RADIONICE, PERFORMANSI, FILMOVI,
SPECIJALNI PROGRAMI I PREDSTAVE
Treće izdanje DAH Teatar Festivala UMETNOST I LJUDSKA PRAVA, biće
održano od 20. juna do 24. juna 2023, na različitim zanimljivim lokacijama u
Beogradu. Festival povezuje umetnike i branioce ljudskih prava jedne sa drugima i sa širom
zajednicom, sa ciljem da podstakne i osnaži građane da reaguju protiv nepravdi,
da preuzmu aktivnu ulogu u promenama u svojim sredinama. Pod tema
festivala je Zauzimanje za drugog
je borba za nas same, pod
tim sloganom će biti organizovan Forum,
sa ciljem da unesemo više empatije i saosećanja u ovo vreme u kome svi živimo,
postavljajući pre svega ljudskost ispred ličnih (sebičnih) potreba. Program
obuhvata pozorišne predstave, radionice, instalacije, koncerte, razgovore,
filmove i stvaranje originalnog murala na Silosima, Dorćol. Umetnici i
aktivisti za ljudska prava dolaze iz Argentine, Jermenije, Australije, Brazila,
Danske, Nemačke, Holandije, Kosova, Norveške, Italije, Srbije i SAD.
Festival
je postavljen tako da se u međusobnoj interakciji učesnika i publike pokrenu
važne društvene teme koje se ne odnose samo na ljudska prava, već imaju i
aspekt zaštite prirode.
Važan
deo festivala su radionice, sa sledećim temama:
Afro-dijasporično telo umetnice Barbare Lusi Karvaljo (Brazil/Nemačka) bavi se kolonizacijom tela,
posebno u plesu, i njegovim osnaživanjem i oslobađanjem kroz ritam afro-brazilskih udaraljki i pokreta. Kroz
percepciju sopstvenog tela učesnici pokreću krug razmišljanja o rasizmu,
diskriminaciji kao i konfliktima koji su deo integracije žena afričkog porekla
u dijaspori. Održava se drugog dana na Institutut za umetnički igru.
Ukrštanje: pozorište i ljudska prava –
radionicu
vodi
pozorišna rediteljka iz DAH Teatra Jadranka
Anđelić. Ona će zajedno sa učesnicima tražiti odgovore na pitanja: Kako se stvarnost i ljudska prava na kreativni način
prelamaju kroz teatar? Tolerancija, saradnja, poverenje, jednakost su sastavni
delovi rada u teatru kao i ljudskih prava, koja se realno ostvaruju samo u
odnosu sa drugim. Situacija izvođenja često stimuliše razumevanje uzroka nekog
događaja. Kroz pozorišne tehnike (viewpoints), vežbama u grupi i
odigravanjem (role play) situacija iz života, radionica nudi načine u razvijanju odnosa među ljudima,
poštovanje različitosti, želju za upoznavanjem drugog? Pitanje je kako kroz
pozorište neslaganje pretočiti u dijalog, odbijanje u saradnju, strah od
društvenih promena u stvaralački čin?
Rad na solo performansu
– od autobiografskog materijala do univerzalne priče, Karoline Spaić (Srbija/Holandija) analizira proces
stvaranja solo performansa koji se zasniva na autobiografskom materijalu
izvođača, ali istovremeno postaje univerzalan u cilju komunikacije sa publikom. Radionica nudi odgovore
na ova pitanja: odakle početi, koje korake preduzeti i šta čeka
izvođača-kreatora u ovom radnom procesu i ličnom putovanju? Karolina će
učesnike radionice provesti kroz različite faze kreativnog procesa i dati im
uvid u to kako mogu početi rad na samostalnoj solo predstavi. Postoji mogućnost
da se radovi prikažu na ExploreZ festivalu, maja 2024.
Oba
se održavaju u UK Parobrod u četvrtak i petak.
Instalacije
i performansi:
Vođena
šetnja Solvitur ambulando Grenland Friteatra iz Norveške je
trosatna šetnja kroz šumu Košutnjaka, sa posebnim fokusom na drveće i
klimatsku pravdu. Koncept je sledeći: dva izvođača
(plus jedan dodatni izvođač i prevodilac) vode oko 30 članova publike u šetnju.
Šetnja uključuje različite umetničke predahe u obliku pripovedanja i nastupa,
kao i pauze za kafu i muzičke priloge lokalne violinistkinje. Solvitur Ambulando,
u bukvalnom prevodu Rešava se hodanjem“
je poziv da se prošetamo kulturnim i jezičkim mozaikom. Norveški
umetnici žele da senzibilišu i podsete publiku o važnosti drveća za ljudsku
vrstu, da se ponovo povežu sa prirodom i iskuse život drveća kroz šetnju i
slušanje različitih vrsta priča vezanih za prirodu – ili umetnost hodanja.
Performans
15
minuta u akvarijumu je performans i interaktivna instalacija Alise Oravec (Srbija) za 12 osoba. Tema
performansa je „brza moda“ i problem zagađenja okeana. Za razliku od prirodnih tkanina, sintetika je
praktičnija, te je proizvođači odeće sve češće koriste. Ali šta se dešava sa
svom garderobom koja ne pronađe svog kupca? Koliko dugo zapravo traje život
jednog komada sintetike i šta se dešava sa njim kada izađe iz upotrebe? Cilj
performansa je da probudi svest o katastrofalnim posledicama uzrokovanim
deponovanjem garderobe u okeane, stoga su učesnici smešteni u ambijent koji ih nagoni da osete ono
što osećaju ugrožene flora i fauna. Performans je nastao u saradnji
sa Institutom za umetničku igru. Performans se odigrava u UK Parobrod, u četvrtak 22. juna od 15 do
17 časova, na svakih 15 minuta.
Performans
I
Love You Snežane Golubović (Srbija/Nemačka) je odličan primer trajanja
radnje koja se sastoji u konkretnom ponavljanju jednog elementa do njegovog
prirodnog iscrpljivanja. Performans je u izlogu Kulturnog centra Beograda.
Festival
ima specijalne programe, poput
programa Preko linije, kome publika može da prisustvuje
21.6. od 17 časova u CZKD, a koji je nastao je iz potrebe da se predstave
primeri feminističke prakse povezivanja, mirnog rešavanja konflikta i saradnje
onih koji po zvaničnom narativu pripadaju suprostavljenim grupama. Ove godine
biće prikazani primeri saradnje između teatara i umetničkih kolektiva Artpolis iz Prištine (Kosovo) i DAH Teatra iz Beograda (Srbija) čija
saradnja traje više od 15 godina. Učesnice: Zana Hodža (Kosovo), Sintija Koen (USA), Ana Miljanić (Srbija),
Ivana Milenović Popović (Srbija), Dijana Milošević (Srbija) i Staša Zajović
(Srbija).
Zatim forum:
Zauzimanje za drugog je borba za nas same,
prepoznaje nužnost
solidarnosti u svim vremenima, a naročito onim velikih promena, kada društvo
lako zaboravlja ili čak aktivno tlači svoje najslabije članove. Učestvuju: Gedi Aniksdal (Norveška), Branislava Jovanović (Srbija), Izabela Kisić (Srbija), Jelena Krstić (Srbija), Maja Mitić (Srbija), Olivera Simić (Bosna i
Hercegovina/Australija), Karolina Spaić
(Srbija/Holandija). Moderira: Dijana
Mitrović Longinović (Srbija).
Predavanje Umetnost protiv brutalnosti drži Klaudija Bernardi iz Argentine, bavi
se umetnošću koju su stvorile žrtve državnog terora, oružanih sukoba i
prisilnog izgnanstva.
Naime, tokom trajanja Festivala od 20. do 24. juna Klaudija će
oslikavati sa ženama iz lokalne zajednice Silose,
Dunavski kej 46, mural će biti svečano otvoren u subotu 24. juna u 19 časova.
Škola umetnosti Perkuin Zidovi nade je međunarodni projekat
u oblasti umetnosti i ljudskih prava za obrazovanje, rešavanje sukoba,
sprečavanje kriminala, izgradnju diplomatije, razvoj zajednice i očuvanje
istorijskog sećanja. Poznata kao „Model Perkuin“, ova inicijativa je uspešno
primenjena u Gvatemali, Meksiku, Argentini, Kolumbiji, Švajcarskoj, Nemačkoj,
Severnoj Irskoj i Sjedinjenim Državama. Kroz kreiranje zajedničkih murala,
javnih umetničkih projekata, urbanih intervencija itd, fokus svakog umetničkog
projekta je da se da glas učesnicima koji su preživeli političko nasilje, onima
koji su zaboravljeni ili namerno ućutkivani.
Na
Festivalu Umetnost I ljudska prava
imaćemo priliku da vidimo i dva filma:
Zemlja
gde drveće leti
- u mirnoj danskoj provinciji u toku su pripreme za proslavu 50. rođendana Odin
teatra, kompanije koja je promenila pravac pozorišta u drugoj polovini 20. veka
pod vođstvom Euđenija Barbe. Sa najdalekosežnijih geografskih širina planete –
Kenije, Balija, Brazila, Indije i Evrope – timovi dece, mladih i umetnika
dolaze u grad Holstebro koji svojim akrobacijama, muzikom i glasom unose
energiju u ovaj kolektivni događaj. Nakon filma sledi onlajn razgovor sa
Euđeniom Barbom i Džulijom Varli: „Moć umetnosti u radu sa zajednicom”
(Danska/Italija).
Dokumentarni film Sve(t) na leđima žene bavi se pitanjima rodne ravnopravnosti
i seksizma u svakodnevnom životu i medijima. Ideja autorskog tima je da kroz
lično iskustvo višestruko nagrađivane srpske glumice i rediteljke Mirjane
Karanović ukaže na predrasude i stereotipe patrijarhalnog društva sa kojima se
žene na ovim prostorima svakodnevno susreću. Cilj filma je podizanje svesti i bolje informisanje
građana o rodnim stereotipima u medijima i svakodnevnom životu kroz koncept
seksizma.
Pored
domaćih
predstava Devojčice Reflektor teatra, dokumentarnoj predstavi o odrastanju žene u Srbiji
danas (Dorćol Platz, 23.6) i
Drveće pleše DAH Teatra, o važnosti očuvanja drveća i udruživanja
da bismo ih zaštitili od nepotrebne seče (Studentski park, 24.6), beogradska publika će
imati prilike da vidi i dve strane predstave u Malom pozorištu „Duško Radović“,
druge dve večeri festivala. Obe
predstave su u izvođenju multinacionalne grupe Antagon
teatra AKTion (Nemačka), koji od
1990. godine, kolektivno radi na pozorištu koje dopire do ljudi gde god se oni
nalaze. Produkcije, uglavnom stvorene za javne prostore, približavaju se
stvarnosti ljudskih života i kritički se bave trenutnim stanjem. Fizičkim
pozorištem, živom muzikom i plesom, antagon se suočava sa preovlađujućim
društvenim individualizmom. Snažan vizuelni jezik predstava namerno izbegava
reči i stoga je razumljiv širom sveta. Dekolonijalni pristup grupe koristi
pozorište da stvori prostor za dijalog koji je dostupan svima. Zajedno sa
publikom, ansambl živi za budućnost solidarnosti u vremenima krize.
U prvoj
predstavi Corpus Mundi Antagon teatar i izvođačica Barbara Lusi Karvaljo govori o svom putovanju od
Brazila do Evrope kroz sočivo žene iz specifične latinoameričke kulture, njenom
procesu dekolonizacije sopstvenog tela i uma.
Predstava
Kamara
je priča o ljubavnom odnosu dva muškarca, gde se istražuje pojam novog pristupa
„muškosti”. Šta se dešava kada nestanu
sigurnosti koje imamo i počnemo da uranjamo u nepoznato? Rizik, ali i šansa
koja počinje s našom ranjivosti, ukazuje na naša lična ograničenja, a zatim se
i ostvaruje kada sve maske spadnu. Trenutak ogoljenosti, skoka, novih početaka
sa nepoznatim ishodom. Ovo je predstava u kojoj se dva muškarca i jedan muzičar
na iskren, poetski i fizički način suočavaju sa borbama sopstvenog odnosa
jednih prema drugima i prirodi.
Partneri
projekta su: UK Parobrod, Malo pozorište „Duško Radović“, Dorćol platz, Silosi,
Institut za umetničku igru, Centar za kulturnu dekontaminaciju (CZKD),
Košutnjak, „Pionirski grad”, Studentski park, Kulturni centar Beograda (KCB),
KROKODILov centar. Projekat finansira Evropska unija (Delegacija EU u
Beogradu), takođe je podržan od strane: Ambasade Savezne republike Nemačke u
Beogradu, Ambasade Kraljevine Norveške u Beogradu, Grada Beograda -
sekretarijat za kulturu. Aktivnosti DAH Teatra u 2023. podržani su od strane
Ministarstva kulture Republike Srbije.
Нема коментара:
Постави коментар