić Rigonat

16. mart  ,,Ivan Radoev" Drama and Puppet Theatre Pleven: Višnjik
Anton Pavlović Čehov
Režija: Vasilij Senin

17. mart Dramski teatar Skoplje:  Festen
David Aldridž
Dramaturg: Saška Boškovska
Režija: Zoja Buzalkovska

18. mart Slovensko narodno gledališče Maribor: Sumrak bogova
Ivor Martinić po filmskom scenariju Lučina Viskontija, Enrika Mediolija, Nikole Badaluka
Režija: Dalibor Matanić

19. mart  Ars Moriendi Theatre Group Thessaloniki: Sarajevo 1914-Mali mi je ovo grob

U čast nagrađenih, 19. marta biće izvedena predstava Biljane Srbljanović „Sarajevo 1914“ po delu "Mali mi je ovaj grob” u režiji Tanosa Nikasa (Teatarska grupa “Ars Moriendi”, Solun, Grčka).

                                   

                        

 

 Tribina: Teatri Balkana – Saradnja na raskršću 

 

 

Tribinu „Teatri Balkana – Saradnja na raskršću“, u organizaciji Narodnog pozorišta Niš, biće održana 16. i 17. marta 2019. u okviru Prvog međunarodnog festivala „Teatar na raskršću“


Na njoj se očejuju izlagana teatarskih stvaralaca, teatrologa i pozorišnih stručnjaka, ali i konstruktivo suočavanje mišljenja i stavova učesnika, to bi trebalo da otkrije konkretne tačke mogućih saradnji teatara i pozorišnih stvaralaca sa širokog prostora omeđenog balkanskim povesnim uticajima, ali i u kontekstu recentnih okolnosti koje u najširoj javnosti češće bivaju percipirane kao faktori razdvajanja, a ređe se uočavaju kao kohezioni elementi.


Budući da teatar uvek postavlja pitanja vlastitom vremenu, a to čini u konkretnim prostornim koordinatama, ova Tribina bi trebalo da omogući  uspostavljanje realnih mogućnosti i različitih oblika saradnje, razmenu relevantnih informacija, s ciljem da se čuju pitanja koja se tiču teatarske publike na mnogo širem prostoru od onog kojem se pojedinačna pozorišta trenutno obraćaju.

Organizatori kao potencijalne oblike saradnje prepoznaju i predlažu (na različitim nivoima i u različitim formama):


  • razmene predstava,
  • razmene i sistematskog prevođenja dramskih tekstova savremenih autora,
  • fluktuacije teatarskih stvaralaca,
  • razmene drugih pozorišnih resursa,
  • distribucije teatarskih informacija,
  • planiranja zajedničkih produkcija (koprodukcije),
  • saradnje u okviru Asocijacije regionalnih teatarskih festivala,
  • saradnje u okviru Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije,
  • ...

„Molimo vas da uvažavajući teze koje ovde pominjemo samo kao najgrublji okvir definišete i dostavite nam konkretnu temu vašeg izlaganja na Tribini. Izlaganja učesnika Trbinine biće pripremljena za štampu i nakon autorizacije publikovana na srpskom i engleskom jeziku u zborniku koji će biti promovisan na sledećem izdanju niškog festivala 2020. godine. Radujemo se Vašem pozitivnom odgovoru i očekujemo da potvrdite učešće na Tribini do 25. februara.“, poručuju modelatori tribine. 

Moderatori Tribine biće Nebojša Bradić, reditelj, i Aleksandar Milosavljević, pozorišni kritičar i teatrolog.

Нема коментара:

Постави коментар