„Mladiću, ili ćete postati izvanredan igrač
ili ćete bedno završiti. Najverovatnije ovo drugo.“, prokomentarisala je Nurejevu igru profesorka baleta Kortovičkaja, baletska
škola Veganova.
Film Rejfa Fajnsa govori o legendarnom ruskom
baletskom igraču Rudolfu Nurejevu, poznatom kao „Gospodar igre", koji je u
vreme Hladnog rata pobegao iz Sovjetskog Saveza i u Parizu zatražio politički
azil u junu 1961. godine. Scenario za film „Bela vrana" napisao je Dejvid
Her, poznat kao dramski pisac i autor scenarija za filmove „Sati" i „Čitač".
Nurejeva u filmu igra poznati
igrač Oleg Ivenko, dok Fajns igra Aleksandra Puškina.
Nurejev je rođen u vozu transsibirske železnice, a mi pratimo njegov putu da postane jedan od najvećih baletana. Njegova porodica delila je sobu od devet kvadrata. Svet malog Rudolfa počinje da se menja 31. decembra 1945. godine kada je njegova majka osvojila na nagradnoj igri propusnicu s kojom je uspela da uvede sve troje dece u pozorište. Kasnije je o tom događaju Rudolf pisao u svojoj biografiji prisećujući se tog začaranog mesta, teškig zavesa, raskošnog lustera, zanosinih mirisa.
Nurejev je rođen u vozu transsibirske železnice, a mi pratimo njegov putu da postane jedan od najvećih baletana. Njegova porodica delila je sobu od devet kvadrata. Svet malog Rudolfa počinje da se menja 31. decembra 1945. godine kada je njegova majka osvojila na nagradnoj igri propusnicu s kojom je uspela da uvede sve troje dece u pozorište. Kasnije je o tom događaju Rudolf pisao u svojoj biografiji prisećujući se tog začaranog mesta, teškig zavesa, raskošnog lustera, zanosinih mirisa.
Poseban, različit, svojeglav,
drčan i neposlušan, Nurejev se odmalena isticao i stekao reputaciju kao prava
zvezda, ali i fantastičan talenat koji je podstakao Aleksandra Puškina (Rejf
Fajns), majstora Vaganova ruske baletske akademije, da ga uzme pod svoje. Jedan
kritičar za njegov ples beleži:
„Nikada neću zaboraviti njegov
nastup. Kako je samo leteo po pozornici. Neću zaboraviti ni taj način da se
održi na kosoj površini, kao da je mačka. Nosio je belu ešarpu preko ultramarin
plavog kostima, a ispod turbana ukrašenog perom videle su se samo njegove
velike i divlje oči. Triko je savršeno stajao na njegovim nabreklim butinama.“
Umro je u 55. godini od side, na
Badnji dan, a nevinost je izgubio od 25 godina starije plavuše, bivše balerine,
Ksenije Jurgenson, supruge Nurejevljeva učitelja baleta Puškina.
U Sovjetskom Savezu prikrivao je svoju homoseksualnost, pošto je to bilo opasno, jer bi privukao pažnju KGB i sputao bi svoju slobodu.
Iz biografije „Rudolf Nurejev: Život" ("Rudolf Nureyev: The Life"), saznajemo da je imao dugogodišnju vezu s Kubankom Menijom Martinez (koju je par puta i prosio), ali i avanturicu sa nestašnom sestrom Džeki Kenedi, Lie Radzivil (kojoj je, govorio je i napravio dete ali ga se ona rešila). Družio se sa Mikom Džegerom i njegovim pratiljama Marijanom Fejtful i Bjankom Džeger.
U Sovjetskom Savezu prikrivao je svoju homoseksualnost, pošto je to bilo opasno, jer bi privukao pažnju KGB i sputao bi svoju slobodu.
Iz biografije „Rudolf Nurejev: Život" ("Rudolf Nureyev: The Life"), saznajemo da je imao dugogodišnju vezu s Kubankom Menijom Martinez (koju je par puta i prosio), ali i avanturicu sa nestašnom sestrom Džeki Kenedi, Lie Radzivil (kojoj je, govorio je i napravio dete ali ga se ona rešila). Družio se sa Mikom Džegerom i njegovim pratiljama Marijanom Fejtful i Bjankom Džeger.
Film upoznaje gledaoca s lepotom
baleta, sa teškoćama koje trpe igrači, ali i sa cenom nepristajanja na
prosečnost i nevidljivost. Saznajemo koliko su ideologije pogubne za život ali
i za rad i umetnost, koliko su slepe, glupe, ne ostavljajući čoveku dilemu šta
da dela.
Prisustvujemo jednom od najturbulentnijih trenutaka u Nurejevom životu, kada je na prekretnici; da li da pobegne u slobudu i sve izazove koje ona nosi ili ostati u stregama, koja garantuje sigurnost njegovoj majci. Odluka je teška, ali je on donosi. Pre smtrti jednom je boravio u Rusiji, u poseti svojoj majci.
Prisustvujemo jednom od najturbulentnijih trenutaka u Nurejevom životu, kada je na prekretnici; da li da pobegne u slobudu i sve izazove koje ona nosi ili ostati u stregama, koja garantuje sigurnost njegovoj majci. Odluka je teška, ali je on donosi. Pre smtrti jednom je boravio u Rusiji, u poseti svojoj majci.
Film je sniman i u Beogradu
(interijeri Skupštine, Narodne banke, Elektrotehničke škole „Nikola Tesla“, a
gledaoci će u filmu prepoznati i Nebojšu Dugalića, Igora Filipovića, Jovu
Maksića, Radoslava Raleta Milenkovića, Pavla Čemerikića, Milutina Miloševića,
Tamaru Krcunović, Stanislavu Jeftić i direktora Baleta Narodnog pozorišta u
Beogradu Konstantina Kostjukova.
Zanimljiv detalj iz filma je gostovanje sovjetskog baleta negde na dalmatinskoj obali, gde u znak pažnje prema domaćinima izvode „Svilen konac“, a gost je i Nurejev koji već živi na Zapadu. Tu saznajemo da ga je sovjetska tajna policija planirala da ga kidnapuje, ali je takvu nameru osujetila jugoslovenska služba i ukrcala ga u voz za Francusku.
Zanimljiv detalj iz filma je gostovanje sovjetskog baleta negde na dalmatinskoj obali, gde u znak pažnje prema domaćinima izvode „Svilen konac“, a gost je i Nurejev koji već živi na Zapadu. Tu saznajemo da ga je sovjetska tajna policija planirala da ga kidnapuje, ali je takvu nameru osujetila jugoslovenska služba i ukrcala ga u voz za Francusku.
Rejf Fajns (1962)
je engleski glumac, producent i reditelj. Jedan od najpoznatijih glumaca u
savremenoj britanskoj popularnoj kulturi, Fajns je uvršten na Dibretovu listu
najuticajnijih ljudi u Velikoj Britaniji. Ambasador je UNICEF-a u od 1999.
godine i nosilac srpskog pasoša. Fajns je u Srbiji snimao 2010. godine film „Koriolan”, a više puta je bio i gost
Fest. Dobitnik je Zlatnog pečata
Jugoslovenske kinoteke.
Nakon velikog broja izuzetnih glumačkih ostvarenja, koja su
mu donela višestruke nominacije za nagrade Oskar, Zlatni globus, BAFTA i dr,
Fajns je debitovao kao reditelj filmom Koriolan, adaptacijom Šekspirove
istoimene tragedije, u kojoj je tumačio i naslovnu ulogu.
Iako su brojne baletske scene u filmu u najmanju ruku
spektakularne (Polunjin i drugi izvode svoje plesne tačke), publika je
privučena klimaktičnom scenom na aerodromu, pokušavajući da na osnovu brojnih
tragova koje je Fajns prethodno pružio odgovori na misteriozno pitanje - zašto
je (Nurejev) to uradio.
Država: Velika
Britanija, Srbija, Francuska / , 2018
Program: Glavni
takmičarski program
Trajanje: 122’
Režija: Ralph
Fiennes
Scenario: David
Hare
Uloge: Oleg
Ivenko, Ralph Fiennes, Louis Hofmann, Adèle Exarchopoulos, Sergei Polunin
Festivali: 2018
Telurajd, London, Torino, Tokio / Telluride Film Festival, BFI London Film
Festival, Torino Film Festival, Tokyo Internatio
Filmografija: 2018
The White Crow / Bela vrana
2013 The Invisible
Woman / Nevidljiva žena
2011 Coriolanus /
Koriolan
Fotografija: Mike
Eley
Montaža: Barney
Pilling
Muzika: Ilan
Eshkeri
Producent: Carolyn
Marks Blackwood, François Ivernel, Andrew Levitas, Gabrielle Tana
Produkcija: Montebello s, BBC Films, Work In Progress,
Magnolia Mae s, Metalwork Pictures
Distributer: MCF
MegaCom Film
Nagrade: 2018
Tokyo International Film Festival - Special Achievement Award, Outstanding
Artistic Contribution (Ralph Fiennes)
Нема коментара:
Постави коментар