Osvrnuvši se na biografske filmove otvaranja i zatvaranja,
dokumentarac o Entoniju Bordejnu, odnosno igrani film Spenser o princezi
Dajani, Petrović je rekao:
„Odluku smo doneli jer se radi o jednoj vrsti ekskluziviteta. Film
Drumski trkač: Entoni Bordejn publika će moći da vidi samo na svečanom
otvaranju i on ne ide u bioskopsku distribuciju, niti će biti u onlajn ponudi,
a film kojim zatvaramo ima svetsku bioskospsku premijeru 5. novembra, dok će
publika u Nišu, Novom Sadu i Beogradu moći da ga pogleda već 9. novembra.”
Odabir ovih filmova, prema njegovim rečima, odlično detektuje ono u kakvom svetu živimo a to je svet bez heroja ili sa malo heroja, svet u kojem imamo jaku potrebu za njima. Selektorka Međunarodnog takmičarskog programa, Ženske linije i selekcije 14+ Branka Pavlović osvrnula se na ovaj takmičarski program.
„Film koji je ključan za čitavu selekciju tj. za moj izbor je film Hrabrost Alekseja Palujana, beloruskog reditelja koji je završio režiju u Nemačkoj. Film govori o protestima prošlog avgusta u Belorusiji ali i o jednoj bitnijoj stvari: glavni junaci su troje pozorišnih umetnika koji su odlučili da se društveno, politički i lično angažuju.
Drugi film koji je važan danas, možda
i više nego ikad, iako se bavi stvarima od pre 80 godina, jeste Šper ide u
Holivud izraelske rediteljke Vanese Lape, politički triler napravljen od
dokumentarnog materijala. Film je nastao iz dokumentarnog materijala koji je
Endrju Birkin snimio sa Albertom Šperom 1971. i 1972 .gde je Šper pokušao da
opere svoju biografiju. Videćete koliko je tanka linija između istine i
poluistine odnosno nečega što se danas zove fake news. Moj lični favorit je 217
minuta dugačak film Profesor Bahman i njegovi časovi Marije Špet, o tome koliko
je bitno, od najranijih dana, imati osobe koje ne samo da razumeju vas već i to
kako opstati i preživeti u svetu koji nije uvek fin i ljubazan prema nama.
Marija Špet je beskompromisno napravila film u trajanju od tri i po sata, ali
verujem da nećete trepnuti dok ga budete gledali.“
Ivan Bakrač, selektor regionalnog takmičarskog programa Horizonti Balkana, izdvojio je jednu temu koja se provlači kroz skoro sve filmove:
„Ono što Slobodnu zonu čini posebnom u odnosu na druge human rights
festivale je baš ta sloboda, ne samo u izboru tema i kvaliteta već i u tome da
koju god temu da uzmemo i koliko god važna bila, jako važan faktor su emocije
pojedinaca odnosno junaka u filmovima. Tako je i ovaj put.”
„U Horizontima Balkana dominantno je pitanje šta je prvo: da li emocije
pojedinca pokreću na socijalnu angažovanost, odgovornost i rešavanje problema
ili obrnuto, da li problemi koji nas okružuju proizvode neke emocije kod pojedinaca“,
naveo je Bakrač. „Tu je i pitanje slobode koje je vrlo zastupljeno u međunarodnoj
selekciji, a u regionalnom programu izdvaja se u filmovima Slobodnim stilom za
Montenegro Ardita Sadikua i Žica Tihe Gudac, dok se na malo drugačiji način
tretira i u filmu Između dve zore turskog autora Selmana Nadžara. Hrvatski film
Murina Antoanete Alamat Kusijanović super zaokružuje priču o tome koliko su nam
emocije važne, koliko često na njih zaboravljamo i koliko, šta god da gledamo
uvek možemo naći nešto angažovano, važno, što je bitno za ovaj trenutak i
shvatiti da su emocije ono što pokreće te teme.”
Žiri ove selekcije čine Hana Selimović, Dušan Kasalica i
Aliriza Arneliju.
Kompas, debatni program Slobodne zone, osim u Beogradu ove godine će prvi put biti organizovan i u Novom Sadu, a o njemu je govorio urednik programa Ivan Milenković.
„Ove godine usredredili smo se na nasilje, odnosno na različite vrste nasilja. Tu je vojno nasilje, predstavljeno u filmu Prve 54 godine: Skraćeni priručnik za okupaciju, zatim nasilje nad prirodom, a samim tim i ljudima u filmu Ja sam Greta, nad nemoćnima ili makar nemoćnijima u filmu Zabavi je došao kraj, i najzad u serijalu Kolaži o laži imamo nasilje u javnom prostoru, nasilje laži”, konstatovao je Milenković.
Nakon projekcije pomenutih
ostvarenja biće organizovani razgovori o temama kojima se bave, sa ciljem da se
o temama koje pokreću dodatno i temeljnije govori, kao i da im se da lokalni
kontekst.
Studentkinje Tamara Milošević (FMK) i Anja Kovačević (FDU)
predstavile su novinu ovogodišnjeg festivala, programsku celinu Sonar, koja će
se narednih godina snažnije razvijati kao integralni deo festivala.
„Ideja Sonara je da se fokusira na dokumentarni format danas, koji je
nastao pojavom društvenih mreža, kao i da se osvrne na razliku između
dokumentarizma nekad i danas”, objasnila je Kovačević. U fokusu ovog
programa tako će biti sadržaji koji se stvaraju i gledaju na platformama kao
što su YouTube, Instagram, Facebook ili TikTok.
„Ovo je prvo izdanje Sonara i selekcija je zasnovana na pet različitih
kategorija sadržaja koji možemo probaći na veb platformama. To su poezija,
putovanje, storiteling, dokuveb i vlog”, dodala je Milošević. Prema
njenim rečima, često mislimo da je sav taj sadržaj nedovoljno kvalitetan, a
ovim programom žele da skrenu pažnju na to kako da se u moru sadržaja
orjentišemo i pronađemo kvalitet.
Gosti festivala, koji će biti dostupni za pitanja gledalaca
nakon projekcija svojih filmova, biće Roberto Salinas (Plesač sa Kube), Firuzeh
Hosrovani (Radiograf jedne prodavnice), Ardit Sadiku (Slobodnim stilom za
Montenegro), Frederik Gerten (Zlato Johanesburga), Svetlana Rodina i Loran Stup
(Izgubljeno ostrvo), Tiha Gudac (Žica), Damir Markovina (Čekaj me), Gracija
Filipović (Murina), Senka Domanović (Mi nismo pokrenuli vatru) i Lusi Voker kao
virtuelna gošća koja će održati master klas preko Zuma posle projekcije filma
Dovedite svoju brigadu, u okviru Zelene zone. Nebojša Slijepčević biće host
Kompasa dok će Sonar ugostiti autorski dvojac emisije Marka žvaka.
Ulaznice za festival već su puštene u prodaju, a sve
informacije o programu, rasporedu projekcija i lokacijama dostupne su na
zvaničnom sajtu festivala.
Ovogodišnji festival su podržali: Ministarstvo kulture i
informisanja Republike Srbije, Rekonstrukcija Ženski fond, Sekretarijat za
kulturu Grada Beograda, Gradska uprava za kulturu Grada Novog Sada, Filmski
centar Srbije i Francuski institut.
Autorka fotografija sa konferencije: Olivera Inđić,
KulturniK
Нема коментара:
Постави коментар