Prvi Festival drame i pozorišta balkanskog kulturnog prostora, „Teatar na raskršću“, biće održan u Nišu od 11. do 19. marta, najavljeno je na pres konferenciji održanoj 20. februara u Gradskoj kući u Nišu.
Svečano otvaranje biće na Dan pozorišta, 11. marta 2019. godine kada će biti izvedena premijerna predstave „Putujuće pozorište Šopalović” Ljubomira Simovića u režiji Tanje Mandić Rigonat i produkciji Narodnog pozorišta Niš. Festival je dobro pozicioniran kao prvi festival u kalendarskoj godini.
Spasoje Ž. Milovanović, selektor
Festivala i upravnik Narodnog pozorišta u Nišu, istakao je da je ovo jedinstven
festival na balkanskom kulturnom prostoru, koji teži da okupi pozoršna dela
stvorena na balkanskom kulturnom pozorištu. Cilj je afirmacija sličnosti i
razlika kulturnog identiteta država i naroda koji dele isti prostor, jačanje
regionalne kulturne saradnje, razmena ideja i pozorišnih praksi, popularisanje
pozorišne umetnosti i stvaralaštva, kao i afirmacija Noša kao raskršća puteva i
niškog teatra, kao ugledne kulturne ustanove sa značajnom misijom.
“Pozorište je presek stvarnosti i
onog što očekujemo. Svaka od predstava koje učestvuju na Festivalu je na svoj
način uzbudljiva, dolaze sa različitim estetikama, ali i sa tematizovanjem
istih ili sličnih problema koji tište sve nas: strah od nestanka građanske
misli i prepuštanje stihiji vođenja ovakvih ili onakvih ideologija”, pojasnio
je selekciju Milovanović.
U programskom savetu Festivala su, pored Nebojše Bradića (reditelja), Aleksandara Milosavljevića (pozorišnog kritičara), Dejana Petkovića (teatrologa) i upravnika niškog teatra i teatrolog Milovanovića, i prof. dr Darko Lukić, teatrolog (Zagreb), Dejan Lilić, glumac (Skoplje) i pisac Dejan Stojilјković.
U žiriju festivala su: Mia
Begović, zagrebačka glumica, Bogdan
Kostea, glumac i reditelj iz Arada, Katarina
Kocevska, glumica i dramska spisateljica iz Skoplja, Branislav Žaga Mićunović, reditelj iz Podgorice, i Enver Petrovci, glumac i profesor iz Prištine.
Festivalski žiri će dodeliti nagrade za najbolju predstavu, režiju, četiri
glumačke nagrade, za kostimografsko i scenografsko ostvarenje, za orginalnu
scensku muziku, za scenski pokret, kao i specijalnu nagradu Festivala.
Novinarski žiri čine: Borka
Trebješanin (Politika), Tanja Nježić
(Blic), Tanja Mijović (RTS 3), Miljana Nikolić (Belami) i Lidija Georgijev (RTS, dopisništvo
Niš) koji će dodeliti svoju nagradu.
Modelatori okruglog stola su: prof. dr. Jelena Lužina, teatrolog, Filip
Vujošević, dramaturg, kritičari: Igor Burić (Dnevnik, Novi Sad), Aleksandra Glovacki (Radio Beograd 2), Bojan Munjin (Radio Zagreb 3) i prof.
dr. Nenad Novaković (Banja Luka). I oni će izabrati svog pobednika.
Reditelj Nebojša Bradić, predsednik Programskog saveta Festivala, svoje
izlaganje započeo je konstatacijom da je pre četrdesetak godina u Nišu radio svoju diplomsku predstavu. Tom prilikom
dobio je knjigu „Istorija srpskog
pozorišta“ sa posvetom povodom „prvog
koraka u srpskom pozorištu”. A sada učestvuje u pokretanju novog festivala.
„Neki krugovi se ukrštaju, neki
novi počinju”, zaključuje.
“Svaki grad bi trebao da ima svoj
pozorišni festival, sa sopstvenim profilom. Verujem da će ovaj festival
potvrditi u budućnosti onu lestvicu koju postavljamo prvim izdanjem. Prateće
manifestacije su osmišljene tako da daju dodatni značaj festivalu, a tribina o
balkanskom teatru biće dobra prilika da se ponude različite pozorišne platforme
i uspostave saradnje. Nadam se festivalskim koprodukcijama”, kazao je Bradić.
Teatrolog i pozorišni kritičar Aleksandar Milosavljević, rekao je da
će festival biti prilika za razmenu
iskustava, pozvao se na Pitera Bruka („Pozorište to su ljudi“):
„Ovde će se ljudi okupljati radi
predstava. Da zajedno prepoznamo vreme o kojima predstave svedoče. Da popričamo
o izboru tema, o reflektovanoj stvarnosti. Sa ovo g prostora poteklo je pet
ozbiljnih civilizacija. Prostor Balkana je žila kucavica, gde se dešava mnogo
toga, a pozorište je najbolji lakmus papir za prepoznavanje gde nas ova
civilizacija ide.”
Teatrolog Dejan Petković smatra da ovaj Festival ima na šta da se uspešno nakalemi,
da je to teatarska tradicija u Nišu:
„Pre 132 godine stvreno je niško
pozorište spajanjem dve putujuće pozorišne trupe, a danas smo, simbolično,
došli do toga da mi druge promovišemo u putnike i pozivamo ih da dođu ovde.
Festival će imati širok geografski i tematski zahvat, od antičke drame do autorskih projekata. A u
antičkoj drami svako raskršće je korak ka novom identitetu.”
Ideja o osnivanju pozorišnog
festivala u Nišu postoji već nekoliko decenija (jedan od koraka bio je i
glumački festival “GlumBal”), ali su se tek početkom ove sezone, uz podršku i
pokrovitelјstvo gradonačelnika i Grada Niša, stvorili uslovi za realizaciju
jednog ovako značajnog projekta za pozorišni život čitavog regiona, istakao je
Milovanović koji je kazao da je nazivu festivala kumovao je Nebojša Bradić dok je u niškom pozorištu režirao „Limunaciju“.
Tokom trajanja Festivala biće
organizovan čitav niz pratećih programa: razgovori o predstavama, tribine („Teatri Balkana – Saradnja na raskršću“),
okrugli sto pozorišne kritike, promocije knjiga, predstavlјanje umetnika i
izložbe. Takođe je potvrđeno formitanje asocijacije „7 plus“, u Plevenu, u Bugarskoj, koja povezuje niški teatar sa teatrima
iz Estonije, Litvanije, Poljske, Rusije, Bugarske, Makedonije. Inicijator i
domaćin foruma bio je dramsko-lutkarsko pozorište “Ivan Radoev”. Asocijacija je
otvorena za prijem novih članova.
PROGRAM FESTIVALA
Festival će svečano biti otvoren 11. marta
2019. godine na Dan Narodnog pozorišta Niš, premijerom predstave "Putujuće pozorište
Šopalović" Ljubomira Simovića, u režiji Tanje Mandić Rigonat, a u produkciji
niškog Narodnog pozorišta. Od prijavljenih 47 predtsava iz Bugarske, Rumunije, Grčke, Slovenije, Hrvatske i Albanije došlo se do osam koje su uvrštene u takmičarski program premijernog izdanja "Teatra na raskršću."
Festivalski žiri će dodeliti nagrade za
najbolju predstavu, režiju, četiri glumačke nagrade, za kostimografsko i
scenografsko ostvarenje, za originalnu scensku muziku, za scenski pokret, kao i
specijalnu nagradu Festivala.
12. mart Narodno pozorište Sombor: Kad
bi Sombor bio Holivud
Autorski projekat Kokana
Mladenovića, po motivima drame Radoslava Zlatana Dorića
Režija: Kokan Mladenović
13. mart „Medjunarodni teatarski
festival – Scena MESS“, Sarajevo: We are
born naked an the rest is…
Po motivima “Anarhije u
Bavarskoj” R.W. Fassbindera
Režija: Florian Fischer
13. mart Kraljevsko pozorište
Zetski dom, Cetinje: Kapital
Karl Marks
Dramatrug/adaptacija: Vedrana
Božinović
Režija: Andraš Urban
14. mart Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu: Filoktet
Sofokle
Dramaturg i adaptacija: Ivan
Penović i Ozren Prohić
Režija: Ozren Prohić
15. mart Narodno pozorišta u
Beogradu: Balkanski špijun
Dušan Kovačević
Režija: Tatjana Mandić Rigonat
16. mart ,,Ivan Radoev"
Drama and Puppet Theatre Pleven: Višnjik
Anton Pavlović Čehov
Režija: Vasilij Senin
17. mart Dramski teatar Skoplje: Festen
David Aldridž
Dramaturg: Saška Boškovska
Režija: Zoja Buzalkovska
18. mart Slovensko narodno gledališče Maribor: Sumrak bogova
Ivor Martinić po filmskom
scenariju Lučina Viskontija, Enrika Mediolija, Nikole Badaluka
Režija: Dalibor Matanić
19. mart Ars Moriendi Theatre
Group Thessaloniki: Sarajevo 1914-Mali mi
je ovo grob
U čast nagrađenih, 19. marta biće
izvedena predstava Biljane Srbljanović „Sarajevo 1914“ po delu "Mali mi je ovaj
grob” u režiji Tanosa Nikasa (Teatarska grupa “Ars Moriendi”, Solun, Grčka).
Tribina: Teatri Balkana – Saradnja na raskršću
Na njoj se očejuju izlagana
teatarskih stvaralaca, teatrologa i pozorišnih stručnjaka, ali i konstruktivo
suočavanje mišljenja i stavova učesnika, to bi trebalo da otkrije konkretne
tačke mogućih saradnji teatara i pozorišnih stvaralaca sa širokog prostora
omeđenog balkanskim povesnim uticajima, ali i u kontekstu recentnih okolnosti
koje u najširoj javnosti češće bivaju percipirane kao faktori razdvajanja, a
ređe se uočavaju kao kohezioni elementi.
Budući da teatar uvek postavlja
pitanja vlastitom vremenu, a to čini u konkretnim prostornim koordinatama, ova
Tribina bi trebalo da omogući
uspostavljanje realnih mogućnosti i različitih oblika saradnje, razmenu
relevantnih informacija, s ciljem da se čuju pitanja koja se tiču teatarske
publike na mnogo širem prostoru od onog kojem se pojedinačna pozorišta trenutno
obraćaju.
Organizatori kao potencijalne
oblike saradnje prepoznaju i predlažu (na različitim nivoima i u različitim
formama):
- razmene predstava,
- razmene i sistematskog prevođenja dramskih tekstova savremenih autora,
- fluktuacije teatarskih stvaralaca,
- razmene drugih pozorišnih resursa,
- distribucije teatarskih informacija,
- planiranja zajedničkih produkcija (koprodukcije),
- saradnje u okviru Asocijacije regionalnih teatarskih festivala,
- saradnje u okviru Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije,
- ...
„Molimo vas da uvažavajući teze
koje ovde pominjemo samo kao najgrublji okvir definišete i dostavite nam
konkretnu temu vašeg izlaganja na Tribini. Izlaganja učesnika Trbinine biće
pripremljena za štampu i nakon autorizacije publikovana na srpskom i engleskom
jeziku u zborniku koji će biti promovisan na sledećem izdanju niškog festivala
2020. godine. Radujemo se Vašem pozitivnom odgovoru i očekujemo da potvrdite
učešće na Tribini do 25. februara.“, poručuju modelatori tribine.
Moderatori Tribine biće Nebojša Bradić, reditelj, i Aleksandar Milosavljević, pozorišni
kritičar i teatrolog.
Нема коментара:
Постави коментар