U susret 16. po redu izdanju Beldocs festivala, koje
će se održati od 10. do 17. maja, predstavljamo jednu od najuzbudljivijih
selekcija radikalnih arthaus filmova, dela hibridnih žanrova i dokumentarno-igranih
formi. Selekcija Meteori sabira stilski i tehnološki
nekonvencionalne radove nastale u ovoj, odnosno protekloj godini. Deset
ostvarenja etabliranih autora i reditelja u usponu, pokriva širok spektar tema,
preispitujući i, neretko, pomerajući granice izražajnih mogućnosti
dokumentarnog filma.
“Ono što spaja svih deset filmova
u selekciji je hrabar, radikalni filmski izraz. Ovi autori pomeraju granice i
konstantno preispituju ustaljene filmske forme.”, izjavio je umetnički
direktor Beldocsa, Marko Grba Sing.
Alensvort, film jednog od najosobenijih američkih
dokumentarista Džejmsa Beninga, premijerno je prikazan na ovogodišnjem
Berlinalu i bavi se izgubljenim gradom u Kalifornijskoj centralnoj dolini, koji
su za sebe izgradili crni Amerikanci početkom 20. veka. Sa namerom da skrene
pažnju na istorijski značaj ovog mesta, Bening, čije je ostvarenje Sjedinjene
Američke Države bilo prikazano na prošlogodišnjem izdanju Beldocsa, snima
Alensvort tokom čitavih godinu dana, pozicionirajući ga u prikriveni
društveno-politički kontekst.
Ardenca, dokumentarno ostvarenje rediteljke Daniele de
Feliče, nakon brojnih festivala u Francuskoj, stiže na Beldocs. U pitanju je
poetično i puteno svedočanstvo mlade žene o seksualnom oslobođenju i političkom
životu u Italiji tokom devedesetih godina. Priča sačinjena od sastanaka,
kratkih i opojnih momenata, ocrtava razvojni put žene kroz prizmu žudnje, dok u
pozadini Italijani na vlast postavljaju Forca Italiju, a sukobi levice i
desnice postaju sve nasilniji.
Beleške iz eremocena predstavljaju audio-vizuelnu
razglednicu koju rediteljka Vjera Čakanjova šalje u nastupajući svet. Nakon
Berlinala, ovaj praktičan i duboko ličan rad, Beldocs-ovoj publici nudi prozor
u svet gde tehnološka rešenja koja je čovek osmislio zarad sopstvenog opstanka
imaju nenadano negativne posledice. Kroz fiktivni razgovor sa viruelnim klonom
i eksperimentisanje sa filmskom slikom, rediteljka zamišlja budućnost i sve što
ona sa sobom nosi.
Cvetovi ljudskog tela, film rediteljke Helene Vitman, premijerno
prikazan na Filmskom festivalu u Lokarnu, prati Idu – vlasnicu broda sa posadom
sačinjenom od petorice muškaraca. Idinu pažnju u Marselju privlači tajanstveni
maskulini svet francuske legije stranaca, čije tragove odlučuje da sledi preko
Mediterana. U ovom ostvarenju intenzivne čulnosti granice se zamućuju, dok
život na moru stvara poseban vid međusobnog razumevanja.
Gde je ova ulica? Ili Bez pre i posle, rediteljskog dvojca Žoao Rui Gera da Mata i Žoao
Rodrigez, svojevrsni je omaž filmu Paula Rošea – Zelene godine (1963).
Prateći snimajuće lokacije Zelenih godina Da Mata i Rodrigez otkopavaju
geološke, urbanističke i socijalne slojeve Lisabona – u procesu koji biva
prekinut pandemijom. Gde je ova ulica? Ili Bez pre i posle razigrano je
poput savremene džez improvizacija filmske muzike napisane 1963.
Himna izjebanih, američkog nezavisnog filmskog
stvaraoca Travisa Vilkersona, nadovezuje se na teme istorije i politike SAD-a
koje reditelj pokreće u većini svojih radova. Himna izjebanih nadovezuje
se na ostvarenje Istaknuti leteći krst (2001) i priseća se lika i dela
Vilijema Vilkersona, veterana Vijetnamskog rata, tada mladog pilota čija su
odlikovanja poslužila za prikrivanje greške američke vojske. Ovaj, možda
najnemilosrdniji i najličniji od svih Vilkersonovih filmova, istražuje vezu
naracije, nasilja, sećanja i struktura moći.
Morate da dođete da vidite, španskog reditelja Jonasa Trube,
prikazana na festivalu u Karlovim Varima, melanholična je i duhovita meditacija
o prijateljstvu, umetnosti i savremenom svetu. Dva para u svojim tridesetim
diskutuju o potrebama života između Madrida i susednih sela, dok nostalgični
prizori i metafilmski elementi od filma tvore nežnu pastoralu.
Nestabilni predmet 2, nagrađivano ostvarenje Danijela Ajzenberga,
ilustruje masovnu proizvodnju kroz tri primera: pravljenje protetičkih ruku u
radionici u Nemačkoj, delatnost tradicionalne radionice za pravljenje rukavica
u Mijou na jugu Francuske i aktivnosti fabrike džinsa u Istanbulu. Tri radna
mesta, viđena iz istog ugla i tematizovana na isti način, kroz vezu ruke i
mašine, rada i materijala – pažljivo se i dugotrajno posmatraju sa željom da se
prodre u prirodu manuelnog rada, odnosno sve promene kojima on danas podleže.
Poslednje stvari, eksperimentalno ostvarenje američke multimedijalne umetnice i rediteljke Debore Stratman, prikazano na Sandensu i Berlinalu, publici Beldocs-a nudi viziju evolucije i izumiranja iz perspektive kamenja i različitih budućih drugih. Okrećući pogled ka Zemlji od pre milijardu godina, ovaj film kroz obilje citata i stručnih osvrta, predstavlja biosferu kao mesto evolucionih mogućnosti, gde ljudi nestaju, ali život istrajava.
Priča o Filipinskom nasilju nezavisnog filmskog autora i
kritičara Lava Dijaza bavi se dobom opresivne vladavine filipinskog predsednika
Ferdinanda Markosa tokom druge polovine 20. veka. Prateći Servanda Monzona VI,
koji nakon dedine smrti nasleđuje poslove moćnog klana i postaje novi feudalni
gospodar, da bi potom kapitulirao pod Markosovim režimom, film preispituje
istoriju nasilja unutar jedne zemlje i posledične transgeneracijske traume.
Нема коментара:
Постави коментар