Bogatog senzibiliteta i istančanog umetničkog ukusa, Jugoslav Pantelić, umetnički direktor FEST-a i direktor Jugoslovenske kinoteke, već 10 godina umetnički vodi ovaj festival kroz turbulentna vremena. Za sve to vreme, čak i upkos Kovidu, festival nije izostao, a sa ovogodišnjim 52. izdanjem Fest je izborom filmova, od klasika, preko najvećih hitova i neotkrivenih malih remek-dela savremene kinematografije, do animiranog filma, još jednom pokazao zrelost, ali i inovativnost.
Za ljubitelje filma i publiku vernu FEST-u, umetnički
direktor ove manifestacije daje sopstveni svojevrstan mali vodič za ovogodišnji
- 52. FEST.
Stiče se utisak da ni posle više od pola veka trajanja, a pod Vašom dirigentskom palicom, Fest ne posustaje. Šta su biseri ovogodišnjeg 52. festivala?
Ako govorimo o “biserima”, to verovatno podrazumeva naslove
koji nisu Oskar kandidati i nisu osvajali nagrade na velikim festivalima, poput
Kana, Venecije, Berlina, i koje ćemo sada ostaviti po strani, pretpostavljajući
da su publici već poznati i da ih dugo iščekuje. Iako je teško isticati
pojedinačne filmove, jer se suočite sa potrebom da pomenete sve naslove koji
vam se dopadaju ili za koje mislite da je važno da ih publika vidi, izdvojio
bih naslove poput “Svi mi stranci” Endrua Haja ili “Sećanje” Mišela Franka,
kao film ”Imperija” Bruna Dimona, koji
se prikazuje i na ovogodišnjem festivalu u Berlinu. Teško je zaobići i majstora
animacije Mijazakija i njegov film “Dečak i čaplja”, kao i žanrovski nešto
specifičnije naslove poput, recimo, “Tigrovih pruga”.
Takođe, tu su i filmovi iz takmičarskog programa, kojim sam
veoma zadovoljan u celosti. Pošto se ti filmovi takmiče, malo je nezahvalno
isticati nekog posebno, a ovom prilikom bih samo želeo da skrenem pažnju na tri
nova filma srpskih reditelja koji su nas svojim prethodnim ostvarenjima uverili
da se radi o autorima koji i te kako imaju šta da kažu. Treba naglasiti i
činjenicu da imamo veoma dobar izbor filmova iz takozvanog regiona, poput
hrvatskih filmova “Pamtim samo sretne dane" Nevia Marasovića i “Sveta
porodica” Vlatke Vorkapić, ali i drugih. Za ljubitelje filmske klasike, imamo
film “Godar o Godaru”, dokumentarac o ovom čuvenom reditelju francuskog novog
talasa. Naša publika imaće prilike da pogleda i Bertolučijeve “Sanjare” u
restaurisanom 4K izdanju, kao i jedan raritet, nemački film iz 1937, “U Vrtlogu
greha”, u kome glavnu ulogu tumači naš Svetislav Ivan Petrović.
Koliko je filmova, koje su programske celine i šta je ove
godine bila Vaša umetnička ideja vodilja?
Ovogodišnji FEST ima oko 100 filmova. Podeljeni su u
selekcije GALA i GALA+, u kojima se nalaze filmovi koji su prethodne godine
privukli najveću pažnju, osvajali su nagrade, zahtevni su u produkcionom smislu
ili su filmovi etabliranih reditelja; na sličnom tragu je i selekcija FEST
Masters koja okuplja sam vrh autorskih imena, to su oni reditelji za koje bismo
mogli reći da su već moderni klasici, poput Romana Polanskog, Vudija Alena i
drugih. Tu je i Glavni takmičarski program, o kome sam već govorio, kao i dve
specifične programske celine. Jedna je FEST Fokus, koja ove godine okuplja
filmove sa istom/sličnom tematikom, a to su ostvarenja u kojima se tretiraju
problemi odrastanja, konkretno izloženosti dece i mladih nekoj vrsti nasilja.
Ova selekcija mi je posebno važna, jer, pored umetničke, ima i angažovanu,
edukativnu ulogu, usmerenu ka podizanju svesti o ovom problemu, koji se na taj
način može bolje prepoznati, pa samim tim, nadamo se, i sprečiti. Ove godine tu
je i jedna nova selekcija, pod nazivom Snoliki film, koja obuhvata filmove
manje konvencionalnog izraza, filmove koji možda nemaju komercijalni
potencijal, ali koji imaju svoju publiku, pretežno sastavljenu od poznavalaca
ili onih gledalaca koji traže i nešto malo drugačije od klasičnog pričanja
priče. Naziv selekcije inspirisan je istoimenom knjigom našeg profesora i
teoretičara Marka Bapca, koji je u njoj analizirao određena dela istorije filma
poredeći ih sa prirodom ljudskih snova, koji najčešče nisu logični i jasni, ali
koji nam mogu, svojim jezikom, govoriti mnogo.
Tu su i dve selekcije u kojima se ne nalaze igrani filmovi,
već animirani i dokumentarni, kao i Fest Klasik, kojeg smo se već dotakli.
Imate li Vi svog favorita među ovogodišnjim filmovima Festa
i sme li umetnički direktor da bude pristrasan ili ostavlja žiriju “štafetu”
objektivnosti?
Potpuna objektivnost u ocenjivanju umetnosti ne postoji, već
se samo možemo u većoj ili manjoj meri složiti oko određenih kriterijuma.
Umetnički direktor filmskog festivala naravno da sme da bude pristrasan, kao i
svaki drugi čovek, ali se mora služiti i pomenutim estetskim i drugim
kriterijumima i prepoznati kvalitet filma koji možda i nije u skladu sa
njegovim ukusom. Što se tiče favorita, donekle sam na to već dao odgovor u
prvom pitanju, ali bih istakao da svi pomenuti filmovi nisu isključivo moji favoriti,
već uzimam upravo u obzir i jednu širu sliku koju formira ukus publike, barem u
onoj meri u kojoj taj ukus mogu da pretpostavim. Tako da je bolje reći da su to
preporuke, nego favoriti.
Koga sa ponosom dovodite na 52. Fest?
Sa ponosom ugošćujemo sve autore i ekipe koji će doći da
predstave svoje filmove, kao i članove žirija i stvaraoce koji će primiti
nagradu “Beogradski pobednik”, a zadovoljstvo mi je da su ove godine to naš
Želimir Žilnik, koji od šezdesetih godina dvadesetog veka do danas predstavlja
jednu od ključnih figura srpskog i jugoslovenskog filma i sinonim je za
angažovani film i neko je ko je neprestano pomerao granice filmskog izraza; kao
i Ašgara Farhadija, istaknutog reditelja ne samo iranske, već i svetske kinematografije,
ovenčanog najprestižnijim nagradama.
Нема коментара:
Постави коментар